Jump to content
Annons

Mätningar med Barefoots i min nya studiolokal.


ErikP120

Recommended Posts

Rummet är 486*474*248cm!

post-4341-1270244605_thumb.jpg

post-4341-1270244939_thumb.jpg

Här är en mätning på vänstra högtalaren, har mätt den högra med och de ger nästan precis samma kurva.

Det jag undrar är:

*Är det normalt att det faller redan vid 10k?

*Har ordentliga stående vågor på 36 och 72 hz. Högtalarna står nära väggen med en 10cm absorbent bakom sig. Ska jag behandla SBIR direkt här eller bör jag bygga en helmhotz? Följdfråga på helmholtz: Vilken frekvens ska jag stämma av om jag vill fånga frekvensen multipel/lar på köpet?

*Utklingningen är endast ca 100ms och jag har hört att man vill upp till 300. ska jag lägga ner energi på att få rummet att klinga lite längre eller är det egentligen skit samma? Jobbar gärna för det om det innebär förbättring.

*Har tänkt sätta upp en skylinedifussor bakom ryggen som kommer att vara drygt 4m från högtalarnas element. Är detta för kort avstånd för diffussion?

post-4341-1270245095_thumb.jpg

Sporadisk lösning för att mäta rummet, men så här ser det iaf ut nu.

post-4341-1270245145_thumb.jpg

Mina hörnbasfällor består av en tung vvsskiva ända upp till taket, bakom den en luftspalt och sedan isolering bakom ståltråd.

Nu har ni en idé iallafall:) Alla synpunkter uppskattas.

/Erik

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Alla synpunkter uppskattas.

Om du klickar på forumöversikt direkt när du kommer in på denna sida och sedan väljer studiobyggen, så kommer du hitta trådar som berör just detta ämnet.

Finns väldigt mycket info kring akustikbehandling där.

När jag började akustikbehandla min studio så tog jag mycket hjälp av Crunchers tråd, pallar inte länka till den just nu, men sök i google på typ 'studio.forum' och '13 kvadrat' så tror jag att du kommer hitta den tråden.

Riktigt bra och grundläggande tråd för övrigt!

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst crunchers och hundra trådar till och tycker de är väldigt bra, men jag känner ändå att alla akustiska problem blir unika på sitt sätt.

Kan man bygga en helmholtz som tar både 36 och 72?

Är det ok att kurvan faller vid 15?

Ska jag försöka få upp efterklangstiden i rummet till 300ms eller är det onödigt arbete?

Kan jag sätta en diffusor 4m från högtalarna och minska flutter?

Detta är frågor jag vill ha svar på, de finns säkert någonstans på internet men jag tycker alla lägger upp sin egna studiotråd så varför kan jag inte få ha min?

😛

Desvaenger, det är definitift rummet i detta fallet:D Och det var väntat, nu ska jag jobba på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skriver till alla som ska bygga studio. Anlita en austiker, om inte bara för konsultation. Har du råd att köpa ett par barefoots så bör du ha råd med detta. Annars bör du omprioritera.

Lycka till

Helt rätt självklart. Bakgrunden till att jag redan nu köpt ett par barefoots när jag faktiskt klarar mig med mindre högtalare för min mixningsnivå är pga timing och väldigt billigt pund. Ville köpa upp mig från eventsen som jag mixat klart på nu och föredrog att köpa något hållbart direkt istället för att byta upp mig ytterligare en gång om 5 år. Hade detta varit min definitiva studio hade jag självklart tagit hit en akustiker, men nu är potentialen för detta rum långt från optimalt så jag är till freds med tanken att det inte kommer att bli 100%. Jag ska försöka lösa de problem jag kan lösa själv och köra på. Sen när jag omsätter mer och kan köpa in mig i en studio som är byggd som en studio från grunden och där jag kan stanna livet ut, då kommer jag att anlita all hjälp som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man bygga en helmholtz som tar både 36 och 72?

