Jump to content
Annons

Koppla digitalt eller analogt?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Kom i samspråk med en grovt ljudteknisk och även mkt musikalisk man på en musikaffär. Genast började vi prata mickar o preampar. Jag småskröt om min Neumann TLM102 och Audient Mico preamp, som jag även sa att jag brukade koppla in i portan digitalt via spdif.

-"Äh, sa han, koppla analogt för fan, det blir mycket bättre, då får du ett analogt mjukt sound, digitalt blir sämre"...

Jag har testa bägge varianterna, och hör ingen skillnad, hör inte ens om det brusar mer med mickkabel i stället för spdif. Hur skulle ni göra?

Min TC Finalizator Plus kan jag också koppla antingen analogt eller digitalt, hur skulle ni gjort där? Jag själv tycker att precis allt var bättre förr, men håller nog ändå på att koppla digitalt i bägge fallen. (Berätta ej detta sista för nån) 😱

PS Bilden har ej med detta att göra alls.

post-8284-068989500 1284159866_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle välja att koppla digitalt i alla lägen där möjligheten finns.

Om man kopplar analogt så måste ju signalen omvandlas fler gånger, med större risk för artefakter från alla omvandlingar. Att det blir ett "mjukt" analogt ljud är bara nys som har sitt ursprung i gamla tiders taskiga 16-bitsomvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle välja att koppla digitalt i alla lägen där möjligheten finns.

Om man kopplar analogt så måste ju signalen omvandlas fler gånger, med större risk för artefakter från alla omvandlingar. Att det blir ett "mjukt" analogt ljud är bara nys som har sitt ursprung i gamla tiders taskiga 16-bitsomvandlare.

+! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

AD och DA omvandlare är så bra idag att det nära nog är omöjligt att höra någon skillnad mellan dom olika tillverkarna.

Man kan mer eller mindre strunta i att oroa sig över om dina AD/DA är tillräckligt bra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

om du kopplar analogt från mikrofonförstärkaren till portan har du en till gain control(amp) att leka med. Om denna håller hög klass kan du driva signalen starkare innan den klipper. Men om portans komponenter är billigare...kör digitalt 🙂

abi

Link to comment
Dela på andra sajter

😱😆😛

Får man fråga vilken affär?

Gissar MB eller sylt ...

Du har bra minne. MB du sa, MB det var. Matte där har en egen ganska vräkig studio. I går spelade jag in lite till en backtrack via spdif. Första jag spelat in sen överhuvudtaget i våras. Det värsta med att göra nya backingtracklåtar är inte att det tar fem dar att göra dem, utan att försöka lära sig sjunga låtar man inte sjungit förr. Den här heter "When you walk in the room", en av mina absoluta favoriter från 60-talet. Men inte fan kan jag sjunga den. Fy fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

-"Äh, sa han, koppla analogt för fan, det blir mycket bättre, då får du ett analogt mjukt sound, digitalt blir sämre"...

kvalificerad tjuravföring

Jag har testa bägge varianterna, och hör ingen skillnad, hör inte ens om det brusar mer med mickkabel i stället för spdif. Hur skulle ni göra?

gör det som känns enklast om du inte hör nån skillnad

hör du skillnad så välj det du tycker låter bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...