Jump to content
Annons

Nya mikrofonregler dyrt för scenerna


spaceman

Recommended Posts

Annons

Det har pratats om det här i dryga två år. Frekvensbandet 790-862 MHz utryms och sedan i januari har man auktionerat ut frekvenser till högstbjudande (telekomindustrin).

PTS har inte gett några nya tillstånd för ljudutrustning i bandet på länge, och man har tills nu kunnat söka dispens för att få fortsätta använda de prylar man redan har.

Men i juli är det alltså stopp.

PTS: Användning av trådlösa mikrofoner

Sennheisers nya produkter har stor bredd på frekvensbanden så de lämnar "5 års garanti" på att du hittar en fungerande frekvens. Studio skrev om det i höstas.

Studio: Sennheiser utlovar trådlös trygghet

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det blir så mkt skillnad mot tidigare. Det var redan upp på tapeten för över ett årsen detta. Och det har vi marksänd digitaltv att tacka för. Det skulle att bli svårare att hitta störningsfria frekvenser sas det. Inget en annan han märkt av. Dessutom så krävs det tillstånd av Post- och telestyrelsen att få ha trådlöst, och hur många har överhuvudtaget ansökt om det? Trådlösa mikrofoner har ändå så låg effekt. Men visst, om ett par år så kan det blir svårare att hitta lediga platser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppla... det var som fan.

Och lite lustigt; för det är ju nästan sådana artiklar man brukar ha som sport att "avslöja" som tidningarnas allehanda försök till dåliga aprilskämt.

Men nämnd artikel är från idag... *host* grinbig.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, är det samma för trådlöst för guran?
Ja, men vilket band ligger din sändare i?

EU62/63? Då är det surt.

Eller ISM1/2/3? Då är det lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om man får sälja nya system med de gamla frekvenserna fortfarande? Har set mängder annonser med nya sändarsystem på blocket där det e fasta frekvenser som inte kommer vara tillåtna. Både från den "ledande" musik-kedjan i detta landet samt från en i mina ögon mycket oseriös affär i stockholm. Ingen av dom upplyser om detta och ingen har heller valt att svara när man påpekat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Det finns en del teatrar som specialbeställer trådlösa system för frekvenser utanför de tillåtna vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en del teatrar som specialbeställer trådlösa system för frekvenser utanför de tillåtna vet jag.

Ja fusk e väl inte helt ovanligt. Shure´s system e dessutom ganska enkla att trimma upp sändstyrkan på... Gött när man e utomhus å giggar, inga dropouts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om man får sälja nya system med de gamla frekvenserna fortfarande? Har set mängder annonser med nya sändarsystem på blocket där det e fasta frekvenser som inte kommer vara tillåtna. Både från den "ledande" musik-kedjan i detta landet samt från en i mina ögon mycket oseriös affär i stockholm. Ingen av dom upplyser om detta och ingen har heller valt att svara när man påpekat det.

Den oserösa affären du nämner är antagligen de som redan har bötfällts rätt ordentligt för att att de sålt icke godkänd trådlös utrustning.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om man får sälja nya system med de gamla frekvenserna fortfarande? Har set mängder annonser med nya sändarsystem på blocket där det e fasta frekvenser som inte kommer vara tillåtna. Både från den "ledande" musik-kedjan i detta landet samt från en i mina ögon mycket oseriös affär i stockholm. Ingen av dom upplyser om detta och ingen har heller valt att svara när man påpekat det.

Det är tillåtet att sälja dem om det är tillåtet att använda dem. Vilket det ju är än så länge.

Det kommer att bli förbjudet att använda dem vilket du som lagkunnig svensk förväntas känna till. Grundregeln är ju att vi som är i Sverige skall känna till alla svenska lagar.

- inte så konstigt egentligen. Kör du bil i England så förväntas du känna till att där kör man på vänster sida med mera.

Köper du ett system som konsument har du dock ett starkare skydd än om du handlar som företagare. Möjligen kan du redan nu hävda att detta borde en handlare ha upplyst dig om och att det därför är orsak till att du skall ha pengarna tillbaka. Värt att prova i alla fall.

