Jump to content
Annons

Någon bra multipedal till gitarr?


B@kon

Recommended Posts

Har en Boss ME-50 för tillfället och är katastrofalt missnöjd.

Det enda den är bra på det är dist, som nog dom flesta älskar 😛

Men jag är ute efter en pedal men bra sololjud, sånna som riktigt skriker.

Svårt att förklara men ni förstår väl vad jag menar? klassiska gitarr solo ljudet.

Sen så vill jag att den ska ha effekter som passar till "klink" gitarr.

som tex. nothing else matters osv...(?)

Vore bra om någon kunde rekomendera någon billig pedal,

Eller om det är någon som vill byta mot min kanske?

Min kostade i alla fall, 3000:- och är knappt använd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vox TONELAB eller Yamaha DG/UG-stomp kan varm rekomenderas.

Line6 Pod 2 har jag lite halvdålig erfarenhet av, kvalitetsmässigt.

Men för guds skull! Du måste testa dom innan du köper något. Lova mig det!?

Testa den pod xt som elton rekomenderade osså. Hör att den skall vara en klass bättre än Pod 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tror du är ute efter är ett gött distljud med delay på. Testa att skruva lite själv. Boss delayer brukar nästan alltid låta helt ok. Sedan ligger mycket mer än man kanske tror i guran och hur man spelar på den. Det där skrikande ljudet du är ute efter är säkert en bra pitchad bend, på en gura med humbuckermickar, dist och delay.

Den effekt som kan vara go på rena ljud är chorus och ev lite rev eller deley här också.

Jag vill inte låta nedlåtande. Har ingen aning om hur länge du har spelat. Men jag leta också ett tag efter en pedal som kunde fixa det där ljud åt mig, till jag kom på hur jag skulle spela och vilka effekter det vara som gjorde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har spelat i ca: 10 år så det är väl inget problem med hur jag spelar tänker jag... Men det kanske är så simpelt att det bara är att lägga på lite delay.

Är lite halvlat så jag har inte ens orkat kolla runt efter nå grymma ljud, och har ändå haft pedalen i ca: 1 år :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har spelat i ca: 10 år så det är väl inget problem med hur jag spelar tänker jag... Men det kanske är så simpelt att det bara är att lägga på lite delay.

Är lite halvlat så jag har inte ens orkat kolla runt efter nå grymma ljud, och har ändå haft pedalen i ca: 1 år :rolleyes:

Sorry för det antagligen inte. Man blir lätt lurad när någon nämner plinkgitarr och nothing else matters i samma mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jo det är sant, men det är ju fortfarande bra exempel på ljuden jag är ute efter... Men sånt ljud har jag fått ungefär, men det var väl mer den "brutala" solodisten jag är ute efter... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

sinofdismay (oregistrerad)

Hej

Testa en Rocktron Chameleon (rackmonterad) med midipedalbord. Man brukar kunna köpa en sån rätt billigt eftersom den funnits länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig låter det som om Du antingen har helt fel gitarr eller att Du inte vet hur man programmerar BOSS:en. Det skall inte vara några som helst problem att få till de ljud Du efterlyser. Även om Du skulle köpa POD XT eller VOX Tonelab, som bevisligen är fantastiskt bra, skulle det inte hjälpa ett dugg om man inte är beredd på att försöka tillägna sig lite grundläggande tonlära och att man sen sitter och bekantar sig med utrustningen under någon dag eller två. Du kan ju egentligen inte uttala Dig om en effetktenhet/ multieffekt som Du inte har testat med diverse olika parameterinställningar. Ställer man in en bra effekt för att låta skit så kommer den att låta skit. En förkrossande majoritet av de uppdaterade ljud jag tankade ner till min POD XT låter ganska/ mycket dåligt ihop med min Ibanez JEM 7. Samma med min Squire Telecaster. Dock låter dessa gitarrer mycket olika inbördes. Det tar ett tag att lära sig ratta, oavsett vad man sitter på för grejer. Det är först när man börjar programera egna ljud som man förstår hur bra det faktiskt kan låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är det bra solo-ljud du är ute efter så är Vox Tonelab en klar vinnare. En stor skillnad mellan Tonelab och Pod är något som lätt glöms bort: känslan. Tonelab känns och reagerar som en riktigt rörförstärkare medan Poden känns som en uppmikad transistorförstärkare. Du får liksom ingen riktig kontakt med Poden.

Poden kan låta väldigt bra, men den känns mer designad för studiotekniker snarare än gitarrister. Det enda Poden vinner på enligt mina öron är egentligen högtalarsimuleringen, resten gör tonelab bättre. Och Poden låter dessutom enligt mig riktigt uselt live.

