Jump to content
Annons

andreashc

Medlem
  • Antal inlägg

    43
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Tack. Det är kanske så man får göra. Ser väl inga direkta problem med det, fast en bounce klickning känns ju som det smidigaste, trodde det var så smidigt då allt annat är det. En följdfråga(rätt väsentlig), vet du om insertarna på ett analog bord går före eller efter regel och pan?
  2. Hej alla. Jag undrar över en grej. Hur kan man på ett smidigt sätt "bounce:a" ut alla spår samtidigt i realtid i Logic. Jag vill kunna mixa analogt, med outboards och dylikt, på ett Tac Magnum, analog-bord, 28 kanaler. Men jag kan inte för hela världen fatta hur jag får tillbaka spåren med insert-anslutningarna till datorn (logic). Det enda jag kommer på är att spela in alla spår var för sig, (vilket skulle ta en sjukt oinspirerande lång tid). Det måste finnas smidigare lösningar på det... Jag vill inte mixa ITB, utan analogt, men samtidigt kunna fortsätta digitalt senare. Dvs första halvan OTB, och andra halvan ITB. Jag vet att man kan använda sig av I/O i logic, men är det det ända sättet? Jag har hittat både "bounce all tracks to new audio files", och "export all audiotracks", men båda delarna använder offline. Och man tycks inte kunna välja om det ska vara realtid heller. Finns det någon här som har erfarenhet i detta och har lite ideer och förslag på olika arbets-sätt som kan passa? Tack. /Andreas
  3. Hej. Jag köpte ett kassette deck (ja, ett gammalt heligt kassett deck), och jag har kopplat in det. Det är en Sansui stereo cassette deck D-69. Jag har hittills bara lyssnat på den, och det funkar hur bra som helst. Men jag vill kunna spela in på den också. Jag vill föra över inspelningar på kassett. Men nu till problemet. Jag tar in signalen på "rec in" på decket. Och jag ser att den visar någon form av signal. Det finns inga direkt mätare på denna, bara en lampa formad som en pil som lyser i takt med musiken om det finns signal. Och den lyser hej vilt. Så min slutsatts är att det kommer in signal. Men när jag har spelat in en snutt och sen ska lyssna på det så visar det sig att jag har spelat in tystnad. Riktigt frustrerande. Jag har provat flera olika band, och det går fint att spela upp från banden (dom redan inspelade banden), men det nyinspelade är tyst. Jag är medveten om inspelningsskydden på olika kassetter, och det är inte problemet, det är ett "plasthölje" på ovansidan av banden. Jag vet att det finns signal i kablarna från mixern. Finns det någon här som har nån ide om vad det kan vara som händer? Någon som varit med om något liknande? Behövs det någon speciell typ av kabel eller nåt (jag har en vanlig RCA-kabel). Nån som vet nåt som inte jag vet? Eller är den bara trasig? Tack. /Andreas
  4. Om någon är intresserad av att hitta ny musik och behöver inspiration, så ta en titt in på bloggen: http://90hz.blogspot.com/ . I bloggen tipsas det om ny och gammal musik inom punk/hardcore/post/alternativ musik oftast från heliga 90-talet. Bloggen uppdateras varje vecka med nya band/artister. Från början var bloggen tänkt som en intern blog mellan vänner, men den uppskattades och jag tänkte att andra kanske är intresserade också. välkomna! / Andreas
  5. Hej alla. Tack för alla inlägg och intressanta mixar. Det är riktigt roligt att lyssna på det. Jag förstår självklart att man inte har all tid i världen att försöka få detta att låta bra, men det var menat för dom som har lite tid över och är sugna på att öva/ testa sina skills... Mycket prat om materialet och jag håller med alla, det är riktigt kass kvalité, men det är ju det som är poängen... som det sagts tidigare i tråden så lär det nog dyka upp fler jobb där man måste rädda dåligt material än jobb där man kan luta sig tillbaka och finjustera bra material om man ska jobba i denna bransch. Man bör i alla fall vara redo tycker jag... Tack alla för era bidrag. /Andreas
  6. Hej alla. Jag sitter och övar mixning genom att försöka få en riktigt kass inspelning att låta bra (så bra det går) UTAN ATT ERSÄTTA INSTRUMENTEN! alltså, triggning av olika instrument är strängt förbjudet!! Det är en ren utmaning i EQ och kompressor. Detta projekt gör jag för att jag har en teori om att det går att få allt att låta relativt bra om man bara rattar i rätt frekvenser osv. Jag får låten att låta sisådär. bitvis ok. Hade varit kul att höra hur ni andra kan få det att låta. Jag hoppas på att även ni som är riktigt duktiga kan tänka er att avsätta en timme eller två för att få styr på denna röra! Genom att höra resultaten så kan man få en ide om "ungefär" hur bra det över huvudtaget är möjligt att få en sådan inspelning att låta. För även om man får det att låta ok så är det ju långt ifrån den ultimata mixen för en sådan låt. Men någonstans måste man ju sätta gränsen, och det kan vara svårt när man dels är relativt ny i mixvärlden och heller inte riktigt vet hur bra det går att få en låt att låta med dessa grundljud. Gå in på denna adress och ladda ner ljudfilerna. www.allselected.net/ljudbank.html Alla filerna har samma startpunkt så det är bara att lägga in i Logic/musikprogrammet och börja mixa. mvh Andreas
  7. Förinspelade ljud är faktiskt också något vi funderat på, men det får inte vara tempofast då vi kör ganska fritt i tempo...
  8. andreashc