Teoretiskt, ja. Men om jag vore dig så skulle jag rikta in mig på att bygga 2 st iaf. Det är inte säkert att båda beror på samma ytor. Fixera en ton vid frekvenserna (test oscillator, om du kör Logic) och gå runt och lyssna.

Är det ok att kurvan faller vid 15?

Ska jag försöka få upp efterklangstiden i rummet till 300ms eller är det onödigt arbete?

Vet inte hur kurvan för din mätmic ser ut, men den borde väl inte rulla av vid 15kHz... Om det inte är för mycket jobb, så testa att göra en mätning utan dina absorbenter.

Kan jag sätta en diffusor 4m från högtalarna och minska flutter?

Om skillnaden mellan direktljud och reflektion är över 15ms så kan du diffusera. Släng in i formeln s = v * t där v = 344m/s.

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Teoretiskt, ja. Men om jag vore dig så skulle jag rikta in mig på att bygga 2 st iaf. Det är inte säkert att båda beror på samma ytor. Fixera en ton vid frekvenserna (test oscillator, om du kör Logic) och gå runt och lyssna.

Det är gjort. Är det så enkelt att jag ska lokalisera den yta där tonen låter mest och sätta helmholtzen där? Om jag hittar en yta där 36 och 72 är är som mest påtagliga, hur bygger jag då en enda helmhotz som fixar båda frekvenserna? Borde det inte vara "enkelt" då det är en mutipel?

Vet inte hur kurvan för din mätmic ser ut, men den borde väl inte rulla av vid 15kHz... Om det inte är för mycket jobb, så testa att göra en mätning utan dina absorbenter.

Samma kurva utan absorbenter (som jag för övrigt ska ta bort och ersätta med hemmabyggda.

Om skillnaden mellan direktljud och reflektion är över 15ms så kan du diffusera. Släng in i formeln s = v * t där v = 344m/s.

Anger vi sträckan i meter? Om vi sätter in 4m får vi då 11ms eller har jag räknat så in i helvete fel då..?

MVH

JB

Tack för hjälpen:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag undrar är:

*Är det normalt att det faller redan vid 10k?

Jag tycker de flesta mätningarna jag har sett faller av på det viset, så jag hade inte oroat mig. Jag vet dock inte vad det kan bero på. Kanske är det att efterklangstiden så högt i frekvens är så pass kort (dämpad) att rumsförstärkningen faller av. Men jag tycker det låter långsökt.

*Har ordentliga stående vågor på 36 och 72 hz. Högtalarna står nära väggen med en 10cm absorbent bakom sig. Ska jag behandla SBIR direkt här eller bör jag bygga en helmhotz? Följdfråga på helmholtz: Vilken frekvens ska jag stämma av om jag vill fånga frekvensen multipel/lar på köpet?

Jag tror inte du kan plocka multiplarna med samma absorbent. Här är jag inte säker, men jag tror att de drar nytta av grundfrekvensen så de kanske dämpas en del av att döda den? Här är det nog panelabsorbenter eller generella basabsorbenter som gäller istället.

Gilbert? 😠

*Utklingningen är endast ca 100ms och jag har hört att man vill upp till 300. ska jag lägga ner energi på att få rummet att klinga lite längre eller är det egentligen skit samma? Jobbar gärna för det om det innebär förbättring.

Man brukar väl säga så ja. Men det är också lite personlig smak som spelar in. Så länge det inte låter kvävt / det låter naturligt, bör det inte vara några större problem. Det som händer är att du får för analytiskt ljud, i motsats till det typiska konsument-lyssningsrummet där rummet spelar med till större grad. Det kan leda till att du sätter nivåer på instrument, men allra främst reverb och liknande effekter för lågt eftersom det hörs så tydligt. Det är en aspekt du får lära dig att kompensera för helt enkelt.

Men jag noterade att skalan på ditt vattenfall bara går till -40 dB. Normalt sett mäter man efterklang enligt RT60 vilket är ner till -60 dB. Då är du ju uppe i dina 300, i princip.

