tona9101 Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 Hej! Har funderat lÀnge pÄ vilken form av diffusor som Àr bÀst/enklast att bygga. Jag har funderat mellan dessa: - Cruncharns böjda plyfa diffusorer (enklast - Skyline diffusor (svÄrast) - Rundstavar som man gör till kvartsdelar, halvdelar och limmar pÄ en panel som man sÀtter upp - en well-diffusor med 7 eller 11 olika steg - andra designer? Tack pÄ förhand
Gilbert Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 Jag skulle definitivt gÄ pÄ en QRD N7, 13 eller ev. högre. Effektivt och beprövat. Böjda paneler Àr tyvÀrr inte sÄ effektiva som diffusorer. Du kommer troligtvis att finna tredje lÀnken i denna post otroligt anvÀndbar: https://www.studio.se/index.php?showtopic=2318&view=findpost&p=1135041 Att designa diffusorer Àr inte det lÀttaste men med rÀtt verktyg (lÀnken) samt lite forskning innan sÄ gÄr det absolut. Glöm inte att Àven lÀsa lite om hur diffusorer appliceras bÀst i en design dÄ det inte alltid Àr bra med diffusorer, framförallt om rummet Àr litet. 1
Johnny Boi Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 dĂ„ det inte alltid Ă€r bra med diffusorer, framförallt om rummet Ă€r litet. Precis, jag tĂ€nkte ocksĂ„ fixa DIY-diffusorer och lĂ€ste pĂ„ en hel massa, och hittade till slut nĂ„gra tumregler. Ethan Winer sĂ€ger i en video om diffusorer: "To be useful for music applications, the diffuser needs to be at least three inches deep" och "It's generally accepted that for each inch of diffuser depth, you need to be one foot away". Detta eliminerade min taktik att ha diffusorer ovanför OH-mikrofonerna i mitt lilla inspelningsrum hemma hos förĂ€ldrarna, eftersom det knappast Ă€r 90 cm mellan cymbalerna och taket dĂ€r... đ
pme (oregistrerad) Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 Det var nÄgon som gjorde skyline i frigolit och hade hjÀlp av nÄgon med maskiner. Verkade vara en himla praktisk konstruktion om man ska bygga nÄgra stycken. Bygger man de i trÀ sÄ blir det nog bÀttre men de blir fruktansvÀrt tunga. Finns det ingen som sÀljer skyline diffusors? Thomann hade tidigare men inte lÀngre.
tona9101 Postat 19 september 2010 TrĂ„dstartare Postat 19 september 2010 Jo jag sĂ„g en i frigoliten! den var vattenskuren, men kollar efter lite olika val. Mitt rum Ă€r stort nog för diffusion - 25 m2 kontroll rum och 30 m2 inspelningsrum, eller har jag fel Gilbert? đ
JimBeam Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 Jag skulle definitivt gÄ pÄ en QRD N7, 13 eller ev. högre. Effektivt och beprövat. Böjda paneler Àr tyvÀrr inte sÄ effektiva som diffusorer. Du kommer troligtvis att finna tredje lÀnken i denna post otroligt anvÀndbar: https://www.studio.se/index.php?showtopic=2318&view=findpost&p=1135041 Att designa diffusorer Àr inte det lÀttaste men med rÀtt verktyg (lÀnken) samt lite forskning innan sÄ gÄr det absolut. Glöm inte att Àven lÀsa lite om hur diffusorer appliceras bÀst i en design dÄ det inte alltid Àr bra med diffusorer, framförallt om rummet Àr litet. Du brukar ju ha koll pÄ grejerna, men Àr inte RPG (skyline) varianten lika effektiv som QRD..? Den Àr ju lite lÀttare att snickra ihop... JB
Gilbert Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 "Skyline" kan vara av typen QRD (fast 2D dĂ„) och effektiviteten jĂ€mfört 1D QRD varierar beroende pĂ„ vilken parametrar man jĂ€mför. En 2D QRD behöver oftast vara djupare för att diffusera lika lĂ„ngt ned i "basen" jĂ€mfört 1D men detta beror givetvis pĂ„ vilken prim man vĂ€ljer. GĂ€llande placering och avstĂ„nd sĂ„ Ă€r en tumregel att avstĂ„ndet till en diffuser bör vara minst 3 gĂ„nger designfrekvensen men det som oftast avgör placering i praktiken Ă€r vilket tidsgap i man vill Ă„t (ISD, reflektion minus direkt). Diffusorer Ă€r inte enkelt och det Ă€r ganska lĂ€tt att applicera dem "fel" om man inte har lĂ€st en del och vet vad man vill Ă„stadkomma med dem. 25mÂČ borde kunna dra nytta av diffusorer om de anvĂ€nds pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt.