    tips för duo

    Hej alla! Har någon här ute lite tips på vad man kan göra för att få en "duo" att inte verka fattig när man spelar live. Jag har ett projekt med en kille, och vi tänkte testa och se om det går att göra något coolt av vår musik som duo. Musiken är någon form av instrumental jazzinspirerad rock musik. Det blir ju svårt att få musiken att låta fyllig utan bas, framför allt på dom lite mer "rockigare" delarna. Vi är gitarrist och trummis. Låtarna är riktigt tuffa men svårt att framföra och få det intressant. På skivan har vi bas, men den gör verkligen ingenting annat än att fylla ut i dom lägre frekvenserna.. Därför börjar vi söka lite alternativ för att fixa detta som duo...vore coolt om det funkade. Än så länge spånar vi på ideer som att koppla gitarren till en Chourus-pedal på några ställen, en oktav-pedal, en trembalo-pedal. Vi har även gått i funderingar på att seriekoppla gitarren till en baslåda och låta den köra samma sak fast riktigt låga frekvenser på framförallt rockdelarna. Har ni några ideer på vad man kan göra för att få musiken att låta mindre fattig och tråkig när man väl ska framföra det... Tack/Andreas
  9. Hej. Jag håller på med en mix. Jag tycker det börjar låta ganska ok, med tanke på grundljudet. Men någonting gör att det låter lite "flaskhals". Jag förstår inte alls var det kan vara. Om det är gitarrerna eller basen eller trummorna...för mycket bas, för mycket diskant...? Över lag så låter det rätt tror jag, jag har verkligen försökt att tänka på allt som man bör göra för att få sakerna att lägga sig rätt på plats. Baskagen har ett HP vid ca 50hz. Liten knuff vid ca 3000-4000hz. virvel HP ca 100 hz. lite skuren vi ca 400hz OH har HP vid ca 700hz. lite comp. hela kittet lite comp och reverb. bas HP ca 75-80hz. Liten knuff ca 1000hz, liten knuff även vid 80hz. elgitarrer HP ca 100 hz, Det låter rätt på ett sätt, men ändå lite flaskhals. Jätte svårt att höra vad det beror på. Har någon varit med om liknande? Är det vanligt? Några tipps. Kan slänga upp ett ex i kväll. Tack, Andreas
  10. Tack alla. Jag verkar inte ha tänkt helt fel då i mina tankebanor. Jag kör nämligen telecaster på en vox ac 30. tack för era inlägg. Mycket kul att läsa. mvh Andreas
  11. Hej. Finns det någon här ute som har lite tips på hur man kan få en kännsla av mer "sträng" i gitarrerna när man mixar pop rock musik? El gitarr, lite halvdistade. Inspelade med en SM57:a lite brevid kornen. tack..!
  12. Jag tycker att oavsett genre så finns det alltid något som gör en mix "proffsig". Och det handlar om medvetenhet tror jag. Jag sysslar en del med punk och hardcore, och det ska ju låta på ett visst sätt, och det är inte komversiellt. Vad som gör en mix proffsig är nog när man hör att allt är ett medvetet val och inte en schansning i okunskap. Det är inte hur ljuden låter eller hur karaktärerna är, eller hur rent allt låter. Utan hur kontrolerat det är. Jag har massa skivor hemma som egentligen låter riktigt illa, (beror på vad man