Jump to content
Annons

MĂ€tningar med Barefoots i min nya studiolokal.


ErikP120

Recommended Posts

Rummet Àr 486*474*248cm!

post-4341-1270244605_thumb.jpg

post-4341-1270244939_thumb.jpg

HÀr Àr en mÀtning pÄ vÀnstra högtalaren, har mÀtt den högra med och de ger nÀstan precis samma kurva.

Det jag undrar Àr:

*Är det normalt att det faller redan vid 10k?

*Har ordentliga stÄende vÄgor pÄ 36 och 72 hz. Högtalarna stÄr nÀra vÀggen med en 10cm absorbent bakom sig. Ska jag behandla SBIR direkt hÀr eller bör jag bygga en helmhotz? FöljdfrÄga pÄ helmholtz: Vilken frekvens ska jag stÀmma av om jag vill fÄnga frekvensen multipel/lar pÄ köpet?

*Utklingningen Àr endast ca 100ms och jag har hört att man vill upp till 300. ska jag lÀgga ner energi pÄ att fÄ rummet att klinga lite lÀngre eller Àr det egentligen skit samma? Jobbar gÀrna för det om det innebÀr förbÀttring.

*Har tĂ€nkt sĂ€tta upp en skylinedifussor bakom ryggen som kommer att vara drygt 4m frĂ„n högtalarnas element. Är detta för kort avstĂ„nd för diffussion?

post-4341-1270245095_thumb.jpg

Sporadisk lösning för att mÀta rummet, men sÄ hÀr ser det iaf ut nu.

post-4341-1270245145_thumb.jpg

Mina hörnbasfÀllor bestÄr av en tung vvsskiva Ànda upp till taket, bakom den en luftspalt och sedan isolering bakom stÄltrÄd.

Nu har ni en idé iallafall:) Alla synpunkter uppskattas.

/Erik

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Alla synpunkter uppskattas.

Om du klickar pÄ forumöversikt direkt nÀr du kommer in pÄ denna sida och sedan vÀljer studiobyggen, sÄ kommer du hitta trÄdar som berör just detta Àmnet.

Finns vÀldigt mycket info kring akustikbehandling dÀr.

NÀr jag började akustikbehandla min studio sÄ tog jag mycket hjÀlp av Crunchers trÄd, pallar inte lÀnka till den just nu, men sök i google pÄ typ 'studio.forum' och '13 kvadrat' sÄ tror jag att du kommer hitta den trÄden.

Riktigt bra och grundlÀggande trÄd för övrigt!

MVH

JB

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har lÀst crunchers och hundra trÄdar till och tycker de Àr vÀldigt bra, men jag kÀnner ÀndÄ att alla akustiska problem blir unika pÄ sitt sÀtt.

Kan man bygga en helmholtz som tar bÄde 36 och 72?

Är det ok att kurvan faller vid 15?

Ska jag försöka fÄ upp efterklangstiden i rummet till 300ms eller Àr det onödigt arbete?

Kan jag sÀtta en diffusor 4m frÄn högtalarna och minska flutter?

Detta Àr frÄgor jag vill ha svar pÄ, de finns sÀkert nÄgonstans pÄ internet men jag tycker alla lÀgger upp sin egna studiotrÄd sÄ varför kan jag inte fÄ ha min?

😛

Desvaenger, det Àr definitift rummet i detta fallet:D Och det var vÀntat, nu ska jag jobba pÄ det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som jag skriver till alla som ska bygga studio. Anlita en austiker, om inte bara för konsultation. Har du rÄd att köpa ett par barefoots sÄ bör du ha rÄd med detta. Annars bör du omprioritera.

