Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har stÀllt in och ritat in automation pÄ volymen pÄ en del kanaler.

Jag vill gÀrna kunna göra en volym mix genom att öppna mixern och justera pÄ varje fader pÄ varje kanal men de lyder under automation. (Dvs. de Àndrar sig snabbt tillbaka enligt automation volymen.)

Kan man fÄ sÄ att fadern Àndrar "den generella volymen" men inte kurvan i automation? MÄste jag gÄ in och ta tag i automationlinjen för att göra en generell höjning eller sÀnkning pÄ den kanalen? Den kÀnns lite pilligt. Det hade varit bra att kunna mixa allt i mixern och ÀndÄ behÄlla samma höjningar och sÀnkningar som jag ritat in.

Hoppas ni förstĂ„r mitt problem!? 😛

Annons
Postat
  Dan Ö sa:
Hej!

Jag har stÀllt in och ritat in automation pÄ volymen pÄ en del kanaler.

Jag vill gÀrna kunna göra en volym mix genom att öppna mixern och justera pÄ varje fader pÄ varje kanal men de lyder under automation. (Dvs. de Àndrar sig snabbt tillbaka enligt automation volymen.)

Kan man fÄ sÄ att fadern Àndrar "den generella volymen" men inte kurvan i automation? MÄste jag gÄ in och ta tag i automationlinjen för att göra en generell höjning eller sÀnkning pÄ den kanalen? Den kÀnns lite pilligt. Det hade varit bra att kunna mixa allt i mixern och ÀndÄ behÄlla samma höjningar och sÀnkningar som jag ritat in.

Hoppas ni förstĂ„r mitt problem!? 😛

Jag brukar lÀgga en Gain-plugg pÄ spÄret och Àndra volymen dÀr. Tror att den finns i kategorin Helpers eller nÄt sÄnt.

Postat (redigerat)

Som tidigare personer sagt, gainpluggen Àr ju bra för detta ÀndamÄl. Alternativt kan man ju vÀlja att göra volymautomationen pÄ gainpluggen istÀllet för kanalregeln. Dock tror jag den har nÄgot sÀmre upplösning.

Edit: Stavning

Redigerat av kyaal
Postat

Jag brukar istÀllet för gainpluggen lÀgga en Logic-kompressor med ratio 1:1 och 0 dB threshold och justera volymen med den, den har lite bÀttre upplösning. Alternativt en EQ och dra i masterregeln.

Postat

Mitt tips Àr som ovan att anvÀnda gain istÀllet. Att köra automation pÄ Volume Àr oftast vÀldigt pÄfrestande nÀr man lagt massa fades-kurvor och sen fÄr för sig att tracket ska höjas eller sÀknas nÄgra dB. BÀttre dÄ att automasiera en plug för detta.

Postat

Kan inte Logic men jag förstÄr problemet. En gainplugg Àr bra men den behöver ocksÄ ges automatition. Man behöver Ätminstone tvÄ nivÄer. En nivÄ som fixar spÄret rent generellt och en som rider spÄret genom mixen. Börjar man med att rida automatition frÄn början Àr man lost.

IstÀllet bör man först se till att spÄret Àr hyfsat jÀmnt och hÀr kan man anvÀnda en kompressor och volymridning eller bÄde och men bounca spÄret sedan. Eller anvÀnd vocal rider eller en sidechainad expander med en eq som tÀcker just det instrumentets frekvens. Annars automatisera gainpluggen först och sen anvÀnder du den vanliga regeln för alla andra Äkningar.

Postat (redigerat)

Om du har en instĂ€llning i automationen som tillĂ„ter att fylla ut det du skriver till ett markerat omrĂ„de eller en loop, samt funktionen trim, sĂ„ kan du anvĂ€nda regeln till detta. DĂ„ kan du ocksĂ„ vĂ€lja ifall nĂ„got omrĂ„de inte ska fĂ„ denna volymförĂ€ndring. Annars som sagt, kör en gainplugg eller Ă€nnu bĂ€ttre: gör inte automationen förrĂ€n du Ă€r helt fĂ€rdig med mixen! 😕

EDIT: Juste, du mĂ„ste förmodligen ocksĂ„ ha möjlighet att inaktivera volymautomatisering medan trim Ă€r kvar. Är ingen höjdare pĂ„ logic...

Redigerat av SkunkFunk
Postat

🙂

Tack alla, för svar!

Jag ska testa lite av era förslag och se vad som verkar passa mig. Men det kan nog vara bra som nÄgon föreslog att lÀgga automatiseringen lite senare i processen.

Postat (redigerat)

Smaken Àr som baken. Personligen tycker jag inte att det Àr det lÀttaste att lÀmna automationen till sist om inte spÄret Àr jÀmnt. TÀnker specifikt pÄ sÄng hÀr. Dvs. jÀmna ut spÄret först, helst med volym ridning och dÄ editerar man antingen spÄret eller sÄ rider man en gainplugg. Sen kan man om det behövs Àven lÀgga en kompressor. Detta gör att volymregeln kan fungera fritt vid slutmixen och att du inte behöver rida sÄngen om och om igen pÄ slutet. För detta blir oftast resultatet med en ren sÄngtagning. Annars tror jag starkt pÄ vocal rider frÄn waves eller en sidechainad expander med omvÀnda vÀrden.

Hursom Àr spÄret vÀl förberett innan klarar man sig med ett minimum av volym automatisering.

Redigerat av DivineCo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.