Jump to content
Annons

Behöver lite tips om smart partitionering och val 32 eller 64bitars program!


Lejnoss

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis beställt en ny dator som verkar bli ett rejält lyft från den burk jag sitter på nu. Den har 4gig ram och 1TB hårddisk och en lagom fläskig processor. Skulle vilja ha lite tips om hur det är smartast att dela upp hårddisken.

Läste någonstans att dela upp den i en mindre del för OS och program och en större del för audio och andra filer. Är detta vettigt, eller har någon ett annat förslag?

Skulle även vilja veta vilken version av Windows 7 som rekommenderas, 32- eller 64-bitar? Kan få vilken som i Professional-version då jag är student. 😉

Jag vet att 32-bitars versionen är begränsad till att använda mer än en vis mängd ram, 4gig om jag fattat rätt? Finns det några nackdelar med att då istället välja 64-bitars versionen?

Är det 32-bitars versionen av Cubase som är att rekommendera tack vare sitt stöd för flest pluggar, eller vad är smartast?

Hoppas någon kan göra mig visare i dessa svåra frågor!

/ Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Partitionera är bra men att köpa en till disk slår nog det för även om du delar upp EN disk i tex C: och D: så dör ju båda partitionerna om disken pajar.

32 bitars är helt ok om du inte använder massor med minne till samplingar, dock så verkar det ju som många paket som har samplingar har någon form av streaming så det funkar bra ändå även om man inte har typ 12 gb i burken.

Är långt ifrån alla pluggar som funkar i 64 bit så det blir mer mångsidigt att vara kvar i 32 bit.

Har du dock en snabb burk och inte så många pluggar som du använder åt gången så funkar ju även 64 med och sen jbridge eller i värsta fall den inbyggda i Cubase som gör om pluggarna, eller tyder om dem ska man kanske säga. Men jobbar du mest med 32 bit pluggar så kanske 32 bit Cubase är bäst...= )

Link to comment
Dela på andra sajter