Jump to content
Annons

Spotify-"fusk"


Virvelvind

Recommended Posts

Om man har ett skivbolag som har musik på Spotify, borde man då inte kunna dra in lite pengar på att ha en dator som står på dygnet runt och spelar ens musik? Man får väl en pytteliten slant för varje spelning som jag fattar det? Nån som har insyn i hur Spotify funkar och kan bekräfta eller dementera?

Om det finns begränsningar i hur många gånger man får betalt från varje konto eller IP-nummer går det säkert att jobba runt det med nåt hack med kontobyten och anonymiseringstjänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om det finns begränsningar i hur många gånger man får betalt från varje konto eller IP-nummer går det säkert att jobba runt det med nåt hack med kontobyten och anonymiseringstjänster.

Låter väldigt jobbigt om man ska hålla på med sånt hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har ett skivbolag som har musik på Spotify, borde man då inte kunna dra in lite pengar på att ha en dator som står på dygnet runt och spelar ens musik? Man får väl en pytteliten slant för varje spelning som jag fattar det? Nån som har insyn i hur Spotify funkar och kan bekräfta eller dementera?

Om det finns begränsningar i hur många gånger man får betalt från varje konto eller IP-nummer går det säkert att jobba runt det med nåt hack med kontobyten och anonymiseringstjänster.

Mmm, intressant. Nån som har koll på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man har några burkar stående hemma, och x antal spotify invites så borde man kunna tjäna på det....elen är inte särskillt dyr för datorer (de drar inte så mkt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska olönsamt fusk med tanke på att en full stream, det räcker inte med ett klick, bara ger 0,04 öre till skivbolaget. Om jag räknar rätt krävs det två och en halv miljon uppspelningar för att få ihop en tusenlapp. Om man tänker att en låt är tre och en halv minut lång skulle fusket kräva påslagen dator i över 145 000 timmar.

Enligt Fortum kostar en påslagen dator 15 öre i timmen - bara elkostnaden för att tjäna en tusing på Spotify blir då nästan 22 000 kr.

Om jag räknar rätt, alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska olönsamt fusk med tanke på att en full stream, det räcker inte med ett klick, bara ger 0,04 öre till skivbolaget. Om jag räknar rätt krävs det två och en halv miljon uppspelningar för att få ihop en tusenlapp. Om man tänker att en låt är tre och en halv minut lång skulle fusket kräva påslagen dator i över 145 000 timmar.

Enligt Fortum kostar en påslagen dator 15 öre i timmen - bara elkostnaden för att tjäna en tusing på Spotify blir då nästan 22 000 kr.

Om jag räknar rätt, alltså.

Hahaha, klockrent 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

klockren tråd.

Speciellt det där med virtuella maskiner...

Kanske skulle gå ifrån jobbet sist och sätta på alla de andra datorer och dra igång spotify med egna låtar på repeat.

Kanske jag skulle kunna unna mig en glass till under semestern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man har några burkar stående hemma, och x antal spotify invites så borde man kunna tjäna på det....elen är inte särskillt dyr för datorer (de drar inte så mkt)

Beror ju helt och hållet på vad du har för datorer, skulle jag ha ha båda mina på hela tiden så tickar cashen iväg fort måste jag säga. 2 x 1.5kW, men däremot kan man ju slänga upp ett par mobiler, dem drar ju inget och comviq har ju tex fina kampanjer för surfning/streamning och även 3 tror jag ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

0.04 kr per spelning? Gäller det varje gång låten klickas eller varje gång den får spela till slut? Säg att man lyssnar på halva låten, blir det 0.02 kr då, eller blir det fortfarande 0.04.

Om det är det senare så borde det ju inte vara några större problem att använda en "skärminspelare" som sparar musklicken för att klicka på låten ..säg.. 100 gånger i minuten, då blir det plötsligt 4 kr per minut och med ett gäng med datorer går det nog väldigt fort att komma upp i ett par tusen..

Edit: Läste att det dels var en full stream, del var 0,04 öre... plötsligt vart det väldigt olönsamt igen.. ☺️

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

0.04 kr per spelning? Gäller det varje gång låten klickas eller varje gång den får spela till slut? Säg att man lyssnar på halva låten, blir det 0.02 kr då, eller blir det fortfarande 0.04.

Om det är det senare så borde det ju inte vara några större problem att använda en "skärminspelare" som sparar musklicken för att klicka på låten ..säg.. 100 gånger i minuten, då blir det plötsligt 4 kr per minut och med ett gäng med datorer går det nog väldigt fort att komma upp i ett par tusen..

0,04 öre per spelning var det han skrev...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i så fall.. om man lyckas fixa 100 invites, har 10 energisnåla datorer med VM så man kan köra 10 olika spotify's/dator samtidigt. Lägger in en låt på 1 minut i listan. Då tjänar man runt 4 öre/minut, vilket ger c:a 2,50 kr/timmen.. Vilket ger 1800 i månaden.. Det blir ju ändå lite extra pengar. ☺️

Säg att man på nåt vis lyckas 10-dubbla antalet invites/datorer/VM's.. Inget som krånglar till det mer än antalet invites egentligen, det är väl inte det lättaste att fixa 1000 invites bara sådär kan jag tänka mig.. 🙂

Edit:

Från SVT.

