Jump to content
Annons

Medhörning vid sång, samt headroom


Bluemoon

Recommended Posts

Hejsan,

Det var ett bra långt tag sen jag arbetade med Sonar ordentligt. Nu är det så att jag aldrig riktigt använt medhörning vid sångsinspelning förut då jag kört med lur av på ena örat istället, men skulle vilja prova medhörning i stället, bara ett problem, jag har letat ihjäl mig men kan inte hitta denna knapp som gör så jag hör min egen röst vid inspelningstillfället.

Sedan vad gäller "headroom". Minns inte att jag det var sådant enormt headroom vid inspelning innan dist uppstod. Kan det stämma?

4602388296_5fb176f8b1_b.jpg

(denna bild visar var gränsen går innan dist - alltså, den nedersta inspelningen, den övre är en importerad fil.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

tror inte det är prylarna, har aldrig varit några problem förut och jag har bra koll på inställningarna på dessa. kan det ha o göra med att jag kör Sonar LE 8.5 (producer) just nu och inte Sonar 8.5 (producer). Hade "sonar home" innan och då hade jag samma kräm på preampen men headroomet var mindre, inget dist, men nån gång ibland så kunde den då istället peaka så det blev ett slags distljud på enstaka ord när man verkligen tog i (vilket jag fixade med lite mer kompression).

kedjan är : Great river pre. Lynx aurora ljudkort.

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi riktar in oss på medhörningen och struntar i headroomet då. Någon som vet hur jag får fram denna? Jag vet att jag har använt det för väldigt väldigt länge sedan, så det ska så klart finnas.

medhörning ska du helst köra genom ljudkortet och inte genom sonar

kolla att ingångarna på ljudkortet är routade till de utgångarna du använder för lyssning

angående headroom så är det kanske också en inställning i ljudkortet

edit: har du ställt ingångsvolymen på ljudkortet på det högsta eller är det när du höjer volmen på preampen som det distar?

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

medhörning ska du helst köra genom ljudkortet och inte genom sonar

kolla att ingångarna på ljudkortet är routade till de utgångarna du använder för lyssning

angående headroom så är det kanske också en inställning i ljudkortet

edit: har du ställt ingångsvolymen på ljudkortet på det högsta eller är det när du höjer volmen på preampen som det distar?

Volymen på preampen ligger på den volym som jag vet att den ska ligga på (från Sonar home edition) utan att få klippningar, men i vanliga fall så brukar då headroomet vara minimalt, inte som på denna bild. Så jag ligger som sagt på den volym jag i normala fall brukar göra i home edition innan klippningar uppstod. I denna version av Sonar så är som sagt headroomet stort, samtidigt som det blir hel-dist (med det menar jag att hela inspelningen blir distig, ej bara några få toppar) när jag går över den där "magiska" volym-gränsen på preampen. Alltså min normala preampvolym ger högt headroom+heldist när jag försöker höja mer än normalt (detta har jag försökt göra för att få mindre headroom) i denna version av Sonar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det blir samma inspelningsstyrka i alla mjukvaror.

Alltså ingen skillnad på Sonar eller Cubase. (eller sonars olika versioner)

Det du kallar headroom kan bero på två saker.

1. Vågformen är utzoomad i SONAR.

2. Att Preampens gain är för starkt ställd och orsakar distorsion samt att output på preampen är för låg och ger svagt ljud in i Sonar.

Ställ in gain lite svagare och öka output.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir samma inspelningsstyrka i alla mjukvaror.

Alltså ingen skillnad på Sonar eller Cubase. (eller sonars olika versioner)

Det du kallar headroom kan bero på två saker.

1. Vågformen är utzoomad i SONAR.

2. Att Preampens gain är för starkt ställd och orsakar distorsion samt att output på preampen är för låg och ger svagt ljud in i Sonar.

Ställ in gain lite svagare och öka output.

Jo jag har output på nästan max medans gain ligger på lite mer än hälften. Så har jag alltid tidigare kört i home edition, men då blir headroomet mindre, samma volym men mindre head. Men att det bli heldist när jag krämar på lite mer gain (för att få mindre head) beror på programmet, det är jag nästan säker på. Det är bara det att jag inte får det att gå ihop att själva inspelningen är så liten till synen, men att jag har samma gain och output som jag brukar. Förvirrande liten ljudvåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lite på mig, det är som jag säger. Spelar ingen roll vilket Sonar du har.

Disten kommer i AD omvandlaren i ditt ljudkort och inte i mjukvaran.

Du kan sikta att ha peakerna i Sonars inspelningsmätare på mellan -12 till -6 db vid inspelning.

Att vågformen inte är så stor som du är van vid från din andra version beror nog på att du har zoomat ut vågfromen.

EDIT: På bilden ser det inte ut att vara starkt inspelat, distar det i detta fall?

Om ja då är dist i preampen. Du får i så fall sänka gainen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Joo men.. varför det heter echo har jag ingen aning om men det är den knappen man trycker på. (Blev tvungen att kolla i manualen..) 😄

monitoring genom programmet blir en echoeffekt då det automatiskt blir latency

ju mindre latency desto mindre echo men det kommer man inte ifrån

alltså ska man alltid använda medhörning genom ljudkortet istället så kolla mixern till ljudkortet

vågformen på bilden ser svag ut det stämmer

men den stereovågformen ovan vad är det för ljud? är det inspelat på samma sätt eftersom det är i stereo?

annars får du importera en gammal liknande monosignal och jämföra

är det en mic du spelar in? sjunger du in på rätt sida av miken? har du pad på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in med MME, därför det blev sånt headroom. Hehe, länge sen jag spelade in så jag var lite för snabb med att börja spela in och inte kolla alla inställningar först. ASIO är ju vad jag vanligtvis använder vid sånginspelning. Nu fungerar både medhörning och jag når upp till 0:an utan problem.

Tack för allas hjälp:) Trevlig helg;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...