Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

En kompis lånade ut en rätt ny kondensatormik, men när han fick tillbaka den så brusar den hela tiden svagt och dessutom så kan man nästan inte spela in med den nu, för även om man maxar regeln in så kommer det inte in så mycket volym.

Den användes en enda kväll för ett stand up-gig.

Vad kan ha hänt? Han mailade mig precis, men jag gissade bara lite snabbt på att membranet pajat.

Dessutom verkar av mailet att döma, det vara en del saliv i miken nu helt plötsligt.

Nån som vet? Kan det vara att fantommatningen redan var på när miken kopplades in eller att den bara drogs ur utan att tänka sig för? Vad kostar det att laga nåt sånt?

😏

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Är han säker på att det är miken? Har han provat en annan mikrofon i sin preamp?

Postat

Membranet har nog inte pajat, och är elektronik körd av fantommatningen (vilket jag tvekar sjukt starkt) så skulle den va död, inte brusa eller så. De låter som om den har blivit skitig och fått mkt saliv på membranet, det går att göra rent, men de är inget jag provat själv!

maart (oregistrerad)
Postat

kan det vara så enkelt som att kabeln (XLR-kabeln alltså) är trasig?

Postat (redigerat)

Han tror att felet inte beror på fantommatning på eller av vid tillfället ifråga, utan på att det skrikits i miken för högt, men miken klarar mellan 120-150 dB i SPL (beroende på vilka ljud det handlar om stod det(?)), så det tror jag inte är uppkomsten till felet. Inte heller om det kommit spott o saliv in i den.

Eller?

Verkar som att han testat annan kondensatormik in i samma preamp...

😏

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Membranet har nog inte pajat, och är elektronik körd av fantommatningen (vilket jag tvekar sjukt starkt) så skulle den va död, inte brusa eller så. De låter som om den har blivit skitig och fått mkt saliv på membranet, det går att göra rent, men de är inget jag provat själv!

Nu sitter jag två och en halv mil ifrån, men klockan är sen. Jag vet ju inte hur MYCKET som hörs av det man spelar, sjunger eller talar in, han säger att det blir svagt, visst men hur svagt? Är det värde in 90 dB, värde ut 10 dB? Isåfall är den ju tämligen död...

Redigerat av debatt
Postat

kan det vara så enkelt som att kabeln (XLR-kabeln alltså) är trasig?

Naaa.... preamp o kabel verkar funka.

😏

Postat

Du kan inte skrika sönder en kondensatormick. Om det kommer ett väldigt starkt puffljud, så kommer membranet att bottna och det kommer att låta för j-t - men när membranet har återvänt till sitt normalläge, så kommer den att låta precis som vanligt ändå.

Postat (redigerat)

Mmm... precis vad jag också sa Claes, ljudtrycket pallar den ju.

Men han sa nu att det är mycket väta i den, mycket...

Jag tror det åtminstone duggregnat ute på kvällen och den blivit blöt av det i kompisens rockficka eller väska utan dragkedja. För inte står man väl och spottar in i en mikrofon??

Typ nåt sånt.

😏

Redigerat av debatt
Postat

OM det kommit mycket fukt i miken tror jag att elektroniken kan ha gått.

Så har det iaf varit för mig vid något tillfälle, då iofs en kamera men iaf.

😲

Postat

Jag tror inte det, eftersom membranet är det enda som sitter öppet. Därifrån går det kablar ner till elektroniken, som sitter i mikrofonkroppen. Om det ska komma in någon som helst fukt til elektroniken på grund av att man sjunger eller pratar i micken, så ska man ha en sanslös otur.

drloop (oregistrerad)
Postat

"Verkar som att han testat annan kondensatormik in i samma preamp..." Har han testat eller ej?

Om man använt en annan mick som kräver fantommatning och den funkade och sedan testar han med AKG micken kan vi dra slutsatsen av att micken är kass.

Postat

Den kanske har fått en j-a smäll, åkt i golvet tex. Vissa personer har absolut noll känsla för sånt där, de kan tex ha lagom gain för att snacka två dm från, sen stoppar de in micken i käften och vrålskriker. Om PA-lådornas diskanter då går sönder är inget de bryr sig i. Att vara försiktig med såna här grejer är inget som existerar i skallen på vissa personer.

