joachime Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Vad brukar ni anvÀnda för knep för att fÄ de separata instrumenten i en mix att möta varandra och bilda en helhet? Eller, för att uttrycka det kort, hur limmar ni mixen? Vilka tekniker/angreppssÀtt har ni? Vilka pluggar/hÄrdvara innefattar det?
Demonproducenten Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Vad brukar ni anvÀnda för knep för att fÄ de separata instrumenten i en mix att möta varandra och bilda en helhet? Eller, för att uttrycka det kort, hur limmar ni mixen? Vilka tekniker/angreppssÀtt har ni? Vilka pluggar/hÄrdvara innefattar det? att placera olika enheter i samma "rum" sen jobbar jag mycket med att redan under inspelningen anpassa nÀsta pÄlÀgg efter det som redan finns har man tex ett trumljud man vill jobba med sÄ fÄr bas Ä klav Ä gitarr dÀrefter hitta sin roll i förhÄllande till vad som redan finns jag hÄller alltsÄ inte alla dörrar öppna till slutmix utan vÀljer att stÀnga efterhand inspelningen pÄgÄr - det ena ger det andra som ger det tredje och förhoppningsvis en helhet som passar ihop redan nÀr man börjar slutmixa
joachime Postat 14 maj 2010 TrÄdstartare Postat 14 maj 2010 Jag har testat en hel del angreppssÀtt genom Ären. De flesta innefattar sÄ klart kompressor och eq. Men utvecklingen har gÄtt mot att jag lÄter kompressor och eq sköta mer av den separererande biten. Det vill sÀga de ser till att de olika instrumenten faktiskt fÄr en plats i mixen. Sedan anvÀnder jag mig av distortion/smuts, korta rum (ofta impulser) och modulerande effekter som chorus för att fÄ delarna att mötas och smÀlta ihop. Till dist anvÀnder jag mig av: Massey Tape Head, Voxengo Tube Amp, Airwindows Channel, Tritone Digital Coloursound Free (som inte verkar finnas tillgÀnglig lÀngre) och Soundhacks +chebyshev. För grövre dist anvÀnder jag gÀrna Logics Guitar Amp eller Airwindows Amps. NÀr det kommer till outoard brukar jag till exempel lÄta sÄngen gÄ genom Empirical Labs Distressor. Förutom att vara en kompressor med vÀldigt funktionella attack- och releaseinstÀllningar Àr det ocksÄ en bra distbox! SmÄ rum hittar jag ofta i nÀr jag blÀddrar impulser i Altiverb eller Space Designer. Vissa följer med pluggarna, andra kan man ladda hem pÄ nÀtet. Ett bra stÀlle att leta rum Àr pÄ Noisevault. Det behöver inte vara ett konventionellt rum. Ibland lÀgger jag en kabinettimpuls pÄ sÄng. Eller impulsen av ett gammalt fjÀderreverb. Vad som helst som ger ett svar. Ett annat tips Àr att besöka Fokke van Saanes sida och ladda hem samlingen av tefoner och smÄ radios plus riktigt klaustrofobiska rum som insidan av en plÄthink med mera. Med rÀtt balans mellan torr signal och impulsrespons kan helt osannolika rum ha överraskande effekt, pÄ ett positivt sÀtt dÄ alltsÄ. NÀr det kommer till modulerande effekter brukar jag ta vad som stÄr till buds. Föredrar chorus framför flanger. Det fÄr inte vara för beskedligt. Hellre en galen instÀllning som mixas in svagt Àn nÄgot putsat snyggt som krÀver plats för att göra skillnad. En variant Àr att vÀlja ett kort delay och modulera det. Ibland finns flera sÄtt att modulera delay pÄ. Kanske ett modulerande lÄgpassfilter, en lÄngsamt svajande pitchmodulation och ytterligare en pitchmodulation som ger en snabbare vibrerande tremolokÀnsla.