Lycka till

Helt rÀtt sjÀlvklart. Bakgrunden till att jag redan nu köpt ett par barefoots nÀr jag faktiskt klarar mig med mindre högtalare för min mixningsnivÄ Àr pga timing och vÀldigt billigt pund. Ville köpa upp mig frÄn eventsen som jag mixat klart pÄ nu och föredrog att köpa nÄgot hÄllbart direkt istÀllet för att byta upp mig ytterligare en gÄng om 5 Är. Hade detta varit min definitiva studio hade jag sjÀlvklart tagit hit en akustiker, men nu Àr potentialen för detta rum lÄngt frÄn optimalt sÄ jag Àr till freds med tanken att det inte kommer att bli 100%. Jag ska försöka lösa de problem jag kan lösa sjÀlv och köra pÄ. Sen nÀr jag omsÀtter mer och kan köpa in mig i en studio som Àr byggd som en studio frÄn grunden och dÀr jag kan stanna livet ut, dÄ kommer jag att anlita all hjÀlp som behövs.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan man bygga en helmholtz som tar bÄde 36 och 72?

Teoretiskt, ja. Men om jag vore dig sÄ skulle jag rikta in mig pÄ att bygga 2 st iaf. Det Àr inte sÀkert att bÄda beror pÄ samma ytor. Fixera en ton vid frekvenserna (test oscillator, om du kör Logic) och gÄ runt och lyssna.

Är det ok att kurvan faller vid 15?

Ska jag försöka fÄ upp efterklangstiden i rummet till 300ms eller Àr det onödigt arbete?

Vet inte hur kurvan för din mÀtmic ser ut, men den borde vÀl inte rulla av vid 15kHz... Om det inte Àr för mycket jobb, sÄ testa att göra en mÀtning utan dina absorbenter.

Kan jag sÀtta en diffusor 4m frÄn högtalarna och minska flutter?

Om skillnaden mellan direktljud och reflektion Àr över 15ms sÄ kan du diffusera. SlÀng in i formeln s = v * t dÀr v = 344m/s.

MVH

JB

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Teoretiskt, ja. Men om jag vore dig sÄ skulle jag rikta in mig pÄ att bygga 2 st iaf. Det Àr inte sÀkert att bÄda beror pÄ samma ytor. Fixera en ton vid frekvenserna (test oscillator, om du kör Logic) och gÄ runt och lyssna.

Det Ă€r gjort. Är det sĂ„ enkelt att jag ska lokalisera den yta dĂ€r tonen lĂ„ter mest och sĂ€tta helmholtzen dĂ€r? Om jag hittar en yta dĂ€r 36 och 72 Ă€r Ă€r som mest pĂ„tagliga, hur bygger jag dĂ„ en enda helmhotz som fixar bĂ„da frekvenserna? Borde det inte vara "enkelt" dĂ„ det Ă€r en mutipel?

Vet inte hur kurvan för din mÀtmic ser ut, men den borde vÀl inte rulla av vid 15kHz... Om det inte Àr för mycket jobb, sÄ testa att göra en mÀtning utan dina absorbenter.

Samma kurva utan absorbenter (som jag för övrigt ska ta bort och ersÀtta med hemmabyggda.

Om skillnaden mellan direktljud och reflektion Àr över 15ms sÄ kan du diffusera. SlÀng in i formeln s = v * t dÀr v = 344m/s.

Anger vi strÀckan i meter? Om vi sÀtter in 4m fÄr vi dÄ 11ms eller har jag rÀknat sÄ in i helvete fel dÄ..?

MVH

JB

Tack för hjÀlpen:D

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det jag undrar Àr:

*Är det normalt att det faller redan vid 10k?

Jag tycker de flesta mÀtningarna jag har sett faller av pÄ det viset, sÄ jag hade inte oroat mig. Jag vet dock inte vad det kan bero pÄ. Kanske Àr det att efterklangstiden sÄ högt i frekvens Àr sÄ pass kort (dÀmpad) att rumsförstÀrkningen faller av. Men jag tycker det lÄter lÄngsökt.

*Har ordentliga stÄende vÄgor pÄ 36 och 72 hz. Högtalarna stÄr nÀra vÀggen med en 10cm absorbent bakom sig. Ska jag behandla SBIR direkt hÀr eller bör jag bygga en helmhotz? FöljdfrÄga pÄ helmholtz: Vilken frekvens ska jag stÀmma av om jag vill fÄnga frekvensen multipel/lar pÄ köpet?

