Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har funderat lÀnge pÄ vilken form av diffusor som Àr bÀst/enklast att bygga.

Jag har funderat mellan dessa:

- Cruncharns böjda plyfa diffusorer (enklast

- Skyline diffusor (svÄrast)

- Rundstavar som man gör till kvartsdelar, halvdelar och limmar pÄ en panel som man sÀtter upp

- en well-diffusor med 7 eller 11 olika steg

- andra designer?

Tack pÄ förhand

Annons
Postat

Jag skulle definitivt gÄ pÄ en QRD N7, 13 eller ev. högre. Effektivt och beprövat. Böjda paneler Àr tyvÀrr inte sÄ effektiva som diffusorer. Du kommer troligtvis att finna tredje lÀnken i denna post otroligt anvÀndbar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=2318&view=findpost&p=1135041

Att designa diffusorer Àr inte det lÀttaste men med rÀtt verktyg (lÀnken) samt lite forskning innan sÄ gÄr det absolut. Glöm inte att Àven lÀsa lite om hur diffusorer appliceras bÀst i en design dÄ det inte alltid Àr bra med diffusorer, framförallt om rummet Àr litet.

• Gilla 1
Postat

dÄ det inte alltid Àr bra med diffusorer, framförallt om rummet Àr litet.

Precis, jag tĂ€nkte ocksĂ„ fixa DIY-diffusorer och lĂ€ste pĂ„ en hel massa, och hittade till slut nĂ„gra tumregler. Ethan Winer sĂ€ger i en video om diffusorer: "To be useful for music applications, the diffuser needs to be at least three inches deep" och "It's generally accepted that for each inch of diffuser depth, you need to be one foot away". Detta eliminerade min taktik att ha diffusorer ovanför OH-mikrofonerna i mitt lilla inspelningsrum hemma hos förĂ€ldrarna, eftersom det knappast Ă€r 90 cm mellan cymbalerna och taket dĂ€r... 😉

pme (oregistrerad)
Postat

Det var nÄgon som gjorde skyline i frigolit och hade hjÀlp av nÄgon med maskiner. Verkade vara en himla praktisk konstruktion om man ska bygga nÄgra stycken. Bygger man de i trÀ sÄ blir det nog bÀttre men de blir fruktansvÀrt tunga. Finns det ingen som sÀljer skyline diffusors? Thomann hade tidigare men inte lÀngre.

Postat

Jo jag sÄg en i frigoliten! den var vattenskuren, men kollar efter lite olika val.

Mitt rum Ă€r stort nog för diffusion - 25 m2 kontroll rum och 30 m2 inspelningsrum, eller har jag fel Gilbert? 😛

Postat

Jag skulle definitivt gÄ pÄ en QRD N7, 13 eller ev. högre. Effektivt och beprövat. Böjda paneler Àr tyvÀrr inte sÄ effektiva som diffusorer. Du kommer troligtvis att finna tredje lÀnken i denna post otroligt anvÀndbar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=2318&view=findpost&p=1135041

Att designa diffusorer Àr inte det lÀttaste men med rÀtt verktyg (lÀnken) samt lite forskning innan sÄ gÄr det absolut. Glöm inte att Àven lÀsa lite om hur diffusorer appliceras bÀst i en design dÄ det inte alltid Àr bra med diffusorer, framförallt om rummet Àr litet.

Du brukar ju ha koll pÄ grejerna, men Àr inte RPG (skyline) varianten lika effektiv som QRD..?

Den Àr ju lite lÀttare att snickra ihop...

JB

Postat

"Skyline" kan vara av typen QRD (fast 2D dÄ) och effektiviteten jÀmfört 1D QRD varierar beroende pÄ vilken parametrar man jÀmför. En 2D QRD behöver oftast vara djupare för att diffusera lika lÄngt ned i "basen" jÀmfört 1D men detta beror givetvis pÄ vilken prim man vÀljer.

GÀllande placering och avstÄnd sÄ Àr en tumregel att avstÄndet till en diffuser bör vara minst 3 gÄnger designfrekvensen men det som oftast avgör placering i praktiken Àr vilket tidsgap i man vill Ät (ISD, reflektion minus direkt). Diffusorer Àr inte enkelt och det Àr ganska lÀtt att applicera dem "fel" om man inte har lÀst en del och vet vad man vill Ästadkomma med dem.

