Jump to content
Annons

Mixning/EQ Studio projects B1


JoinAS

Recommended Posts

Tjena !

Är det någon här som har någon erfarenhet av att mixa röst så att det flyter med musiken med en "Studio Projects B1" ?

Jag har hållt på med musik ett tag och tycker allt funkar bra så när som på när det gäller att spela in röst.

Innan jag äns börjat pilla med EQ och att förändra Low, Mid och High så låter rösten i mikrofonen Dov och basig, ungefär

som om man skulle ha köttbullar i munnen medans man försöker prata.

Om jag rensar bort det basiga så tycker jag istället att den blir för "diskantig"

Har testat lite olika sätt, men tycker aldrig jag får till det perfekt.

Jag jobbar i Fl Studio just nu, är det någon som har någon erfarenhet ?

Måste inte vara med just Studio projects B1 eller med Fl studio, utan erfaranhet av att spela in röst så att det låter bra, och

inte som jag förklarar ovan ?

Tacksam för svar ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena !

Är det någon här som har någon erfarenhet av att mixa röst så att det flyter med musiken med en "Studio Projects B1" ?

Jag har hållt på med musik ett tag och tycker allt funkar bra så när som på när det gäller att spela in röst.

Innan jag äns börjat pilla med EQ och att förändra Low, Mid och High så låter rösten i mikrofonen Dov och basig, ungefär

som om man skulle ha köttbullar i munnen medans man försöker prata.

Om jag rensar bort det basiga så tycker jag istället att den blir för "diskantig"

Har testat lite olika sätt, men tycker aldrig jag får till det perfekt.

Jag jobbar i Fl Studio just nu, är det någon som har någon erfarenhet ?

Måste inte vara med just Studio projects B1 eller med Fl studio, utan erfaranhet av att spela in röst så att det låter bra, och

inte som jag förklarar ovan ?

Tacksam för svar ! 😆

Det finns tyvärr bara ett svar på den frågan och det är att mikrofonen du har tillverkas till lägsta kostnad i Kina, därav resultatet. Det du kan göra är att se till att akustiken är optimal när du spelar in och att du använder en preamp som är duglig. Det finns inga genvägar till ett bra ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tyvärr bara ett svar på den frågan och det är att mikrofonen du har tillverkas till lägsta kostnad i Kina, därav resultatet.

ja det är ett känt faktum att alla ljudprylar från kina ger det där typiska köttbullesoundet

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är vänd åt rätt håll, och det har den varit hela tiden 😄

Men ja, är det så alltså, att micken är omtalad för att ha det där "köttbullesoundet" ? Blir så förvånad

eftersom så många rekommenderar den micken.

Men visst, jag får det att låta helt okej med EQ, etc. i flesta fall, så egentligen kanske problemet ligger att få musiken att flyta med rösten

och alltså inte rösten att flyta med musiken.

Alltså kanske att sänka t,ex. kicken och basen ett snäpp under verser, och sen öka igen då rösten inte är med i låten ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett väldigt finlir med eq på sång, janske mest på manlig röst. Fast jag gått från billig ADKA51 via NT2-A till en för mig vrållyxig TLM102 så får jag göra ungefär lika eq-skruvande på min hemska fyllgubbs-röst (haha!) Jag höjer ungf 2, 3 db vid 3,6 khz och även vid ca 7 khz, annars låter det som att det inte finns nåt övre mellanregister i Neumannen.

Men visst blir det en enorm skillnad med bättre o dyrare mickar, nästan omöjligt att förklara i ord även om man pratar i en timme, får man testa en billig mick bredvid en bättre både fattar och hör man skillnaden på fem sekunder.

Jag bytte in en massa gamla musikgrejer jag aldrig använde på Musikbörsen och fick råd men en Neumann TLM102. Nu är hela livet som en solskensdag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är vänd åt rätt håll, och det har den varit hela tiden 😄

Men ja, är det så alltså, att micken är omtalad för att ha det där "köttbullesoundet" ? Blir så förvånad

eftersom så många rekommenderar den micken.

nej, han försöker göra någon otydlig, ironisk poäng. Micken är inte känd för köttbullsound.

Är det så att du sjunger för nära? Lägg upp ljudklipp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkte att det inte blev så stor skillnad nu, med bara röst inspelat, men jag lägger upp två ljudfiler

där bara rösten är med, den första helt utan mixning/EQ alls, och den andra med lite EQ.

