Jump to content
Annons

Mer tryck på guran


Zauron_87

Recommended Posts

tja alla höller på att spelar in i cubase och använder mig av zoom en efektpedal när jag spelar in. Finns det nått bra tipps hur jag får mer tryck på guran disten låter inte så bra och det låter inte så basit häller. Jag vet att folk snackar om kompresorer men vad är det typ någon plugg in som finns ellr finns det nått annat man kan göra plz tipps tjarrå

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är lite skeptisk mot zoom-pedaler. Har de ens högtalarsimulering?

Om det gäller distade ljud. Ställ in gainen så att det känns lagom, sänk den sedan något snäpp. Bas får du oftast för mycket av när du spelar in elgitarr. Jag kör alltid högpassfilter på mina gitarrpålägg. Bas får man från en elbas. Själv har jag aldrig använt kompressor på distade gitarrer, har inte förstått vitsen med det om man nu inte är ute efter en specialeffekt.

Dubbla kompguror och panorera höger/vänster. Kan ge intressantare ljud om du spelar in dessa med två olika gitarr/förstärkarkombinationer.

Så brukar jag göra iaf, kortfattat (använder en v-amp).

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

En Zoompedal behöver oftast kompleteras med en distpedal eftersom de inbyggda låter som en instängd geting. Lite väl tunnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag aldrig använt kompressor på distade gitarrer, har inte förstått vitsen med det om man nu inte är ute efter en specialeffekt.

Alla förstärkare låter inte lika bra med lite gain och visa verse.

Använder du en stärkare som är gjort för lagom gain kanske den låter skit bra och behöver ingen kompressor för att få kraft/bett på anslag. En annan stärkare som kör med lite dist kanske inte har direkt någon kraft så då kan man använda kompressor för att få det och även ett lite mer sustainat ljud vilket man har mycket av med mycket dist.

Min åsikt om det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova med BBE Sonic Maximizer plug-in VST-DirectX eller hardware

har själv köpt en beg. 462 stereo till min JMP-1 rigg blev en otrolig tryck

i disten och mera häng både i basen och diskanten 😆 .

Många kända gittarister använder sig av BBE-produkter.

Läs mera här:http://www.bbesound.com/news/features/2002...intro/index.asp

Redigerat av Zando
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt mjukvaruprogram till ceamware DSPkort som emulerar

förstärkare/högtalare. Lysnade på några demon som lät skapligt.

Har ni bra erfarenheter att laina in till ljudkort via effektpedaler?

Eller slutar det att man får köpa en topp och 4tolva och micka upp istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...