25mÂČ borde kunna dra nytta av diffusorer om de anvĂ€nds pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt.

pme (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du brukar ju ha koll pÄ grejerna, men Àr inte RPG (skyline) varianten lika effektiv som QRD..?

Den Àr ju lite lÀttare att snickra ihop...

JB

RPG Àr vÀl en tillverkare inte en teknik?!

Redigerat av pme
Postat

RPG Àr vÀl en tillverkare inte en teknik?!

RPG (eller rÀttare sagt; Dr. Trevor J. Cox och Dr. Peter D'Antonio) Àr en tillverkare men ocksÄ ledande pÄ forskning av diffusorer.

Postat

okej, sÄ QRD diffusor Àr ett bra val dÄ? ska kolla lite ritningar..

VÀl beprövad, "lÀtt" att förutspÄ (om man hÄller sig till reglerna och anvÀnder t ex QRDude) samt inte allt för meckig att bygga (men det Àr givetvis lite jobb). Viktigt Àr att konstruktionen blir tÀt i skarvarna, annars riskerar man att bygga en ganska effektiv absorbent med okÀnda egenskaper.

Postat

"Skyline" kan vara av typen QRD (fast 2D dÄ) och effektiviteten jÀmfört 1D QRD varierar beroende pÄ vilken parametrar man jÀmför. En 2D QRD behöver oftast vara djupare för att diffusera lika lÄngt ned i "basen" jÀmfört 1D men detta beror givetvis pÄ vilken prim man vÀljer.

Oki, dÄ Àr jag med.

• 4 mĂ„nader senare...
Postat

GÀllande placering och avstÄnd sÄ Àr en tumregel att avstÄndet till en diffuser bör vara minst 3 gÄnger designfrekvensen men det som oftast avgör placering i praktiken Àr vilket tidsgap i man vill Ät (ISD, reflektion minus direkt). Diffusorer Àr inte enkelt och det Àr ganska lÀtt att applicera dem "fel" om man inte har lÀst en del och vet vad man vill Ästadkomma med dem.

25mÂČ borde kunna dra nytta av diffusorer om de anvĂ€nds pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt.

Kan du Gilbert vidareutveckla det du skrev hÀr om avstÄnd och designfrekvens? (Eller syftar du pÄ Haas-zonen?) Finns det praxis för ungefÀr vad man vill diffusera utifrÄn storlek pÄ rum? Har kikat lite pÄ att bygga en QRD frÄn ca 500Hz upp till nÀstan 2kHz utifrÄn mh-soft sidan. Sitter i ett rum som Àr 5.2m lÄngt, 3.2m brett och 2m högt. Diffusorn ska placeras pÄ bakre vÀggen.

Jag har bara utgÄtt frÄn att detta register verkar rimligt att försöka diffusera, men jag kanske har fel.

Vore kul och intressant med lite inputs pÄ detta!

Postat

Optimalt sĂ„ ska en diffuser diffusera frĂ„n Schroederfrekvensen (ca. 300 Hz men varierar med rumsvolym och absorption) och sĂ„ lĂ„ngt upp i frekvens som möjligt. Det Ă€r tyvĂ€rr svĂ„rt att konstruera en diffuser som har en sĂ„ bred effektiv bandbredd. RPGs ”Diffractal” Ă€r en lösning pĂ„ detta. Det viktigaste omrĂ„det Ă€r ca. 500 till 3-4 kHz och det enklaste om hemmabygge Ă€r en QRD och antingen flera N7-paneler, eller en period med flera sektioner (t ex N13, N19 o s v).

QRDude Àr programmet du vill anvÀnda för att designa diffusorer. Finns inget bÀttre alternativ:

http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm

För att framgÄngsrikt kunna implementera diffusorer sÄ mÄste man förstÄ vad man försöker Ästadkomma, Efter ISD-gapet (ca. 20ms +/- ca. 5ms) sÄ vill vi ha reflektioner som Àr ca. -15 dB (+/- ca. 3 dB) i styrka (relativt direktljudet) men inte nÄgra fÄ utan massor. Detta uppnÄs med diffusorer som delar upp en reflektion i tid och rum.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=83302&st=0&p=1188159&fromsearch=1entry1188159

Postat

QRDude Àr programmet du vill anvÀnda för att designa diffusorer. Finns inget bÀttre alternativ:

Verkar vara ett prima program! SÄg att det endast Àr för Windows dock. Finns det nÄgot liknande program för Mac?