jämnför med), men jag anser ändå att skivorna är proffsigt mixade/inspelade. Och där det som gör att det låter illa kanske är brist på pengar, dålig utrustning, brist på tid, dålig lokal... Sen har jag även en del skivor som låter lika illa (ljudmässigt) men som känns oproffsigt mixade/inspelade. Då tycker jag att det låter som att dom inte har någon som helst aning vad dom gör i stället... Dom kanske hade mycket pengar och tillgång till en bra lokal och mycket tid, men ingen kunskap. Det är vad jag tycker skiljer en "proffsig" inspelning mot en oproffsig.. Sen tycker jag inte att man måste vara fullärd för att få en "proffsig" mix, men lite mer kunskap än vad som krävs för att trycka på rec.
  13. Det är skitkul att höra allas vägar till dit dom är nu! själv har jag hållit på seriöst med detta i ca 2 1/2 år. kanske tre.. Så jag inser att jag är en riktig färsking. men vad jag vet är att jag är så galet hungrig så varje gång jag tänker på detta så nästan svider det i magen! Jag blir så sjukt avis på er som kan syssla med detta nu och känna att ni ändå blir nöjda med det ni gör. Även om ni inser att det går att utväcklas ännu mer, men det är ju som ni säger, skulle man inte känna så så blir ju allting helt plötsligt helt livlöst och poänglöst. Jag kommer ihåg när man började skriva låtar. Innan man fått koll på det så kändes det nästan meningslöst att skriva en vers, hur bra den än var. För att även om jag skulle skriva en riktigt snygg vers så skulle jag ändå inte kunna baka in den i en låt tillsammans med en refreng och ett mellanspel. Riktigt frustrerande. Men jag gav aldrig upp! Idag känner jag mig helt trygg i låtskriveriet. Jag vet att jag kan få en låt att få ett helt ok arrangemang som jag själv kommer kunna gå runt och tänka "fan vad snyggt arrangerat detta är egentligen", samtidigt som jag vet att det säkert går att göra tusen gånger bättre om man satsade ännu mer. Man skulle kunna göra en låt i C-Dur och sedan få i uppdrag att skriva ett stick som ska gå i F#-dur, vilket inte är det lättaste, men ändå lyckas på något vänster med hjälp av lite paralelackord och dominant/subdominant ackord osv... Idag är man där igen fast i en annan värld. Det känns hopplöst att skriva en låt om jag ändå inte får den att låta bra på skiva. Men då vet jag ju, att om man bara inte ger upp så kommer man även dit någon dag. Tack för era inlägg! Det är kul att läsa!
  14. Jag känner igen tänket... Men kände du som jag gör, att det är som att man är precis under vattenytan. Och när man väl kommit över ytan så ser man land där borta, då är det bara att simma dit, och nu vet man åt vilken riktning man ska simma. Sen finns det hur många sätt som helst att simma på, vissa är sämre och vissa är bättre..men så länge man är över ytan så är det ändå ok. Jag ser ytan, den är kanske 50 meter över mig. Det som jag tror hindrar mig är att jag inte lyckas få någon "ton" i gitarrerna och det gör mixen platt och pösig. Kul att höra din version!
×
×
  • Skapa ny...