Jag tror inte du kan plocka multiplarna med samma absorbent. HÀr Àr jag inte sÀker, men jag tror att de drar nytta av grundfrekvensen sÄ de kanske dÀmpas en del av att döda den? HÀr Àr det nog panelabsorbenter eller generella basabsorbenter som gÀller istÀllet.

Gilbert? 😠

*Utklingningen Àr endast ca 100ms och jag har hört att man vill upp till 300. ska jag lÀgga ner energi pÄ att fÄ rummet att klinga lite lÀngre eller Àr det egentligen skit samma? Jobbar gÀrna för det om det innebÀr förbÀttring.

Man brukar vÀl sÀga sÄ ja. Men det Àr ocksÄ lite personlig smak som spelar in. SÄ lÀnge det inte lÄter kvÀvt / det lÄter naturligt, bör det inte vara nÄgra större problem. Det som hÀnder Àr att du fÄr för analytiskt ljud, i motsats till det typiska konsument-lyssningsrummet dÀr rummet spelar med till större grad. Det kan leda till att du sÀtter nivÄer pÄ instrument, men allra frÀmst reverb och liknande effekter för lÄgt eftersom det hörs sÄ tydligt. Det Àr en aspekt du fÄr lÀra dig att kompensera för helt enkelt.

Men jag noterade att skalan pÄ ditt vattenfall bara gÄr till -40 dB. Normalt sett mÀter man efterklang enligt RT60 vilket Àr ner till -60 dB. DÄ Àr du ju uppe i dina 300, i princip.

*Har tĂ€nkt sĂ€tta upp en skylinedifussor bakom ryggen som kommer att vara drygt 4m frĂ„n högtalarnas element. Är detta för kort avstĂ„nd för diffussion?

Jag tycker det Àr jÀttelönt att diffusera. Det vÀrsta som kan hÀnda nÀr avstÄndet Àr för litet Àr att den undre effektiva grÀnsfrekvensen för diffuseringen flyttas uppÄt i frekvens. I diskantregistret kommer det fungera utmÀrkt i alla fall, och det Àr ju dÀr den största delen av stereobilden ligger sÄ det Àr absolut lönt.

Om du rÀknar ut den undre grÀnsfrekvensen kan du göra en bÀttre avvÀgning nÀr du bygger din skyline, och pÄ det viset fÄ en diffusion högre upp i frekvens utan att förlora diffusering lÀgre i frekvens.

SBIR bör vÀl stÄ lÀgre i prioritet att ÄtgÀrda Àn dina tvÄ stÄende vÄgor? Frekvensen för SBIR gÄr ju Àven att justera genom simpel omplacering.

Kan du skriva mÄtten pÄ rummet i trÄden? Det blir lÀttare att ge specifik hjÀlp dÄ!

Det Ă€r gjort. Är det sĂ„ enkelt att jag ska lokalisera den yta dĂ€r tonen lĂ„ter mest och sĂ€tta helmholtzen dĂ€r? Om jag hittar en yta dĂ€r 36 och 72 Ă€r Ă€r som mest pĂ„tagliga, hur bygger jag dĂ„ en enda helmhotz som fixar bĂ„da frekvenserna? Borde det inte vara "enkelt" dĂ„ det Ă€r en mutipel?

Jag hÄller med, bygg 2. Spannet blir för brett för att fÄ nÄgon verkningsgrad med en. Japp, du ska sÀtta den dÀr trycket Àr som högst (dvs. ljudnivÄn). Du bör med andra ord ta reda pÄ mellan vilka vÀggpar respektive stÄende vÄg befinner sig. Sen sÀtter du helmholzen mot en av dessa vÀggar.

