Jump to content
Annons

Fastställa note length i paino roll


biullekeffdaone

Recommended Posts

Hej!

Vet att jag ställer många nybörjarfrågor, hoppas att det är ok och att ni orkar svara på dem.

Jag jobbar mycket med att trycka in noten i piano roll istället för att spela in den, och undrar om det finns något sätt att snabbt på förhand bestämma om jag vill trycka in exempelvis 1/4 not, 1/16 not osv.

Om jag t.ex. lägger en funkig basgång med många synkoper, så vill jag snabbt kunna ställa in längden på förhand utan att behöva "dra ut den" på det sätt som jag nu behöver göra. Jag har hållit på med reason tidigare och där ändras piano rollens "upplösning" utifrån vilken takt jag ställer in, så det blir enkelt att trycka in noterna så de hamnar rätt i takt från början.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Logics pianoroll är fucked up enligt mig (därför jag använder Ableton istället.) Om du ska korta ner en midinot till en 16del blir det sällan exakt en 16 del. då är det lättare att klippa till den med sax-verktyget.

Om du börjar med att klippa till en 16del och sedan har den markerad så kommer nästa not också bli en 16del.

testa även att aktivera "snap to absolute value" under grid-menyn, men det blir ändå oftast knas.

Link to comment
Dela på andra sajter

längden på noterna ändrar du genom att dra i dem

sen kommer nästa not ha samma längd som den senaste du ändrade

var noterna hamnar kan du ställa in i division value på transportbaren under taktarten

om du sätter den på 16 så hamnar din not på närmsta 16del eller om du vill skriva in trioler ställer du den på 12

om du samtidigt har ställt snap på division när du ändrar längden på en not så ändras längden till närmsta division value

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...