Jump to content
Annons

Artister som inte är kända men borde vara det


debatt

Recommended Posts

Tänkt i samband med Valles tråd om överskattade artister på det omvända perspektivet. Vilka band och soloartister är relativt okända, men borde få mer uppmärksamhet? Förutsatt att deras musik inte försämras och sönderexploateras i något avseende på grund av det...

Jag går ut först då, med:

JEN GLOECKNER - Bra amerikansk melankolisk kompositör, klaviatur, gitarr och sång, bas och trummor samt inslag av cello bl.a. Vackert.

JEREMY IRONS AND THE RATGANG MALIBUS - Sveriges bästa rockband numera, i och med att Atomic Swing lagt ned (tillfälligt). Energi Allan.

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Warrior Soul

Kanske mera "borde blivit" än "borde vara" stora. Men det här gänget skulle egentligen varit hela grungeerans förespråkande superbild i stället för Nirvana, om världen varit rättvis, under det tidiga 90-talet. Men de var väl ett år för tidiga, och kom från fel stad kantänka.

Många skivor finns, bäst är "Salutatins From The Ghetto Nation".

Gänget återförenades härom året, fortfarande meningsfullt.

Myspace:

http://www.myspace.com/warriorsoulinfo

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Uncle Kracker! Skratta ni bara, men mannen bakom hiten "Follow Me" har inte bara gjort pop och halvtaskig hip-hop, han har också gjort helt underbar countrysoul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa jag hört på länge är The Biters. tycker de har potential att bli större.

Grymt svängigt! 🙂

Mitt bidrag till tråden: Jag tycker det är konstigt att Patrick Watson inte fått mer uppmärksamhet.

http://www.youtube.com/watch?v=YA2h9PrIUxs

http://www.youtube.com/watch?v=Qigmz2YWZtY

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick dela upp mitt första inlägg pga Forumreglerna.

KAT VIPERS - Underbar Londontjej med grekiska rötter, klassiskt skolad i piano. Gigar mest i England, men spelade i Amsterdam för några timmar sedan. Verkligen annorlunda. Låten "Pearls of wisdom" börjar efter 4:15.

http://www.youtube.com/watch?v=-MMTjqpM_sE&feature=related

VANESSA AND THE O'S - Snygg charmig fransyska, som haft hjälp med ett band i studion och ett annat på scen. Niklas Frisk har skrivit en del. Större hitpotential på låtarna än vad som verkar gå hem.

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Grymt svängigt! 🙂

Mitt bidrag till tråden: Jag tycker det är konstigt att Patrick Watson inte fått mer uppmärksamhet.

Watson var inte dum. Tack för tipset!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl nämna mitt favoritband Switchfoot. Efter över tio års briljant låtskrivande inom de svåraste genrena av de alla - pop och rock - börjar de nu komma upp sig i USA, men fortfarande alldeles för okända här i Europa! 🙂

En annan grej som börjar växa så smått - tack vare att SubPop gjorde en nyutgivning av ett av hans album för några år sedan - är multiinstrumentalisten, min brors vän och "geniet" (tycke och smak!) Emil Svanängen. När han skriver på svenska heter det Särla, men det är på engelska han blivit stor med projektet Loney, Dear. I mina öron är detta väldigt annorlunda från nästan all annan musik. Det är enklare på nåt sätt, det känns som att musiken innehåller mer musik än andra moderna artister.

Här är en låt från senaste skivan om ni vill fortsätta lyssna. www.youtube.com/watch?v=RwmPACtcITg&feature=related

Har märkt att jag lyssnar på väldigt många artister som ingen annan lyssnar på, så jag ska se om jag kan gräva fram några mer tips! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd!

Håller med om Patrick Watson. Har lyssnat på honom mycket, riktigt bra!

Samma med Newton Faulkner, Hamfatter, med de kanske redan är stora på andra ställen, vad vet jag.

Sedan röstar jag även på Rabieshund här på forumet. Fan va bra han är på allt.

Speciellt hans softare låtar Eventually it rips you apart, Carrier, Temperatures , Red haired boy är sjukt bra. Har dem som ringsignal, väckarklocka. 😄

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej som börjar växa så smått - tack vare att SubPop gjorde en nyutgivning av ett av hans album för några år sedan - är multiinstrumentalisten, min brors vän och "geniet" (tycke och smak!) Emil Svanängen. När han skriver på svenska heter det Särla, men det är på engelska han blivit stor med projektet Loney, Dear. I mina öron är detta väldigt annorlunda från nästan all annan musik. Det är enklare på nåt sätt, det känns som att musiken innehåller mer musik än andra moderna artister.

Här är en låt från senaste skivan om ni vill fortsätta lyssna. www.youtube.com/watch?v=RwmPACtcITg&feature=related

Har märkt att jag lyssnar på väldigt många artister som ingen annan lyssnar på, så jag ska se om jag kan gräva fram några mer tips! 🙂

Va lustigt! Häromdagen fann jag av en slump låten I am john med just Lonely, Dear! Riktigt skön låt jag lyssnat mycket på.

