ErikP120 Postat 2 april 2010 AnmĂ€l Dela Postat 2 april 2010 (redigerat) Rummet Ă€r 486*474*248cm! HĂ€r Ă€r en mĂ€tning pĂ„ vĂ€nstra högtalaren, har mĂ€tt den högra med och de ger nĂ€stan precis samma kurva. Det jag undrar Ă€r: *Ăr det normalt att det faller redan vid 10k? *Har ordentliga stĂ„ende vĂ„gor pĂ„ 36 och 72 hz. Högtalarna stĂ„r nĂ€ra vĂ€ggen med en 10cm absorbent bakom sig. Ska jag behandla SBIR direkt hĂ€r eller bör jag bygga en helmhotz? FöljdfrĂ„ga pĂ„ helmholtz: Vilken frekvens ska jag stĂ€mma av om jag vill fĂ„nga frekvensen multipel/lar pĂ„ köpet? *Utklingningen Ă€r endast ca 100ms och jag har hört att man vill upp till 300. ska jag lĂ€gga ner energi pĂ„ att fĂ„ rummet att klinga lite lĂ€ngre eller Ă€r det egentligen skit samma? Jobbar gĂ€rna för det om det innebĂ€r förbĂ€ttring. *Har tĂ€nkt sĂ€tta upp en skylinedifussor bakom ryggen som kommer att vara drygt 4m frĂ„n högtalarnas element. Ăr detta för kort avstĂ„nd för diffussion? Sporadisk lösning för att mĂ€ta rummet, men sĂ„ hĂ€r ser det iaf ut nu. Mina hörnbasfĂ€llor bestĂ„r av en tung vvsskiva Ă€nda upp till taket, bakom den en luftspalt och sedan isolering bakom stĂ„ltrĂ„d. Nu har ni en idĂ© iallafall:) Alla synpunkter uppskattas. /Erik Redigerat 4 april 2010 av ErikP120 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 2 april 2010 AnmÀl Dela Postat 2 april 2010 (redigerat) Enligt mÀtkurvorna sÄ faller de vÀl mer runt 15 kHz Àn vid 10kHz. Vilken mÀtmikrofon anvÀnde du? Redigerat 2 april 2010 av James Blansing Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
ErikP120 Postat 2 april 2010 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 2 april 2010 En liten förstorning i basen bÄde med left och right. Ja det Àr faktiskt nÀrmare 15k. AnvÀnde Behringers mÀtmick, 8000 nÄgot... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 3 april 2010 AnmĂ€l Dela Postat 3 april 2010 Som du ser Ă€r frekvensgĂ„ngen i dessa Barefoots fruktansvĂ€rd. Det Ă€r bĂ€ttre du ger dom till mig. Go Event! Go Event! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
JimBeam Postat 3 april 2010 AnmÀl Dela Postat 3 april 2010 Alla synpunkter uppskattas. Om du klickar pÄ forumöversikt direkt nÀr du kommer in pÄ denna sida och sedan vÀljer studiobyggen, sÄ kommer du hitta trÄdar som berör just detta Àmnet. Finns vÀldigt mycket info kring akustikbehandling dÀr. NÀr jag började akustikbehandla min studio sÄ tog jag mycket hjÀlp av Crunchers trÄd, pallar inte lÀnka till den just nu, men sök i google pÄ typ 'studio.forum' och '13 kvadrat' sÄ tror jag att du kommer hitta den trÄden. Riktigt bra och grundlÀggande trÄd för övrigt! MVH JB Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 3 april 2010 AnmÀl Dela Postat 3 april 2010 Som jag skriver till alla som ska bygga studio. Anlita en austiker, om inte bara för konsultation. Har du rÄd att köpa ett par barefoots sÄ bör du ha rÄd med detta. Annars bör du omprioritera. Lycka till Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