pme (oregistrerad) Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 (redigerat) Du brukar ju ha koll pÄ grejerna, men Àr inte RPG (skyline) varianten lika effektiv som QRD..? Den Àr ju lite lÀttare att snickra ihop... JB RPG Àr vÀl en tillverkare inte en teknik?! Redigerat 19 september 2010 av pme
Gilbert Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 RPG Àr vÀl en tillverkare inte en teknik?! RPG (eller rÀttare sagt; Dr. Trevor J. Cox och Dr. Peter D'Antonio) Àr en tillverkare men ocksÄ ledande pÄ forskning av diffusorer.
adrumdrum Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 RPG Àr vÀl en tillverkare inte en teknik?! ja, PRD(Primitive Root Diffuser)heter det. qrdude Àr bra program att rÀkna ut diffusorer med http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm
Gilbert Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 ja, PRD(Primitive Root Diffuser)heter det. qrdude Ă€r bra program att rĂ€kna ut diffusorer med http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm Nja ⊠PRD och QRD Ă€r inte riktig samma sak (Ă€ven om de vilar pĂ„ samma grundprincip). QRDude (som jag lĂ€nkade till i min första post đ ) Ă€r ett program för att rĂ€kna fram QRD.
tona9101 Postat 20 september 2010 TrÄdstartare Postat 20 september 2010 okej, sÄ QRD diffusor Àr ett bra val dÄ? ska kolla lite ritningar..
Gilbert Postat 20 september 2010 Postat 20 september 2010 okej, sÄ QRD diffusor Àr ett bra val dÄ? ska kolla lite ritningar.. VÀl beprövad, "lÀtt" att förutspÄ (om man hÄller sig till reglerna och anvÀnder t ex QRDude) samt inte allt för meckig att bygga (men det Àr givetvis lite jobb). Viktigt Àr att konstruktionen blir tÀt i skarvarna, annars riskerar man att bygga en ganska effektiv absorbent med okÀnda egenskaper.
JimBeam Postat 20 september 2010 Postat 20 september 2010 "Skyline" kan vara av typen QRD (fast 2D dÄ) och effektiviteten jÀmfört 1D QRD varierar beroende pÄ vilken parametrar man jÀmför. En 2D QRD behöver oftast vara djupare för att diffusera lika lÄngt ned i "basen" jÀmfört 1D men detta beror givetvis pÄ vilken prim man vÀljer. Oki, dÄ Àr jag med.
