Jump to content
Annons

Snabb-kommandon i Reaper


Hemmpe

Recommended Posts

Hej alla glada !

Alldeles färsk i Reaper.

Hur har ni lagt upp era snabbtangenter i Reaper (pc)

Vill kunna klippa och länka samman ,klistra ihop (Glu i cubase) Snabbt .Wav filer och midi..

Hatar när det är massa små snuttar överallt.

Vill ha upplägget så snabbjobbat som möjligt.

Det är väll det till en början ,sen får ni gärna fylla på med en massa andra tipps

på olika snabbisar, genvägar,som kan va bra att ha till hands.

Mvh/Hemmpe

Redigerat av Hemmpe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sitter nu med reaper v3.69 öppet och glor i Options,preferences,Keybord/multi-touch .

Där fins en lista i blått view keybord shortcuts och Assign Keybord shortcuts så långt är jag med .

Tittar i listan efter glu-items i view keybord shortcuts men hittar inget.så då kan man kanske skapa det men hur?

För jag vill jobba så här .

jag spelar in gura hela låten slask gura. rensar lite sen genom att klippa och klistra ihop det igen så jag får någerlunda bra grund för att lägga bas tex.

Där jag klipper vid inro,vers,ref,vers,brygga,outro .Så att jag ser när allt börjar och slutar klistrar i hopp vers för sig och ref för sig alltså.

Jag vet det finns markeringar att sätta ut.

Sen fortsätter jag så för att få en helhet med dom andra instrumenten trummor gör jag lika dant med.Det tycker jag är smidigast.

Det är där verktygen som cut, copy, paste,och framför allt Glu kommer in.

Cubase va helt suveränt på den punkten Glu mer glu åt folket ..

Så hur löser man det här nu då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill kunna klippa och länka samman ,klistra ihop (Glu i cubase) Snabbt .Wav filer och midi..

Hatar när det är massa små snuttar överallt.

Om du har ett spår med många klipp kan du markera alla på en gång genom att högerklicka, hålla nere och markera alla på en gång. Sedan högerklicka igen på någon part och välja glue så blir det ett enda klipp av alltihop.

Har inte själv kommit igång med kortkommandon riktigt än, så jag följer tråden....

Link to comment
Dela på andra sajter

Först det här med "glue"

- Markera alla items som du vill ska sammanfogas (det går bra att markera items över flera spår)

- Högerklicka på valfri item (en av dem du nyss markerade, alltså)

- Välj "Glue items" (alla markerade items, på sina respektive spår, sammanfogas)

- Sådärja!

Åsså det här med kortkommando

Jag tillhör den kategori REAPER-användare som använder relativt få kortkommando (om man med kortkommando menar tangentbordskortkommando). De jag kommer på så här på raken — förutom vanliga standard-kommandon (Windows) som Ctrl+[A,C,X,Y,Z] — är bl.a. "W" (rewind), "S" (split item) och "R" (record). Den senare har jag dock omdefinierat från Ctrl+R eftersom jag inte pallade koncentrera mig på två tangenter... Det ska gå fort i brallan, liksom.

Att skapa en tråd med "favorit"-kortkommandon skulle nog ta en del utrymme i anspråk. Mitt tips är att ni väljer följande i REAPER:s meny:

Help -> HTML Lists (auto-generated) -> Mouse modifier keys and action shortcuts

Då autogenereras en lista över samtliga kortkommando som finns i REAPER (inklusive egenmodifierade)

Däremot gillar jag att arbeta med s.k. Actions — och som jag själv skapar. REAPER har en sjuhelvetes massa actions (kommandon) — någonstans mellan 6000 och 7000 — som jag kan skapa komplexa uppgifter med. Man skulle kunna jämföra det med makron i t.ex. Microsoft Word där man "spelar in" arbetsmomenten.

Jag har t.ex. en action som jag ibland använder och som går ut på att jag genom ett klick låter REAPER: gå igenom alla (markerade) spår; sammanfoga alla items på dess respektive spår; applicera respektive spårs effekter på spårets (numera sammanfogade) item; inaktivera alla effekter (så att det inte blir effekt på efffekt); avmarkera alla spår; markera det spår vars fokus låg på när operationen utfördes... Det är många manuella klick man slipper där ska man veta.

Actions kan spara dig oerhört med tid. Det är inte särskilt svårt när man väl förstått de enkla grunderna. Ladda ner PDF-versionen av Reaper User Guide (gratis givetvis), läs avsnitt "13.8 Creating Custom Actions" och testa.

Till: Wernborg: Vad menar du med "kontrolleryta"?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Valle och alla andra!

jo jag förstår att det blir lite väl mycket om man ska fylla på med en massa kommandon här.

Men lite tipps och trix kan man aldrig få för mycket av.

Jag hitta in och fick mina genvägar att fungera,

det va en jäkla massa i listan som man kunde ändra.

Options,preferences,Keybord/multi-touch .Assigne keybord shortcuts...Add

Det är där allt händer.

Ändrade till G Som i Glue så nu är jag glad + lite andra snabbisar.

vart bara lite frustrerad över upplägget då den bara fans i meny listan samt höger klicks listan.

som du sa,det ska va snabba ryck . 😛

mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...