Jump to content
Annons

Nytt ljudkort - påverkar de ljudets kvalité?


cyberrock

Recommended Posts

Hej,

Läst massa trådar här och på andra forum men de svarar inte riktigt på mina frågor om ljudkort.

Förutsättning idag:

* M-Audio Audiophile 2496

* Mick: sE 2200A

* Mikrofonförstärkare: DI-Port från Mindprint som jag spelar in sång och aukustiska ljud via SPDIF till ljudkortet.

* Keyboard via USB

* Gitarr och bas: En Line6 POD för varje (USB)

Det är en "hemstudio" och jag behöver inte fler in/ut än mitt nuvarande ljudkort. Jag vill inte ha fler outboard grejjor, utan ssträvar efter att köra så mycket som möjligt in-the-box.

Nu kommer jag skaffa en ny PC med 64-bit Win7 och bra prestanda.

Fråga 1: När jag kollar på val av nytt ljudkort i vilken grad påverkar ljudkortsvalet själva ljudet?

Självklart vill jag hålla ner brusnivåer och latency, men påverkar ljudkortet även själva ljudet? Om ja, är skillnaden "hörbar"?

Om det verkligen är hörbar skillnad, vilka (inom prisrange från 1000 och upp till 3-4000) låter bättre än 2496-kortet?

(Såg bland annat någon som påstod att Audiophile 192 låter bättre än Audiophile 2496... stämmer det?)

Fråga 2. Jag ser allt fler av ljudkorten kör Firewire eller USB, men jag utgår från att PCI fortfarande är att föredra i en stationär dator vad gäller prestanda?

Stort tack på förhand för alla tips och råd!

/Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...