Jump to content
Annons

Köpte en SM7b, behöver nu mer Gain...


ONSatan

Recommended Posts

Har precis varit ett par veckor i USA och då givetvis handlat en del... Bla så var jag hos fantastiska Sam Ash NYC och med deras priser kunde jag inte motstå att handla en Shure SM7b då jag sen tidigare gillat vänners inspelningar med den. SM7b ska också vara klart mindre känslig mot dålig akustik än vad stormembransmickar är.

Dock, nu när jag testar den så märker jag att den verkligen behöver mycket gain. Efter en snabb check på nätet så bekräftas detta av andra användare och folk rekommenderas köpa mickförstärkare för 10-15 tusen. Jag kommer inte köpa en sådan...

Enligt Shure själva så behöver micken +60dB gain. Jag använder idag ett Lexicon I-onix U42s som ger +55dB gain.

Jag kan inte maxa ljudkortet då det ger en hel del brus "sista millimetern". Sjunger jag väldigt nära och högre en normalt så får jag en relativt hög signal med kortet nästan på max. Dock, blir micken då väldigt baskänslig och volymen varierar enormt med minsta lilla avståndsskillnad.

Så, jag misstänker att jag bör skaffa mig en ny micksförstärkare. Finns någon billig som ger mycket gain eller ska jag sälja min SM7b och glömma det spåret (man köpte ju ändå en del annat kul...)? Eller ska jag lära mig att sjunga på "rätt" avstånd?

Jag är inte ute efter massa "rör-karaktär" och sådant. Jag vill ha gain...

Nån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som att en TritonAudio FetHead skulle vara som klippt och skuret annars.

Inte prövat själv, men den skall ge 20dB förstärkning utan strul. Läs mer här:

http://tritonaudio.com/index.php?sectionid=4&option=com_content&task=category&id=17&Itemid=33

Finns t.ex. hos Claes: http://www.holmerup.biz/# under "di-boxar & diverse". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att en TritonAudio FetHead skulle vara som klippt och skuret annars.

Inte prövat själv, men den skall ge 20dB förstärkning utan strul. Läs mer här:

http://tritonaudio.com/index.php?sectionid=4&option=com_content&task=category&id=17&Itemid=33

Finns t.ex. hos Claes: http://www.holmerup.biz/# under "di-boxar & diverse". 😉

Ser ju onekligen smidigt ut. Hur står sig en sådan mot tex ART tube och andra billiga mickstärkare?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis varit ett par veckor i USA och då givetvis handlat en del... Bla så var jag hos fantastiska Sam Ash NYC och med deras priser kunde jag inte motstå att handla en Shure SM7b då jag sen tidigare gillat vänners inspelningar med den. SM7b ska också vara klart mindre känslig mot dålig akustik än vad stormembransmickar är.

Dock, nu när jag testar den så märker jag att den verkligen behöver mycket gain. Efter en snabb check på nätet så bekräftas detta av andra användare och folk rekommenderas köpa mickförstärkare för 10-15 tusen. Jag kommer inte köpa en sådan...

Enligt Shure själva så behöver micken +60dB gain. Jag använder idag ett Lexicon I-onix U42s som ger +55dB gain.

Jag kan inte maxa ljudkortet då det ger en hel del brus "sista millimetern". Sjunger jag väldigt nära och högre en normalt så får jag en relativt hög signal med kortet nästan på max. Dock, blir micken då väldigt baskänslig och volymen varierar enormt med minsta lilla avståndsskillnad.

Så, jag misstänker att jag bör skaffa mig en ny micksförstärkare. Finns någon billig som ger mycket gain eller ska jag sälja min SM7b och glömma det spåret (man köpte ju ändå en del annat kul...)? Eller ska jag lära mig att sjunga på "rätt" avstånd?

Jag är inte ute efter massa "rör-karaktär" och sådant. Jag vill ha gain...

Nån?

Jag skulle kika på denna:

http://www.gracedesign.com/products/m101/m101.htm

Just denna modell har jag inte provat men jag har använt andra grace preamps (och de är väldigt lika i uppbyggnad) och dessa är något av det renaste man kan köpa. Garanterat brusfritt (ja, så brusfritt det kan bli …) och gott om gain.