Demonproducenten Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Hellre en galen instÀllning som mixas in svagt Àn nÄgot putsat snyggt som krÀver plats för att göra skillnad. hÄller med dÀr en liten men speciell grej kan lyfta nÄt pÄ ett odefinierbart sÀtt utan att sjÀlvt mÀrkas eller ta över för mycket
woollie Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Vad brukar ni anvÀnda för knep för att fÄ de separata instrumenten i en mix att möta varandra och bilda en helhet? Eller, för att uttrycka det kort, hur limmar ni mixen? Vilka tekniker/angreppssÀtt har ni? Vilka pluggar/hÄrdvara innefattar det? Dist...eller band/rör överstyrning Àr extremt bra verktyg för att ge karaktÀr till spÄren. Jag brukar anvÀnda mig av kompressorer som fÀrgar ljuden för att ge dem lite samma karaktÀr. NÀstan uteslutande UAD 1176, LA-2A & Fairchild. Och samma rum pÄ mycket. Saker som du redan har skrivit med andra ord. TÀnk redan frÄn start pÄ vilket hÄll du vill dra din mix. Ska det vara lite Àldre retro sound eller ska det vara mer modernt. VÀlj kompressorer som Àr gjorda för det ÀndamÄlet i första hand men ibland kan det vara spÀnnande att blanda in nÄgonting som kontrar. En av de viktigaste detaljerna som gör mycket för att fÄ en mix som hÄller ihop Àr arrangemang. Vilken oktav ska den hÀr melodin spelas i med vilket instrument och sÄ vidare. Se till att melodier som finns passar ihop med varandra. PÄ samma sÀtt som ett spÄr kan lÄta vÀldigt fult i sig sjÀlvt men bra i helheten, kan en melodi vara lite konstig nÀr man bara lyssnar pÄ den men tillsammans med allt annat sÄ passar den in.
nattvaktaren Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Jag har numera alltid ett finreverb, ett litet rum pÄ en send, och det lÀgger jag i olika grad pÄ allt i mixen. Fast bara lite. Reverb Àr fortfarande mest av intresse för bögar och kÀrringar. Och sÄ en discokompressor pÄ mastern.
evilrocker Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 (redigerat) För dist anvÀnder jag duy tape eller massey, eller nu Àven fatson (hÄrdvara). Men Àven paralell kompression ibland. Limiter Àr ocksÄ nÄgot jag anvÀnder pÄ enstaka spÄr för att inte lÄta saker som körer och bakgrundsslingor hoppa fram och ta för mycket plats. Sen brukar jag aldrig snÄla pÄ hpf, tyker det ger mig mycket mer spelrum. Sen pÄ körer Ä sÄnt brukar jag ofta anvÀnda mig av doubler och ett avlÀgset reverb. Sen Àr ju fatson och distressor grym för att tracka bas. Redigerat 14 maj 2010 av evilrocker
HÀgglund (oregistrerad) Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Jag har testat en hel del angreppssÀtt genom Ären. De flesta innefattar sÄ klart kompressor och eq. Men utvecklingen har gÄtt mot att jag lÄter kompressor och eq sköta mer av den separererande biten. Det vill sÀga de ser till att de olika instrumenten faktiskt fÄr en plats i mixen. Sedan anvÀnder jag mig av distortion/smuts, korta rum (ofta impulser) och modulerande effekter som chorus för att fÄ delarna att mötas och smÀlta ihop. Till dist anvÀnder jag mig av: Massey Tape Head, Voxengo Tube Amp, Airwindows Channel, Tritone Digital Coloursound Free (som inte verkar finnas tillgÀnglig lÀngre) och Soundhacks +chebyshev. För grövre dist anvÀnder jag gÀrna Logics Guitar Amp eller Airwindows Amps. NÀr det kommer till outoard brukar jag till exempel lÄta