Låten du länkade där gillade jag också starkt. Thanks!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här norrmannen får ni kolla upp om ni gillar funk, soul och fusion! Oerhört begåvad, och vilket gäng musiker han har hittat!! Har, tro det eller ej, tidigare spelat gitarr och sjungit clean vox i ett metalband (Extol)!!

http://www.youtube.com/watch?v=yHF24L6esVY

Ett lite annorlunda tips: till er som gillar lite mer klassisk musik. En man som bara kallar sig "Gonzales" har släppt en skiva vid namn "Solo Piano", där han samlat femton små pianostycken som är helt otroliga. Killen vet ju inte vad tonarter är! (eller så vet han oerhört väl vad tonarter är, och har lärt sig att tämja dem så att han kan göra vilka övergångar han vill...helt otroliga övergångar). Här broderar han ut stycket lite mer än på skivan, men vad gör det.

http://www.youtube.com/watch?v=SLZ95qyB8B4&feature=related

Spana in skivan vetja! Annorlunda och skön att lyssna på. Och världens skummaste pianouppmickning.

Link to comment
Dela på andra sajter

VANESSA AND THE O'S

Har jag rätt om jag tycker mig höra väääldigt mycket kompression/limiting på låten i videon?

Va lustigt! Häromdagen fann jag av en slump låten I am john med just Lonely, Dear! Riktigt skön låt jag lyssnat mycket på.

Låten du länkade där gillade jag också starkt. Thanks!

Vilket sammanträffande! Ja, det är två riktigt goa låtar!

Som ju också hänger här på forumet då och då. 🙂

Bra artist med massor av energi!

Nämen va kul! Användarnamn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag rätt om jag tycker mig höra väääldigt mycket kompression/limiting på låten i videon?

Jo... och just därför kommer här ännu en eminent låt från samma platta.

Pelle Gunnerfeldt (The Hives producent) har haft sista ordet vid mix och slutlig produkt.

På den första och självfinansierade skivan 2005 jobbade Vanessa Contenay-Quinones med Niklas Frisk (Atomic Swing), Andreas Mattson (Popsicle) och James Iha (Smashing Pumpkins). På den kommande skivan nu 2010 och som släpps närsomhelst, har Andreas Mattson återigen varit involverad, nu med Robyns keyboardist Markus Jagerstedt. Pelle Gunnerfeldt är mannen som återigen slutmixat.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här norrmannen får ni kolla upp om ni gillar funk, soul och fusion! Oerhört begåvad, och vilket gäng musiker han har hittat!! Har, tro det eller ej, tidigare spelat gitarr och sjungit clean vox i ett metalband (Extol)!!

Ett lite annorlunda tips: till er som gillar lite mer klassisk musik. En man som bara kallar sig "Gonzales" har släppt en skiva vid namn "Solo Piano", där han samlat femton små pianostycken som är helt otroliga. Killen vet ju inte vad tonarter är! (eller så vet han oerhört väl vad tonarter är, och har lärt sig att tämja dem så att han kan göra vilka övergångar han vill...helt otroliga övergångar). Här broderar han ut stycket lite mer än på skivan, men vad gör det.

Spana in skivan vetja! Annorlunda och skön att lyssna på. Och världens skummaste pianouppmickning.

Gillade båda dina tips 🙂 ! Ole norrman passar bra att lyfta bort deppomikroben med nu när höstmörkret börjar falla på!

Generellt annars många bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja slå ett slag för Space-Rock gruppen Scarlet Utopia. Har börjat bli uppmärksammade i både engelsk och tysk press. Fastnade för dom direkt innan det och kände det var nåt där. Dom är värda större uppmärksamhet även i Sverige, tycker jag. Har släppt en bra egenproducerad platta,"Adventures under black light" som nu har blivit omproducerad av ett större tyskt skivbolag, som enligt källorna har fått ett ännu bättre lyft än tidigare av en i Tyskland känd ljudproducent, Eroc. Dom är i faggorna med material till ett nytt album. Jean `d Auberlaque gör fint, inspirerande gitarrjobb. Enligt deras blogg, kanske dom tittar hit 2011. Hoppas det 🙂

Finns bara en officiell Youtubevideo.

http://www.youtube.com/watch?v=mEdOzuHBEWI

Och en som trummisen lagt ut under inspelning. Han spelar på ett Gretsch-set.

http://www.youtube.com/watch?v=Y4-8QM-im34

Vill ni höra mer? Scarlet Utopia

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta artister som är någonting är redan kända av åtminstone av någon. Sedan finns det säkert hur många som helst som kastar fantastiska låtar i byrålådan och låter det vara så.

I Sverige finns det två som borde vara lite mer kända. Tycker jag men jag betonar att det är bara vad jag tycker.

Tomas Andersson Wij men han är ju lite känd den andra är Janne Olofsman. Finns säkert fler...

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan Space-Rock grupp som jag precis ramlade över är svenska URAN. Musik som drar en till sig på något sätt. Finns ingen direkt info om bandet. Släppte nyss sitt första, självbetitlade album. Gruppen har 5 synt-medlemmar, 2 bassister, en trummis och en gitarrist. Udda men bra. På den här länken skall ni klicka på kassetten där, så finns några låtar med dom. Uran

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...