Jump to content
Annons

ESP Eclipse kontra Fender Strata om spelbarhet


henkeH2

Recommended Posts

Har inte spelat på så många olika gitarrmodeller och behöver därför er hjälp med att pinpointa vad som får olika modeller att ticka.

Har levt länge med en Ibbe RG Nånting och trivts bra, uppgraderade härom året till en ESP Eclipse för att det var metal och EMG och dyrt och därmed bra.

Omedelbart saknade jag Ibbens hals, mindre bandstavar? och spelkänsla men det det förträngde jag. ESP:ns utseende, kvalitetskänsla och feta ljud gjorde saknaden mindre.

Var nyligen på en förfest hos en kompis kompis som visade sig vara Fenderstratasamlare och Yngwiefan och efter några öl började han dra fram gura efter gura ur garderoben.

Han hade massor, och de flesta var fantasidyra som han bara lagrade som investeringar. Grabben har pengar.

Nå.

Vi började så klart plonka, han berättade frenetiskt om alla autentiska detaljer som signaturmodellerna hade medan jag snorkigt sniffande åt avsaknaden av humbuckers.

Men shit vad sköna de var att spela på! Det liksom bara flöt på, det var som att släppas ut på grönbete, öppna dammluckorna, släppa kopplet! Mitt ansikte förvreds till en guttural karikatyr av Janne Schaffer i takt med att omvärlden försvann. Det var fint. Och detta trots hans Marshall MG, trots Yngwies scalloperade band, tillbockade mickväljare, autentiska repor som mätts med mikrometer (Jodå, det fick jag veta via den medföljande DVD:n där man visade allt autentiskt trams man besudlat instrumentet med), cigarettbrännmärken och "Play Loud"-dekaler.

Vad har då strator som inte min ESP Eclipse har? You tell me. Jag vill inte gilla strator, jag tycker de är gamla, gubbiga och inte metal alls. Men de plonkade så fint, där var ett plonk. Och strängarna kändes så sköna mot halsen. Varför är de skönare än min ESP? Ska jag kanske skaffa en Strata med en humbucker och kalla det metal? För de var så sköna att de nästan hade fått se ut som en Billybokhylla och det hade inte spelat nån roll.

Rock on.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju helt annorlunda ljud i en Strata contra en ESP gitarr. Det mesta sitter givetvis i mickarna då EMG mickar är otroligt färgade lika så de som sitter i en strata.

Du kommer aldrig att kunna spela feta metal riff med en strata då mickarna inte tillåter mycket dist men å andra sidan så är det sjuuuk attack i en Strata och en tele, perfekt för rock'n roll

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju helt annorlunda ljud i en Strata contra en ESP gitarr. Det mesta sitter givetvis i mickarna då EMG mickar är otroligt färgade lika så de som sitter i en strata.

Du kommer aldrig att kunna spela feta metal riff med en strata då mickarna inte tillåter mycket dist men å andra sidan så är det sjuuuk attack i en Strata och en tele, perfekt för rock'n roll

Ja att soundet och mickarna skiljer sig kan vi vara helt överens om. Men spelkänslan var helt annorlunda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är spelkänslan annorlunda 😛 Jag gillar både strata och tele men för metal så är nog favoriten ESP (dock inte les paul modeller) kolla in deras andra gitarrer, men annars kanske en Strata är "din" gitarr. Det går alltid att byta mickar vettu 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett set mycket mycket omtyckta och kända humbuckermickar till strator men de är i singlecoilformat och ser alltså ut som sinlecoils.

Det är Seymour Duncan Hot Rails - de har hög output och låter riktigt feta, och de fungerar alltså som humbuckers = de brummar inte när man drar på gainen.

Gitarristerna i Maiden har kört med dessa i många år.

Jag har själv haft en strata med Duncan Hot Rails i alla 3 positioner och den lät fanimej metal.

Redigerat av JJMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett set mycket mycket omtyckta och kända humbuckermickar till strator men de är i singlecoilformat och ser alltså ut som sinlecoils.

Det är Seymour Duncan Hot Rails - de har hög output och låter riktigt feta, och de fungerar alltså som humbuckers = de brummar inte när man drar på gainen.

Gitarristerna i Maiden har kört med dessa i många år.

Jag har själv haft en strata med Duncan Hot Rails i alla 3 positioner och den lät fanimej metal.

Jao fast de är inte lika smooth och klarar inte direkt av metal dist men ajg förstår vad du menar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara sådär med gitarrer. Vissa sitter som en smäck, en förlängning av ens egen kropp. Känner igen känslan av att "släppas ut på grönbete". Vissa gitarrer vill man gilla av hela sitt hjärta, men det klickar aldrig. Plonket du upplevde kan delvis ha att göra med lönnbrädan, de har ett "pop" som rosewoodbrädor aldrig riktigt uppnår. Sen är stratan en skön gitarr. Ingen tvekan om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

. Vissa gitarrer vill man gilla av hela sitt hjärta, men det klickar aldrig.