sÄngen gÄ genom Empirical Labs Distressor. Förutom att vara en kompressor med vÀldigt funktionella attack- och releaseinstÀllningar Àr det ocksÄ en bra distbox! SmÄ rum hittar jag ofta i nÀr jag blÀddrar impulser i Altiverb eller Space Designer. Vissa följer med pluggarna, andra kan man ladda hem pÄ nÀtet. Ett bra stÀlle att leta rum Àr pÄ Noisevault. Det behöver inte vara ett konventionellt rum. Ibland lÀgger jag en kabinettimpuls pÄ sÄng. Eller impulsen av ett gammalt fjÀderreverb. Vad som helst som ger ett svar. Ett annat tips Àr att besöka Fokke van Saanes sida och ladda hem samlingen av tefoner och smÄ radios plus riktigt klaustrofobiska rum som insidan av en plÄthink med mera. Med rÀtt balans mellan torr signal och impulsrespons kan helt osannolika rum ha överraskande effekt, pÄ ett positivt sÀtt dÄ alltsÄ. NÀr det kommer till modulerande effekter brukar jag ta vad som stÄr till buds. Föredrar chorus framför flanger. Det fÄr inte vara för beskedligt. Hellre en galen instÀllning som mixas in svagt Àn nÄgot putsat snyggt som krÀver plats för att göra skillnad. En variant Àr att vÀlja ett kort delay och modulera det. Ibland finns flera sÄtt att modulera delay pÄ. Kanske ett modulerande lÄgpassfilter, en lÄngsamt svajande pitchmodulation och ytterligare en pitchmodulation som ger en snabbare vibrerande tremolokÀnsla. Gillar beskrivningen av ditt arbetssÀtt. Personligen tycker jag om att istÀllet för reverb anvÀnda mig av kort delay. AnvÀnder ofta bandkompression för att smÀlta ihop saker. Jag brukar ofta anvÀnda ytterst lite dist pÄ saker jag vill ska sticka ut utan att behöva lyfta nivÄer.
Valle Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 NĂ€men, WOW, joachime! Det Ă€r inte ofta du kör igĂ„ng Ă€mnen... đ Kul Ă€mne, dock! Som semi-pro vill jag sĂ€ga sĂ„ hĂ€r: Att "limma mixen" Ă€r ett uttryck som har hĂ€ngt med ett tag men som jag numera ignorerar eftersom det (nĂ€r man vĂ€l redovisar resultat) verkar innebĂ€ra olika för olika producenter/slutlyssnare. Med andra ord: jag tror att jag inte Ă€r riktigt sĂ€ker pĂ„ vad det innebĂ€r att "limma en mix". Dessutom blir det inte lĂ€ttare av uttrycksförvirringen nĂ€r man talar om separation av instrument som man slutligen vill limma ihop (igen)... Anyways... Det huvudsakliga verktyget jag anvĂ€nder för att separera/definiera Ă€r nog EQ. Kompressor kör jag till fördĂ€rv (=hĂ„rt) pĂ„ i princip allt; det Ă€r mycket möjligt att det bidrar till separation/definition, men sĂ„ fall Ă€r det nĂ„got jag bara fĂ„r pĂ„ köpet eftersom "mina" kompressorers syften endast Ă€r att fĂ„ fram ett sĂ„ energiskt och mustigt sound som möjligt ur den enskilda kĂ€llan. Jag Ă€r ett fan av det gamla Motown-tĂ€nket nĂ€r det gĂ€ller separation med EQ â det ska vara vĂ„gade och dumdristiga "cuts 'n passes". Eftersom jag Ă€r en Tretow-/Lang-iker som bara mĂ„ste dubba allt sĂ„ brukar det rĂ€cka för att kunna ersĂ€tta modulerande effekter som t.ex. Chorus â det ger tillrĂ€ckligt av den dĂ€r lilla (slumpmĂ€ssiga) fördröjningen och rumskĂ€nslan för att kunna skjuta kĂ€llorna i sid- och djupled. Visst, det krĂ€nger mer resurser (utrymme, prestanda etc...) men man har större kontroll. Delay (rĂ€tt sĂ„ filtrerat) kör jag nĂ€stan alltid pĂ„ lead-"kĂ€llor" som sĂ„ng och sologitarr. Dist = alltid pĂ„ bas (instrumentet). Reverb struntar jag oftast