*Har tänkt sätta upp en skylinedifussor bakom ryggen som kommer att vara drygt 4m från högtalarnas element. Är detta för kort avstånd för diffussion?

Jag tycker det är jättelönt att diffusera. Det värsta som kan hända när avståndet är för litet är att den undre effektiva gränsfrekvensen för diffuseringen flyttas uppåt i frekvens. I diskantregistret kommer det fungera utmärkt i alla fall, och det är ju där den största delen av stereobilden ligger så det är absolut lönt.

Om du räknar ut den undre gränsfrekvensen kan du göra en bättre avvägning när du bygger din skyline, och på det viset få en diffusion högre upp i frekvens utan att förlora diffusering lägre i frekvens.

SBIR bör väl stå lägre i prioritet att åtgärda än dina två stående vågor? Frekvensen för SBIR går ju även att justera genom simpel omplacering.

Kan du skriva måtten på rummet i tråden? Det blir lättare att ge specifik hjälp då!

Det är gjort. Är det så enkelt att jag ska lokalisera den yta där tonen låter mest och sätta helmholtzen där? Om jag hittar en yta där 36 och 72 är är som mest påtagliga, hur bygger jag då en enda helmhotz som fixar båda frekvenserna? Borde det inte vara "enkelt" då det är en mutipel?

Jag håller med, bygg 2. Spannet blir för brett för att få någon verkningsgrad med en. Japp, du ska sätta den där trycket är som högst (dvs. ljudnivån). Du bör med andra ord ta reda på mellan vilka väggpar respektive stående våg befinner sig. Sen sätter du helmholzen mot en av dessa väggar.

36 Hz:arn har du garanterat på längden i rummet så den kan du smälla upp på samma vägg du tänker diffusera, eller mellan högtalarna på främre väggen. Helmholzen kommer förhoppningsvis förkorta efterklangen en hel del, men amplituden kan fortsätta vara för hög vid frekvensen. Så lös först efterklangen med helmholz, och lös sedan amplituden genom att flytta mixposition inkl. högtalare frammåt/bakåt i rummet. Ju närmare mitten du sitter på längsleden, desto mer släcks grundtonen mellan främre och bakre väggen ut. I gengäld, om du flyttar mixposition bakåt, kommer du däremot få en höjning av amplituden hos första övertonen (72 hz) istället, så det är en avvägning.

Om 72 Hz:arn du har problem med är första övertonen på 36:an, vilket jag antar, borde inte detta vara så svårlöst.

I så fall hade jag placerat helmholzen/arna för 72:an vid samma vägg som för 36:an, eller, som andra alternativ (lika effektivt) stället en vid varje sidovägg halvvägs mellan främre och bakre väggen där överton #1 har sitt andra tryckmaxima.

-----------

Sedan har du ju en utsläckning vid ~83 Hz också. Det är inte bra det heller. Beror antagligen på takhöjden. Den löser du genom helmholz antingen uppe i taket eller nere vid golvet. I taket ovanför mixposition är väl det ultimata skulle jag tro.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Sidospår.

Har någon testat att släcka ut stående vågor genom placering av monitorerna, på det vis att SBIR hamnar ur fas med just den stående vågens frekvens? Hur blir resultatet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de flesta mätningarna jag har sett faller av på det viset, så jag hade inte oroat mig. Jag vet dock inte vad det kan bero på. Kanske är det att efterklangstiden så högt i frekvens är så pass kort (dämpad) att rumsförstärkningen faller av. Men jag tycker det låter långsökt.

Jag tror inte du kan plocka multiplarna med samma absorbent. Här är jag inte säker, men jag tror att de drar nytta av grundfrekvensen så de kanske dämpas en del av att döda den? Här är det nog panelabsorbenter eller generella basabsorbenter som gäller istället.