krillepille Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 GĂ€llande placering och avstĂ„nd sĂ„ Ă€r en tumregel att avstĂ„ndet till en diffuser bör vara minst 3 gĂ„nger designfrekvensen men det som oftast avgör placering i praktiken Ă€r vilket tidsgap i man vill Ă„t (ISD, reflektion minus direkt). Diffusorer Ă€r inte enkelt och det Ă€r ganska lĂ€tt att applicera dem "fel" om man inte har lĂ€st en del och vet vad man vill Ă„stadkomma med dem. 25mÂČ borde kunna dra nytta av diffusorer om de anvĂ€nds pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Kan du Gilbert vidareutveckla det du skrev hĂ€r om avstĂ„nd och designfrekvens? (Eller syftar du pĂ„ Haas-zonen?) Finns det praxis för ungefĂ€r vad man vill diffusera utifrĂ„n storlek pĂ„ rum? Har kikat lite pĂ„ att bygga en QRD frĂ„n ca 500Hz upp till nĂ€stan 2kHz utifrĂ„n mh-soft sidan. Sitter i ett rum som Ă€r 5.2m lĂ„ngt, 3.2m brett och 2m högt. Diffusorn ska placeras pĂ„ bakre vĂ€ggen. Jag har bara utgĂ„tt frĂ„n att detta register verkar rimligt att försöka diffusera, men jag kanske har fel. Vore kul och intressant med lite inputs pĂ„ detta!
Claes Holmerup Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 5.2m borde vara ok. Man brukar ju rÀkna med att det ska vara minst ca 20ms (blir ca 3.5m) för att det ska vara meningsfullt att diffusera istÀllet för att absorbera.
Gilbert Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Optimalt sĂ„ ska en diffuser diffusera frĂ„n Schroederfrekvensen (ca. 300 Hz men varierar med rumsvolym och absorption) och sĂ„ lĂ„ngt upp i frekvens som möjligt. Det Ă€r tyvĂ€rr svĂ„rt att konstruera en diffuser som har en sĂ„ bred effektiv bandbredd. RPGs âDiffractalâ Ă€r en lösning pĂ„ detta. Det viktigaste omrĂ„det Ă€r ca. 500 till 3-4 kHz och det enklaste om hemmabygge Ă€r en QRD och antingen flera N7-paneler, eller en period med flera sektioner (t ex N13, N19 o s v). QRDude Ă€r programmet du vill anvĂ€nda för att designa diffusorer. Finns inget bĂ€ttre alternativ: http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm För att framgĂ„ngsrikt kunna implementera diffusorer sĂ„ mĂ„ste man förstĂ„ vad man försöker Ă„stadkomma, Efter ISD-gapet (ca. 20ms +/- ca. 5ms) sĂ„ vill vi ha reflektioner som Ă€r ca. -15 dB (+/- ca. 3 dB) i styrka (relativt direktljudet) men inte nĂ„gra fĂ„ utan massor. Detta uppnĂ„s med diffusorer som delar upp en reflektion i tid och rum. https://www.studio.se/index.php?showtopic=83302&st=0&p=1188159&fromsearch=1entry1188159
Kokanin Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 QRDude Àr programmet du vill anvÀnda för att designa diffusorer. Finns inget bÀttre alternativ: Verkar vara ett prima program! SÄg att det endast Àr för Windows dock. Finns det nÄgot liknande program för Mac?
Gilbert Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Verkar vara ett prima program! SÄg att det endast Àr för Windows dock. Finns det nÄgot liknande program för Mac? Nej.
Kokanin Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Nej. Attans. Nu har man iaf fÄtt testa hur snabbt man frÄr svar frÄn dig om man har en frÄga gÀllande akustik. I mitt fall: 34 sek (godkÀnt +) Du mÄste vara klonad, alt. ha en del i hjÀrnan som kÀnner av om det skrivs om akustik pÄ internÀtet.
Gilbert Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Attans. Nu har man iaf fĂ„tt testa hur snabbt man frĂ„r svar frĂ„n dig om man har en frĂ„ga gĂ€llande akustik. I mitt fall: 34 sek (godkĂ€nt +) Du mĂ„ste vara klonad, alt. ha en del i hjĂ€rnan som kĂ€nner av om det skrivs om akustik pĂ„ internĂ€tet. đ Installera XP sĂ„ kan du anvĂ€nda diverse roliga akustikprogram pĂ„ Macen ocksĂ„. đ
Kokanin Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 đ Installera XP sĂ„ kan du anvĂ€nda diverse roliga akustikprogram pĂ„ Macen ocksĂ„. đ Ett bra tips! Vill dock helst slippa "skita ner" Macen. Haha. Men det fĂ„r kanske bli sĂ„.