i och vars förtrĂ€fflighet jag överlĂ„ter till andra som Nattvaktaren, kĂ€rringar och bögar att belysa. Sedan vet jag inte riktigt om jag köper det dĂ€r med att en lĂ„ts arr skulle ha nĂ„gon avgörande betydelse. Visst, man kan ju inte lĂ„ta tvĂ„tusen gitarrsolon duellera under samma tiosekundersperiod och tro att man ska kunna urskilja varje enskild gitarr â men överlag anser jag att allt gĂ„r att mixa, och det "jag" inte klarar av att mixa finns det andra som klarar av. Arret ska inte behöva vara en begrĂ€nsande faktor för kompositörer att uttrycka sig; om det blir en begrĂ€nsad faktor för en enskild producent och dennes förmĂ„ga att fullborda sitt uppdrag Ă€r dĂ€remot en annan sak. Ska ve se hĂ€r nu, var det nĂ„got mer... .... Jo! Jag kan inte dela med mig av nĂ„gra lĂ€nkar i joachime-style vad gĂ€ller favoritverktyg etc. Jag anvĂ€nder det jag har just nu och vad som vid varje tillfĂ€lle finns att tillgĂ„. Funkar alldeles förtrĂ€ffligt bra. Jag har nĂ€mligen kommit pĂ„ att att ratio-regeln fungerar i princip pĂ„ samma sĂ€tt i vilken kompressor man Ă€n anvĂ€nder...
drloop (oregistrerad) Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 (redigerat) Bra Ă€mne. Rum Ă€r alltid intressant. Har ett hemligt vapen för trummor och gitarrer. Det finns nĂ„gra impulser frĂ„n Quantec Yardstick som Ă€r magiska. Limmar ljudbilden kanon. Sedan Ă€r det tapekompressionspluggar som jag gĂ„r igĂ„ng pĂ„, faktum Ă€r att min favvis Ă€r Reason/Records tapekompression. Kompressorer för att limma ljudbil, dĂ„ har jag tvĂ„ favvisar: * Ăr mycket svag för LA2 ocksĂ„. DĂ€r den funkar Ă€r den kung! (Som hĂ„rdvara helst, eller nĂ€r jag hade Liquid Mix) * Annars Ă€r SSLÂŽs channelkompressor en favvis, tycker Ă„terigen Record har fĂ„ngat funktionaliteten av SSL kompressorn. AnvĂ€nder dessa pĂ„ enskilda kanaler. EQ stĂ„r för sjĂ€lva modeleringen av ljudet, viktig komponent. Redigerat 14 maj 2010 av drloop
evilrocker Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 (redigerat) Vad kör du för bandkompression, plugg, hÄrdvarueffekt eller the real thing? Gillar beskrivningen av ditt arbetssÀtt. Personligen tycker jag om att istÀllet för reverb anvÀnda mig av kort delay. AnvÀnder ofta bandkompression för att smÀlta ihop saker.Jag brukar ofta anvÀnda ytterst lite dist pÄ saker jag vill ska sticka ut utan att behöva lyfta nivÄer. Redigerat 14 maj 2010 av evilrocker
HÀgglund (oregistrerad) Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Vad kör du för bandkompression, plugg, hÄrdvarueffekt eller the real thing? AnvÀnder mig av AE021 som Àr riktigt bra. Skulle inte gÄ tillbaka till Àkta vara eftersom man dÄ fÄr oönskat brus. http://www.yamahaproaudio.com/products/add...p/features.html
evilrocker Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Cool, bandkompressionsgrejer is the shit! AnvÀnder mig av AE021 som Àr riktigt bra. Skulle inte gÄ tillbaka till Àkta vara eftersom man dÄ fÄr oönskat brus. http://www.yamahaproaudio.com/products/add...p/features.html