Säljer man till ett företag är det mindre skydd, företaget förväntas veta vilka frekvenser som är tillåtna och därför kan man troligen sälja även såna som just nu är förbjudna till företagskunder ( men jag är inte jurist, så säker är jag inte ).

Och lagarna kring radiosändare och tillståndsplikt med mera är rejält gamla, inga nya påfund. De har snarare lättats på under senaste tid så att du inte behöver söka tillstånd för mobiltelefon, Dect-telefonen, trådlösa nätverket med mera. Radioamatörer skriver ett särskilt prov för att få tillstånd att sända. Båtägare som vill köra VHF eller för den delen piloter som vill prata radio skriver också särskilda prov för att få tillstånd som personer och behöver sen också tillstånd för själva apparaten.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska dom kontrollera att ingen sänder på otillåtna frekvenser?

Risken att åka dit är liten fast inte noll.

Men om du stör ut viktig radiotrafik (polis, brandkår, flygledning eller så) eller om någon i närheten klagar så går det enkelt att pejla var radiosignalerna kommer från.

Beroende på hur "proffsig" du är så kanske du inte bryr dig, men jag kan tänka mig att om pejlarna hittar felaktig utrustning på Operan eller när Rapsody-In-Rock har konsert så är det inte så kul att vara ansvarig och stänga av hela skiten.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
men jag kan tänka mig att om pejlarna hittar felaktig utrustning på Operan eller när Rapsody-In-Rock har konsert så är det inte så kul att vara ansvarig och stänga av hela skiten.

// gunnar

Det är väl i ett sånt läge man plockar fram den här...

sm58.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tillåtet att sälja dem om det är tillåtet att använda dem. Vilket det ju är än så länge.

Det kommer att bli förbjudet att använda dem vilket du som lagkunnig svensk förväntas känna till. Grundregeln är ju att vi som är i Sverige skall känna till alla svenska lagar.

- inte så konstigt egentligen. Kör du bil i England så förväntas du känna till att där kör man på vänster sida med mera.

Köper du ett system som konsument har du dock ett starkare skydd än om du handlar som företagare. Möjligen kan du redan nu hävda att detta borde en handlare ha upplyst dig om och att det därför är orsak till att du skall ha pengarna tillbaka. Värt att prova i alla fall.

Säljer man till ett företag är det mindre skydd, företaget förväntas veta vilka frekvenser som är tillåtna och därför kan man troligen sälja även såna som just nu är förbjudna till företagskunder ( men jag är inte jurist, så säker är jag inte ).

Och lagarna kring radiosändare och tillståndsplikt med mera är rejält gamla, inga nya påfund. De har snarare lättats på under senaste tid så att du inte behöver söka tillstånd för mobiltelefon, Dect-telefonen, trådlösa nätverket med mera. Radioamatörer skriver ett särskilt prov för att få tillstånd att sända. Båtägare som vill köra VHF eller för den delen piloter som vill prata radio skriver också särskilda prov för att få tillstånd som personer och behöver sen också tillstånd för själva apparaten.

// Gunnar

Jo självklart har man skyldighet att känna till lagarna men som jag har förstått så är det nu bara en övergångsperiod där man får dispens endast för prylar man redan har. Man får inte ett tillstånd av PTS att använda en nyinköpt sändare med de frekvenser som försvinner. Och flera av annonserna har specat sänd-styrkor som kräver licens. Då är ju en annons om försäljning vilseledande eftersom produkten är otillåten och helt enkelt aldrig kan användas lagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett reportage för några veckor sedan på TV om att enormt många människor i området hade haft problem med trådlösa nycklar/larmssystem till bilar och att mobiler m.m. stördes ut under lång tid. Ingen kom på vad det berodde på tills någon kom på att det kunde ha med tennishallens lilla stereo som tydligen hade trådlösa högtalare och/eller mickar. Problem solved efter typ 5 år av problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...