Jump to content
Annons

sugna på en utmaning?


andreashc

Recommended Posts

Hej alla.

Jag sitter och övar mixning genom att försöka få en riktigt kass inspelning att låta bra (så bra det går) UTAN ATT ERSÄTTA INSTRUMENTEN! alltså, triggning av olika instrument är strängt förbjudet!!

Det är en ren utmaning i EQ och kompressor.

Detta projekt gör jag för att jag har en teori om att det går att få allt att låta relativt bra om man bara rattar i rätt frekvenser osv.

Jag får låten att låta sisådär. bitvis ok.

Hade varit kul att höra hur ni andra kan få det att låta.

Jag hoppas på att även ni som är riktigt duktiga kan tänka er att avsätta en timme eller två för att få styr på denna röra! Genom att höra resultaten så kan man få en ide om "ungefär" hur bra det över huvudtaget är möjligt att få en sådan inspelning att låta. För även om man får det att låta ok så är det ju långt ifrån den ultimata mixen för en sådan låt. Men någonstans måste man ju sätta gränsen, och det kan vara svårt när man dels är relativt ny i mixvärlden och heller inte riktigt vet hur bra det går att få en låt att låta med dessa grundljud.

Gå in på denna adress och ladda ner ljudfilerna.

www.allselected.net/ljudbank.html

Alla filerna har samma startpunkt så det är bara att lägga in i Logic/musikprogrammet och börja mixa.

mvh

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

För att det kanske finns folk som gör sig lustiga på andras bekostnad?

Och för att man inte har tid att lägga en dag på mix men kanske gillar att testa nya utmaningar.

Jag tycker det är kul att man försöker.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att nämner ordet snabbmix. Då har du liksom garderat dig och kan hänvisa till just det ordet ifall nån tycker att det låter Kalle-Anka.

Varför gör ingen nåt seriöst längre?

Gör en seriös mix själv då! Snacka går ju, men snacka så att det går....

Detta är en snabb mix (40 min). Om jag hade suttit i tre dar hade jag skrivit det,

men vem har tid med det?

Men att samla inlägg, det är ju seriöst, eller?

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Gör en seriös mix själv då! Snacka går ju, men snacka så att det går....

Detta är en snabb mix (40 min). Om jag hade suttit i tre dar hade jag skrivit det,

men vem har tid med det?

Men att samla inlägg, det är ju seriöst, eller?

Hoppas du inte blev ledsen för det var inte menat så. Jag bara reagerade på att den här gången som i dom flesta andra fall på forumet så görs aldrig nåt seriöst utan bara slarvjobb.

Eller försöker lägga fram det som snabbjobb för att det då blir förlåtande att det låter dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Hade materialet hållt professionell kvalité både musikaliskt och ljudmässigt så hade det varit intressant att titta på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du inte blev ledsen för det var inte menat så. Jag bara reagerade på att den här gången som i dom flesta andra fall på forumet så görs aldrig nåt seriöst utan bara slarvjobb.

Eller försöker lägga fram det som snabbjobb för att det då blir förlåtande att det låter dåligt.

Nä, jag blir inte ledsen. Kritik är alltid bra. Angående materialet, så håller jag med om att

det kanske inte håller Toto-klass vad det gäller spelet, men det är ju punkigt och bra.

Och kanske andreashc uppskattar att nån försöker mixa till hans låt.

mvh/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Nä, jag blir inte ledsen. Kritik är alltid bra. Angående materialet, så håller jag med om att

det kanske inte håller Toto-klass vad det gäller spelet, men det är ju punkigt och bra.

Och kanske andreashc uppskattar att nån försöker mixa till hans låt.

mvh/

Det som många behöver lära sig är hur man får till bra spår, vilka akustiska, musikaliska och tekniska kriterier som måste uppfyllas. Du kan sitta och redigera en Kalle-Anka tagning tills du blir gråhårig och det kommer ändå låta skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som många behöver lära sig är hur man får till bra spår, vilka akustiska, musikaliska och tekniska kriterier som måste uppfyllas. Du kan sitta och redigera en Kalle-Anka tagning tills du blir gråhårig och det kommer ändå låta skit.

Jo men visst. Men så j-vla dåligt var inte detta inspelat. Har hört värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som många behöver lära sig är hur man får till bra spår, vilka akustiska, musikaliska och tekniska kriterier som måste uppfyllas. Du kan sitta och redigera en Kalle-Anka tagning tills du blir gråhårig och det kommer ändå låta skit.

Om det inte passar herren så undvik tråden. Enkelt!

Det är väl bra att de över/testar vad man kan göra med dåligt material.

Lärorikt, säger jag!

Bra forum shit for the kids! 🙂

Edit: innan du påpekar att det ska vara rätt från början så skickas det mer skit till en som man ska rädda än bra material om man jobbar med ljud!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får herr Hägglund bli sur om han vill, men detta va också en snabbmix, men visar kanske på hur jag skulle ha tänkt. Det va otajt och svåra ljudfiler, så min infallsvinkel blev att förvärra saken 🙂 Nä, men för att få det att sitta ihop så gick jag in med tanken att skita ner det, mycket cymbaler och lo fi ppluggar och distpluggar. Jag tror på denna idé iaf. Men iaf...

http://dl.dropbox.com/u/5726699/utmaning.mp3

EDIT: f-n va det ökar i tempo 😛 Följde reglerna också med att inte trigga något alls.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Nu får herr Hägglund bli sur om han vill, men detta va också en snabbmix, men visar kanske på hur jag skulle ha tänkt. Det va otajt och svåra ljudfiler, så min infallsvinkel blev att förvärra saken 😛 Nä, men för att få det att sitta ihop så gick jag in med tanken att skita ner det, mycket cymbaler och lo fi ppluggar och distpluggar. Jag tror på denna idé iaf. Men iaf...

http://dl.dropbox.com/u/5726699/utmaning.mp3

EDIT: f-n va det ökar i tempo 😱 Följde reglerna också med att inte trigga något alls.