joachime Postat 14 maj 2010 TrĂ„dstartare Postat 14 maj 2010 att placera olika enheter i samma "rum" Och samma rum pĂ„ mycket. Jag har numera alltid ett finreverb, ett litet rum pĂ„ en send, och det lĂ€gger jag i olika grad pĂ„ allt i mixen. Intressant att sĂ„ mĂ„nga anvĂ€nder nĂ„gon typ av efterklang för att limma sin mix. Jag har ocksĂ„ jobbat efter principen att anvĂ€nda ett huvudreverb som jag pytsar ut pĂ„ spĂ„r jag vill ska limma med det övriga. Men i takt med att datorer har blivit kraftfullare och fina/bra/praktiska/sjuka impulser har blivit fler har jag lĂ€mnat det tĂ€nket. Idag har jag snarare ett reverb per instrumentgrupp. För limning dĂ„. Vox-reverb, ev virvelreverb eller andra typer av hörbara efterklanger tillkommer. Tycker det Ă€r betydligt enklare eftersom man inte behöver ta hĂ€nsyn till hur andra typer av instrument kommer att svara pĂ„ samma typ av efterklang. Bara en sĂ„n smidig sak som att anvĂ€nda flera olika instanser av samma reverb med olika predelay. Leadvox kanske har 30 ms predelay och backingvox det dubbla. Ett exempel pĂ„ situation. LeadsĂ„ngen Ă€r putsad och fin och har en supernice plĂ„t och ett kortare delay som kĂ€nns helt rĂ€tt för lĂ„ten. Men det Ă€r nĂ„got med lĂ€gre mid. Det lĂ„ter som att rösten aldrig möter instrumenten. Att plussa pĂ„ med eq ger en för statisk kĂ€nsla. Mer kompression fĂ„r oönskad effekt pĂ„ övre mellanregister och diskant. IstĂ€llet skickar jag lite av sĂ„ngen till ett mindre och ganska resonant rum som ger (artificiellt sĂ„klart) liv till det lĂ€gre mellanregistret. Det lĂ„ter nĂ€stan som att bröstonerna kommer fram tydligare. NĂ„gon som arbetar pĂ„ ett liknande sĂ€tt? NĂ€men, WOW, joachime! Det Ă€r inte ofta du kör igĂ„ng Ă€mnen... đ Kul Ă€mne, dock! Ăsch! đ Och tack! Att "limma mixen" Ă€r ett uttryck som har hĂ€ngt med ett tag men som jag numera ignorerar eftersom det (nĂ€r man vĂ€l redovisar resultat) verkar innebĂ€ra olika för olika producenter/slutlyssnare. Med andra ord: jag tror att jag inte Ă€r riktigt sĂ€ker pĂ„ vad det innebĂ€r att "limma en mix". Dessutom blir det inte lĂ€ttare av uttrycksförvirringen nĂ€r man talar om separation av instrument som man slutligen vill limma ihop (igen)... HĂ„ller helt med dig. Det Ă€r motsĂ€gelsefullt att man i mix dels strĂ€var efter separation och dels försöker fĂ„ mixen att "limma". Att sitta ihop. Innan jag postade trĂ„den funderade jag pĂ„ om jag skulle nĂ€mna det hĂ€r i första inlĂ€gget. Men jag fick kĂ€nslan av att en massa analytisk text redan i första inlĂ€gget snarare skulle skrĂ€mma ivĂ€g Ă€n locka till att skriva. Men nu kunde jag visst inte hĂ„lla mig lĂ€ngre. đ Jag kan inte dela med mig av nĂ„gra lĂ€nkar i joachime-style vad gĂ€ller favoritverktyg etc. Jag anvĂ€nder det jag har just nu och vad som vid varje tillfĂ€lle finns att tillgĂ„. Klart du kan. Reaper is your weapon of choice! Passar pĂ„ att pĂ„peka att de pluggar jag lĂ€nkar till i tidigare inlĂ€gg alla Ă€r freeware. Samma gĂ€ller impulserna. 1
HÀgglund (oregistrerad) Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Ett exempel pÄ situation. LeadsÄngen Àr putsad och fin och har en supernice plÄt och ett kortare delay som kÀnns helt rÀtt för lÄten. Men det Àr nÄgot med lÀgre mid. Det lÄter som att rösten aldrig möter instrumenten. Att plussa pÄ med eq ger en för statisk kÀnsla. Mer kompression fÄr oönskad effekt pÄ övre mellanregister och diskant. IstÀllet skickar jag lite av sÄngen till ett mindre och ganska resonant rum som ger (artificiellt sÄklart) liv till det lÀgre mellanregistret. Det lÄter nÀstan som att bröstonerna kommer fram tydligare. Menar du att du anvÀnder bÄde plÄt och ett mindre rum pÄ lead dÀr?
