Jump to content
Annons

Rösten låter burkig


musikkotten

Recommended Posts

Hej.

Behöver snabb hjälp. Vi har lite problem med en speaakerröst till en reklamfilm. rösten blir lite "burkig".

Hur undviker man det. Finns det några grundläggande tips att tänka på. I vilka frekvenser sitter det "burkiga"?

Jag vet att det är en lustig fråga men vill ju endå försöka.

Tacksam för snabb hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet ju inte hur det låter så det vore bra om du skickade ett exempel på hur det låter.

Dock kan jag misstänka att burkigheten kan ha någonting att göra med rummet. Inspelning i ett obehandlat rum alltså.

Men som sagt skicka ljudprov så kan någon säkert avgöra vad som behöver göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har väl inget proffs akustikbehandlat rum, så då är det troligen rummet i sig själv som är boven. En dynamisk mick tar upp mindre av rummet än en kondensatormick så de är att föredra till prat. Kan ni låna en så pass vanlig mick som Shure Beta 58 kanske ni lyckas bättre. Sen finns de ju skärmar också sk mickscreens, de tar också bort en del av rummet.

Jag har testat att snacka i en AKG D112 baskaggemick, det ger tillsammans med lite basröst en rent grym "bioreklams-röst".

Man måste ha både en skaplig mick, och skaplig akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nämna att det program som vi har tillgängligt är wavelabstudio 6 och ett pluggin som heter Izotope. Mic ADK S-51

Vi har dämpning runt inspelningsytan. Vi är jäkligt nya på det här. Tror att det handlar om mixning.

Skickar med ett kort ljudprov som säger allt. Tacksam för all hjälp som vi kan få.

speakerprov.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nämna att det program som vi har tillgängligt är wavelabstudio 6 och ett pluggin som heter Izotope. Mic ADK S-51

Vi har dämpning runt inspelningsytan. Vi är jäkligt nya på det här. Tror att det handlar om mixning.

Skickar med ett kort ljudprov som säger allt. Tacksam för all hjälp som vi kan få.

Haha, det var ett kort ljudprov! Jag har haft en sån ADK-mick, tycker jag känner igen det ganska taskiga ljud mitt exemplar gav. Hade den i flera år och när jag äntligen köpte en bättre mick upptäckte jag vilken enorm skillnad det blev. Jag köpte en Röde NT2-A. Men det finns annat att välja på. Kan ni inte låna en annan mick blir det nog svårt att få till det bättre. De där mickarna är väldigt ojämna i ljud också, en del är bättre. Ert ex väsnas ganska rejält hörde jag, det gjorde även min.

Kanske kan speakertjejen testa att snacka lite närmare, men se upp så det inte "puffar" rakt på membranet. Annars var det väl bra pratat tycker jag. Vanligt folk tänker inte en sekund på att det låter lite dåligt, så på ett vis kan ni nog vara nöjda som det är. Bra röst!

PS Mycket är "noja", man tror att man är dålig bara för att man är nybörjare. Är filmen bra tänker bara ljudtekniker på att ljudet inte är perfekt. Ni har redan gjort ett bra jobb är nog min åsikt. Vad som sägs går ju knappast att misstolka. Lycka till i reklambranschen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen,jag vet att micken inte är den bästa, inte mina kunskaper heller. Min tanke är att det kanske går att få till lite mer värme i rösten, inte kall och burkig. Nu är det väl inte ett jättproblem men tillräckligt för att man skall vilja göra det bättre;) Ny Mick får det bli. Får nog sätta upp lite akustikskivor i ett hörn och inte filten som hänger framför micken idag.

Fortsätt gärna tipsa.

Hej hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen,jag vet att micken inte är den bästa, inte mina kunskaper heller. Min tanke är att det kanske går att få till lite mer värme i rösten, inte kall och burkig. Nu är det väl inte ett jättproblem men tillräckligt för att man skall vilja göra det bättre;) Ny Mick får det bli. Får nog sätta upp lite akustikskivor i ett hörn och inte filten som hänger framför micken idag.

Fortsätt gärna tipsa.

Hej hej

Jag tvivlar starkt på att ett mikrofonbyte skulle göra någon skillnad i "burk"-registret. Det är inte svårt att bygga en mic som är helt linjär i detta område. Det är troligtvis akustiken som ställer till det, framförallt i det område som utgörs av stående vågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen,jag vet att micken inte är den bästa, inte mina kunskaper heller. Min tanke är att det kanske går att få till lite mer värme i rösten, inte kall och burkig. Nu är det väl inte ett jättproblem men tillräckligt för att man skall vilja göra det bättre;) Ny Mick får det bli. Får nog sätta upp lite akustikskivor i ett hörn och inte filten som hänger framför micken idag.