Nu vet jag inte alls om det var så denna gång. Det är väl bara att lämna in micken till nån som är proffs...

Postat (redigerat)

"Verkar som att han testat annan kondensatormik in i samma preamp..." Har han testat eller ej?

Om man använt en annan mick som kräver fantommatning och den funkade och sedan testar han med AKG micken kan vi dra slutsatsen av att micken är kass.

+1

Den användes en enda kväll för ett stand up-gig.
Den kanske har fått en j-a smäll, åkt i golvet tex.
Inte helt omöjligt... Redigerat av Linus
Postat

Fukt låter som en rimlig förklaring.

Se till att micken hänger luftigt, och avvakta några dagar. Det löser sig då troligen.

Fukt kan lägga sig på membranet eller på elekroniken eller komma in mellan membran och bakplatta. Det torkar men kan ta lite tid.

Spott och snus o sånt ökar känsligheten för fukt men behöver inte vara nåt problem i övrigt.

Försök inte göra rent membran själv, sannolikheten att det blir bra är mycket liten.

// Gunnar

Postat (redigerat)

Den kanske har fått en j-a smäll, åkt i golvet tex. Vissa personer har absolut noll känsla för sånt där, de kan tex ha lagom gain för att snacka två dm från, sen stoppar de in micken i käften och vrålskriker. Om PA-lådornas diskanter då går sönder är inget de bryr sig i. Att vara försiktig med såna här grejer är inget som existerar i skallen på vissa personer.

Nu vet jag inte alls om det var så denna gång. Det är väl bara att lämna in micken till nån som är proffs...

Ja, fast... jag tror inte han varit ovarsam egentligen... det är en reko kille, som jag också känner.

Men oturen kan ha slagit till med litegrann högst oväntat duggregn och en utebliven transport och det kan ha räckt... så tänker jag. Fukt alltså. Och det blir ju lätt mer än vad man tror. Typ en liten olyckshändelse som han inte alls anat skulle få några konsekvenser.

Redigerat av debatt
Postat

Fukt låter som en rimlig förklaring.

Se till att micken hänger luftigt, och avvakta några dagar. Det löser sig då troligen.

Fukt kan lägga sig på membranet eller på elekroniken eller komma in mellan membran och bakplatta. Det torkar men kan ta lite tid.

Spott och snus o sånt ökar känsligheten för fukt men behöver inte vara nåt problem i övrigt.

Försök inte göra rent membran själv, sannolikheten att det blir bra är mycket liten.

// Gunnar

Ja, det är väl i den riktningen hans tankegångar går också. En fuktskada.

Han pratar om en 100 watts lampa några timmar, som han fått rekommendation om.

Men då får väl inte den lampan placeras precis alldeles intill?

Bra att du skrev om att man inte ska rengöra mebran själv, han pillar ju med allt själv.

Iofs går det nästan alltid bra.

🙂

Postat

På en femgradig skala eller vadå?

Vilket dåligt betyg...

Internetuttryck för "jag instämmer". +1 för första personen som håller med, +2 för nästa person som håller med osv.

Postat

Jahaa... 😄😉

"Han verkar ha testat annan mik i preampen också som fungerar" betyder att jag får tro på hans ord, jag var ju inte där och kontrollerade detta. 😄😉

Får bli att följa Trombonistens plan.

• 2 veckor senare...
Postat

Hmm... det senaste är nu att problem med miken kvarstår.

Tydligen kan man sjunga eller spela in med miken ett litet tag... sedan om det är ett solo i stycket och man ska in igen och spela in efter en halvminut, så tar den det inte alls nästan, utan hugger bara av ljudet, det blir tystare liksom. Och så håller det på från och till.

Precis som om miken blir trött...

😲

Kontaktfel nånstans inne i miken trodde han, eller väta och/eller smuts som ligger och hindrar på något sätt. Han beskrev det som oxidering som drabbar förstärkarrattar och annat, och som får till följd att ljudet bara hörs då rattarna står i ett visst läge. Ni känner igen det?

😑

Postat (redigerat)

Kan spela in i 20 sekunder, kan inte spela in, kan spela in i 22 sekunder, kan inte spela in...

kontaktfel?

... och ett ljust bakgrundssus.

Vad tror ni? Väta på elektroniken? Smuts?

😕

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.