Anjou Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Kul trĂ„d Joachime! Har ofta funderat över hur man ska tĂ€nka kring rumsplacering(artificiellt) av olika instrument/grupper. Finns det nĂ„got generellt att sĂ€ga om saken? Naturligtvis handlar det ju om vilken gengre man mixar, men om man tex mixar en rocktrio och vill ha ett organiskt sound sĂ„ borde man vĂ€l inte anvĂ€nda sig av mer Ă€n ett "rum" för att skapa kĂ€nslan av att det lirar tillsammans. Eller tĂ€nker jag fel hĂ€r? Jag sysslar mest med lite större arrangemang och dĂ„ blir det svĂ„rt tycker jag. Jag kommer ofta pĂ„ mig sjĂ€lv med att skicka mina strĂ„kar eller körer till Albert Hall, istĂ€llet för att flytta bak dem i ljudbilden med Eq/volym eller helt enkelt mer mĂ€ngd av rumsklang. Tycker att det ofta blir lite rörigt i mina mixar, samtidigt tycker jag att Phil Spector var som bĂ€st nĂ€r det var som mest đ FrĂ„gan blir alltsĂ„: Ăr det vanligt/gĂ„ngbart att anvĂ€nda mĂ„nga olika rumsimpulser i samma mix? Hur skulle ni resonera i en lĂ„t med: *Trummor *Percussion *Bas *3 olika elgitarrer *2 Ackgitarrer *Piano *Diverse synthar *3 StrĂ„kstĂ€mmor *SĂ„ng *StĂ€msĂ„ng *6 körstĂ€mmor Ok, lite svĂ„rt att svara pĂ„ dĂ„ det beror pĂ„ hur man vill att det ska lĂ„ta, men sĂ€g att man vill skapa en stor mix alĂĄ tex Coldplay och samtidigt vill att allt ska höras (om arret Ă€r tillrĂ€ckligt bra gjort vill sĂ€ga), skulle ni dĂ„ anvĂ€nda flera olika rum, eller ett och samma, eller ska man jobba mer med andra typer av reverb? Blev lite lĂ„ngt hĂ€r, var inte meningen att kapa trĂ„den đ
Mojje Cruncher Andersson Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 DÄ ska vi se.... Lim.... RÀtt mick för instrumentet... Pre amp Àr skit samma bara den hÄller lite kvalité enligt mig. FÀrg Àr ett annat ord.. Sen följande... EQ: Blöder över frekvenser och skapar lite "muddighet". Ambience: Alltid!!!!! Produktion: Ber talangen spela slaskigare, slÀpigare, skitigare! Peace! /Cruncharn'
drloop (oregistrerad) Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Menar du att du anvÀnder bÄde plÄt och ett mindre rum pÄ lead dÀr? Ett kort rum plus plÄt blir ofta bra pÄ leadsÄng.
HĂ€gglund (oregistrerad) Postat 14 maj 2010 Postat 14 maj 2010 Ett kort rum plus plĂ„t blir ofta bra pĂ„ leadsĂ„ng. DĂ€r fick jag lĂ€ra mig nĂ„t nytt! đ DessvĂ€rre har jag ingen plĂ„t. Finns det nĂ„gra bra plĂ„tpluggar eller Ă€r det fortfarande hardware som gĂ€ller dĂ€r?