Boss GT-8 är en riktigt trevlig och mångsidig pedal med. Är du ute efter rena effekter så är den helt klart att föredra. Men den är inte lika bra för direktinspelning som Pod och Tonelab.

Tja, de olika burkarna kompletterar varandras svagheter ganska bra. Så egentligen borde du väl köpa alla 😆 Men kolla vad som känns viktigast för dig och utgå ifrån det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bra solo-ljud du är ute efter så är Vox Tonelab en klar vinnare. En stor skillnad mellan Tonelab och Pod är något som lätt glöms bort: känslan. Tonelab känns och reagerar som en riktigt rörförstärkare medan Poden känns som en uppmikad transistorförstärkare. Du får liksom ingen riktig kontakt med Poden.

Poden kan låta väldigt bra, men den känns mer designad för studiotekniker snarare än gitarrister. Det enda Poden vinner på enligt mina öron är egentligen högtalarsimuleringen, resten gör tonelab bättre. Och Poden låter dessutom enligt mig riktigt uselt live.

Boss GT-8 är en riktigt trevlig och mångsidig pedal med. Är du ute efter rena effekter så är den helt klart att föredra. Men den är inte lika bra för direktinspelning som Pod och Tonelab.

Tja, de olika burkarna kompletterar varandras svagheter ganska bra. Så egentligen borde du väl köpa alla 😛 Men kolla vad som känns viktigast för dig och utgå ifrån det.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde känslan satt i fingrarna på den som spelade, inte i stärkaren/preampen/pedalen etc....

Om du nån gång spelat gitarr på allvar så vet du att det inte är riktigt så enkelt.

Dynamiken och responsen i både gitarr, förstärkare och effekter är avgörande för hur bra spelkänslan blir. Får du bättre respons och dynamik från förstärkaren så har du mycket mer kontroll över ditt instrument och det blir mycket roligare att spela, och då spelar du oftast bättre med. Sen spelar det ingen roll hur mycket känsla du har i fingrarna, om ljudet som kommer ut ur högtalaren är platt, grumligt och odynamiskt så kan den känslan inte förmedlas, varken till digsjälv eller till publiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att Meshuggah kör med POD xt live.

Jaha? Och vad säger det? Det finns alltid kända artisten y som använder den väl marknadsförda produkten x.

Ska jag vara helt ärligt tror jag att de hade varit mer nöjda med en Boss GT-8.

Det tro jag inte för då hade de antagligen kört med en Boss GT-8. Plus att dom har fett sound och hur kan man klaga på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tro jag inte för då hade de antagligen kört med en Boss GT-8. Plus att dom har fett sound och hur kan man klaga på det?

Det var inte min poäng. Man ska inte tro att en produkt är överlägsen andra bara för att vissa bra artister använder produkten. De har förmodligen lika mycket koll på vilka produkter som finns som vilken annan musiker som helst (ganska ofta mindre koll).

Det finns ganska många artister som använder mycket skitprylar av olika anledningar. Ibland för att de är sponsrade, ibland för att de inte vet bättre, ibland för att de är vana vid prylarna eller har nån känslomässig koppling till dem.

Missförstå mig inte. Jag skulle inte kalla PodXT för en skitpryl precis, den har väldigt många bra egenskaper (högtalarsimen och delay/reverb framförallt), men den är defenitvt överskattad. Tack vare Line6's brutala marknadsföring.

Soundet är ju i slutändan ändå subjektivt. Det som låter skit i mina öron kan låta som guld i andras, och tvärt om. Och det som jag ser med nackdelar i nånting kan vara fördelar för andra.

Exempelvis så har Poden en benägenhet att låta ungefär likadant oavsett vad man pluggar in i den. Det är väldigt bra om man har en dålig gitarr för då låter den betydligt bättre. Men har man en bra gitarr och vill bevara den gitarrens karaktär i ljudet så är det en negativ egenskap. Där är Tonelab precis tvärt om, plugga in en dålig gitarr och den låter skit, plugga in en bra gitarr och du hör det fina gitarrljudet i andra änden.

Inte för att det spelar nån roll om det enda man begär är feta distmattor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe man jag har inte påstått det heller. Jag menade att om man är osäker på om POD xt är bra så har man ju då meshuggah som referens. Och om man då tycker det låter bra varför inte slå till?

Jo, det har du rätt i. Vill man ta den enkla vägen så 😆

Fast man får ju ta en titt på om de har några andra burkar i signalkedjan med som påverkar ljudet. Och vad de kör för gittarr etc.

