Jump to content
Annons

Hur mixar man , det börjag hacka när jag lägger på efekter?


Superfly

Recommended Posts

Cubase LE 4.

8 trumspår ( analoga).

2 basspår

ca 2-3 gittarspår

osv...

Allt funkar bra tills jag ska mixa lite.

När jag lägger efekt på först, kagge ....ok

på andra .....ok

på tredje....lite hack-hack, sen ok

på fjärde... hack hack hack...

Är det min dator som är för klen att spela upp och processa flera spår med efekter samtidigt?

Mixsar jag , pch sparar som wave,blir det dock bra.

Men hue ska jag egentligen mixa, efekter förändrar ljudet, jag kan inte lyssna ( och ställa in ) allt med efekter på då det hackar? Nu får jag ställain två - tre spår som jag gillar, stänga av efekter, testa med nästa 3 spår osv. Sen spara och hoppas att det blir bra...?

Hur gör man? Fel på min PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är troligen datorn som är för klen för att klara realtidsuppspelning av allt vid den latency som du har ställt in. Öka latency så kommer det att bli bättre. Vid mix kvittar det ju vilken latency man kör med, eftersom allt påverkas lika mycket av den.

Det kan också bråka om du har annat igång i bakgrunden, som virusdödare eller annat som stjäl resurser...

Är det en bärbar dator så stäng av nätverkskort och Bluetooth, så brukar det funka bättre. Stationära har oftast inte problem med det, men du kan ju testa ändå för säkerhets skull, om det är en stationär du har...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lägger efekt på först, kagge ....ok

på andra .....ok

på tredje....lite hack-hack, sen ok

på fjärde... hack hack hack...

du kan ju underlätta för din dator lite genom att använda send för effekter som reverb å delay å att använda bussar för processande som kompressor å limiter

i korthet - send: du skickar ljud från flera kanaler till samma effekt

den behöver alltså bara jobba en gång istället för fyra

buss: genom att först skicka alla utsignaler från alla trumkanaler till en egen buss som du lämpligt kallar trumbuss så kan du lägga kompressor på hela paketet

det här blir förstås inte exakt samma resultat men det är faktiskt oftast så man ändå gör

du kan sen också skicka send från bussar

effekten (tex reverb) lägger du på en egen buss å ställer i 100% wet mix så du inte får med nåt direktljud av det du skickar dit

kolla manualen om bussar å send - står säkert en hel del där

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...