Jump to content
Annons

Behöver lite tips om smart partitionering och val 32 eller 64bitars program!


Lejnoss

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis beställt en ny dator som verkar bli ett rejält lyft från den burk jag sitter på nu. Den har 4gig ram och 1TB hårddisk och en lagom fläskig processor. Skulle vilja ha lite tips om hur det är smartast att dela upp hårddisken.

Läste någonstans att dela upp den i en mindre del för OS och program och en större del för audio och andra filer. Är detta vettigt, eller har någon ett annat förslag?

Skulle även vilja veta vilken version av Windows 7 som rekommenderas, 32- eller 64-bitar? Kan få vilken som i Professional-version då jag är student. 😉

Jag vet att 32-bitars versionen är begränsad till att använda mer än en vis mängd ram, 4gig om jag fattat rätt? Finns det några nackdelar med att då istället välja 64-bitars versionen?

Är det 32-bitars versionen av Cubase som är att rekommendera tack vare sitt stöd för flest pluggar, eller vad är smartast?

Hoppas någon kan göra mig visare i dessa svåra frågor!

/ Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Partitionera är bra men att köpa en till disk slår nog det för även om du delar upp EN disk i tex C: och D: så dör ju båda partitionerna om disken pajar.

32 bitars är helt ok om du inte använder massor med minne till samplingar, dock så verkar det ju som många paket som har samplingar har någon form av streaming så det funkar bra ändå även om man inte har typ 12 gb i burken.

Är långt ifrån alla pluggar som funkar i 64 bit så det blir mer mångsidigt att vara kvar i 32 bit.

Har du dock en snabb burk och inte så många pluggar som du använder åt gången så funkar ju även 64 med och sen jbridge eller i värsta fall den inbyggda i Cubase som gör om pluggarna, eller tyder om dem ska man kanske säga. Men jobbar du mest med 32 bit pluggar så kanske 32 bit Cubase är bäst...= )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm jo det är sant. Har en extern hårddisk som jag kommer att använda delvis till säkerhetskopiering, men kommer bara ha en disk i datorn.

Är det då vettigt att partitionera på nämnda sätt?

Läste mer om Windows 32- och 64-bitars här: http://windowstips.nu/32-eller-64-bitar-i-windows-7/

Vad jag kan förstå är enda skillnaden att 32-bitars versionen inte kan tillgodogöra mer än ca. 3 gig ram. Då väljer jag ju helt klart 64 bitars, då denna tycks ha stöd för 32-bitars program ändå.

Använder bara 32-bitars pluggar än så länge, så kör nog på denna versionen av Cubase iallafall!. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm jo det är sant. Har en extern hårddisk som jag kommer att använda delvis till säkerhetskopiering, men kommer bara ha en disk i datorn.

Är det då vettigt att partitionera på nämnda sätt?

Läste mer om Windows 32- och 64-bitars här: http://windowstips.nu/32-eller-64-bitar-i-windows-7/

Vad jag kan förstå är enda skillnaden att 32-bitars versionen inte kan tillgodogöra mer än ca. 3 gig ram. Då väljer jag ju helt klart 64 bitars, då denna tycks ha stöd för 32-bitars program ändå.

Använder bara 32-bitars pluggar än så länge, så kör nog på denna versionen av Cubase iallafall!. 😳

Om du har en disk som du kan köra backup på det du behöver så är det ju lugnt, då har du ju allt kvar...= )

Ja, när det gäller Windows är det ju bara att köra på 64 bit, ser ingen anledning att inte göra det då det bara är att installera 32 bits program i den speciella program files-mappen som skapas som slutar på x32 eller om det är x86, minns inte.

Cubase däremot kan du ju köra på 32 bitar om du vill, eller har jag för mig, installera bägge om du nu känner för det.

Jag kör med 32 och har inga direkta behov att köra 64 än så länge, i Cubase då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...