MVH

Anders

Jag reagerade också på att dom inte klarade av att hålla tempo. Det är verkligen dåliga förutsättningar för att lyckas med den där mixen så jag ska inte klandra dig Anders om det nu låter Kalle-Anka. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe, satt det nån med en blåslampa i arslet på tummisen? Jävlar vad det dra iväg! Men heller det än sacka! 😄

Det e ju punk. Han blev ju säkerligen mer å mer sugen på folköl så jag e övertygad om att det e därför han drar iväg :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att nämner ordet snabbmix. Då har du liksom garderat dig och kan hänvisa till just det ordet ifall nån tycker att det låter Kalle-Anka.

Varför gör ingen nåt seriöst längre?

Bidra lite istället för att sprida negativitet, blir bara dålig stämning.

Det är väl bra att någon ger ett bidrag även om inte alla kan lägga ner all tid i världen på ett sånt här projekt.

😎 Sprid lite kärlek istället! ☺️

Redigerat av nadek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla.

Tack för alla inlägg och intressanta mixar. Det är riktigt roligt att lyssna på det. Jag förstår självklart att man inte har all tid i världen att försöka få detta att låta bra, men det var menat för dom som har lite tid över och är sugna på att öva/ testa sina skills...

Mycket prat om materialet och jag håller med alla, det är riktigt kass kvalité, men det är ju det som är poängen...

som det sagts tidigare i tråden så lär det nog dyka upp fler jobb där man måste rädda dåligt material än jobb där man kan luta sig tillbaka och finjustera bra material om man ska jobba i denna bransch.

Man bör i alla fall vara redo tycker jag...

Tack alla för era bidrag.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla.

Tack för alla inlägg och intressanta mixar. Det är riktigt roligt att lyssna på det. Jag förstår självklart att man inte har all tid i världen att försöka få detta att låta bra, men det var menat för dom som har lite tid över och är sugna på att öva/ testa sina skills...

Mycket prat om materialet och jag håller med alla, det är riktigt kass kvalité, men det är ju det som är poängen...

som det sagts tidigare i tråden så lär det nog dyka upp fler jobb där man måste rädda dåligt material än jobb där man kan luta sig tillbaka och finjustera bra material om man ska jobba i denna bransch.

Man bör i alla fall vara redo tycker jag...

Tack alla för era bidrag.

/Andreas

Fast om man skulle testa sina skills så skulle det ju inte varit några beränsningar i vad man får göra 🙂

Om man ska se detta i verkligheten så är det som du säger inte ovanligt att man inte får perfekt inspelade filer. Detta tror jag beror mycket på att hemstudion tagit över så mycket och att folk inte ser värdet i en erfaren teknikers kunskaper och att vara i en ordentligt byggd studio. Nu ska det räddas i mixen, och i värsta fall masteringen. Men om vi ska återgå till verkligheten och dessa filer så hade jag triggat iaf virveln, jag hade tagit mig mycket tid med överhänget, samt kört det genom 1073:an med trim på noll för att få lite slätare transienter. Gitarrerna hade jag frågat artisten om ifall det fanns lajnsignaler för re amping eller om det skulle vara OK att jag la om dem då de inte ens spelar rätt ackord på vissa ställen. Stort problem tyckte jag va både ljudet på sången och attityden. Attityden va det speciellt svåra då den inte fanns där så som jag är van att höra punkattityd. En producent som är duktig på sånginspelning och att få fram attityden hos musikern skulle kunna vara väl värt pengarna i det läget. Tempoökningen skulle ju inte kunna gå att göra så mycket med utan att lägga om trummorna på nytt, vilket i sig inte hade varit en dum idé, saknade även ambience mickarna på trummorna. Man kan hitta så mycket gott ur dessa.

Så med mycket tid och möda och lite omläggningar samt triggningar så skulle resultatet kunna bli en OK demo ljudmässigt i genren.

Det är vad jag tycker iaf 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e ju punk. Han blev ju säkerligen mer å mer sugen på folköl så jag e övertygad om att det e därför han drar iväg 🙂

Hehe! För snart 20 årsen så skulle spela in ett punkband.

Bandet roddade upp all utrustning. Micka upp och ställa ljud. Spela in 7 låtar. Sen lägga en extra gura. Sen sång och körer. Lite effekter från nån rolandkeyboard med en massa miljöljud. Sen mixa skiten och ner på vhs. Precis allt tog 3 timmar att göra!

Snabbaste studiojobb jag nånsin gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mig tio minuter till 🙂

Triggade nu virvel och kick lite snabbt, är inte utlimata ljudvalen, men jag ville iaf göra det då jag hade triggat dessa i verkligheten.

http://db.tt/X71Q5k

En fråga bara, det är marshallstärkare va? Påminde mig om ett ljud från ungdomen, och det va en marshallkombo 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...