36 Hz:arn har du garanterat pÄ lÀngden i rummet sÄ den kan du smÀlla upp pÄ samma vÀgg du tÀnker diffusera, eller mellan högtalarna pÄ frÀmre vÀggen. Helmholzen kommer förhoppningsvis förkorta efterklangen en hel del, men amplituden kan fortsÀtta vara för hög vid frekvensen. SÄ lös först efterklangen med helmholz, och lös sedan amplituden genom att flytta mixposition inkl. högtalare frammÄt/bakÄt i rummet. Ju nÀrmare mitten du sitter pÄ lÀngsleden, desto mer slÀcks grundtonen mellan frÀmre och bakre vÀggen ut. I gengÀld, om du flyttar mixposition bakÄt, kommer du dÀremot fÄ en höjning av amplituden hos första övertonen (72 hz) istÀllet, sÄ det Àr en avvÀgning.

Om 72 Hz:arn du har problem med Àr första övertonen pÄ 36:an, vilket jag antar, borde inte detta vara sÄ svÄrlöst.

I sÄ fall hade jag placerat helmholzen/arna för 72:an vid samma vÀgg som för 36:an, eller, som andra alternativ (lika effektivt) stÀllet en vid varje sidovÀgg halvvÀgs mellan frÀmre och bakre vÀggen dÀr överton #1 har sitt andra tryckmaxima.

-----------

Sedan har du ju en utslÀckning vid ~83 Hz ocksÄ. Det Àr inte bra det heller. Beror antagligen pÄ takhöjden. Den löser du genom helmholz antingen uppe i taket eller nere vid golvet. I taket ovanför mixposition Àr vÀl det ultimata skulle jag tro.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SidospÄr.

Har nÄgon testat att slÀcka ut stÄende vÄgor genom placering av monitorerna, pÄ det vis att SBIR hamnar ur fas med just den stÄende vÄgens frekvens? Hur blir resultatet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker de flesta mÀtningarna jag har sett faller av pÄ det viset, sÄ jag hade inte oroat mig. Jag vet dock inte vad det kan bero pÄ. Kanske Àr det att efterklangstiden sÄ högt i frekvens Àr sÄ pass kort (dÀmpad) att rumsförstÀrkningen faller av. Men jag tycker det lÄter lÄngsökt.

Jag tror inte du kan plocka multiplarna med samma absorbent. HÀr Àr jag inte sÀker, men jag tror att de drar nytta av grundfrekvensen sÄ de kanske dÀmpas en del av att döda den? HÀr Àr det nog panelabsorbenter eller generella basabsorbenter som gÀller istÀllet.

Gilbert? 😏

Man brukar vÀl sÀga sÄ ja. Men det Àr ocksÄ lite personlig smak som spelar in. SÄ lÀnge det inte lÄter kvÀvt / det lÄter naturligt, bör det inte vara nÄgra större problem. Det som hÀnder Àr att du fÄr för analytiskt ljud, i motsats till det typiska konsument-lyssningsrummet dÀr rummet spelar med till större grad. Det kan leda till att du sÀtter nivÄer pÄ instrument, men allra frÀmst reverb och liknande effekter för lÄgt eftersom det hörs sÄ tydligt. Det Àr en aspekt du fÄr lÀra dig att kompensera för helt enkelt.

Men jag noterade att skalan pÄ ditt vattenfall bara gÄr till -40 dB. Normalt sett mÀter man efterklang enligt RT60 vilket Àr ner till -60 dB. DÄ Àr du ju uppe i dina 300, i princip.

Jag tycker det Àr jÀttelönt att diffusera. Det vÀrsta som kan hÀnda nÀr avstÄndet Àr för litet Àr att den undre effektiva grÀnsfrekvensen för diffuseringen flyttas uppÄt i frekvens. I diskantregistret kommer det fungera utmÀrkt i alla fall, och det Àr ju dÀr den största delen av stereobilden ligger sÄ det Àr absolut lönt.

Om du rÀknar ut den undre grÀnsfrekvensen kan du göra en bÀttre avvÀgning nÀr du bygger din skyline, och pÄ det viset fÄ en diffusion högre upp i frekvens utan att förlora diffusering lÀgre i frekvens.