ErikP120 Postat 3 april 2010 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 3 april 2010 Jag har lĂ€st crunchers och hundra trĂ„dar till och tycker de Ă€r vĂ€ldigt bra, men jag kĂ€nner Ă€ndĂ„ att alla akustiska problem blir unika pĂ„ sitt sĂ€tt. Kan man bygga en helmholtz som tar bĂ„de 36 och 72? Ăr det ok att kurvan faller vid 15? Ska jag försöka fĂ„ upp efterklangstiden i rummet till 300ms eller Ă€r det onödigt arbete? Kan jag sĂ€tta en diffusor 4m frĂ„n högtalarna och minska flutter? Detta Ă€r frĂ„gor jag vill ha svar pĂ„, de finns sĂ€kert nĂ„gonstans pĂ„ internet men jag tycker alla lĂ€gger upp sin egna studiotrĂ„d sĂ„ varför kan jag inte fĂ„ ha min? đ Desvaenger, det Ă€r definitift rummet i detta fallet:D Och det var vĂ€ntat, nu ska jag jobba pĂ„ det. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
ErikP120 Postat 3 april 2010 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 3 april 2010 Som jag skriver till alla som ska bygga studio. Anlita en austiker, om inte bara för konsultation. Har du rÄd att köpa ett par barefoots sÄ bör du ha rÄd med detta. Annars bör du omprioritera. Lycka till Helt rÀtt sjÀlvklart. Bakgrunden till att jag redan nu köpt ett par barefoots nÀr jag faktiskt klarar mig med mindre högtalare för min mixningsnivÄ Àr pga timing och vÀldigt billigt pund. Ville köpa upp mig frÄn eventsen som jag mixat klart pÄ nu och föredrog att köpa nÄgot hÄllbart direkt istÀllet för att byta upp mig ytterligare en gÄng om 5 Är. Hade detta varit min definitiva studio hade jag sjÀlvklart tagit hit en akustiker, men nu Àr potentialen för detta rum lÄngt frÄn optimalt sÄ jag Àr till freds med tanken att det inte kommer att bli 100%. Jag ska försöka lösa de problem jag kan lösa sjÀlv och köra pÄ. Sen nÀr jag omsÀtter mer och kan köpa in mig i en studio som Àr byggd som en studio frÄn grunden och dÀr jag kan stanna livet ut, dÄ kommer jag att anlita all hjÀlp som behövs. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
JimBeam Postat 3 april 2010 AnmĂ€l Dela Postat 3 april 2010 Kan man bygga en helmholtz som tar bĂ„de 36 och 72? Teoretiskt, ja. Men om jag vore dig sĂ„ skulle jag rikta in mig pĂ„ att bygga 2 st iaf. Det Ă€r inte sĂ€kert att bĂ„da beror pĂ„ samma ytor. Fixera en ton vid frekvenserna (test oscillator, om du kör Logic) och gĂ„ runt och lyssna. Ăr det ok att kurvan faller vid 15?Ska jag försöka fĂ„ upp efterklangstiden i rummet till 300ms eller Ă€r det onödigt arbete? Vet inte hur kurvan för din mĂ€tmic ser ut, men den borde vĂ€l inte rulla av vid 15kHz... Om det inte Ă€r för mycket jobb, sĂ„ testa att göra en mĂ€tning utan dina absorbenter. Kan jag sĂ€tta en diffusor 4m frĂ„n högtalarna och minska flutter? Om skillnaden mellan direktljud och reflektion Ă€r över 15ms sĂ„ kan du diffusera. SlĂ€ng in i formeln s = v * t dĂ€r v = 344m/s. MVH JB Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
