Jump to content
Annons

Varför förblir inte huvudfönstret i Cubase maximerat?


Lejnoss

Recommended Posts

Halloj,

Jag är sedan flera år tillbaka Cubaseanvändare och tycker att programmet i mångt och mycket fungerar bra och logiskt.

Det är en enda sak som jag alltid har irriterat mig på som har funnits i alla versioner av Cubase som jag testat på, nu senast i Cubase 5.

När man öppnar en plug eller vst, eller vilket nytt fönster som helst i programmet så ändras huvudfönstret i Cubase från att vara maximerat till att vara i "fönsterläge".

Detta gör att man bland annat inte kommer åt kontrollerna nere i högra hörnet för att zooma på längden och bredden.

Har denna idioti någon funktion, varför gör den så? Går det att stänga av?

/ Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns en inställning i Preferences som heter nåt i stil med "plugins always on top". Man kan även högerklicka längst upp i vissa fönster, tex VST Instruments-fönstret, och välja Always on top. Detta hindrar att huvudfönstret byter från maximerat till "fönsterläge"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, denna var redan ikryssad.

Testade även att kryssa ur den men det blev ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt.. Jag störde också ihjäl mig på att huvudfönstret inte förblev maximerat tidigare, men för mig löste det sig när jag kryssade i den. Jag kör Cubase 4, men det måste ju funka på samma sätt även i 5:an, annars har ju den funktionen ingen mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att dra upp storleken istället för att maximera. Maximerat fönster går inte att använda om man kör med två skärmar, utan då får man istället dra upp storleken manuellt så att fönstret täcker båda skärmarna. Kanske har de räknat med att man inte ska maximera...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dra upp fönstrena fungerade, även om man då går miste om nån centimeter på höjd och bredd. 😉

Gillar dock att ha fönstret maximerat så man slipper råka flytta runt det eller ändra storlek av misstag.

Jag överlever nog!

Tack för era svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...