Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Detta att jobba med sidechainade kompressorer kÀnns för mig lite luddigt? (jag jobbar i SX3)

1. Vilka kompressorer anvÀnder ni?

2. Kan ni ge exempel pÄ nÀr det kÀnns vettigt att anvÀnda sidechain?

3. Hur gör man i teorin för att fÄ det pumpande soundet som verkar vara vanligt i modern musik?

4. NÄgot mer kring detta som kan vara vÀrt att veta?

Tack pÄ förhand

Mvh Mikael Strang

Annons
Postat (redigerat)

1. Kör Ableton och dÄ blir det ofta den inbyggda kompressorn som anvÀnds för sidechaining.

2. i de flesta "bas-intensiva" genres kan det vara en bra ide att sidechaina basen mot bastrumman för att öka trycket och definitionen i basregistret. Sen kan man vara vÀldigt kreativ och sidechaina vad som helst te.x om du har tvÄ eller flera instrument som spelar i samma frekvensomrÄde dÀr ett av dem Àr viktigare sÄ kan du sidechaina bort de andra just nÀr ditt viktiga instrument spelar osv.

3. i klubbmusik sÄ sidechainkomprimerar man de flesta instrument, mer eller mindre, frÄn bastrumman för att fÄ "house-pumpet". Viktigt att leka med attack- och framförallt release-parametern pÄ kompressorn för att det ska pumpa "i takt". Pads, basriff, reverb och sound effects Àr vanligt att sidechain-komprimera.

4. som sagt, lek med attack och release pÄ kompressorn för att fÄ det att pumpa "i takt". Treshold och ratio funkar precis som vanligt dÄ du stÀller var kompressorn ska börja jobba samt hur hÄrt. Ett tips för basgÄngen Àr att försöka komprimera de lÄga frekvensregistren mer Àn de höga, tex att splitta basen i olika band och sidechainkomprimera dem olika.

Ett annat tips Àr att skapa en separat kanal med en kick pÄ, som bara anvÀnds för att skicka signal till kompressorn. stÀng alltsÄ av outputen pÄ denna kanal och vÀlj den som sidechainkÀlla pÄ din kompressor. lÄt kicken spela genom hela lÄten. Med detta tips kan du fÄ alla instrument att pumpa Àven om kicken inte spelar i te.x ett break. DÄ kan man Àven finjustera sidechain-kicken separat frÄn den "riktiga" kicken, tex göra den kortare för att fÄ det pumpa i takt.

Edit: om du skapar ett separat kickspÄr (som ovan) sÄ behöver du inte nödvÀnligtvis ha en kick pÄ det spÄret.. testa en virvel, rimshot, eller clap. det kanske ger ett bÀttre resultat! försök hÄlla ljudets lÀngd runt en 8del (eller 16del om du vill lÄta som "call on me")

Redigerat av iGnu
Postat

Tack, jÀttebra info dÀr. Ska testa vidare i SX3 och se om jag "fÄr till det".

Tack igen:)

Postat
3. i klubbmusik sÄ sidechainkomprimerar man de flesta instrument, mer eller mindre, frÄn bastrumman för att fÄ "house-pumpet". Viktigt att leka med attack- och framförallt release-parametern pÄ kompressorn för att det ska pumpa "i takt". Pads, basriff, reverb och sound effects Àr vanligt att sidechain-komprimera

Ett bra utgĂ„ngslĂ€ge för att fĂ„ det att pumpa i takt Ă€r att köra pĂ„ snabbast möjliga attack och sen "auto"-release pĂ„ kompressorn 😛

Postat

Ok, jag har provat en massa varianter hit och dit med olika kompressorer och QuadrospÄr, sends, panoreringar osv.

Men.....jag fÄr det inte att fungera. Jag blir inte klok pÄ skiten.

Har nÄgon ett exempel pÄ en kompressor som fungerar i SX3 och snÀlla, snÀlla, snÀlla...:

SÀg hur man gör, och JA, jag har sökt i forumet.

Mvh Micke

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Softubes Tubetech gör sidechainingen till ett rent nöje.. Mkt trevlig kompressor för Ă€ndamĂ„let đŸ™‚đŸ˜†đŸ˜„đŸ„°

Postat

Ska kika pÄ Tubetech...har inte testat pÄ sidechaining pÄ ett tag: blev lite less nÀr det bara strulade. FÄr göra ett nutt ryck.

• 4 veckor senare...
Postat

Hej !

Detta att jobba med sidechainade kompressorer kÀnns för mig lite luddigt? (jag jobbar i SX3)

1. Vilka kompressorer anvÀnder ni?

2. Kan ni ge exempel pÄ nÀr det kÀnns vettigt att anvÀnda sidechain?

3. Hur gör man i teorin för att fÄ det pumpande soundet som verkar vara vanligt i modern musik?

4. NÄgot mer kring detta som kan vara vÀrt att veta?

Tack pÄ förhand

Mvh Mikael Strang

1. FL Compressor eller limiter

2. DÄ t.ex basen tar upp energi dÀr kicken ligger

3. Bastrumman gÄr genom en plugg i fl som heter "peak controller", sÄ volymen frÄn bastrumman trycker ned threshold pÄ kompressorn.

4. Jag brukar ha sidechain högst upp i effektkedjan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.