ErikP120 Postat 3 april 2010 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 3 april 2010 Teoretiskt, ja. Men om jag vore dig sĂ„ skulle jag rikta in mig pĂ„ att bygga 2 st iaf. Det Ă€r inte sĂ€kert att bĂ„da beror pĂ„ samma ytor. Fixera en ton vid frekvenserna (test oscillator, om du kör Logic) och gĂ„ runt och lyssna. Det Ă€r gjort. Ăr det sĂ„ enkelt att jag ska lokalisera den yta dĂ€r tonen lĂ„ter mest och sĂ€tta helmholtzen dĂ€r? Om jag hittar en yta dĂ€r 36 och 72 Ă€r Ă€r som mest pĂ„tagliga, hur bygger jag dĂ„ en enda helmhotz som fixar bĂ„da frekvenserna? Borde det inte vara "enkelt" dĂ„ det Ă€r en mutipel? Vet inte hur kurvan för din mĂ€tmic ser ut, men den borde vĂ€l inte rulla av vid 15kHz... Om det inte Ă€r för mycket jobb, sĂ„ testa att göra en mĂ€tning utan dina absorbenter. Samma kurva utan absorbenter (som jag för övrigt ska ta bort och ersĂ€tta med hemmabyggda. Om skillnaden mellan direktljud och reflektion Ă€r över 15ms sĂ„ kan du diffusera. SlĂ€ng in i formeln s = v * t dĂ€r v = 344m/s. Anger vi strĂ€ckan i meter? Om vi sĂ€tter in 4m fĂ„r vi dĂ„ 11ms eller har jag rĂ€knat sĂ„ in i helvete fel dĂ„..? MVH JB Tack för hjĂ€lpen:D Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 4 april 2010 AnmĂ€l Dela Postat 4 april 2010 (redigerat) Det jag undrar Ă€r: *Ăr det normalt att det faller redan vid 10k? Jag tycker de flesta mĂ€tningarna jag har sett faller av pĂ„ det viset, sĂ„ jag hade inte oroat mig. Jag vet dock inte vad det kan bero pĂ„. Kanske Ă€r det att efterklangstiden sĂ„ högt i frekvens Ă€r sĂ„ pass kort (dĂ€mpad) att rumsförstĂ€rkningen faller av. Men jag tycker det lĂ„ter lĂ„ngsökt. *Har ordentliga stĂ„ende vĂ„gor pĂ„ 36 och 72 hz. Högtalarna stĂ„r nĂ€ra vĂ€ggen med en 10cm absorbent bakom sig. Ska jag behandla SBIR direkt hĂ€r eller bör jag bygga en helmhotz? FöljdfrĂ„ga pĂ„ helmholtz: Vilken frekvens ska jag stĂ€mma av om jag vill fĂ„nga frekvensen multipel/lar pĂ„ köpet? Jag tror inte du kan plocka multiplarna med samma absorbent. HĂ€r Ă€r jag inte sĂ€ker, men jag tror att de drar nytta av grundfrekvensen sĂ„ de kanske dĂ€mpas en del av att döda den? HĂ€r Ă€r det nog panelabsorbenter eller generella basabsorbenter som gĂ€ller istĂ€llet. Gilbert? đ *Utklingningen Ă€r endast ca 100ms och jag har hört att man vill upp till 300. ska jag lĂ€gga ner energi pĂ„ att fĂ„ rummet att klinga lite lĂ€ngre eller Ă€r det egentligen skit samma? Jobbar gĂ€rna för det om det innebĂ€r förbĂ€ttring. Man brukar vĂ€l sĂ€ga sĂ„ ja. Men det Ă€r ocksĂ„ lite personlig smak som spelar in. SĂ„ lĂ€nge det inte lĂ„ter kvĂ€vt / det lĂ„ter naturligt, bör det inte vara nĂ„gra större problem. Det som hĂ€nder Ă€r att du fĂ„r för analytiskt ljud, i motsats till det typiska konsument-lyssningsrummet dĂ€r rummet spelar med till större grad. Det kan leda till att du sĂ€tter nivĂ„er pĂ„ instrument, men allra frĂ€mst reverb och liknande effekter för lĂ„gt eftersom det hörs sĂ„ tydligt. Det Ă€r en aspekt du fĂ„r lĂ€ra dig att kompensera för helt enkelt. Men jag noterade att skalan pĂ„ ditt vattenfall bara gĂ„r till -40 dB. Normalt sett mĂ€ter man efterklang enligt RT60 vilket Ă€r ner till -60 dB. DĂ„ Ă€r du ju uppe i dina 300, i princip. *Har tĂ€nkt sĂ€tta upp en skylinedifussor bakom ryggen som kommer att vara drygt 4m frĂ„n högtalarnas element. Ăr detta för kort avstĂ„nd för diffussion? Jag tycker det Ă€r jĂ€ttelönt att diffusera. Det vĂ€rsta som kan hĂ€nda nĂ€r avstĂ„ndet Ă€r för litet Ă€r att den undre effektiva grĂ€nsfrekvensen för diffuseringen flyttas uppĂ„t i frekvens. I diskantregistret kommer det fungera