Jump to content
Annons

Vilket ljudkort ska du välja?


Recommended Posts

Annons

Grymt bra site! 😠 Hoppas bara att de som söker svar på sin fråga finner just denna tråd 🙂

EDIT: Körde en test och visst träffade jag rätt ljudkort

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

...och så kommer gnällspiken Claes och förstör glädjen... 🙂

Om man svarar ja på "multiple monitor mixes", så verkar de bara ta hänsyn till antalet befintliga analoga I/O - och inte till ADAT-portarna - väldigt missvisande... PCIe saknas som interface. PCIe är visserligen ovanligt ännu så länge, men det lär ju komma från de flesta tillverkare ganska snart, eftersom PCIe kommer att ta över från PCI efter hand.

Det är väldigt gott om vissa märken, men andra har de snubblat förbi helt eller delvis...

Några exempel:

Lynx, Metric Halo och ESI är några som de har glömt bort helt.

Steinbergs 816X och CI2 saknas.

Det finns bara 3 av TC Electronic's nuvarande 7 modeller.

Från RME saknas t ex Multiface, Digiface, Babyface, Fireface UC och RayDAT...

Apogee Mini-DAC är en DA-omvandlare som bara har stereo ut, men den är listad med både ingångar och preamps.

Det finns säkert fler brister som jag har missat, men det är illa nog redan här...

En sådan guide blir bara missvisande om man inte verkligen har alla modeller med - och om det inte står korrekt information om allting...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan guide blir bara missvisande om man inte verkligen har alla modeller med - och om det inte står korrekt information om allting...

du är mest gnällig för att det du säljer inte finns med 😉

ah skämt åsido 🙂 tipsa dom direkt istället

Link to comment
Dela på andra sajter

du är mest gnällig för att det du säljer inte finns med 😉

ah skämt åsido 🙂 tipsa dom direkt istället

😆

Jäpp! Jag mailade dit mina klagomål och han erkände att det saknas mycket, men att det finns på todo-listan att göra en uppdatering. Han hade haft för mycket studiojobb under en tid för att ha möjlighet att hålla listan uppdaterad, så vi får hoppas att han har tid snart - för det är ett j-t bra initiativ att försöka pilla ihop en sådan jämförelse.

Jag tyckte ändå att det var på sin plats med en liten varning här i forumet eftersom listan ju ger intrycket av att vara komplett, trots att så mycket saknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte ändå att det var på sin plats med en liten varning här i forumet eftersom listan ju ger intrycket av att vara komplett, trots att så mycket saknas.

fast även om "så mycket" saknas så kan tipsen som kommer fram vara korrekt i så måtta att det uppfyller det som frågeställaren söker

det är ganska ofta det är skillnad på "det bästa" och "tillräckligt bra"

att det finns fler alt på marknaden gör ju inte det alt som poppar upp mindre funktionellt

Link to comment
Dela på andra sajter

fast även om "så mycket" saknas så kan tipsen som kommer fram vara korrekt i så måtta att det uppfyller det som frågeställaren söker

det är ganska ofta det är skillnad på "det bästa" och "tillräckligt bra"

att det finns fler alt på marknaden gör ju inte det alt som poppar upp mindre funktionellt

Helt sant - men samtidigt är det ju synd om man missar något av de alternativ som trots allt finns, vare sig det är bättre eller sämre varianter. Jag nämnde ju att bl a ESI (som är ett budgetmärke) och Metric Halo (som tillhör de bästa - om än bara för Mac-förare) saknades helt.

Överlag är det trots allt en bra site, eftersom den innehåller många alternativ och gör det enkelt att söka med hjälp av diverse frågor - men vissa brister borde fixas innan man kan säga att det är en "perfekt" guide.

Jag gav honom också förslag på fler detaljer som skulle kunna läggas in (balanserat/obalanserat, hörlursutgångar, separat reglering för monitor out och lurar, analog volymkontroll och ett par saker till), så vi får se om han tar upp något av det också när han får tid att uppdatera. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...