Ca. 6800 kr; Billigt för denna kvalité.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir förstås lite billigare att köpa en FetHead... 😉

Den förstärker 20dB direkt efter micken, så det blir i princip som den förstärkaren som är inbyggd i kondensatormickar - så att man får högre nivå genom kabeln och slipper skuva upp till den nivån där preampen börjar brusa förhållandevis mer än den gör vid lägre gain, så man har mycket att vinna med en sådan. 🙂

Den finns i två varianter; en som släpper igenom fantommatning (lämplig till de flesta mickar) och en som inte släpper igenom fantommatning (lämplig till känsliga bandmickar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kika på denna:

http://www.gracedesign.com/products/m101/m101.htm

Just denna modell har jag inte provat men jag har använt andra grace preamps (och de är väldigt lika i uppbyggnad) och dessa är något av det renaste man kan köpa. Garanterat brusfritt (ja, så brusfritt det kan bli …) och gott om gain.

Ca. 6800 kr; Billigt för denna kvalité.

Hm, ser ju coolt ut men vad mer får jag för drygt 6000 extra?

6000 är ju nästan en kul gura till och sådana kan man aldrig få för många av...

Finns det ljudmässiga fördelar med preamp-lösningen vs FatHead-lösningen?

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kanske inte det bästa valet om man vill ha "ren" gain, men annars så är det ett bra köp:

http://www.soundonso...denagepre73.htm

Jag har spelat in på Nevebord med original preampsen som GA kopierat.

Kan lugnt säga att färgning är inget man behöver oroa sig över så länge man inte trycker på ordentligt i elektroniken.

Jag tycker många som skriver dessa artiklar är som sina Hifikollegor. Fulla av massa skitsnack.

Pre73 borde vara en kanonpreamp om den är i närheten av originalet.

EDIT: Jag har spelat in på två olika Nevebord därför ändrade jag till pluralis ovan.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in på Nevebord med original preampsen som GA kopierat.

Kan lugnt säga att färgning är inget man behöver oroa sig över så länge man inte trycker på ordentligt i elektroniken.

Jag tycker många som skriver dessa artiklar är som sina Hifikollegor. Fulla av massa skitsnack.

Pre73 borde vara en kanonpreamp om den är i närheten av originalet.

EDIT: Jag har spelat in på två olika Neve därför ändrade jag till pluralis ovan.

Jag har provat en PRE73 och den började färga ganska tidigt, framförallt i lägre registret. De har troligtvis medvetet valt att designa den så då den inte riktar sig till de som är ute efter en "ren" preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har provat en PRE73 och den började färga ganska tidigt, framförallt i lägre registret. De har troligtvis medvetet valt att designa den så då den inte riktar sig till de som är ute efter en "ren" preamp.

Jag får ta och låna en och kolla om det är nåt att ha. Den borde ju ge bra med löd ifrån sig utan brus eller?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Pre73 är en riktig kanon preamp. Det är ganska precis en neve 1290 men med budget kompoenter. Kinesiska transformatorer i stället för engelska carnhill, elektrolyter i stället för tantaler. Inte milspec switchar osv. Lite modernare tillverkning. Två kort utan en massa dyra kontakter i stället för en hel bunt som originalet har. (Förmodligen för att dela tillverkningen med 1073, 1084 osv som är nära relaterade). Likheten finns, men det är inte en neve.

På gearslutz så finns det en del inspelningar och annnan info om pre73.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello,

Tänkte bara uppdatera.

Köpte en TritonAudio FetHead då jag gillade den enkla lösningen och att det kändes som att den skulle färga minst.

Ska jag köpa nytt ljudkort alt. mickförstärkare vill jag ha mer tid för att klura ut vad jag (tror) jag vill ha...

I vilket fall, TritonAudio FetHead levererar! Jag har bara gjort några testspår men från ett läge där jag fick maxa ljudkortet och verkligen sjunga i rätt position och avstånd så kan jag nu ligga med gainen på runt 50% med konfortabel mickposition.

Om ljudet skulle bli färgat eller ej kan jag inte uttala mig om. Jag håller det som osannolikt men tänker vid tillfälle testa mot en neutral mickförstärkare med mycket gain.

Så, för er som behöver gain till er dynamiska eller bandmick, TritonAudio FetHead is da shit!

(Lejnoss, Tack för tipset!)

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att höra! 🙂

Angående färgning så är den minimal - mindre än skillnaden mellan olika individer av samma mikrofonmodell.

10Hz-100kHz +-1dB - och mellan 20Hz och 20kHz är det mindre än +-0.5dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...