utmĂ€rkt i alla fall, och det Ă€r ju dĂ€r den största delen av stereobilden ligger sĂ„ det Ă€r absolut lönt. Om du rĂ€knar ut den undre grĂ€nsfrekvensen kan du göra en bĂ€ttre avvĂ€gning nĂ€r du bygger din skyline, och pĂ„ det viset fĂ„ en diffusion högre upp i frekvens utan att förlora diffusering lĂ€gre i frekvens. SBIR bör vĂ€l stĂ„ lĂ€gre i prioritet att Ă„tgĂ€rda Ă€n dina tvĂ„ stĂ„ende vĂ„gor? Frekvensen för SBIR gĂ„r ju Ă€ven att justera genom simpel omplacering. Kan du skriva mĂ„tten pĂ„ rummet i trĂ„den? Det blir lĂ€ttare att ge specifik hjĂ€lp dĂ„! Det Ă€r gjort. Ăr det sĂ„ enkelt att jag ska lokalisera den yta dĂ€r tonen lĂ„ter mest och sĂ€tta helmholtzen dĂ€r? Om jag hittar en yta dĂ€r 36 och 72 Ă€r Ă€r som mest pĂ„tagliga, hur bygger jag dĂ„ en enda helmhotz som fixar bĂ„da frekvenserna? Borde det inte vara "enkelt" dĂ„ det Ă€r en mutipel? Jag hĂ„ller med, bygg 2. Spannet blir för brett för att fĂ„ nĂ„gon verkningsgrad med en. Japp, du ska sĂ€tta den dĂ€r trycket Ă€r som högst (dvs. ljudnivĂ„n). Du bör med andra ord ta reda pĂ„ mellan vilka vĂ€ggpar respektive stĂ„ende vĂ„g befinner sig. Sen sĂ€tter du helmholzen mot en av dessa vĂ€ggar. 36 Hz:arn har du garanterat pĂ„ lĂ€ngden i rummet sĂ„ den kan du smĂ€lla upp pĂ„ samma vĂ€gg du tĂ€nker diffusera, eller mellan högtalarna pĂ„ frĂ€mre vĂ€ggen. Helmholzen kommer förhoppningsvis förkorta efterklangen en hel del, men amplituden kan fortsĂ€tta vara för hög vid frekvensen. SĂ„ lös först efterklangen med helmholz, och lös sedan amplituden genom att flytta mixposition inkl. högtalare frammĂ„t/bakĂ„t i rummet. Ju nĂ€rmare mitten du sitter pĂ„ lĂ€ngsleden, desto mer slĂ€cks grundtonen mellan frĂ€mre och bakre vĂ€ggen ut. I gengĂ€ld, om du flyttar mixposition bakĂ„t, kommer du dĂ€remot fĂ„ en höjning av amplituden hos första övertonen (72 hz) istĂ€llet, sĂ„ det Ă€r en avvĂ€gning. Om 72 Hz:arn du har problem med Ă€r första övertonen pĂ„ 36:an, vilket jag antar, borde inte detta vara sĂ„ svĂ„rlöst. I sĂ„ fall hade jag placerat helmholzen/arna för 72:an vid samma vĂ€gg som för 36:an, eller, som andra alternativ (lika effektivt) stĂ€llet en vid varje sidovĂ€gg halvvĂ€gs mellan frĂ€mre och bakre vĂ€ggen dĂ€r överton #1 har sitt andra tryckmaxima. ----------- Sedan har du ju en utslĂ€ckning vid ~83 Hz ocksĂ„. Det Ă€r inte bra det heller. Beror antagligen pĂ„ takhöjden. Den löser du genom helmholz antingen uppe i taket eller nere vid golvet. I taket ovanför mixposition Ă€r vĂ€l det ultimata skulle jag tro. Redigerat 4 april 2010 av desvaenger Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 4 april 2010 AnmÀl Dela Postat 4 april 2010 SidospÄr. Har nÄgon testat att slÀcka ut stÄende vÄgor genom placering av monitorerna, pÄ det vis att SBIR hamnar ur fas med just den stÄende vÄgens frekvens? Hur blir resultatet? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
