Jump to content
Annons

sE x1 vs SP B1


Martin

Recommended Posts

Det känns som att köpa en X1 när man redan har en B1 vore att skaffa sig "mer av samma sort". Stämmer det?

Kanske bättre att spara några tusenlappar och köpa nåt som är betydligt bättre än B1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Snålheten bedrar visheten" heter det, och personligen är jag nog ett bra exempel på detta...

Om jag tittar på alla "billiga och bra" musikprylar jag samlat på mig genom åren så är den totala kostnaden så stor att jag istället kunnat köpa ett färre antal RIKTIGT bra saker istället!

Jag vidhåller dock att en X1:a och ett bra EQ räcker väldigt långt.

Har jämfört med en Neumann U87:a på samma ljudkälla och efter att ha kört Logics "Match EQ" så är skillnaden inte gigantisk.

X1 låter bra redan från början och efter EQ låter den ännu bättre, MEN U87:an låter givetvis bäst!

Det är inte enorma skillnader, men att ha "det där lilla extra" på alla delar i en inspelnings signalväg gör att slutresultatet givetvis blir mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag behöva välja en av dem så blir det tveklöst X1:an, men hållaren är helt värdelös... (Där vinner B1:an med hästlängder)

Håller med vad gäller hållaren, men de måste kanske spara in pengar någonstans, hellre en shysst mik och en kass hållare än tvärtom.

edit: Föredrar numera X1 vid inspelning av sång, måste bara hitta en bra hållare.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

"Halsen" på X1:an är betydligt kortare än den på B1:an, så det funkar nog tyvärr inte...
Damn! Hur dålig är egentligen mikhållaren? Om man aldrig tänkt koppla loss micken, duger den då, eller är den så plastig att man hela tiden oroar sig för att micken ska trilla i golvet?

Mvh Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

"Snålheten bedrar visheten" heter det, och personligen är jag nog ett bra exempel på detta...

Om jag tittar på alla "billiga och bra" musikprylar jag samlat på mig genom åren så är den totala kostnaden så stor att jag istället kunnat köpa ett färre antal RIKTIGT bra saker istället!

Jag vidhåller dock att en X1:a och ett bra EQ räcker väldigt långt.

Har jämfört med en Neumann U87:a på samma ljudkälla och efter att ha kört Logics "Match EQ" så är skillnaden inte gigantisk.

X1 låter bra redan från början och efter EQ låter den ännu bättre, MEN U87:an låter givetvis bäst!

Det är inte enorma skillnader, men att ha "det där lilla extra" på alla delar i en inspelnings signalväg gör att slutresultatet givetvis blir mycket bättre.

Mycket intressant att höra! 😑 Sant det du säger om "det lilla extra" också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har som sagt inte använt vare sig SP B1 eller X1 men jag nappade på erbjudandet från studio så jag brinner av iver att prova. Tror säker att det är en mycket bra mick för sitt pris. Faktum är att det görs allt bättre mickar till låga priser idag.

Sannolikheten är att man får en mycket hyfsad kondensatormick för samma pris som en tex Shure sm58 idag.

Har själv en billig TSM 87 och det var några år sedan, kanske är det stor skillnad mellan dessa mickar men just den jag äger står sig ganska bra mot tex. en Oktava MK 319 som är en lite dyrare mick.

Min tro är att budgetsegmentet rör sig allt närmare dom riktigt bra mickarna.

Nu tänker jag främst sång men jag är övertygad om att sE's mick är bra. Har själv sjungit i många av dom beryktade Neumannmickarna, Manley och en gång i Berlin i en mick som var överdjävlig kommer inte ihåg namnet men den hette någonting som liknade Storch eller Torch.

Dom mickar jag själv har eller har ägt är. Shure sm57-58, SM 7b, Brauner Phantom AE, Violet Design Black Knight, TSM 87, Neumann TLM 49, Karma K10, Audio Technica 4060, 4033b, Line Audio CM3 och Oktava MK-319.

Sångmässigt har jag kört vissa av dessa genom Focusrite Platinum Penta,UA LA-610, Focusrite Red 7, Art Tube MP, Avalon sp 737 och en Personus Blue Tube.

Jag vet vilken kedja jag föredrar för just min sång men det är ointressant. Jag har inte akustiskt sett dom bästa förutsättningarna när jag spelar in själv i vardagsrummet, köket eller badrummet. Däremot vill jag påstå att man ska sluta fundera på optimala sångkedjor. Vi får koncentrera oss på tagningarna istället och i det fallet är jag övertygad om att både en SP B1 och en sE X1 är någonting som fungerar bra även om jag aldrig har använt någon av dom. Däremot ser jag fram emot att få min X1 och prenummeration.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Har nu testat x1:an. Gjorde en dubb med 6 tagningar på leadsång tog mer eller mindre fras för fras så att dubben skulle bli så exakt som möjligt.

Sen komprimerade jag ganska hårt plus att jag la ut 3 dubbar hård höger och 3 hård vänster för att få ett stereospår.

Trots dåligt rum, visserligen med en provisorisk sånghörna fungerade det över förväntan. I den prisklassen har jag aldrig fått ett så bra resultat då det gäller sångdubbar. Även om den inte är förstaval så är den att räkna med.

Som sångmick för lead uppfattade jag den som något fattig då det gäller mid och lower mid men det är man ju sällan ute efter vid en dubb.

Utan att ha testat SP1 kan jag nog lungt säga att detta är en mick väl värt sitt pris.

Edit: Såg en liknande fråga på forumet men jag tänkte att efter som det redan fanns en tråd svarade jag här i stället.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant kan också vara att jag precis gjorde ett blindtest på mig själv med de mickar och inspelningar som studio gjorde, och då tog jag faktiskt fel på U47:an och X1:an! MT87 identifierade jag direkt på dess plastiga och grötiga karaktär.

Till U47:ans försvar ska säga att jag lyssnade med gräsligt dåliga Sony-lurar, inköpta på Siba för 150 spänn eller nåt... 🙂

http://stutjanster.idg.se/laddaner/showFile.asp?FilegroupID=657&EditionID=108

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på jämförelsen. Tycker att U87:an har bättre täckning i registren än dom andra mickarna. Däremot skulle jag nog villa säga att jag hade valt x1 i vissa fall ja kanske tom många fall. Det första klockspelsljudet hade jag definitivt valt x1 i en popmix sen hade jag nog valt x1:an på det mesta i en mix utom det andra exemplet. Hade jag velat ha en mix som låter naturlig och med få instrument hade det blivit U87.

Den billiga mick som jag tidigare har rekommenderat från TSM kan nog funka om man behöver ett mer snävt frekvensspektra men bara i vissa fall.

x1:an är vida överlägsen då det finns en klarhet i diskanten som TSM saknar.

I övrigt så håller jag nog fast vid mina egna tester. x1 saknar low mid och mid rent generellt. Däremot är det en fantastisk mick för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
OVEV (oregistrerad)

Hei.

Jeg tenker å köpa en ny mikrofon. SE Electronics Titan. Den ser lite konstig ut och den produceras inte mer. Det finns et fåtal kvar til reducerat pris. Er den bra? Kan/vill någon rekommendera den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hei.

Jeg tenker å köpa en ny mikrofon. SE Electronics Titan. Den ser lite konstig ut och den produceras inte mer. Det finns et fåtal kvar til reducerat pris. Er den bra? Kan/vill någon rekommendera den?

Den är säkert bra ... till vissa saker. Den har en speciell karaktär så du bör absolut prova den innan köp (som alltid när det gäller mikrofoner).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...