Jump to content
Annons

Nivåer på Trummor?


TheDuke666

Recommended Posts

Jag har nu i flera år försökt att få dessa trumpluggar att låta bra, men jag blir ta mig F*N aldrig nöjd

En sak som jag inte har koll på är hur nivåerna egentligen ska vara på alla trummickar..

Hellre skulle jag vilja micka upp ett trumset och mixa det, för det har något som gör det enklare för mig att mixa.

men eftersom jag varken har trumset eller rum så går det inte.

Likadant med en uppmickad stärk.

men skitsamma, nu är det den digitala delen som gäller.

Hur ställer ni nivåerna på kanalerna som grund på trummor?

Och hur mycket av rums och overhead mickarna har ni med?

Känns så tråkigt att man köper nya pluggar och tror att man ska få det o låta bra.

Jag äger dessa Trumpluggar

EZdrummer

Addictive Drums

EZ tycker jag låter pang på hela tiden, finns liksom inget mellanting

AD låter mer naturligt, provade även Funk versionen som nog kommer införskaffas för det setet låter mer

som min typ av sound..

men som sagt tips erhålles, jag säljer snart hela skiten.....

får aldrig trumsetet att låta som ett trumset.,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att svara på när det gäller nivåer. Men generellt så drar jag ner alla cymbalerna (bleed) förutom riden i overheadmickarna samt rumsmickarna. Detta för att riden ska få mer plats, för tycker den ofta försvinner när man sänker hela overheadmickarna för att inte övriga cymbaler ska dränka så mycket.

Låter även virveln ha ganska mycket rum medans resten av kitet har mindre rumsljud och sinsemellan ligger rätt likvärdigt..kanske har pukorna lite torrare, men det beror på vilken typ av låt/sound det handlar om.

Kör Superior 2.0 med 2-3 tilläggs bibliotek. Och jag blandar rätt friskt från alla dessa, så ibland får man kompensera med olika rumsmickar för olika trummor för att inte vissa trummor ska låta helt olika när rumsljuden är annorlunda, men det brukar fungera bra efter lite skruvande!

Tycker trummorna låter rejält trista och pappiga när det är för lite rum med på trummorna, så jag har ganska mycket rum med på mina låtar.

My 2 cents..

Link to comment
Dela på andra sajter

De gånger jag har använt trumplugg har jag varit ganska minimalistisk, jag tycker det är lättare att få ordning på det då. Inget rum alls, möjligen ett reverb som man lägger på själv.

Jag föredrar helst att blanda trumpluggen med lite andra samplingar också, någon virvel man får tag på och så där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många saker som måste stämma för att det ska bli ett levande resultat med programerade trummor.

Programerade trummor som SKA låta programerat är en annan femma, men EZ, AD, SD, SSD etc. är ju snarare till för att man ska kunna återskapa ett riktigt "levande" trumkit.

Naturligtvis måste produkten innehålla tillräckligt goda samplingar för att resultat skall nås, men det ser jag inte som problemet med dagens goda multilayersamplingar, snarare tvärtom, att det är lite för "välgjort", så man får jobba hårt för att få fram slammret.

Nej den största bidragande faktorn handlar om hur man programmerar trummorna,

det märkte jag framförallt när en polare (som är trummis och har nästan noll erfarenhet av DAW) satte sig ner och började rita upp trummor för en låt. Han kickade fullständigt "ass" med mina programeringar, och då anser jag ändå att jag har bra koll på hur trummor spelas, och har programerat sedan innan Toontracks EZ-dagar. Det är de små variationerna i "Time" och anslagskänslighet som gör skillnaden.

Sedan handlar det naturligtvis om att kunna mixa fram det sound man vill ha, och det finns miljoner vägar att gå beroende på vad man vill uppnå.

Något som öppnade ögonen (eller öronen) för mig var parallellkompression. Prova att skicka hela eller delar av kitet till en bus med en kompressor som mosar sönder rejält, och blenda sen efter smak.

Effektreturer i allmänhet kan göra underverk, skapa en bus med distortion och skicka in virveln och även baskaggen, rulla av lite diskant på returen för att bara dista där "trycket" finns.

Sedan brukar jag hellre använda fristående impulser till rumsklang.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar låta OH kanalen vara ganska jämn i volym mellan de olika trummorna/cymbalerna och beroende på låt ha olika mycket i rum och amb mikrofonerna. Oftast har jag mindre rum och amb och högre OH när jag mixar trumpluggar. Volymen mellan de olika trummornas närmikrofoner är jätte svårt att säga för allt annat i låten spelar så stor roll in i det. Överlag så brukar jag mixa upp virvel rejält.

De flesta trumpluggarna som jag har testat har ganska mycket rum i sitt preset läge och AD / EZ är inga undantag. Jag har dessutom lite svårt för rummet i EZ. De gånger jag har mixat med EZ har jag tagit bort rummet helt och använt mig av egna reverb vilket egentligen är synd för det blir inte riktigt samma sak som att mixa in ett bra inspelat rum. Själv kör jag med BFD 2 och de rummen gillar jag bättre men precis som med de andra pluggarna får man oftast skruva ner volymen på rumsmikrofonerna.

Av de pluggarna du har föredrar jag AD alla dar i veckan och du kan få till riktigt bra trumljud med det programmet så känn inte att du har köpt det i onödan. Framför allt så låter överhänget/cymbalerna bra i den pluggen.

Mitt starkaste tips är att du sätter ett bra och jämnt trumsound i överhänget och hjälper till med tryck från närmickarna. Använd rumsmikrofonerna om du vill ha ett blötare sound men skippa dem om du vill ha det torrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken stil? Tycker nivåer och soundet hänger så mycket på stilen?

Men det som är viktigast är ju som någon tidigare var inne på att programera så att det låter riktig trummis.

Undvik EZ drummer om du vill låta mer unik. Alla känner igen den där virveln.(påminner mig om världens roligaste forumstråd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...