ErikP120 Postat 4 april 2010 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 4 april 2010 Jag tycker de flesta mĂ€tningarna jag har sett faller av pĂ„ det viset, sĂ„ jag hade inte oroat mig. Jag vet dock inte vad det kan bero pĂ„. Kanske Ă€r det att efterklangstiden sĂ„ högt i frekvens Ă€r sĂ„ pass kort (dĂ€mpad) att rumsförstĂ€rkningen faller av. Men jag tycker det lĂ„ter lĂ„ngsökt. Jag tror inte du kan plocka multiplarna med samma absorbent. HĂ€r Ă€r jag inte sĂ€ker, men jag tror att de drar nytta av grundfrekvensen sĂ„ de kanske dĂ€mpas en del av att döda den? HĂ€r Ă€r det nog panelabsorbenter eller generella basabsorbenter som gĂ€ller istĂ€llet. Gilbert? đ Man brukar vĂ€l sĂ€ga sĂ„ ja. Men det Ă€r ocksĂ„ lite personlig smak som spelar in. SĂ„ lĂ€nge det inte lĂ„ter kvĂ€vt / det lĂ„ter naturligt, bör det inte vara nĂ„gra större problem. Det som hĂ€nder Ă€r att du fĂ„r för analytiskt ljud, i motsats till det typiska konsument-lyssningsrummet dĂ€r rummet spelar med till större grad. Det kan leda till att du sĂ€tter nivĂ„er pĂ„ instrument, men allra frĂ€mst reverb och liknande effekter för lĂ„gt eftersom det hörs sĂ„ tydligt. Det Ă€r en aspekt du fĂ„r lĂ€ra dig att kompensera för helt enkelt. Men jag noterade att skalan pĂ„ ditt vattenfall bara gĂ„r till -40 dB. Normalt sett mĂ€ter man efterklang enligt RT60 vilket Ă€r ner till -60 dB. DĂ„ Ă€r du ju uppe i dina 300, i princip. Jag tycker det Ă€r jĂ€ttelönt att diffusera. Det vĂ€rsta som kan hĂ€nda nĂ€r avstĂ„ndet Ă€r för litet Ă€r att den undre effektiva grĂ€nsfrekvensen för diffuseringen flyttas uppĂ„t i frekvens. I diskantregistret kommer det fungera utmĂ€rkt i alla fall, och det Ă€r ju dĂ€r den största delen av stereobilden ligger sĂ„ det Ă€r absolut lönt. Om du rĂ€knar ut den undre grĂ€nsfrekvensen kan du göra en bĂ€ttre avvĂ€gning nĂ€r du bygger din skyline, och pĂ„ det viset fĂ„ en diffusion högre upp i frekvens utan att förlora diffusering lĂ€gre i frekvens. SBIR bör vĂ€l stĂ„ lĂ€gre i prioritet att Ă„tgĂ€rda Ă€n dina tvĂ„ stĂ„ende vĂ„gor? Frekvensen för SBIR gĂ„r ju Ă€ven att justera genom simpel omplacering. Kan du skriva mĂ„tten pĂ„ rummet i trĂ„den? Det blir lĂ€ttare att ge specifik hjĂ€lp dĂ„! Jag hĂ„ller med, bygg 2. Spannet blir för brett för att fĂ„ nĂ„gon verkningsgrad med en. Japp, du ska sĂ€tta den dĂ€r trycket Ă€r som högst (dvs. ljudnivĂ„n). Du bör med andra ord ta reda pĂ„ mellan vilka vĂ€ggpar respektive stĂ„ende vĂ„g befinner sig. Sen sĂ€tter du helmholzen mot en av dessa vĂ€ggar. 36 Hz:arn har du garanterat pĂ„ lĂ€ngden i rummet sĂ„ den kan du smĂ€lla upp pĂ„ samma vĂ€gg du tĂ€nker diffusera, eller mellan högtalarna pĂ„ frĂ€mre vĂ€ggen. Helmholzen kommer förhoppningsvis förkorta efterklangen en hel del, men amplituden kan fortsĂ€tta vara för hög vid frekvensen. SĂ„ lös först efterklangen med helmholz, och lös sedan amplituden genom att flytta mixposition inkl. högtalare frammĂ„t/bakĂ„t i rummet. Ju nĂ€rmare mitten du sitter pĂ„ lĂ€ngsleden, desto mer slĂ€cks grundtonen mellan frĂ€mre och bakre vĂ€ggen ut. I gengĂ€ld, om du flyttar mixposition bakĂ„t, kommer du dĂ€remot fĂ„ en höjning av amplituden hos första övertonen (72 hz) istĂ€llet, sĂ„ det Ă€r en avvĂ€gning. Om 72 Hz:arn du har problem med Ă€r första övertonen pĂ„ 36:an, vilket jag antar, borde inte detta vara sĂ„ svĂ„rlöst. I sĂ„ fall hade jag placerat helmholzen/arna för 72:an vid samma vĂ€gg som för 36:an, eller, som andra alternativ (lika effektivt) stĂ€llet en vid varje sidovĂ€gg halvvĂ€gs mellan frĂ€mre och bakre vĂ€ggen dĂ€r överton #1 har sitt andra tryckmaxima. ----------- Sedan har du ju en utslĂ€ckning vid ~83 Hz ocksĂ„. Det Ă€r inte bra det heller. Beror antagligen pĂ„ takhöjden. Den löser du genom helmholz antingen uppe i taket eller nere vid golvet. I taket ovanför mixposition Ă€r vĂ€l det ultimata skulle jag tro. Tack för jĂ€ttebra svar=) Jag ska sĂ€tta 36hz helmisen under diffusorn bakom ryggen. DĂ€r mullrar det som fan, helt rĂ€tt. Har byggt ett snedtak ovan för sweetspot. Undra om jag kan lĂ€gga en helmis ovanpĂ„ snedtaket? Eller mĂ„ste den vara i rĂ€t vinkel? Tack för att du upptĂ€ckte rt60 problemet, ska kolla upp det. Hur stor Helmholtz tror du jag behöver? Har rĂ€knat lite i olika utrĂ€knare och försökt klara mig pĂ„ 0.5m2 med 30cm djup. LĂ„ter det rimligt för ett rum pĂ„ 486*474? Tack igen, du Ă€r grym! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
ErikP120 Postat 4 april 2010 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 4 april 2010 En korrekt fattenfallsgraf vittnar om bÀttre utklingsningstid Àn jag trodde innan:) Tack Des... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 10 april 2010 AnmĂ€l Dela Postat 10 april 2010 (redigerat) Tack för jĂ€ttebra svar=) Jag ska sĂ€tta 36hz helmisen under diffusorn bakom ryggen. DĂ€r mullrar det som fan, helt rĂ€tt. Har byggt ett snedtak ovan för sweetspot. Undra om jag kan lĂ€gga en helmis ovanpĂ„ snedtaket? Eller mĂ„ste den vara i rĂ€t vinkel? Tack för att du upptĂ€ckte rt60 problemet, ska kolla upp det. Hur stor Helmholtz tror du jag behöver? Har rĂ€knat lite i olika utrĂ€knare och försökt klara mig pĂ„ 0.5m2 med 30cm djup. LĂ„ter det rimligt för ett rum pĂ„ 486*474? Tack igen, du Ă€r grym! Har inte riktigt orkat komponera ett svar förrĂ€ns nu, du fĂ„r ursĂ€kta! Ja det ser ju ut att vara lĂ€mpligt med en basabsorbent under listen med eldon och en diffusor ovanför i öronhöjd dĂ€r pĂ„ bakvĂ€ggen. Du kan dock fortfarande fĂ„ en elak slap-reflex frĂ„n basabsorbent/golv tillbaks till mixplats sĂ„ det bör du se upp med. Dock Ă€r ju direkt-reflexerna frĂ„n sidovĂ€ggarna betydligt högre i prioritet att Ă„tgĂ€rda om de ligger nĂ€rmare. DĂ€r kan jag rekommendera att bygga (med hjĂ€lp av spegel-metoden) tvĂ„ kilformade hyllor eller liknande som reflekterar sidovĂ€ggsreflexerna antingen bakĂ„t eller nerĂ„t sĂ„ att de inte nĂ„r huvudet efter första studsen. Snedtaket tror jag Ă€r en bra grej. PĂ„ dina mĂ€tningar syns inte mycket till av första övertonen pĂ„ resonansen mellan tak/golv vilket underlĂ€ttar mixning avsevĂ€rt dĂ„ den brukar hamna vid 140-150 hz (takhöjd/2). Jag tror att snedtaket tar ut den övertonen. Men hur du blir av med grundtonen mellan golv/tak kan jag inte riktigt svara pĂ„. Det Ă€r inte sĂ€kert att en helmholz Ă€r bĂ€sta lösningen, men det borde funka tycker jag. Om du kan ha den ovanför snedtaket beror pĂ„ hur snedtaket Ă€r uppbyggt. Ăr det solitt material kanske det inte Ă€r sĂ„ lyckat? Helmholzen behöver dock inte vara i rĂ€t vinkel, inom rimliga grĂ€nser. Vid kortare vĂ„glĂ€ngder kan det hĂ€nda att helmholzen tappar