Jump to content
Annons

Problem med MIDI till synthen


base10

Recommended Posts

Hej,

Jag har problem med min blofeld igen.

Datorn hittar synthen, men den dyker inte upp som MIDI enhet i mitt DAW eller utvecklarens mjukvara.

Har avinstallerat drivrutinerna, och försökt att installera dem igen men får då ett meddelande om att det finns

senare drivrutiner installerade. Kör midi genom synthens och datorns USB port förövrigt.

Bifogar 2 filer som visar lite...

Vad kan jag göra åt saken?

Vill tillägga att detta bara hände helt plötsligt.

Är det mitt operativsystem till datorn det är fel på?

Mvh,

Base 10

post-12733-000282700 1278076226_thumb.jpg

post-12733-040765900 1278076233_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säga.

Har du testat andra USB-portar? Det kan ju ha blivit fel på porten du försöker köra med...

Har du kopplat in fler saker på USB? Om det är för mycket inkopplat, så kan det dra för mycket ström från porten. Windows brukar visserligen gnälla om det dras för mycket ström på en USB-port, men man vet ju aldrig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga.

Har du testat andra USB-portar? Det kan ju ha blivit fel på porten du försöker köra med...

Har du kopplat in fler saker på USB? Om det är för mycket inkopplat, så kan det dra för mycket ström från porten. Windows brukar visserligen gnälla om det dras för mycket ström på en USB-port, men man vet ju aldrig...

Hm får prova att koppla ur några andra usb saker då. Har mycket kopplat i USB, och jag har provat andra portar. Tack för tippset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har avinstallerat drivrutinerna, och försökt att installera dem igen men får då ett meddelande om att det finns senare drivrutiner installerade.
Då tror jag problemet ligger där, avinstallationsprogrammet tar inte bort gammal drivrutin. I många fall räcker det att ta bort drivrutinens motsvarande inf-fil (C:\Windows\Inf) för att den inte ska hitta gamla rester.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Då tror jag problemet ligger där, avinstallationsprogrammet tar inte bort gammal drivrutin. I många fall räcker det att ta bort drivrutinens motsvarande inf-fil (C:\Windows\Inf) för att den inte ska hitta gamla rester.

Vad kan vara ett lämpligt namn för den då? Står USB-ljudenhet i enhetshanteraren. Men det finns inte i inf listan.

Edit: Hittade filen, tog bort den och installerade drivers på nytt (drivern är en inf fil) och nu heter den waldorf blofeld istället i enhetshanteraren. Rebootar och ser om det fungerar.

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Står USB-ljudenhet i enhetshanteraren.
USB-ljudenhet är för enbart audio, ingen midi. T ex en USB-mikrofon kan registreras som USB-ljudenhet.

Har inte använt Blofeld men då misstänker jag att du kan använda synten som ljudkortsingång i musikprogrammen och få in ljudet digitalt den vägen.

Hade det varit rätt drivrutin tror jag att du hade sett en drivrutin som uttryckligen hette något med Waldorf.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB-ljudenhet är för enbart audio, ingen midi. T ex en USB-mikrofon kan registreras som USB-ljudenhet.

Har inte använt Blofeld men då misstänker jag att du kan använda synten som ljudkortsingång i musikprogrammen och få in ljudet digitalt den vägen.

Hade det varit rätt drivrutin tror jag att du hade sett en drivrutin som uttryckligen hette något med Waldorf.

Drivrutinen ska vara rätt. Grejen är det att midi inte överförs över USB längre och det fungerar på andra datorer.

Står i drivrutinen att det är en midi enhet och instrument samt mixer enheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB-ljudenhet är för enbart audio, ingen midi. T ex en USB-mikrofon kan registreras som USB-ljudenhet.

Har inte använt Blofeld men då misstänker jag att du kan använda synten som ljudkortsingång i musikprogrammen och få in ljudet digitalt den vägen.

Nej, Blofelden kan inte skicka ljud digitalt via USB, bara MIDI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Blofelden kan inte skicka ljud digitalt via USB, bara MIDI.

Just MIDIn som det är fel på. Ska kolla med någon om jag kan låna en skiva till win xp så kanske jag får ordning på det om jag formaterar och installerar om mitt OS 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...