0,19 öre till singer/songwriter

En artist som både framfört och skrivit låten själv, som företräds ett litet skivbolag får alltså 0,19 öre för varje gång någon väljer att lyssna på den via Spotify.

Edit2: Vart kommer uppgifterna om 0,04 öre ifrån förresten? Hittar inte någonstans på google, förutom ett par länkar till nån chat/kommentar-tråd på di.se där nån random privatperson skriver det.

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan köra flera Spotifyprogram på en fysisk dator, så ni kan inte räkna mot elkostnaden på sätt ni gör.

Dessutom tror jag de redan har tänkt på detta, och analyserar vilka som spelar upp strömmen för att se om det är rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På länken i ovanstående inlägg redogör SVTs Kulturnyheterna hur pengar från Spotify-spelningar fördelas och vilka summor det rör sig om. Borde vara en hyfsat säker källa. 0,23 öre till skivbolaget för varje spelning verkar det vara, inte 0,04.

Så med strömsnåla datorer och ett antal konton/VMs i varje borde det gå plus. :-)

Nån som vet nåt om det finns begränsningar i utbetalningar per konto eller per IP-nummer eller nåt sånt för att motverka sånt här "fusk"? T.ex. att Spotify bara betalar för de fem första spelningarna av en låt per dag och per konto?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom tror jag de redan har tänkt på detta, och analyserar vilka som spelar upp strömmen för att se om det är rimligt.

Precis, det var det jag funderade på... Nån som VET om de har någon sån begränsning/rimlighetsanalys och hur den i så fall ser ut?

Även om jag tror att det går att komma runt sådana begränsningar med diverse "hack".

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kör flera virtuella maskiner i samma dator behöver man inte ha lika många datorer, och då drar det inte lika mycket ström.
...och då ska du ha ett Spotifykonto för var och en av de virtuella maskinerna.

Du kan nämligen inte vara inloggad på flera datorer med samma konto.

Lycka till med att gräva invites! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gjorde han (jag har missat detta)?
Den 5 maj 1999 kunde Aftonbladet avslöja den första organiserade kuppen mot den svenska topplistan.

Dr Albans skivbolag Dr Records anklagades för att manipulera den officiella singellistan genom att via bulvaner köpa upp stora mängder av den egna singeln ”Alla vi” med Björn Borg, Dr Alban, Tomas Brolin och Mattias Frisk.

Låten "Alla vi" innehåller raden Det är stabilt, som blev startskottet för parodierna i radioprogrammet Pippirull.

Pippirull upprepade också historien genom att ringa upp en skivaffär.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och då ska du ha ett Spotifykonto för var och en av de virtuella maskinerna.

Du kan nämligen inte vara inloggad på flera datorer med samma konto.

Lycka till med att gräva invites! :rolleyes:

Invites har inte varit något som helst problem senaste, vad, sex månaderna? Jag själv har 33 invites över, och det finns en stor mängd sidor som erbjuder invites. Dessutom har det länge varit känt att man kan registrera en användare från England för att sedan byta till Sverige och på så vis komma förbi invite-grejen.

Link to comment
Dela på andra sajter

På länken i ovanstående inlägg redogör SVTs Kulturnyheterna hur pengar från Spotify-spelningar fördelas och vilka summor det rör sig om. Borde vara en hyfsat säker källa. 0,23 öre till skivbolaget för varje spelning verkar det vara, inte 0,04.

Så med strömsnåla datorer och ett antal konton/VMs i varje borde det gå plus. :-)

Nån som vet nåt om det finns begränsningar i utbetalningar per konto eller per IP-nummer eller nåt sånt för att motverka sånt här "fusk"? T.ex. att Spotify bara betalar för de fem första spelningarna av en låt per dag och per konto?

Jag är en förstahandskälla, 0,04 öre gäller. Kan ju tänkas att majorbolagen plockar hela 0,23 öre - då "räcker" det med en halv miljon spelningar för att få ihop en tusing, "bara" 30 000 speltimmar. :rolleyes:

Ni måste ju fatta att det är ett sjukt olönsamt fusk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har 33 invites över
Trevligt, lust att dela med dig?
och det finns en stor mängd sidor som erbjuder invites.
Som antingen

  • inte fungerar längre då de har slut på invites
  • tar betalt för en invite
  • kräver att du lämnar din mailadress och svarar på frågor
  • kräver att du lämnar din mailadress och adresserna till dina vänner

Dessutom har det länge varit känt att man kan registrera en användare från England för att sedan byta till Sverige och på så vis komma förbi invite-grejen.
Javisst, för länge sedan. Jag själv registrerade mig med ett franskt postnummer.

Möjligheten att registrera sig via engelsk eller fransk proxy, för att sedan byta till svenskt konto, är spärrad sedan ett tag tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...