verkningsgrad pga intern fasutslĂ€ckning om vinkeln Ă€r för stor, men det Ă€r inget du behöver tĂ€nka pĂ„ vid en sĂ„ pass lĂ„g frekvens som ~83 hz dĂ€r vĂ„glĂ€ngden Ă€r dryga 4 meter. Ă andra sidan anvĂ€nder man normalt sett inte helmholz vid sĂ„ höga frekvenser att detta problemet uppstĂ„r. Hur stor helmholz du behöver vet jag faktiskt inte, men nĂ€r det gĂ€ller resonansen pĂ„ lĂ€ngsleden (fram/bak-vĂ€gg) rĂ€cker inte 0,5 m2 nĂ„gonstans. DĂ€r hade jag byggt en som gĂ„r upp till ellisten och kanske 2 meter bred för att fĂ„ lite effektivitet (se exempel i den legendariska cruncharns trĂ„d). Den/de som ska ta hand om övertonen pĂ„ lĂ€ngsleden (om det blir nödvĂ€ndigt, bygg 36:an först) hade jag byggt i storleksordningen 1x0,5-1 meter eller sĂ„, om det handlar om tvĂ„ stycken vid sidovĂ€ggarna. För takresonansen har jag ingen aning. Har ingen erfarenhet av sjĂ€lva byggandet av helmholzare, sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga, men du "kan ju inte fĂ„ för mycket dĂ€mpning" sĂ„ storlek skadar inte. Kanske börja med 1x1 meter och se vad som hĂ€nder. GĂ„r ju att lĂ€gga till en till om det skulle behövas. SKĂ L!! Redigerat 10 april 2010 av desvaenger Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 10 april 2010 AnmÀl Dela Postat 10 april 2010 (redigerat) AngÄende dippen vid dryga 500 Hz som syns pÄ mÀtningarna. Vad kan den bero pÄ, nÄgon som vet? Jag har nÀmligen en likadan i mitt rum. Det Àr i princip det enda fenomenet i min mÀtkurva jag inte har lyckats lista ut orsaken till. EDIT: Kan det vara en skrivbordsreflex? Redigerat 10 april 2010 av desvaenger Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 29 maj 2010 AnmÀl Dela Postat 29 maj 2010 BUMP! UpptÀckte de hÀr trÄden nyss. Hur har det gÄtt Erik? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Peakroom Postat 2 januari 2011 AnmĂ€l Dela Postat 2 januari 2011 (redigerat) Hejsan! Ber om ursĂ€kt för att jag inte loggat in pĂ„ vĂ€ldigt lĂ€nge, nu har jag inte kvar min gamla emailleverantör och kan sĂ„ledes inte logga in pĂ„ mitt riktiga konto, startade dĂ€rför ett nytt. SĂ„hĂ€r ser studion ut nu: Peakroom.com. Tack för er hjĂ€lp, ni finns med i studiobygget. PS. Om det Ă€r möjligt att merga ihop min nya anvĂ€ndare med min gamla "ErikP120" sĂ„ hade det varit trevligt. Ănskar alla ett gott 2011. /Erik Redigerat 2 januari 2011 av Peakroom Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
stratsvante Postat 2 januari 2011 AnmÀl Dela Postat 2 januari 2011 Mysigt rum du fÄtt till du! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Peakroom Postat 2 januari 2011 AnmĂ€l Dela Postat 2 januari 2011 Tack du đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
MartinĂjes Postat 12 januari 2011 AnmĂ€l Dela Postat 12 januari 2011 (redigerat) Inspirerande slutresultat..! Bra jobbat. Det vore kul att fĂ„ en rapport om vilken akustikbehanding det blev till sist. / Martin Edit: tillĂ€gg Redigerat 12 januari 2011 av MartinĂjes Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
cborg Postat 12 januari 2011 AnmÀl Dela Postat 12 januari 2011 Ser jÀttetrevligt ut; supernice Erik! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.