adrumdrum Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Ett bra tips! Vill dock helst slippa "skita ner" Macen. Haha. Men det fÄr kanske bli sÄ. du kan ju rÀkna diffusorer hÀr: http://www.mh-audio.nl/Diffusor.asp http://www.mh-audio.nl/Diffusor2.asp http://www.mh-audio.nl/DiffusorCalculator.asp
krillepille Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Tack för utförliga svar och lÀnktips! Dessa ska jag ta pÄ stort allvar. Nu ska det planeras och ritas helmholtzlÄda och diffusor.
Emulator Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Det var jag som hade de dÀr vattenskurna. Skrik till om du vill ha input info/köpa =)
Gilbert Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 du kan ju rĂ€kna diffusorer hĂ€r: http://www.mh-audio.nl/Diffusor.asp http://www.mh-audio.nl/Diffusor2.asp http://www.mh-audio.nl/DiffusorCalculator.asp Som en trehjuling mot Koenigsegg om du jĂ€mför mh-audio mot QRDude ... đ Nej, installera XP, NU! đ
krillepille Postat 14 februari 2011 Postat 14 februari 2011 Oj vad mycket info det fanns pÄ qrdudesidan. Och pÄ engelskt facksprÄk.. Lite svÄrt.. Men lÄt sÀga att man byggde tvÄ likadana fristÄende n7 enheter och sedan placerade dessa tvÄ kloss bredvid varandra. Bra eller anus? Eller kommer de tvÄ inte att fungera bra ihop? Och frÄga nummer tvÄ. Hur kvadratisk behöver en sÄdan hÀr enhet vara? Skulle man kunna bygga en som Àr 60cm bred och 40cm hög? Dumma frÄgor Àr inget jag lider brist pÄ.
Gilbert Postat 14 februari 2011 Postat 14 februari 2011 (redigerat) Oj vad mycket info det fanns pÄ qrdudesidan. Och pÄ engelskt facksprÄk.. Lite svÄrt.. Men lÄt sÀga att man byggde tvÄ likadana fristÄende n7 enheter och sedan placerade dessa tvÄ kloss bredvid varandra. Bra eller anus? Eller kommer de tvÄ inte att fungera bra ihop? Och frÄga nummer tvÄ. Hur kvadratisk behöver en sÄdan hÀr enhet vara? Skulle man kunna bygga en som Àr 60cm bred och 40cm hög? Dumma frÄgor Àr inget jag lider brist pÄ. Inga frÄgor Àr för dumma och framförallt inte nÀr det gÀller diffusorer dÄ de inte Àr det enklaste, mest logiska sakerna att förstÄ sig pÄ. Du kan absolut anvÀnda tvÄ perioder av N7 (2st N7 efter varandra helt enkelt). I teorin sÄ skulle det vara bÀttre med en period med högre prim, t ex en N13+4 dÄ diffusionskoefficienten borde bli högre i o m icke repeterande form. Formen behöver inta vara kvadratisk överhuvudtaget. Hur högt du bygger spelar ingen roll förutom att ju mer yta som anvÀnds desto bÀttre givetvis (förutsatt att ytan Àr lÀmpad för diffusorer). Redigerat 14 februari 2011 av Gilbert
krillepille Postat 14 februari 2011 Postat 14 februari 2011 (redigerat) Bra svar, tack! AngÄende materialval dÄ? Kanske en baksida och ram i spÄn och sedan lite tunnare material alternativt plywood till "slotsen" och bottenplattorna inuti lÄdan? Eller blir plywood 5-6mm (vad de nu Àr) för svagt/tunnt för att returnera energi frÄn lÄga mellanregistret? Ca 500Hz. Edit: tyckte det stod att man skulle försöka hÄlla "slotsen" sÄ tunna som möjligt. Redigerat 14 februari 2011 av krillepille
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.