Fortsätt gärna tipsa.

Hej hej

Kolla på sånghörnet i denna artikeln, så kan det bli bättre. 🙂

Som Gilbert säger så ligger burkigheten oftast i akustiken och inte i micken - men om du vill få lite hum om vad som kan skilja mellan olika micker, så hämta gärna lite smakprov från min testsite.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu har jag inte lyssnat på klippet idag.

Men mitt minne från igåt var att det inte lät så burkigt.

Det ligger på någon effekt, typ delay eller kort rum låter det som.

Kan man få höra klippet utan effekter och eq?

Och jag tror inte heller en ny mck gör ngon större skillnad om det är problem med rummet.

Så vänta med det tills vi rett ut vad som felas.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat på klippet idag.

Men mitt minne från igåt var att det inte lät så burkigt.

Det ligger på någon effekt, typ delay eller kort rum låter det som.

Kan man få höra klippet utan effekter och eq?

Nu blev det lite nytt!

Skall man prata/sjunga ut från hörnet??? Jag trodde att man skulle stå med näsan mot aukustikskivorna. Som det är tänkt nu så har vi aukustikskivor som är 60 x 60 cm. Tänkte sätta 3 st( se fil) och ha micen kanske 20-25 cm från platta. men det verkar helt fel. Får tänka om.

post-6423-038229400 1285068500_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat på klippet idag.

Men mitt minne från igåt var att det inte lät så burkigt.

Det ligger på någon effekt, typ delay eller kort rum låter det som.

Kan man få höra klippet utan effekter och eq?

Och jag tror inte heller en ny mck gör ngon större skillnad om det är problem med rummet.

Så vänta med det tills vi rett ut vad som felas.

Här får du ett prov helt utan något, bara rätt in

Speaker_clear_prov.mp3

Redigerat av musikkotten
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det lite nytt!

Skall man prata/sjunga ut från hörnet??? Jag trodde att man skulle stå med näsan mot aukustikskivorna. Som det är tänkt nu så har vi aukustikskivor som är 60 x 60 cm. Tänkte sätta 3 st( se fil) och ha micen kanske 20-25 cm från platta. men det verkar helt fel. Får tänka om.

Eftersom en mick med cardioid-upptagning, tar upp ljud bäst från det håll som du sjunger mot, så tar den ju också upp rumsljudet bra från den sidan. Det är därför du först och främst ska ha absorbenter bakom ryggen istället för bakom micken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Filen är en stereofil med rösten i bara vänster kanal.

Spela in i mono om ni inte redan gör det.

Ni har rumsljud och något irriterande basljud på inpelningen.

Rumsljudet fixar ni bäst med att göra nåt åt akustiken. En ny mick löser inte problemet för er just nu.

Det konstiga basljudet som finns på inspelningen är lite klurigare. Har ni en kompressor av något billigare slag med i kedjan på väg in i ljudkortet?

Alternativt kan detta också var ett akustiskt problem, en dator som brummar i rummet kanske?

Eftersom rösten inte är så djup så kan ni skära med ett high pass filter för att få bort basbrummet, tror ni kanskära vid 150hz eller kanske till och med 200hz.

Sedan lite mer värme kan ni få om ni ökar lite runt 250hz.. Runt 200 hz kan också en del störande rumsljud ligga så här gäller det att lyssna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Filen är en stereofil med rösten i bara vänster kanal.

Spela in i mono om ni inte redan gör det.

Ni har rumsljud och något irriterande basljud på inpelningen.

Rumsljudet fixar ni bäst med att göra nåt åt akustiken. En ny mick löser inte problemet för er just nu.

Det konstiga basljudet som finns på inspelningen är lite klurigare. Har ni en kompressor av något billigare slag med i kedjan på väg in i ljudkortet?

Alternativt kan detta också var ett akustiskt problem, en dator som brummar i rummet kanske?

Eftersom rösten inte är så djup så kan ni skära med ett high pass filter för att få bort basbrummet, tror ni kanskära vid 150hz eller kanske till och med 200hz.

Sedan lite mer värme kan ni få om ni ökar lite runt 250hz..

Tack, jag missade nu att lägga upp spåret på andra kanalen också. Kanske bättre om man spelar in mono?

kompressorn är izotope ozone. Trycker ner threshold till ca - 3,8 db på för att trycka fram rösten lite (närmare). Har en ganska rak kurva på EQ. Ökar lite på 200hz och på 10K.

