Jump to content
Annons

Cubase 5.5


Tilly

Recommended Posts

Cubase 5.5 som ska fixa några riktigt rejäla buggar samt en förbättrad VST Bridge finns nu ute

för nedladdning på Steinbergs hemsida

PDF med uppdateringar --> ftp://ftp.steinberg.net/Download/Cubase_5...p;Solutions.pdf

http://www.steinberg.net/en/newsandevents/...lable-1236.html

Redigerat av Tilly
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Henke81 (oregistrerad)

Vet någon om det finns några bra länkar till bra "komma igång"-Cubase guider (gärna video tutorials)?

Finns väl inga såna till version 5.5 än men.......

//Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon om det finns några bra länkar till bra "komma igång"-Cubase guider (gärna video tutorials)?

Finns väl inga såna till version 5.5 än men.......

//Henke

ASK Video har 3st DVD för Cubase5: https://askvideo.com/index.php?cPath=72&amp...3e7851e76cc5fe1 , så det kanske kan vara något? 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en snabb genomgång så måste jag säga att VST Bridge funkar klockrent!

Iaf än så länge. Kan uppstå problem framöver, men hittills en mycket positiv överraskning 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Sh*t! Första gången på otroligt länge som jag råkar ut för problem med Cubase.

Efter uppdateringen till 5.5, så kraschade de flesta av mina projekt, så att Cubase visade runtime error när jag försökte ladda in projekten.

Snacka om störande när jag hade jobbat med ett projekt så sent som igår och allt funkade då - och så funkar det inte efter uppdateringen. 😑

Efter mycket strulande med tester hit och dit, så visade det sig att det berodde på Melodyne Editor, som jag hade som insert på de projekt som det bråkade med. Letade runt lite och såg att någon som hade haft strul med Nuendo och Melodyne, hade fått tipset att enbart installera Melodyne som VST2.

Dags för nytt test, med andra ord. Installerade om Melodyne Editor och tog bort bocken för VST3 - och violá - I'm in business again. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur man ska se det från för håll:

Om REVerence förut har varit rätt kompilerad men jag hade seg dator eller om den var helt fel skapad och det är som den är nu som det var tänkt.

Men man måste ju säga att det känns lovande när man testat lite. Även fönster och sånt ser bra ut.

Stabilitet vet jag inte än men det märks ju efter ett tag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sh*t! Första gången på otroligt länge som jag råkar ut för problem med Cubase.

Efter uppdateringen till 5.5, så kraschade de flesta av mina projekt, så att Cubase visade runtime error när jag försökte ladda in projekten.

Snacka om störande när jag hade jobbat med ett projekt så sent som igår och allt funkade då - och så funkar det inte efter uppdateringen. 😮

Efter mycket strulande med tester hit och dit, så visade det sig att det berodde på Melodyne Editor, som jag hade som insert på de projekt som det bråkade med. Letade runt lite och såg att någon som hade haft strul med Nuendo och Melodyne, hade fått tipset att enbart installera Melodyne som VST2.

Dags för nytt test, med andra ord. Installerade om Melodyne Editor och tog bort bocken för VST3 - och violá - I'm in business again. 😎

Det verkar som det är många som har problem med just Melodyne.

Om man kikar över på det officiella cubase forumet så är det väldigt många.

Jag satt några timmar igår kväll och för mig så fungerar allt klockrent!

Det som jag mest såg fram emot denna uppdatering var en förbättrad VST Bridge!

Alla mina 32bit VST fungerar äntligen! Sen tycker jag utseendet har fått sig en liten "boost" också.

Ser mer stilrent och mjukt ut.

Sen måste jag även säga att dom har verkligen gjort ett bra jobb med stödet för flera kärnor!

Allt flyter på betydligt mycket snabbare och ASIO performance är jämnare och stabilare.

Helt klart den bästa uppdateringen sen Cubase 5 släpptes!

Redigerat av Tilly
Link to comment
Dela på andra sajter

Så mycket för denna lycka.

Och då syftar jag på VST Bridge.

