Jump to content
Annons

Behöver hjälp med det här syntljudet..


ramoand

Recommended Posts

Håller på med en låt och jag försöker få till ett syntljud som jag tycker låter schysst.. men jag lyckas dessvärre inte så bra. Det syntljudet jag är ute efter är likadant som det som kommer in vid 0:33 på denna låten:

http://www.youtube.com/watch?v=zl-TgPVPOko

Nån som vet hur man rattar till det? Jag har ett fleratal VST-syntar som är fullt kapabla att återskapa det ljudet, jag vet bara inte hur man gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som ett typiskt Deadmau5/Inpetto-ljud. Finns massvis med guider på nätet hur man lyckas återskapa det. Mycket ligger dock i noterna/ackorden som spelas. Har för mig att det finns en preset med namnet Chord of Life eller nåt sånt i pluggen z3ta+. Sen handlar det om att öka/sänka sustain/release och liknande parametrar får att åstadkomma samma antiklimax-effekt som ofta är karaktäristisk. Nån får gärna rätta mig om jag har fel... 😱

Här har vi det, chords of life, bank C i z3ta+. Sen leta upp nån lämplig video på YouTube för ackordföljden, borde bli hyffsat nära för att vara från en preset...

Typ såhär:

Spola fram för tutorial....

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Lågpassfilter vid en låg frekvens och en envelop höjer frekvensen kort i tonens attack. (Filter envelope alltså, minsta attack, mycket kort decay)

Själva tonerna är sedan ett vanligt kvartsintervall, B och E.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lågpassfilter vid en låg frekvens och en envelop höjer frekvensen kort i tonens attack. (Filter envelope alltså, minsta attack, mycket kort decay)

Själva tonerna är sedan ett vanligt kvartsintervall, B och E.

Ja själva spelandet och filter osv är jag med på 😱 Det har jag fått till.. Det är mer själva grundljudet jag vill åt. Jag har ett ljud nu som är rätt okej, men det har inte riktigt samma sound... behöver hjälp för att komma vidare.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet är egentligen ungefär som en vanlig supersaw, dvs snedstämda sågar. Låter filter envelope sändas till ett lågpass filter. Sänk lågpassfiltret en ganska rejäl bit. Det ska vara hyfsat kort decay och substaintid i filter envelopen. Du hör när du fått till det rätta ljudet. Sen sidechainar man det med kicken. 😉

Här har du ett klipp som jag slängde ihop hur det låter ungefär: http://www.speedyshare.com/files/22045137/exempel.mp3

edit: reverb spelar en viktig roll i soundet också! 🙂

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet är egentligen ungefär som en vanlig supersaw, dvs snedstämda sågar. Låter filter envelope sändas till ett lågpass filter. Sänk lågpassfiltret en ganska rejäl bit. Det ska vara hyfsat kort decay och substaintid i filter envelopen. Du hör när du fått till det rätta ljudet. Sen sidechainar man det med kicken. 😄

Här har du ett klipp som jag slängde ihop hur det låter ungefär: http://www.speedyshare.com/files/22045137/exempel.mp3

edit: reverb spelar en viktig roll i soundet också! 🙂

Tänkte just säga att det låter som en vanlig filtrerad sågtandsvåg; med reverb. Sen ökar man sustainen/releasen allt eftersom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi det, chords of life, bank C i z3ta+. [...] borde bli hyffsat nära för att vara från en preset...

Jag tycket iofs att det ljudet är väldigt likt? Men du kanske vill skapa helt från scratch? Men om du inte har den VSTn så finns säkert andra liknande ljud, så googla på den preseten så får du säkert upp liknande trådar där andra synthar/tips nämns? :rolleyes:

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycket iofs att det ljudet är väldigt likt? Men du kanske vill skapa helt från scratch? Men om du inte har den VSTn så finns säkert andra liknande ljud, så googla på den preseten så får du säkert upp liknande trådar där andra synthar/tips nämns? 😄

Har provat det ljudet o det är inte så jättelikt även om det är likt. Har även försökt googla lite med hitta inte tillräckligt utförlig bekskrivning på hur man skall göra 😛 Hehe.. Sen så vill jag gärna lära mig at ratta in det själv också. Jag vill lära mig att ratta syntljud riktigt bra... börjar bli trött på att sitta o leta igenom presets tills jag hittar nåt jag gillar o sen bara "tweaka" det lite..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyckel är väl att lagra kanske 2-3 ljud för att få känslan av distinkt, djup och tyngden i ljudet.

Aaah det brukar jag göra 😄 problemet är bara att jag får inte till ljuden som ja vill och då är de ingen idé att lägga i lager 😏 hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...