Hjalmas Postat 15 maj 2010 Postat 15 maj 2010 (redigerat) Brukar ge varje instrument ett eget frekvensomrÄde, dvs att jag delar upp frekvenserna beroende pÄ vart i mixen jag vill att dem ska befinna sig. sen överstegrar jag parametrarna för att fÄ det till viss del att flyta ihop utan att skapa ett muddrigt ljud och sjÀlvklart komplettera med reverb, kompressorn Àr endast till för utjÀmmning av ljudnivÄer. distade instrument skall aldrig komprimeras dÄ dist Àr överdriven kompression, sjÀlvklart kan man manipulera ett ljuds frekvens omrÄde ev. omfÄng med kompression, föredrar sjÀlv paralellkompression för det ÀndamÄlet. ett annat tips Àr att du experimenterar med panorering och chorus i smÄ mÀngder! keep on working to perfect you quality of sound ! Redigerat 15 maj 2010 av Hjalmas
hegobald Postat 15 maj 2010 Postat 15 maj 2010 Ja hur fÄr man allt att sitta ihop??? Jo jag gör nog mest som redan sagts.. Kort rum reverb (beroende vart jag sitter och mixer sÄ varierar algoritmen men favoriten Àr nÄt frÄn Lexicon pcm 60). Sen sÄ Àr det ju att mejsla ut ljudet med en EQ en sjÀlvklarhet... Eftersom jag fÄr anpassa arbetssÀttet beroende pÄ vilka verktyg som finns tillgÀngliga sÄ kan jag inte ge en favorit hÀr.. Jag vrider pÄ rattar tills det lÄter OK.. helt enkelt..
woollie Postat 15 maj 2010 Postat 15 maj 2010 distade instrument skall aldrig komprimeras dÄ dist Àr överdriven kompression, sjÀlvklart kan man manipulera ett ljuds frekvens omrÄde ev. omfÄng med kompression, föredrar sjÀlv paralellkompression för det ÀndamÄlet.keep on working to perfect you quality of sound ! Man kan absolut vinna pÄ att komprimera distade instrument. Ja, med dist kommer en egen kompression men det betyder ju inte att man inte kan vinna pÄ att komprimera ytterligare. Du har ju inte direkt sÄ lÀtt att stÀlla in attack och release utan kompressorn.
woollie Postat 15 maj 2010 Postat 15 maj 2010 DÀr fick jag lÀra mig nÄt nytt! DessvÀrre har jag ingen plÄt. Finns det nÄgra bra plÄtpluggar eller Àr det fortfarande hardware som gÀller dÀr? UAD har en plugg: http://www.uaudio.com/products/software/emt140/index.html Jag har inte testat den men jag har hört bra om den. SjÀlv anvÀnder jag mig av logics medföljande impulser eller bricasti M7 impulserna som du kan ladda ner hÀr: http://www.acousticas.net/World/IRs/AcousticasM7.zip
SkunkFunk Postat 15 maj 2010 Postat 15 maj 2010 Masterbusskompressor ser jag som nĂ„got av det viktigaste nĂ€r jag mixar. Jag fĂ„r nĂ€stan tuppjuck om det inte gungar lite lĂ€tt nĂ€r alla instrument Ă€r igĂ„ng. En radio pĂ„ c:a 2, attack pĂ„ ett par millisekunder och release pĂ„ 250-500 ms brukar sköta det bra. Sen brukar jag alltid utgĂ„ frĂ„n ett hall, genererat eller faltat, som jag lĂ„ter i princip allting gĂ„ in i. NĂ€r det inte gĂ€ller de baskraftiga instrumenten brukar jag alltid hamna kring -25-20 dB pĂ„ sendarna om returregeln Ă€r orörd. Ăven bas och bastrumma kan gĂ„ in om de har en större roll Ă€n att bara kompa, men dĂ„ brukar reverbet ocksĂ„ behöva basskĂ€ras vid uppemot 250 Hz. Sen brukar jag ocksĂ„ slĂ€nga upp ett room som anvĂ€nds för frĂ€mst trummor, men ocksĂ„ för andra intrument. DĂ€refter blir det lite reverb och delayer som Ă€r med individuella för de enskilda instrumenten för att Ă€ndĂ„ ge dem lite separation.
