Jump to content
Annons

Strängar till kontrabas


Zamul

Recommended Posts

Jag har tittat runt på strängar till min kontrabas, eftersom de som sitter på antagligen är minst 20 år gamla.

Men grejen är att jag inte vet om basen är 4/4 eller 3/4 skala, så jag vet inte vilken sorts strängar jag ska köpa, och det verkar ju inte finnas en enda sida i universum med information om hur man kollar skalan på en bas.

Vet någon här möjligtvis hur man kollar skalan? Eller spelar det ingen roll vilken längd strängarna har (fast det borde ju bli lite vajsing med hur spända dom är då)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...
Hägglund (oregistrerad)
Tack för tipset. Jag mätte lite och fick fram:

Strängmensur: 104,5 cm

Halsmensur: 43 cm

Kroppsmensur: 61,5 cm

Hur använder jag nu dom här för att veta vilka strängar jag ska köpa?

Då är din bas 3/4 eftersom en 4/4 har en strängmensur på 108-109cm 😑

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Vill du ha en mjuk ton eller en lite hårdare ton så finns det sensträngar, syntetsträngar och strängar som är spunnen kring en järnkärna. Den sistnämnda ger en väldigt aggressiv ton med mycket bett i. Men sen beror väldigt mycket på hur ditt instrument är i sin karaktär. Det som funkar på ett instrument kanske inte alls funkar på ett annat. Strängar anpassar man också till om man ska spela arco eller pizz eftersom det är omöjligt att få strängar som är perfekt till både och.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en mjuk ton eller en lite hårdare ton så finns det sensträngar, syntetsträngar och strängar som är spunnen kring en järnkärna. Den sistnämnda ger en väldigt aggressiv ton med mycket bett i. Men sen beror väldigt mycket på hur ditt instrument är i sin karaktär. Det som funkar på ett instrument kanske inte alls funkar på ett annat. Strängar anpassar man också till om man ska spela arco eller pizz eftersom det är omöjligt att få strängar som är perfekt till både och.

Sensträngar blir lite mjukare i tonen och om det är som med andra sensträngar, så kan det vara ett, på gränsen till, veritabelt helvete att stämma om vädret bestämmer sig för det 😕 .

Vet inte hur lika det är med kontrabas, men på min nyckelharpa har jag haft spirocore-strängar, spunnen syntetkärna, nåt mellanting mellan sensträng och stålsträng.

Men, som sagt, det beror ju mycket på vilken ton du vill ha på basen, och vad den har för karaktär, som Hägglund sa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Sensträngar blir lite mjukare i tonen och om det är som med andra sensträngar, så kan det vara ett, på gränsen till, veritabelt helvete att stämma om vädret bestämmer sig för det 😛 .

Vet inte hur lika det är med kontrabas, men på min nyckelharpa har jag haft spirocore-strängar, spunnen syntetkärna, nåt mellanting mellan sensträng och stålsträng.

Men, som sagt, det beror ju mycket på vilken ton du vill ha på basen, och vad den har för karaktär, som Hägglund sa...

Är det Thomastik Spirocore du använder?

Pirastro Obligator är annars fina syntetsträngar som är ett mellanting mellan sena och stål.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att obligato är mkt sköna strängar och inte så tokigt dyra. Dom "rullar" lite vid anslaget, men det vänjer man sig vid ganska snabbt. Thomastiksträngarna är mycket hårdare och inte lika följsamma bmed stråken. Nu när du har så gamla strängar på basen är dom nog mjuka, så det kan vara skönt för fingrarna om det inte blir en så hård övergång. Om man ska ha sensträngar får man tänka på att de ofta inte har så bra levnadstid, låter mycket dovare (vilket iofs ger det coola,nischade soundet) samt är mycket svårspelade med stråke. Hybridsträngar är ett alternativ, men dom är ofta väldigt dyra.

Kom ihåg att stryka spåren i stallet med ett lager blyerts så fastnar de inte lika mycket när du stämmer upp basen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jag tycker att obligato är mkt sköna strängar och inte så tokigt dyra. Dom "rullar" lite vid anslaget, men det vänjer man sig vid ganska snabbt. Thomastiksträngarna är mycket hårdare och inte lika följsamma bmed stråken. Nu när du har så gamla strängar på basen är dom nog mjuka, så det kan vara skönt för fingrarna om det inte blir en så hård övergång. Om man ska ha sensträngar får man tänka på att de ofta inte har så bra levnadstid, låter mycket dovare (vilket iofs ger det coola,nischade soundet) samt är mycket svårspelade med stråke. Hybridsträngar är ett alternativ, men dom är ofta väldigt dyra.

Kom ihåg att stryka spåren i stallet med ett lager blyerts så fastnar de inte lika mycket när du stämmer upp basen!

En annan viktig sak att tänka på är att om det inte redan sitter sensträngar så kan det vara dumt att sätta dit sensträngar. Det är pga att sensträngen ger mycket större utslag vilket kräver en högre stränghöjd och då måste man byta ut stallet och få det intrimmat.

Obligato finns också som kvint-sats C G D A (nerifrån räknat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Kom ihåg att stryka spåren i stallet med ett lager blyerts så fastnar de inte lika mycket när du stämmer upp basen!

+1... kom också ihåg att byta 1 sträng i taget och låta strängen sätta sig... (tar nån dag) för att inte stallet ska ställa sig på kant och orsaka runda fötter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...