Lägger upp med musik imorgon istället så blir det kanske lite enklare o höra skillnaden

Utan EQ:

Utan_EQ.mp3

Med EQ:

Med_EQ.mp3

Känns hemskt att slänga ut endast sin röst såhär på forumet, men det får bli så 😄 haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkte att det inte blev så stor skillnad nu, med bara röst inspelat, men jag lägger upp två ljudfiler

där bara rösten är med, den första helt utan mixning/EQ alls, och den andra med lite EQ.

Lägger upp med musik imorgon istället så blir det kanske lite enklare o höra skillnaden

Utan EQ:

Utan_EQ.mp3

Med EQ:

Med_EQ.mp3

Känns hemskt att slänga ut endast sin röst såhär på forumet, men det får bli så 😉 haha

Anna Ternheim - Shoreline, nice! Nu fick jag rysningar över hela kroppen.... Gillar din röst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... jag använder samma mic till att spela in sång ofta och tycker det låter väldigt bra. Kommer du för nära blir det ju väldigt basigt, så prova att backa lite. För mig brukar det bli bra att vara typ 2-3 decimeter ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur nära står du när du sjunger normalt sett?

Tycker det är bra ljud i B1:an när man står en bit ifrån och höjer lite men det hörs ju mer av rummet då förstås...och sen slipper man basen i rösten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så brukar jag stå knappt en dm ifrån faktiskt, haha. Vid inspelningen av de där klippen stod jag kanske 2 dm ifrån iofs.

Men precis som du säger så hörs mer av rummet om jag står för långt ifrån, så det är väl kanske anledningen till att jag gärna flyttar mig närmare.

Men jag ska ändå prova att ställa mig en bit ifrån 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så brukar jag stå knappt en dm ifrån faktiskt, haha. Vid inspelningen av de där klippen stod jag kanske 2 dm ifrån iofs.

Men precis som du säger så hörs mer av rummet om jag står för långt ifrån, så det är väl kanske anledningen till att jag gärna flyttar mig närmare.

Men jag ska ändå prova att ställa mig en bit ifrån 😮

Prova också att inte sjunga rakt in i micken, utan t.ex. snett uppifrån eller lite från sidan. Dra på dig ett par hörlurar och flytta runt lite medan du lallar. Då kan du säkert hitta en bra vinkel och bra avstånd som ger ett grundljud som är närmare det du vill åstadkomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur nära står du när du sjunger normalt sett?

Tycker det är bra ljud i B1:an när man står en bit ifrån och höjer lite men det hörs ju mer av rummet då förstås...och sen slipper man basen i rösten...

Man får ju inte komma för långt ifrån heller, man får pröva fram en balans där tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju inte komma för långt ifrån heller, man får pröva fram en balans där tror jag...

Jo, självklart...men att sjunga 1 cm ifrån micen eller nåt är ju ingen höjdare menade jag som exempel...pga baseffekten man får...

Men man ska väl inte stå 2 m ifrån heller? haha

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, han försöker göra någon otydlig, ironisk poäng. Micken är inte känd för köttbullsound.

vadå otydlig?

du fattade ju

Ärligt talat så brukar jag stå knappt en dm ifrån faktiskt, haha. Vid inspelningen av de där klippen stod jag kanske 2 dm ifrån iofs.

2-3dm är rätt lagom oftast

får du med för mycket rumsljud så får du akustikbehandla lite så du dämpar bort det

ljudstyrkan å att det klipper ska ju inte va nåt problem om du drar upp iom att om du backar blir ljudtrycket svagare

gäller bara att hitta lagom-nivån

men ljudexemplen - hur har du skruvat eq:n egentligen??

låter ju nästan som telefon

Link to comment
Dela på andra sajter

STOPP!!!! Anna Ternheim skrev INTE Shoreline. Henrik Berggren i Broder Daniel skrev Shoreline!

Jag äger själv en SP B1 som jag spelar in sång med, upplever inte alls några köttbullar. Aningen vass diskant möjligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

vadå otydlig?

du fattade ju

2-3dm är rätt lagom oftast

får du med för mycket rumsljud så får du akustikbehandla lite så du dämpar bort det

ljudstyrkan å att det klipper ska ju inte va nåt problem om du drar upp iom att om du backar blir ljudtrycket svagare

gäller bara att hitta lagom-nivån

men ljudexemplen - hur har du skruvat eq:n egentligen??

låter ju nästan som telefon

Haha, syftar du på ljudexemplet utan EQ så är ju svaret varför det låter illa där eftersom det just inte skruvats någonting i överhuvudtaget.