HĂ€gglund (oregistrerad) Postat 15 maj 2010 Postat 15 maj 2010 SjĂ€lv anvĂ€nder jag mig av logics medföljande impulser eller bricasti M7 impulserna som du kan ladda ner hĂ€r: http://www.acousticas.net/World/IRs/AcousticasM7.zip Schysst! Tack för tipset! Det dĂ€r ska jag kolla upp. đ
joachime Postat 15 maj 2010 TrÄdstartare Postat 15 maj 2010 Det finns nÄgra impulser frÄn Quantec Yardstick som Àr magiska. Limmar ljudbilden kanon. TvÄ korta informativa meningar som fick mig att inventera impulssamlingen. Hade nÄgra gamla Quantec-impulser liggandes som jag Ànnu inte haft anvÀndning för. Googlade ocksÄ fram nÄgra senare och mer ambitiöst gjorda (verkar det som) impulser som jag tÀnkte testa vid nÀsta mix. Tack för tipset!
drloop (oregistrerad) Postat 15 maj 2010 Postat 15 maj 2010 TvÄ korta informativa meningar som fick mig att inventera impulssamlingen. Hade nÄgra gamla Quantec-impulser liggandes som jag Ànnu inte haft anvÀndning för. Googlade ocksÄ fram nÄgra senare och mer ambitiöst gjorda (verkar det som) impulser som jag tÀnkte testa vid nÀsta mix. Tack för tipset! Finns nÄgra finemang smÄrum/uttrymmen som fÄr bra fÀste pÄ trummorna.
Mike_B Postat 21 maj 2010 Postat 21 maj 2010 Jag kom pÄ ett sÀtt att "limma" som funkar riktigt riktigt bra...Jag routar ut stereomixen (med headroom kvar) till min Digitech Rör-preamp...gainar en aning för att fÄ lite hÀrlig rör-kompression och sen tillbaka till datorn för alla mastringspluggar. Detta funkade alldeles utmÀrkt och gav extra vÀrme till mixen. Lyssna gÀrna pÄ mastrat resultat pÄ: http://www.coreway.se (Club/Rock)
Disobedient Postat 21 maj 2010 Postat 21 maj 2010 Mitt superlim kommer frÄn UAD 4K, 2:1, 30ms attack o 100ms release, nÄgra dB bara. Det simulerar örats kompression lite lÀtt sÄ man lurar sig att det Àr högre Àn vad det egentligen Àr. 4K Àr clean o grabby. Inne i mixen sÄ har alla ljud sitt eget reverb o jag anvÀnder alltid en UAD 140 o en 250 nÄnstans. Men pÄ senaste tiden har jag blivit helt kÀr i Lexicon PCM som kan generera allt frÄn superkorta grymma rum till massiva spaces. Och det blandar sig med original ljudet nÄt helt fantastiskt bra. Jag gillar att slÀnga pÄ UAD SPL TD för att mixtra med attacken sÄ att det kan bli som en hÄrd slap eller ett fluffigt rum. Sustain gillar jag att joxa med ocksÄ för att göra rummet riktigt kort sen in i UAD 1176LN o smiska lite granna. Alla UAD mix effekter Àr helt underbara o det blir en av varje i alla tracks. PÄ senaste har jag ocksÄ funnit SoundToys som anvÀnds flitigt o fyller igen hÄlen UAD lÀmnar efter sig. PanMan, Tremolator, Echoboy, Filterfreak, Phase Mistress, Decapitator o Crystalizer Àr alla helt sjukt bra o man kan gÄ in pÄ djupet ordentligt o alla grooves kan skickas mellan pluggarna. 500 usd Àr ett skÀmt för dom hÀr pluggarna som Àr gjorda av grabbarna som byggde Eventide H3000. http://soundtoys.com/products/index.php
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.