Tack för att Ni är så hjälpsamma

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, jag missade nu att lägga upp spåret på andra kanalen också. Kanske bättre om man spelar in mono?

kompressorn är izotope ozone. Trycker ner threshold till ca - 3,8 db på för att trycka fram rösten lite (närmare). Har en ganska rak kurva på EQ. Ökar lite på 200hz och på 10K.

Tack för att Ni är så hjälpsamma

alltid mono om ljudkällan kommer från en punkt

varför ökar du vid 200?

dra ner lite försiktigt mellan 300 å 600 istället å se vad som händer

har ni problem med rummet så försök stå så nära micken som möjligt - 10-15cm som mest

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips - om jag inte gravt misstolkar kontexten - vore att ersätta "och" med infinitivmarkören "att"

så att det samtidigt lyckas bli korrekt svenska.

"Välkommen in och hämta den hos oss" kan man väl säga? Eller är det jag som missar nåt nu? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Välkommen in och hämta den hos oss" kan man väl säga? Eller är det jag som missar nåt nu? 🙂

Det normala är väl ändå att bara säga "Välkommen in å hämta den hos oss", så då finns inget problem. Jag skulle också säga "och" hellre än "att" om jag var tydlig. "Att" låter för formellt och distanserande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min poäng är mest att det blir kontextuellt fel att smälla in en samordnande konjunktion som "och" i det läget.

Alltför många har redan plockat bort "att" i skriftspråk - så att många av någon anledning skriver

"det kommer gå", "jag kommer förstå" etc. I det läget ska det givetvis in ett "att" (kommer att gå).

Ponera: "Du är välkommen och hämta den". Där vänder det sig förvisso i magen på en annan.

Däremot kan det ju möjligtvis fungera om man särskiljer "välkommen in" samt "och hämta den hos oss" om man

syftar på två olika uttalanden. En säljare som t.ex säger till en kund som i sin tur tror att han ska hämta

en specifik rörstärkare hos JAM(i stället för MB). Kunden är på väg ut och hävdar att han återkommer på lördag.

Säljaren: - Du är välkommen in!.....och(du ska)hämta den hos OSS (inte hos JAM).

Alternativt skiter man i det eftersom språket alltid kommer att vara rörligt.

Talspråk är ju trots allt en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Filen är en stereofil med rösten i bara vänster kanal.

Spela in i mono om ni inte redan gör det.

Ni har rumsljud och något irriterande basljud på inpelningen.

Rumsljudet fixar ni bäst med att göra nåt åt akustiken. En ny mick löser inte problemet för er just nu.

Det konstiga basljudet som finns på inspelningen är lite klurigare. Har ni en kompressor av något billigare slag med i kedjan på väg in i ljudkortet?

Alternativt kan detta också var ett akustiskt problem, en dator som brummar i rummet kanske?

Eftersom rösten inte är så djup så kan ni skära med ett high pass filter för att få bort basbrummet, tror ni kanskära vid 150hz eller kanske till och med 200hz.

Sedan lite mer värme kan ni få om ni ökar lite runt 250hz.. Runt 200 hz kan också en del störande rumsljud ligga så här gäller det att lyssna.

Jag tycker mig känna igen det där brummet från den ADK51 jag hade. Det irriterande basljudet satt i micken, det enda som hjälpte var att skaffa en annan mick. Det gjorde jag. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Min poäng är mest att det blir kontextuellt fel att smälla in en samordnande konjunktion som "och" i det läget.

Alltför många har redan plockat bort "att" i skriftspråk - så att många av någon anledning skriver

"det kommer gå", "jag kommer förstå" etc. I det läget ska det givetvis in ett "att" (kommer att gå).

Ponera: "Du är välkommen och hämta den". Där vänder det sig förvisso i magen på en annan.

Däremot kan det ju möjligtvis fungera om man särskiljer "välkommen in" samt "och hämta den hos oss" om man

syftar på två olika uttalanden. En säljare som t.ex säger till en kund som i sin tur tror att han ska hämta

en specifik rörstärkare hos JAM(i stället för MB). Kunden är på väg ut och hävdar att han återkommer på lördag.

Säljaren: - Du är välkommen in!.....och(du ska)hämta den hos OSS (inte hos JAM).

Alternativt skiter man i det eftersom språket alltid kommer att vara rörligt.

Talspråk är ju trots allt en annan femma.

OT så det skriker om det nu.

Det du skriver stämmer ju rent "logiskt", men det faktiska språkbruket är sällan logiskt (av den enkla anledningen att språk och logik är lika olika som biologi och arkitektur). Min språkkänsla är att "du är välkommen in att hämta den" är samma genre som "ynglingen bestred beslutet om ränteuppskov".

Öh så ja, sänk lite vid 400 hz alltså 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...