SBIR bör vÀl stÄ lÀgre i prioritet att ÄtgÀrda Àn dina tvÄ stÄende vÄgor? Frekvensen för SBIR gÄr ju Àven att justera genom simpel omplacering.

Kan du skriva mÄtten pÄ rummet i trÄden? Det blir lÀttare att ge specifik hjÀlp dÄ!

Jag hÄller med, bygg 2. Spannet blir för brett för att fÄ nÄgon verkningsgrad med en. Japp, du ska sÀtta den dÀr trycket Àr som högst (dvs. ljudnivÄn). Du bör med andra ord ta reda pÄ mellan vilka vÀggpar respektive stÄende vÄg befinner sig. Sen sÀtter du helmholzen mot en av dessa vÀggar.

36 Hz:arn har du garanterat pÄ lÀngden i rummet sÄ den kan du smÀlla upp pÄ samma vÀgg du tÀnker diffusera, eller mellan högtalarna pÄ frÀmre vÀggen. Helmholzen kommer förhoppningsvis förkorta efterklangen en hel del, men amplituden kan fortsÀtta vara för hög vid frekvensen. SÄ lös först efterklangen med helmholz, och lös sedan amplituden genom att flytta mixposition inkl. högtalare frammÄt/bakÄt i rummet. Ju nÀrmare mitten du sitter pÄ lÀngsleden, desto mer slÀcks grundtonen mellan frÀmre och bakre vÀggen ut. I gengÀld, om du flyttar mixposition bakÄt, kommer du dÀremot fÄ en höjning av amplituden hos första övertonen (72 hz) istÀllet, sÄ det Àr en avvÀgning.

Om 72 Hz:arn du har problem med Àr första övertonen pÄ 36:an, vilket jag antar, borde inte detta vara sÄ svÄrlöst.

I sÄ fall hade jag placerat helmholzen/arna för 72:an vid samma vÀgg som för 36:an, eller, som andra alternativ (lika effektivt) stÀllet en vid varje sidovÀgg halvvÀgs mellan frÀmre och bakre vÀggen dÀr överton #1 har sitt andra tryckmaxima.

-----------

Sedan har du ju en utslÀckning vid ~83 Hz ocksÄ. Det Àr inte bra det heller. Beror antagligen pÄ takhöjden. Den löser du genom helmholz antingen uppe i taket eller nere vid golvet. I taket ovanför mixposition Àr vÀl det ultimata skulle jag tro.

Tack för jÀttebra svar=) Jag ska sÀtta 36hz helmisen under diffusorn bakom ryggen. DÀr mullrar det som fan, helt rÀtt. Har byggt ett snedtak ovan för sweetspot. Undra om jag kan lÀgga en helmis ovanpÄ snedtaket? Eller mÄste den vara i rÀt vinkel? Tack för att du upptÀckte rt60 problemet, ska kolla upp det. Hur stor Helmholtz tror du jag behöver? Har rÀknat lite i olika utrÀknare och försökt klara mig pÄ 0.5m2 med 30cm djup. LÄter det rimligt för ett rum pÄ 486*474?

Tack igen, du Àr grym!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för jÀttebra svar=) Jag ska sÀtta 36hz helmisen under diffusorn bakom ryggen. DÀr mullrar det som fan, helt rÀtt. Har byggt ett snedtak ovan för sweetspot. Undra om jag kan lÀgga en helmis ovanpÄ snedtaket? Eller mÄste den vara i rÀt vinkel? Tack för att du upptÀckte rt60 problemet, ska kolla upp det. Hur stor Helmholtz tror du jag behöver? Har rÀknat lite i olika utrÀknare och försökt klara mig pÄ 0.5m2 med 30cm djup. LÄter det rimligt för ett rum pÄ 486*474?

Tack igen, du Àr grym!

Har inte riktigt orkat komponera ett svar förrÀns nu, du fÄr ursÀkta!

