Jump to content
Annons

Roland Digitrummor>Superior Drummer


vayzeria

Recommended Posts

Som beskrivningen säger alltså.. Minpolare och ska dra ihop vårt gamla band e de tänkt. Eller 2/3 ab de iaf.

Vi hart båda Superior Drummer och han e den som äger ett digtalt trumset. Tror det va ett Roland. Nu e frågan hur man kan använda ljudet från SD i hans kit och hur man kan spela in med detta ljud in i datorn. Det e tänkt att vi kör några låtar/idéer över nätet tills vi hittar lite annat folk att lira med i replokalen. Vill ha lite grund innana vi söker folk.

Jag får just nu stå för gitarr och bas ev. sång med Lol 😛

Så vad har ni att hjälpa till med?

*Vad behövs förutom det va har?

*Hur får man det att funka?

Har kollat runt utan att hitta ngt av värde

Tack på förhand// Putte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

E-trummorna ska trigga via MIDI som sedan mappas i Superior som notdata..

Ljudmodulen på e-kit'et har MIDI-out ( 5-polig din eller USB)nånstans på baksidan, den kopplas till datorn via antingen MIDI eller USB.

Många ljudkort har MIDI antingen via kabelpiska eller anslutningar direkt på kortet eller om det är ett externt Firewire eller USB-interface - direkt på själva låddan.

När kopplingen är gjord ska du starta din DAW, skapa ett MIDI-track, starta Superior i din DAW, routa E-trummornas MIDI-kanal till Superior och sedan mappa rätt notdata till rätt trumma / slagpad /cymbal/whatever.

Hurenkeltsomhelst..

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

E-trummorna ska trigga via MIDI som sedan mappas i Superior som notdata..

Ljudmodulen på e-kit'et har MIDI-out ( 5-polig din eller USB)nånstans på baksidan, den kopplas till datorn via antingen MIDI eller USB.

Många ljudkort har MIDI antingen via kabelpiska eller anslutningar direkt på kortet eller om det är ett externt Firewire eller USB-interface - direkt på själva låddan.

När kopplingen är gjord ska du starta din DAW, skapa ett MIDI-track, starta Superior i din DAW, routa E-trummornas MIDI-kanal till Superior och sedan mappa rätt notdata till rätt trumma / slagpad /cymbal/whatever.

Hurenkeltsomhelst..

Lycka till

Okey =) jag har en s.k SPDI-F ingång på mitt externa ljudkort. Vete tusan hur det ser ut på min polares kort med det lär funka på andra sätt som du så fint beskrev de! Ska snacka med honom ikväll och se hur det ser ut och sen e de bá att tuta och köra =) Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sony Philips digital interconnect Format funkar nog inte så bra ihop med MIDI.. Så du kanske får skaffa något billigt krafs.. M-Audio ( tidigare Midiman tror jag) MIDI-sport är riktigt bra interface som inte kostar skjortan heller, sen finns det väl ännu enklare USB -> MIDI konverterare i parti och minut.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Sony Philips digital interconnect Format funkar nog inte så bra ihop med MIDI.. Så du kanske får skaffa något billigt krafs.. M-Audio ( tidigare Midiman tror jag) MIDI-sport är riktigt bra interface som inte kostar skjortan heller, sen finns det väl ännu enklare USB -> MIDI konverterare i parti och minut.

AaaH.. lite mer ljus över mörkret! Bock & tack =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Lundin skrev så behöver du koppla in ditt trumset till datorn. Alla Rolandkit har en midi out-kontakt som skickar midi-signaler till ett midispår i din DAW. Kolla på ditt ljudkort om du har en midi-ingång, har du inte det så behöver du skaffa ett midi-interface som omvandlar det till USB. Till exempel denna

Sedan lite tips:

-Du behöver en snabb dator och ett snabbt ljudkort för att kunna spela in med minimal fördröjning. I Superior kan du välja att ladda in ljuden som 16bitars ljudfiler just under själva inspelningen. Ha heller inte för mycket cymbaler och rumsmickar ingång så belastas din dator mindre. De kan du aktivera efter inspelning.

-Ha så lite pluggar igång i ditt session när du spelar in trummor. Latencyn är a och o.

-Superior har en bra mappnings-del, kolla upp den i manualen för att ställa in ditt trumset perfekt (för bäst känsla). Där finns mappnings-presets till "E-Drums" som funkar klockrent. (har själv ett Roland TD3-KW)

-Om trumsettets cymbaler har flera zoner (vilket roland-kitten har) så kan du lägga två olika crashar på varje cymbalpad om du vill. Riktigt smidigt med learn-funktionen.

-i S2.0 kan du blanda olika trummor och rumsljud från olika bibliotek för ett mer intressant trumljud (läs manualen). Du kan te.x blanda en torr Ludwig-virvel med rummet från en piccolo-virvel och överhänget från en nerstämd Pearl-virvel.. Det är lätt att skapa ett riktigt fett trumsound:)

-Du kan ställa in, i varje rumskanal, hur mycket av varje trumma du vill höra te.x: man kan ha rumsmickarna rätt svaga på hela kitet förutom pukorna.. Bättre än ett reverb!!🙂

BTW: Metal Foundry-expansionen är den roligaste och mest mångsidiga enligt mig... (även om jag inte sysslar med metal alls).

Alliare-kitet (the New York Studios vol.2) är också en favorit.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
smulemil (oregistrerad)

Jag har EZ drummer i min dator och kör också på ett Rolandset och undrar om man inte kan blanda olika trummor och rumsljud i det också? Har kollat runt lite på nätet på olika forum men inte hittat nåt sånt...... Är det nån som vet om det går skulle jag vara tacksam om man kunde få en beskrivning i hur man gör....Kör för övrigt Cubase 5 i datorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...