Alla mina 32 bit fungerar. Men när man har sparat, stängt ner cubase, och ska ladda upp samma projekt igen då

fryser hela cubase.

Det händer ingenting!

Fan, jag som trodde att dom hade löst problemet med VST Bridge!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Samma här...

Har man stora prestanda problem med latency och en biffig maskin så kan det kanske vara en lösning. Men man ska definitivt börja med snowleopard. Och jag skulle bli förvånad om inte C6 dyker upp innan jul. Tycker dock fortfarande att denna uppgradering är klart bra. Nästan bara bugfixar och prestanda förmbättringar och inte en massa nytt trams. Helt i min smak!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Cubase 5 not found, You have to get cubase 5 installed"

kommer upp när jag försöker ladda ner 5.5 !

Har både 4:an och 5:an på min dator, kanske är det som spökar.

Hur avinstallerar man Cubase 4, är lite osäker... (kör iMac) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Crashar på löpande band. I princip varje gång jag använder eller ändrar i en IK Multimedia plugg.

Ser fint ut med crashandet är olidligt. Kör Snow Leopard på Hackintosh 😎 Fungerat fantastiskt fint innan men nu är det tungrott med nya projektet jag arbetade med suck* =)

Ser aningen bättre ut med prestandan dock. Intel i7 920@ 3.6ghz

Link to comment
Dela på andra sajter

"Cubase 5 not found, You have to get cubase 5 installed"

kommer upp när jag försöker ladda ner 5.5 !

Har både 4:an och 5:an på min dator, kanske är det som spökar.

Hur avinstallerar man Cubase 4, är lite osäker... (kör iMac) ?

Jag har både C4 och C5 installerade - och båda fungerar fint, så ditt problem borde nog ligga någon annanstans i så fall. Jag kör visserligen PC, men tror knappast att det borde påverka. Har du uppdaterat till senaste e-licenser drivern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både C4 och C5 installerade - och båda fungerar fint, så ditt problem borde nog ligga någon annanstans i så fall. Jag kör visserligen PC, men tror knappast att det borde påverka. Har du uppdaterat till senaste e-licenser drivern?

e-licenser ja... hmm, var/hur kollar man det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

För Er som har problem med vissa pluggar i Cubase 5.5 och kör Windows 7, kör Cubase som Administrator. Högerklicka och välj "Run as administrator" eller högerklicka och välj "Properties", där ska det finnas en flik som heter "Compatibility" som innehåller en checkbox som heter "Run this program as an administrator", för att alltid köra Cubase som admin.

Redigerat av jp80x0
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick bekräftelse på mitt Melodyne-problem och fick besked i min tråd i Celemonys forum, att en fix är på gång. 😳

http://www.celemony.com/userforum/viewtopi...f=13&t=6730

Link to comment
Dela på andra sajter

Crashar på löpande band. I princip varje gång jag använder eller ändrar i en IK Multimedia plugg.

Ser fint ut med crashandet är olidligt. Kör Snow Leopard på Hackintosh 🙂 Fungerat fantastiskt fint innan men nu är det tungrott med nya projektet jag arbetade med suck* =)

Ser aningen bättre ut med prestandan dock. Intel i7 920@ 3.6ghz

I Windows får man inte ens upp sina IK Multimedia pluggar...

... Var ju en kul uppgradering ... Enkelt att avinstallera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste köra Cubase som Admin för att få upp pluggar från IK Multimedia i Windows 7.

Ah F-n så mycket tack! Svettades rätt bra där ett tag.

Tack, tack tack! 🙂

Btw, vet du om detta är en bugg som ska ändras eller om de vill ha det så här (behövde inte göra så innan under Win 7 med Cubase 5.1).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah F-n så mycket tack! Svettades rätt bra där ett tag.

Tack, tack tack! 🙂

Btw, vet du om detta är en bugg som ska ändras eller om de vill ha det så här (behövde inte göra så innan under Win 7 med Cubase 5.1).

Cheers!

Vet faktiskt inte hur de har tänkt här.

Det är inte speciellt uppskattat bland användarna så de släpper förhoppningsvis en fix snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...