Den med EQ så slarvade jag nog rätt skapligt, men ändå tycker jag inte att det vanligtvis blir så himla mycket bättre än sådär när jag

gör det mer seriöst heller 🙁 haha, jag kanske helt enkelt är sämst på det bara.

Om jag har en tung bas och en kick i musiken, så är det svårt att ha mycket bas i rösten också, därför känns det som jag lär rensa bort jätte mycket

bas i rösten så att det slutar med att det låter lite som en ringsignal för att det inte ska klippa i låten.

Har jag för mycket bas så blir det istället att när jag sjunger så hör man TYDLIGT hur musiken i bakgrunden tystas ner tills jag slutat sjunga i micken.

Det där är alltid det jag får fippla mest med när jag jobbar med musik, tycker det är enormt energikrävande att få det någorlunda bra.

Om du har någon erfarenhet av hur just du brukar göra så får du gärna dela med dig 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har en tung bas och en kick i musiken, så är det svårt att ha mycket bas i rösten också, därför känns det som jag lär rensa bort jätte mycket

bas i rösten så att det slutar med att det låter lite som en ringsignal för att det inte ska klippa i låten.

Har jag för mycket bas så blir det istället att när jag sjunger så hör man TYDLIGT hur musiken i bakgrunden tystas ner tills jag slutat sjunga i micken.

Det där är alltid det jag får fippla mest med när jag jobbar med musik, tycker det är enormt energikrävande att få det någorlunda bra.

Det är det där som kallas "att mixa"... 🙂 Men varför inte testa en kompressor (kanske en flerbandskompressor) för att kontrollera basen innan du eqar bort allt?

Annars är det ju tyvärr så att du får vad du betalar för. En billig mick är en billig mick. En billig mick kan så klart vara bra för priset, men börjar du jämföra med dyrare så märker man skillnad. TLM103 har t ex fått mycket skit för att vara "tråkig", och det må vara sant, men den har en tight lågmid som lägger sig bra i mixen ganska omgående och det tycker jag är värt en hel del. Samma sak med en bra preamp. Bra mick och bra preamp ger bra resultat, i a f ljudmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag för mycket bas så blir det istället att när jag sjunger så hör man TYDLIGT hur musiken i bakgrunden tystas ner tills jag slutat sjunga i micken.

Om du har någon erfarenhet av hur just du brukar göra så får du gärna dela med dig 😲

om du försöker (jag vet att det är svårt när man är ovan) att få saker att låta så naturliga som möjligt (en röst som en röst och inte massa extra bas - men inte baslöst heller) så blir det inte så mycket skruvande

jag tror du helt enkelt skruvar för mycket - och det är lätt att skruva bort sig innan man vet hur eq:n fungerar bäst i olika sammanhang

jag skulle kunna ta din orginaltagning och skruva till å sen berätta hur jag gjort för det är alltid olika

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är ett känt faktum att alla ljudprylar från kina ger det där typiska köttbullesoundet

Nä tycker jag inte. Min ADK51e ger väldigt diskantigt ljud även i gamla inspelningar när jag inte behärskade (och inte använde) varken EQ eller kompressor.

Prova dra upp lite (några få dB) på runt 3-5 khz (för mycket här kommer få S-ljud att skära sönder trumhinnan i bitar, särskilt om du lyssnar i billiga mp3-hörlurar!!) och dra upp lite på 7 khz (för mycket här blir jobbigt för öronen!!).

Prova high pass (HP-filter) på typ minst 70-80 hz (jag brukar sätta upp highpass på 90 hz). Prova även att skära (sänka) lite nånstans mellan 300-900 hz och kolla om det blir bättre.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ingen bra lyssning att tillgå för tillfället men jag tyckte inte att ditt exempel utan EQ lät så pjåkigt? Lite kompressor och småputs med EQ så hade det fungerat bra tror jag. I ditt exempel med EQ så var min första tanke "men vad har karln gjort? HP på 400Hz och höjning 6db av allt ovanför 4000?

Har själv en SP B1 och upplever mest att den är lite bright. Funkar till vissa röster och till andra inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...