Men just när det gäller multieffektpedaler tycker jag att användarvänligheten och kontrollfunktioner är nästan lika viktiga som själva ljudet. Så det är ju också värt att titta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

.....Behringern V-amp2 är inte dum alls , den är nere i 1195:- nu. 24 bitars effekter , 3-bands eq på mastern, balanserade utgångar........

Den får i alla fall mig att tappa hakan ibland ......(inget stjärnämne på gitarr direkt)

Ja man får defenitivt mycket för pengarna. Vill man köpa det bästa tänkbara för minsta möjliga belopp så finns det inte mycket andra alternativ.

Men den kan inte mäta sig med boxarna som ligger mellan 3000-6000kr. Och den är väldigt billig i konstuktionen, har lätt för att börja krångla. Men man får ju vad man betalar för. Ett bra budgetalternativ helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde känslan satt i fingrarna på den som spelade, inte i stärkaren/preampen/pedalen etc....

Om du nån gång spelat gitarr på allvar så vet du att det inte är riktigt så enkelt.

Dynamiken och responsen i både gitarr, förstärkare och effekter är avgörande för hur bra spelkänslan blir. Får du bättre respons och dynamik från förstärkaren så har du mycket mer kontroll över ditt instrument och det blir mycket roligare att spela, och då spelar du oftast bättre med. Sen spelar det ingen roll hur mycket känsla du har i fingrarna, om ljudet som kommer ut ur högtalaren är platt, grumligt och odynamiskt så kan den känslan inte förmedlas, varken till digsjälv eller till publiken.

Ovanst. gäller för de flesta instrument, det är knappast något nytt att du har större chanser att prestera bra om du trivs med hur det låter...

Men vad är det som säger att dynamik och rör skall låta bättre?....det är väl verkligen en fråga om personlig preferens.

Dynamik är ju jätteviktigt för tex. meshuggah... för annars skulle deras kompressorer gå och bli lata! 😆

Personligen skiter jag i om du använder en vox, line6 eller en behringer.....men kom inte och gnäll på att folk går på "line6 brutala marknadsföring" när du själv svalt rörhypen med hull och hår.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Ovanst. gäller för de flesta instrument, det är knappast något nytt att du har större chanser att prestera bra om du trivs med hur det låter...

Men vad är det som säger att dynamik och rör skall låta bättre?....det är väl verkligen en fråga om personlig preferens.

Huh? Läs vad jag skriver människa. Jag säger ju att det är subjektivt.

Jag har inte svalt nån rörhype. Jag skiter fullständigt om det sitter ett rör eller inte i lådan så länge den låter bra. Tycker personligen det är lite larvigt av Korg/Vox att skylta så mycket med röret i Tonelaben. Men det tilltalar väl oldschool-snubbarna förmodar jag.

Du undrade hur spelkänslan kunde ha med förstärkaren/effekterna att göra och jag svarade. Du behöver inte ta så illa vid dig för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ovanst. gäller för de flesta instrument, det är knappast något nytt att du har större chanser att prestera bra om du trivs med hur det låter...

Men vad är det som säger att dynamik och rör skall låta bättre?....det är väl verkligen en fråga om personlig preferens.

Huh? Läs vad jag skriver människa. Jag säger ju att det är subjektivt.

Jag har inte svalt nån rörhype. Jag skiter fullständigt om det sitter ett rör eller inte i lådan så länge den låter bra. Tycker personligen det är lite larvigt av Korg/Vox att skylta så mycket med röret i Tonelaben. Men det tilltalar väl oldschool-snubbarna förmodar jag.

Du undrade hur spelkänslan kunde ha med förstärkaren/effekterna att göra och jag svarade. Du behöver inte ta så illa vid dig för det.

Inget illa menat men är du nya Erik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ovanst. gäller för de flesta instrument, det är knappast något nytt att du har större chanser att prestera bra om du trivs med hur det låter...

Men vad är det som säger att dynamik och rör skall låta bättre?....det är väl verkligen en fråga om personlig preferens.

Huh? Läs vad jag skriver människa. Jag säger ju att det är subjektivt.

Jag har inte svalt nån rörhype. Jag skiter fullständigt om det sitter ett rör eller inte i lådan så länge den låter bra. Tycker personligen det är lite larvigt av Korg/Vox att skylta så mycket med röret i Tonelaben. Men det tilltalar väl oldschool-snubbarna förmodar jag.

Du undrade hur spelkänslan kunde ha med förstärkaren/effekterna att göra och jag svarade. Du behöver inte ta så illa vid dig för det.

Inget illa menat men är du nya Erik?

Ojoj.... Kolla in datumet då våran potentiellt nya Erik gick med i forumet.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...