Jump to content
Annons

Zamul

Medlem
  • Antal inlägg

    27
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Ok. Då får jag satsa på röret du länkade till då, om det var det som var bäst 🙂 Tack för hjälpen. EDIT: Förresten, hur är det med fantommatning på rörmickar? Gör det nåt om fantommatningen är på när dom används (har inte separat fantommatning på mitt ljudkort)?
  2. Ska använda den till akustiska instrument över lag. Allt från akustisk gitarr och flöjt till ståbas.
  3. Från Thomanns kundtjänst: "The tube which is in the SCT-800 and SCT-2000 is a standart 12AX7 type which is used in many preamps." EDIT: Känns som att mer headroom är en rätt bra grej att ha? Men du är nog mer kunnig på området.
  4. Ok... Men allt som allt så funkar det här antagligen då? http://lh-musik.se/showProdPage.php?Id=586 Eftersom gainen på röret som sitter i som standard är 100 och 12AT7 har 60, så borde väl det här knappast skilja sig så mycket att det blir nåt vajsing på det hållet? Militärklassade rören är ju tydligen bra 🙂
  5. Så ECC81, 12AT7, E81CC är dom jag ska titta efter, inga andra? Funkar ett sånt rör garanterat eller finns det olika versioner av dom också? (Vad är skillnaden mellan 12AT7WA och 12AT7 förresten?) EDIT: Läst runt lite på Wikipedia, och det verkar ju som att 12AT7 och dess varianter eller 12AX7 är dom som borde funka, dock ger 12AT7 lite mer headroom, så det blir nog nån sån. Enl. en sida som säljer 12AT7WA så ska dom funka precis som vanliga 12AT7... Inte för att jag vet vad det är för skillnad, men...
  6. Tack för tipset! Kollade sidan och det fanns en som heter "E81CC/12AT7WA Philips NOS Militärspec". Namnet innehåller ju åt minstone "12AT7", så det kanske funkar? 😕 Det skulle tydligen vara bra till Hi-Fi, och det är väl bra eftersom Hi-Fi och mickar är liknande vad det gäller attityden till distortion 😉
  7. Ok, tack för svaret! Hur ligger det till med olika rörversioner och så då? Finns det vissa som är bättre än andra, eller är lämpade bättre för olika ändamål även om dom har samma namn? Tänkte t.ex. på de tre olika 12AT7 rören som Thomann har, vad är skillnaden förutom priset?
  8. Zamul

    En fråga som rör rör

    Jag har en Studio Projects B1 som jag tycker är lite väl vass för att använda på alla instrument i en mix, så jag funderar på att köpa en till mick som är lite snällare (så att jag dessutom kan ha det skoj med stereomickning). Jag har lyssnat runt lite på Thomann, och jag tycker att T.Bone SCT800 låter väldigt bra för sitt pris ( http://www.thomann.de/se/the_tbone_sct800_tube_mic.htm ). Jag har därför tittat runt lite på info om den, och folk verkar i allmänhet tycka att ett nytt rör för en sisådär 250 kr lyfter micken väldigt mycket, så det verkar ju helt klart värt att satsa på? Men då kommer jag också fram till det faktum att jag inte kan ett jota om rörmickar. Hur funkar dom? Brukar det inte vara nån liten låda man kopplar micken till som sköter strömförsörjningen? Är det där i rören sitter (antar det)? På SCT800:an har jag hört folk säga att ett 12AT7 rör ska funka toppen, men som sagt har jag ingen koll och det säger mig inte så mycket. Thomann har några såna rör, men jag vet inte om det är dom som passar ( http://www.thomann.de/se/search_dir.html?gf=oevriga_roer&bn=&sw=12AT7 ) ? Och som sista fråga, behöver man några kunskaper för att byta rör (löda o.s.v.), eller är det som att byta en glödlampa ungefär? Och om någon har tips på en annan mick än SCT800:an så får ni givetvis komma med förslag! EDIT: Tittade runt lite och upptäckte att T.Bone Retro Tube II låter ännu bättre ( http://www.thomann.de/se/the_tbone_retro_tube_ii.htm ), är dock 600 kr dyrare. Kanske är nåt att ha?
  9. Tack för tipset. Jag mätte lite och fick fram: Strängmensur: 104,5 cm Halsmensur: 43 cm Kroppsmensur: 61,5 cm Hur använder jag nu dom här för att veta vilka strängar jag ska köpa?
  10. Jag har tittat runt på strängar till min kontrabas, eftersom de som sitter på antagligen är minst 20 år gamla. Men grejen är att jag inte vet om basen är 4/4 eller 3/4 skala, så jag vet inte vilken sorts strängar jag ska köpa, och det verkar ju inte finnas en enda sida i universum med information om hur man kollar skalan på en bas. Vet någon här möjligtvis hur man kollar skalan? Eller spelar det ingen roll vilken längd strängarna har (fast det borde ju bli lite vajsing med hur spända dom är då)?
  11. Zamul

    Fram med slipen?

    Jag köpte nyss en Höfner violbas och jag vill slipa bort lacken på den. 😑 Lugn, det är inte en riktig för dryga 22000 kr, utan en sån här. Den låter bra och är skön att spela på, men tyvärr är den inte lika skön att se på. Sunbursten är alldeles för färgstark och det finns små repor i träet UNDER lacken (ganska kass kvalite på just den punkten). Nu är det så att jag älskar naturligt träfärgade instrument, så jag tänkte höra med er här på forumet om det möjligtvis skulle kunna gå att slipa bort lacken så att man bara har själva träet kvar, och sen behandla det med nån bets eller liknande för att få en mörk naturlig träfärg? Eller har färgen gått in för långt i träet så att det inte går att slipa bort ordentligt? (Tänk på att den är ihålig, så man kan inte slipa in i oändligheten. Vill ju inte ha ett hål i den.) EDIT: Märkte just att det fanns en liknande tråd längre ner... Vad är oddsen för det? Jaja, ni kan väl svara här med om ni orkar 😛 EDIT igen: Läste i nån tråd nånstans att sånt här klet ska funka bra. Vågar man kanske testa det? Det skulle ju vara det ultimata för mig i.o.m. att halsen är limmad och inte kan tas av.
  12. Det var värst vilken diskussion det vart här då. Tyvärr så kom inte ljudkortet idag trots Thomanns optimistiska brev, så det får dröja ett tag då.
  13. Visst kan man det, men jag tycker helt enkelt inte om 490R/498T mickarna längre. 498T låter för burkigt och jag stör mig alltid på ett mullrande plonkigt ljud när jag försöker spela med den på en inställning som inte är helt mongo-distad. 490R låter okej, men jag tycker ändå att det finns många som håller mycket bättre standard än den. Vad gäller Duncan mickarna som jag pratade om förut, så tycker jag att SH-2 har det där härligt "ihåliga" jazz ljudet som jag aldrig lyckas locka fram ur min stackars 490R, och SH-6 har ett mycket klarare ljud än 498T vilket tillåter att man kör med ett mer blues-aktigt ljud som inte är så distat. Det är i alla fall vad jag upplevt när jag kollat runt på diverse grejer. Jag får mitt nyligen beställda Saffire LE imorgon, och då ska jag spela in några helt oprocesserade grejer med båda dom nuvarande mickarna och jämföra.
  14. Självklart, men det är inte direkt som att jag kan sitta och prova alla mickarna i min egen gitarr, utan jag får gå efter vad som verkar bäst. Dessutom skulle det inte förvåna mig om gitarren dom använde i demosarna var en LP, eftersom det är den vanligaste humbucker-gitarren.
×
×
  • Skapa ny...