Postat

Nej.

Attans.

Nu har man iaf fÄtt testa hur snabbt man frÄr svar frÄn dig om man har en frÄga gÀllande akustik.

I mitt fall: 34 sek (godkÀnt +)

Du mÄste vara klonad, alt. ha en del i hjÀrnan som kÀnner av om det skrivs om akustik pÄ internÀtet.

Postat

Attans.

Nu har man iaf fÄtt testa hur snabbt man frÄr svar frÄn dig om man har en frÄga gÀllande akustik.

I mitt fall: 34 sek (godkÀnt +)

Du mÄste vara klonad, alt. ha en del i hjÀrnan som kÀnner av om det skrivs om akustik pÄ internÀtet.

😛

Installera XP sĂ„ kan du anvĂ€nda diverse roliga akustikprogram pĂ„ Macen ocksĂ„. 😉

Postat

😛

Installera XP sĂ„ kan du anvĂ€nda diverse roliga akustikprogram pĂ„ Macen ocksĂ„. 😉

Ett bra tips! Vill dock helst slippa "skita ner" Macen. Haha. Men det fÄr kanske bli sÄ.

Postat

Tack för utförliga svar och lÀnktips! Dessa ska jag ta pÄ stort allvar. Nu ska det planeras och ritas helmholtzlÄda och diffusor.

Postat

Oj vad mycket info det fanns pÄ qrdudesidan. Och pÄ engelskt facksprÄk.. Lite svÄrt.. Men lÄt sÀga att man byggde tvÄ likadana fristÄende n7 enheter och sedan placerade dessa tvÄ kloss bredvid varandra. Bra eller anus? Eller kommer de tvÄ inte att fungera bra ihop? Och frÄga nummer tvÄ. Hur kvadratisk behöver en sÄdan hÀr enhet vara? Skulle man kunna bygga en som Àr 60cm bred och 40cm hög? Dumma frÄgor Àr inget jag lider brist pÄ.

Postat (redigerat)

Oj vad mycket info det fanns pÄ qrdudesidan. Och pÄ engelskt facksprÄk.. Lite svÄrt.. Men lÄt sÀga att man byggde tvÄ likadana fristÄende n7 enheter och sedan placerade dessa tvÄ kloss bredvid varandra. Bra eller anus? Eller kommer de tvÄ inte att fungera bra ihop? Och frÄga nummer tvÄ. Hur kvadratisk behöver en sÄdan hÀr enhet vara? Skulle man kunna bygga en som Àr 60cm bred och 40cm hög? Dumma frÄgor Àr inget jag lider brist pÄ.

Inga frÄgor Àr för dumma och framförallt inte nÀr det gÀller diffusorer dÄ de inte Àr det enklaste, mest logiska sakerna att förstÄ sig pÄ.

Du kan absolut anvÀnda tvÄ perioder av N7 (2st N7 efter varandra helt enkelt). I teorin sÄ skulle det vara bÀttre med en period med högre prim, t ex en N13+4 dÄ diffusionskoefficienten borde bli högre i o m icke repeterande form.

Formen behöver inta vara kvadratisk överhuvudtaget. Hur högt du bygger spelar ingen roll förutom att ju mer yta som anvÀnds desto bÀttre givetvis (förutsatt att ytan Àr lÀmpad för diffusorer).

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

Bra svar, tack!

AngÄende materialval dÄ?

Kanske en baksida och ram i spÄn och sedan lite tunnare material alternativt plywood till "slotsen" och bottenplattorna inuti lÄdan?

Eller blir plywood 5-6mm (vad de nu Àr) för svagt/tunnt för att returnera energi frÄn lÄga mellanregistret? Ca 500Hz.

Edit: tyckte det stod att man skulle försöka hÄlla "slotsen" sÄ tunna som möjligt.

Redigerat av krillepille

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.