Gilbert? 😏

Man brukar väl säga så ja. Men det är också lite personlig smak som spelar in. Så länge det inte låter kvävt / det låter naturligt, bör det inte vara några större problem. Det som händer är att du får för analytiskt ljud, i motsats till det typiska konsument-lyssningsrummet där rummet spelar med till större grad. Det kan leda till att du sätter nivåer på instrument, men allra främst reverb och liknande effekter för lågt eftersom det hörs så tydligt. Det är en aspekt du får lära dig att kompensera för helt enkelt.

Men jag noterade att skalan på ditt vattenfall bara går till -40 dB. Normalt sett mäter man efterklang enligt RT60 vilket är ner till -60 dB. Då är du ju uppe i dina 300, i princip.

Jag tycker det är jättelönt att diffusera. Det värsta som kan hända när avståndet är för litet är att den undre effektiva gränsfrekvensen för diffuseringen flyttas uppåt i frekvens. I diskantregistret kommer det fungera utmärkt i alla fall, och det är ju där den största delen av stereobilden ligger så det är absolut lönt.

Om du räknar ut den undre gränsfrekvensen kan du göra en bättre avvägning när du bygger din skyline, och på det viset få en diffusion högre upp i frekvens utan att förlora diffusering lägre i frekvens.

SBIR bör väl stå lägre i prioritet att åtgärda än dina två stående vågor? Frekvensen för SBIR går ju även att justera genom simpel omplacering.

Kan du skriva måtten på rummet i tråden? Det blir lättare att ge specifik hjälp då!

Jag håller med, bygg 2. Spannet blir för brett för att få någon verkningsgrad med en. Japp, du ska sätta den där trycket är som högst (dvs. ljudnivån). Du bör med andra ord ta reda på mellan vilka väggpar respektive stående våg befinner sig. Sen sätter du helmholzen mot en av dessa väggar.

36 Hz:arn har du garanterat på längden i rummet så den kan du smälla upp på samma vägg du tänker diffusera, eller mellan högtalarna på främre väggen. Helmholzen kommer förhoppningsvis förkorta efterklangen en hel del, men amplituden kan fortsätta vara för hög vid frekvensen. Så lös först efterklangen med helmholz, och lös sedan amplituden genom att flytta mixposition inkl. högtalare frammåt/bakåt i rummet. Ju närmare mitten du sitter på längsleden, desto mer släcks grundtonen mellan främre och bakre väggen ut. I gengäld, om du flyttar mixposition bakåt, kommer du däremot få en höjning av amplituden hos första övertonen (72 hz) istället, så det är en avvägning.

Om 72 Hz:arn du har problem med är första övertonen på 36:an, vilket jag antar, borde inte detta vara så svårlöst.

I så fall hade jag placerat helmholzen/arna för 72:an vid samma vägg som för 36:an, eller, som andra alternativ (lika effektivt) stället en vid varje sidovägg halvvägs mellan främre och bakre väggen där överton #1 har sitt andra tryckmaxima.

-----------

Sedan har du ju en utsläckning vid ~83 Hz också. Det är inte bra det heller. Beror antagligen på takhöjden. Den löser du genom helmholz antingen uppe i taket eller nere vid golvet. I taket ovanför mixposition är väl det ultimata skulle jag tro.

Tack för jättebra svar=) Jag ska sätta 36hz helmisen under diffusorn bakom ryggen. Där mullrar det som fan, helt rätt. Har byggt ett snedtak ovan för sweetspot. Undra om jag kan lägga en helmis ovanpå snedtaket? Eller måste den vara i rät vinkel? Tack för att du upptäckte rt60 problemet, ska kolla upp det. Hur stor Helmholtz tror du jag behöver? Har räknat lite i olika uträknare och försökt klara mig på 0.5m2 med 30cm djup. Låter det rimligt för ett rum på 486*474?