Ungefär så jag känner det.

Men finnes det månne en gitarr som känns som strata men som är mer metal då? Nån som vet? Om jag nu inte väljer att köpa en strata och slänga i en argsint humbucker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha Det där känner jag igen! Jag provade en gammal strata som en polare hade, tror det var en 1972 den kändes så lätt att spela på jag blev helt såld både ljud och spelmässigt. Jag frågade om han ville sälja den och det ville han han 3500:- skulle han ha för den detta var på 80talet. Men givetvis hade jag inte pengar då.Frågade han 2 månader senare om han ville sälja den men då ville han inte. Men detta fick mej att funderade på varför den var så lätt att spela på, och så här är vad jag tror. Halsen är det avgörande dvs profilen både fram där banden sitter och bak där man håller tummen, banden fram är lätt böjda över halsen vilket andra gitarrer har,men jag tror stratan har lite mer radie sen är det profilen bak det finns V-formad,C-formad mm halsprofil det är en smaksak, men halsen kan kännas smal i handen plus att sträng höjden vilket i sin tur kan göra att gitarren känns mycket lättspelad. själv gröpte jag bort trä mellan banden förhand (scalped fretboard) i hopp om att en av mina gitarrer skulle bli lättare att spela på dock inget att rekommendera efter som det är bla ett jäv.. jobb ,och man kan skada sig o gitarren med. Man kan dock byta hals på en gitarr vilket jag har gjort. På en kramer som jag råkade välta så halshuvudet bröts av, satte jag en warmoth hals . Detta är den bästa gitarrhals jag har haft på en av mina gitarrer någonsin. vad det beträffar ljud så är det en regel som jag säger till alla som jag hjälpt hemmavid vid val av gitarr. Om den låter mycket innan man kopplat den i förstärkaren så är den i regel bra i trädet. en gitarr ska "typ" vibrera och låta högt ju mer desto bättre tycker jag.Men letar man efter en bra gitarr och Går in i en gitarraffär och köper en gitarr för utseendets skull, brukar det inte bli så bra oavsett hur dyr den må vara + alla förståsigpåare hur bra just denna gitarr man håller i affären är, dyrast är inte alltid bäst. Man måste prova o prova tills en gura sitter i handen det är som att prova kläder ungefär. (skaffa en Strata med en humbucker och kalla det metal) Ja varför inte? det är inte instruments utseendet som gör metal tycker jag allafall. Angående strata mickar o dist,jag såg yngwie malmsteen clinic för fender, han kopplade 2 dist pedaler boss distortion (för affären hade ingen DOD Distortion) efter varandra som han körde med samtidigt detta kallar jag mycket dist. Så vad en stratocaster har som inte din ESP har är en megarock historia inget annat. jag har tex. provat en ESP vintage plus som jag tyckte lät bättre och var lättare att spela på än många dyrare strator,men smaken är som baken, och tur är väl det. "Tips" prova annars byta hals "om det går" till någon som känns mer bekvämt.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla intressanta svar, jag antar att jag helt enkelt får pröva fler gitarrer. Då.

Hm, jag kan ju faktiskt stega in på Musikbörsen och berätta min historia. De kanske förstår. De är ju också människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär så jag känner det.

Men finnes det månne en gitarr som känns som strata men som är mer metal då? Nån som vet? Om jag nu inte väljer att köpa en strata och slänga i en argsint humbucker.

Varför köper du inte bara en strata och slänger i en argsint humbucker?

Annars är Music Man ett hett tips! Luke och JP kan bli riktigt ilskna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köpa en strata och pimpa den?

Be någon som är duktig på att lacka gitarrer att göra en fet metallack, och sätt in några feta mickar så får du ju lite metalkänsla 🙂

Annars kanske det finns någon gitarr som har den där mjuka och sköna halsen som en strata har, men samtidigt ser ut och låter grymt metal.

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag förstår ditt resonemang helt och hållet.

Klart att man kan bli kär i en gitarr till utseendet

men det är ju spelbarheten som i slutändan vinner.

Spelkänslan på Strator vs. typ LesPaul enl mig.

Stratans hals är inte vinklad utan går rakt ut från kroppen.

Stratans kropp är plan, och inte välvd vilket ger ett fint stöd

för högerhanden och ökar komforten och spelbarheten.

Det finns olika halsprofiler på Stratahalsar, iaf historiskt.

Kan vara bra att veta om du testar olika beg. exemplar.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Finns ju stator som kommer med humbuckers från start. Men finns det verkligen inte Stratamodell som kommer a'la metal från början? Jag har kollat lite på Fenders Jim Root Telecasters, de är en Telecaster, tillverkad av Fender men där tar likheterna med original-telecastern slut. Tänkte att det kanske finns någon liknande signaturmodell för strator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...