Jump to content
Annons

Hur får jag dub-effekt på vissa delar av sången?


Aleph

Recommended Posts

Sitter och pular lite hemmareggae i Reason och tycker att jag fått till ett ganska skönt stuk mellan reggae och dub. Jag har importerat sången till verserna i NN-XT (flera stycken). Det jag är ute efter är att på slutet av vissa verser kunna få till det där dub-ekot som liksom rullar ut lååångt. Pow pow pow pow pow pow....

Vill ha det på just sista ordet i versen så att det rullar ut en tvåa/fyra innan refrängen kommer. Det jag har testat är att lägga på en RV 7000 och en DDL-1. Sedan skapat separata tracks för dom och sedan rattat manuellt med musen precis när sista ordet kommer. Men jag tycker ändå inte att det blir som jag vill ha det. Det blir liksom för kort och slutet. I dub blir det ju brett och långdraget. Måste jag ratta på mixern också för att få till det? Nu menar jag Aux-kanalerna då.

På sången annars kör jag ett vanligt Echo-room på RV 7000 och på DDL-1:an kör jag 3-steps och med en dry på cirka 21 under vanliga versen. Ska jag i så fall klicka på en 4-steps och vrida upp dry/wet på DDL-1:an när ordet kommer? Tycker det låter ganska omständigt och söker efter ett smidigare sätt att fixa det på.

Redigerat av Aleph
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Har dock ett problem. I slutet av effekten så blir det något jobbigt klick som kommer med i ekot. Det låter nästan som när man stänger av micken. Jag har försökt att ratta bort det men det verkar inte fungera. Vad kan det vara som orsakar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hårt ställd kompressor kan orsaka klick ljud. Kort attack och release tid kan få sången att "smacka" och smälla.

Ett annat sätt är att ställa en kort releasetid på amplitud envelopen och prova dig fram med längden på noten så att klicket försvinner. ( om klicket ligger i slutet av samplingen och det är svårt att korta samplingen naturligt i NN-XT)

Alternativt kolla samplingen i Audacity och tona ut i Audacity.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...