Tack igen, du är grym!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för jättebra svar=) Jag ska sätta 36hz helmisen under diffusorn bakom ryggen. Där mullrar det som fan, helt rätt. Har byggt ett snedtak ovan för sweetspot. Undra om jag kan lägga en helmis ovanpå snedtaket? Eller måste den vara i rät vinkel? Tack för att du upptäckte rt60 problemet, ska kolla upp det. Hur stor Helmholtz tror du jag behöver? Har räknat lite i olika uträknare och försökt klara mig på 0.5m2 med 30cm djup. Låter det rimligt för ett rum på 486*474?

Tack igen, du är grym!

Har inte riktigt orkat komponera ett svar förräns nu, du får ursäkta!

Ja det ser ju ut att vara lämpligt med en basabsorbent under listen med eldon och en diffusor ovanför i öronhöjd där på bakväggen. Du kan dock fortfarande få en elak slap-reflex från basabsorbent/golv tillbaks till mixplats så det bör du se upp med. Dock är ju direkt-reflexerna från sidoväggarna betydligt högre i prioritet att åtgärda om de ligger närmare. Där kan jag rekommendera att bygga (med hjälp av spegel-metoden) två kilformade hyllor eller liknande som reflekterar sidoväggsreflexerna antingen bakåt eller neråt så att de inte når huvudet efter första studsen.

Snedtaket tror jag är en bra grej. På dina mätningar syns inte mycket till av första övertonen på resonansen mellan tak/golv vilket underlättar mixning avsevärt då den brukar hamna vid 140-150 hz (takhöjd/2). Jag tror att snedtaket tar ut den övertonen. Men hur du blir av med grundtonen mellan golv/tak kan jag inte riktigt svara på. Det är inte säkert att en helmholz är bästa lösningen, men det borde funka tycker jag. Om du kan ha den ovanför snedtaket beror på hur snedtaket är uppbyggt. Är det solitt material kanske det inte är så lyckat? Helmholzen behöver dock inte vara i rät vinkel, inom rimliga gränser. Vid kortare våglängder kan det hända att helmholzen tappar verkningsgrad pga intern fasutsläckning om vinkeln är för stor, men det är inget du behöver tänka på vid en så pass låg frekvens som ~83 hz där våglängden är dryga 4 meter. Å andra sidan använder man normalt sett inte helmholz vid så höga frekvenser att detta problemet uppstår.

Hur stor helmholz du behöver vet jag faktiskt inte, men när det gäller resonansen på längsleden (fram/bak-vägg) räcker inte 0,5 m2 någonstans. Där hade jag byggt en som går upp till ellisten och kanske 2 meter bred för att få lite effektivitet (se exempel i den legendariska cruncharns tråd). Den/de som ska ta hand om övertonen på längsleden (om det blir nödvändigt, bygg 36:an först) hade jag byggt i storleksordningen 1x0,5-1 meter eller så, om det handlar om två stycken vid sidoväggarna. För takresonansen har jag ingen aning. Har ingen erfarenhet av själva byggandet av helmholzare, så det är svårt att säga, men du "kan ju inte få för mycket dämpning" så storlek skadar inte. Kanske börja med 1x1 meter och se vad som händer. Går ju att lägga till en till om det skulle behövas.

SKÅL!!

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående dippen vid dryga 500 Hz som syns på mätningarna. Vad kan den bero på, någon som vet? Jag har nämligen en likadan i mitt rum. Det är i princip det enda fenomenet i min mätkurva jag inte har lyckats lista ut orsaken till.

EDIT: Kan det vara en skrivbordsreflex?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 7 månader senare...

Hejsan!

Ber om ursäkt för att jag inte loggat in på väldigt länge, nu har jag inte kvar min gamla emailleverantör och kan således inte logga in på mitt riktiga konto, startade därför ett nytt.

Såhär ser studion ut nu: Peakroom.com. Tack för er hjälp, ni finns med i studiobygget.

PS. Om det är möjligt att merga ihop min nya användare med min gamla "ErikP120" så hade det varit trevligt.

Önskar alla ett gott 2011.

/Erik

Redigerat av Peakroom
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...