Ja det ser ju ut att vara lÀmpligt med en basabsorbent under listen med eldon och en diffusor ovanför i öronhöjd dÀr pÄ bakvÀggen. Du kan dock fortfarande fÄ en elak slap-reflex frÄn basabsorbent/golv tillbaks till mixplats sÄ det bör du se upp med. Dock Àr ju direkt-reflexerna frÄn sidovÀggarna betydligt högre i prioritet att ÄtgÀrda om de ligger nÀrmare. DÀr kan jag rekommendera att bygga (med hjÀlp av spegel-metoden) tvÄ kilformade hyllor eller liknande som reflekterar sidovÀggsreflexerna antingen bakÄt eller nerÄt sÄ att de inte nÄr huvudet efter första studsen.

Snedtaket tror jag Ă€r en bra grej. PĂ„ dina mĂ€tningar syns inte mycket till av första övertonen pĂ„ resonansen mellan tak/golv vilket underlĂ€ttar mixning avsevĂ€rt dĂ„ den brukar hamna vid 140-150 hz (takhöjd/2). Jag tror att snedtaket tar ut den övertonen. Men hur du blir av med grundtonen mellan golv/tak kan jag inte riktigt svara pĂ„. Det Ă€r inte sĂ€kert att en helmholz Ă€r bĂ€sta lösningen, men det borde funka tycker jag. Om du kan ha den ovanför snedtaket beror pĂ„ hur snedtaket Ă€r uppbyggt. Är det solitt material kanske det inte Ă€r sĂ„ lyckat? Helmholzen behöver dock inte vara i rĂ€t vinkel, inom rimliga grĂ€nser. Vid kortare vĂ„glĂ€ngder kan det hĂ€nda att helmholzen tappar verkningsgrad pga intern fasutslĂ€ckning om vinkeln Ă€r för stor, men det Ă€r inget du behöver tĂ€nka pĂ„ vid en sĂ„ pass lĂ„g frekvens som ~83 hz dĂ€r vĂ„glĂ€ngden Ă€r dryga 4 meter. Å andra sidan anvĂ€nder man normalt sett inte helmholz vid sĂ„ höga frekvenser att detta problemet uppstĂ„r.

Hur stor helmholz du behöver vet jag faktiskt inte, men nÀr det gÀller resonansen pÄ lÀngsleden (fram/bak-vÀgg) rÀcker inte 0,5 m2 nÄgonstans. DÀr hade jag byggt en som gÄr upp till ellisten och kanske 2 meter bred för att fÄ lite effektivitet (se exempel i den legendariska cruncharns trÄd). Den/de som ska ta hand om övertonen pÄ lÀngsleden (om det blir nödvÀndigt, bygg 36:an först) hade jag byggt i storleksordningen 1x0,5-1 meter eller sÄ, om det handlar om tvÄ stycken vid sidovÀggarna. För takresonansen har jag ingen aning. Har ingen erfarenhet av sjÀlva byggandet av helmholzare, sÄ det Àr svÄrt att sÀga, men du "kan ju inte fÄ för mycket dÀmpning" sÄ storlek skadar inte. Kanske börja med 1x1 meter och se vad som hÀnder. GÄr ju att lÀgga till en till om det skulle behövas.

SKÅL!!

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AngÄende dippen vid dryga 500 Hz som syns pÄ mÀtningarna. Vad kan den bero pÄ, nÄgon som vet? Jag har nÀmligen en likadan i mitt rum. Det Àr i princip det enda fenomenet i min mÀtkurva jag inte har lyckats lista ut orsaken till.

EDIT: Kan det vara en skrivbordsreflex?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
  • 7 mĂ„nader senare...

Hejsan!

Ber om ursÀkt för att jag inte loggat in pÄ vÀldigt lÀnge, nu har jag inte kvar min gamla emailleverantör och kan sÄledes inte logga in pÄ mitt riktiga konto, startade dÀrför ett nytt.

SÄhÀr ser studion ut nu: Peakroom.com. Tack för er hjÀlp, ni finns med i studiobygget.

PS. Om det Àr möjligt att merga ihop min nya anvÀndare med min gamla "ErikP120" sÄ hade det varit trevligt.

Önskar alla ett gott 2011.

/Erik

Redigerat av Peakroom
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...