Jump to content
Annons

Vilken Mac ska jag köpa? (2005)


jim

Recommended Posts

Hallå På er!

Jag tænkte skaffa min en mac. En stationær. Nu undrar jag vad jag ska tænka på.

G5 eller ræker det med en G4? Har hørt lite om dubbla proccesorer på MAC. Kommer att køra logic, fungerar OSX på en G4.

Vad kan man tænka sig att betala?

Jag har ett externt USBljudkort som jag ær nøjd med.

Har ni några prestanda tips så tackar jag ødmjukast

Begagnat????

Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror det är enklare att ge tips om du specar hur mycket du är villig att hosta upp och vad du har för USBljudkort (så kanske du får feedback på om det funkar fint med Mac) 😉

Mactorget är annars ett bra ställe för begagnade mac'ar, men förbered på att pruta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, OSX funkar på G4. Det funkar på G3 om man vill det. Du bör ha minst 512 MB RAM. Gärna mer.

Ska du köra Logic 7 bör du ha lite nyare G4. 800 MHz och uppåt, gärna dubbelprocessor. Kolla som ovanstående har sagt; MacTorget. Tänk på att Apple har lanserat Mac Mini (G4 1,25 GHz 256 MB RAM) för bara 4600 kr. Detta borde ge effekt på begagnatmarknaden snart.

Tänk på att Mac Mini har en ganska långsam hårddisk, så den bör kompletteras med extern FireWire-disk (och RAM) om du tänkt satsa på en sådan.

Jag skulle nog sneglat på iMac G5 17", dator och platt skärm i ett...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att Mac Mini har en ganska långsam hårddisk, så den bör kompletteras med extern FireWire-disk (och RAM) om du tänkt satsa på en sådan.

Hur bra prestandamässigt är dom?

Eftersom jag jobbar främst med logic i plugget (7:an) så låter det ju intressant med en sån billig lösning.

Om man uppgraderar minnet och köper extern hårddisk och har ett schysst Firewire-ljudkort. Kommer man långt på det då? Eftersom G4:orna på 1.25 är grymt stabila så borde det ju vara kalas? eller?

/Micke

EDIT: alltså som projektstudio för att beabeta idéer, ingen proffsproduktion.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ska bygga ut med PCI-kort och dyl och inte har något idag (som skärm och sånt) så borde du klara dig med en iMac G5 för dom pengarna. Men har du redan skärm så kolla hellre efter en beggad PowerMac G5, ger lite mer expansionsmöjligheter, och du kan trycka i mer minne, för det kommer du att behöva.

Annars finns det en bra prisguide på www.mactorget.nu över begagnade priserna.

Den här funkar nog finfint, om den finns kvar?!

http://mactorget.nu/view.php?id=18731

Redigerat av replicant
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tja!

Jag tänker flytta upp till mitt landställe, installera en ny studio och spela in en skiva jag skrivit. Jag arbetar med logic (har gjort sen -97).

Hittills har jag dock arbetat på en PC, vilket jag personligen anser som ett jättemisstag. Det är alltid nåt jävla meck med PC tycker jag, så nu jävlar har jag äntligen beslutat mig att ta det beryktade steget in i Macvärldens utopiska sfär!! =)

Hursomhelst. Jag kan inget om mac, och vet därmed inte vilken presdtanda som verkligen behövs. Detta i sin tur beror ju uppenbarligen på hur mycket, och vad jag ska spela in. Jag kommer arbeta med mestadelks audiotracks, men ocksaå en hel del samplingar. Jag kommer dessutom använda såväl mjukvarans reverbeffekt tillsammans med ett par andra effekter stundtals. Jag tror att jag i många fall kommer lägga uppemot 20-25 kanaler bitvis i låtarna, så projektet är kanske inte pyttelitet.

Mina frågor är som följer:

1. Vilken Mac borde jag leta efter? Går man ner på macoteket får man ju förstås enbart G5or i nyllet, då det är vad de säljer numera. Frågan är dock om sådan prestanda verkligen krävs i mitt fall...

Jag kommer köpa begagnat, och jag har, som det ser ut nu, två val: Antingen G5 1.8 enkel med 1GB RAM, eller en G4 dual 1Ghz med 2Gb RAM. 5an för nårra lappar mer uppenbarligen.. Tror ni att 5an krävs, eller räcker 4an?

2. Ljudkort. Tidigare har jag haft ett Logic 3kort (16 bitars) a la '97. Så jag känner att det äpr dags med nytt. PÅ den tiden var det enbart tal om PCI kort, men nu har det visats sig att Fire Wire verkar komma mer och mer. Funkar de lika bra? Har ni några förslag? (maxpris ~3000)

All hjälp är ytterst välkommen!!!!!

ps. kan man köra logic 5.5/6 på 5orna, eller måste det vara Logic 7?

Tack igen!

/rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är min kunskap om mac rätt begränsad (tyvärr vill lära mig mer)

När det kommer till audio så är det minnet som jobbar mest. Så den med dual G4 ligger bäst till tycker jag. Men å andra sidan är minnespriserna rätt låga idag så.

Har du en dual så delas jobbet upp av operativsystemet. (jag antar att MacOS har detta som standard) Men frågan är om Logic är byggt för att klara flera cpus. Det får du kolla upp innan du köper. Kanske 5,5an inte har men 7an

När det kommer till ljudkort så är det nog en smaksak. Vill du in i maskinen och böka? Vill du koppla bakom maskinen varenda gång? Emagic som gör Logic har även sin egen hårdvara som du kan kolla upp. Lika barn leka bäst heter det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...