Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kom att tänka på hur ni andra som jobbar i studio gör för att anlända i studion med någorlunda fräscha öron? Det är ju inte alltid så lätt i en större stad, tänker på er som studiojobbar i sthlm exempelvis...

Jag bor i en mindre stad och måste ta en ca 40 min bussfärd med stadsbuss för att komma till studion där jag jobbar... rätt så jobbigt.

Har alltid öronproppar i, antingen ett par er20 eller mina formgjutna bellman. Men det väsnas ändå en del på sådana där stadsbussar. Frågan är om det är tillräckligt...

Det är framförallt jobbigt när man ska sätta sig och mixa en dag... vet dock inte hur mycket det påverkar, bara kom att tänka på det.

Intressant fråga tycker jag

Annons
Postat
Kom att tänka på hur ni andra som jobbar i studio gör för att anlända i studion med någorlunda fräscha öron? Det är ju inte alltid så lätt i en större stad, tänker på er som studiojobbar i sthlm exempelvis...

Jag bor i en mindre stad och måste ta en ca 40 min bussfärd med stadsbuss för att komma till studion där jag jobbar... rätt så jobbigt.

Har alltid öronproppar i, antingen ett par er20 eller mina formgjutna bellman. Men det väsnas ändå en del på sådana där stadsbussar. Frågan är om det är tillräckligt...

Det är framförallt jobbigt när man ska sätta sig och mixa en dag... vet dock inte hur mycket det påverkar, bara kom att tänka på det.

Öronproppar på bussen??? Jag har tinnitus men jag har lärt mig leva med det och använder inte öronproppar förens det är nödvändigt t.ex. när man går ut etc. Har du sovit bra så bör dina öron klara en bussfärd före jobbet

Postat

Öronproppar på bussen??? Jag har tinnitus men jag har lärt mig leva med det och använder inte öronproppar förens det är nödvändigt t.ex. när man går ut etc. Har du sovit bra så bör dina öron klara en bussfärd före jobbet

Postat

så länge man inte behöver lyssna aktivt på nånting ser jag inget problem

Postat
hur menar du?

Om jag ska mixa en dag är det väl aktivt lyssnande på högsta nivå?

Han menar nog att du inte aktivt lyssnar på något på väg till jobbet.

Postat

Håller med JJMusik, man skulle behöva öronproppar dygnet runt känns

det som - speciellt för att skydda sig från de lågfrekventa ljuden från bussar och lastbilar

(jobbar själv i yrkesmässig trafik).

Mvh/

• 1 månad senare...
C20 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Köpte ett par ER20 igår efter tips från detta forum - har bara använt såna där vanliga gula skumplast-proppar innan, dom gånger jag varit utsatt för höga ljudnivåer. Otroligt vilken skillnad i hur jämnt dom dämpar i frekvens.

Jag håller på en hel del med "fält-inspelningar" och några gånger har jag spelat in live på konserter - dom gångerna har man tyckt att "vad dålig eller dåligt justerad" PA-anläggning dom har

- sen så kommer man hem och spelar upp sin inspelning så tycker man "va bra det låter nu, så här var det ju inte när man stod där".

Liknande effekter har jag även upplevt på andra ljud med höga nivåer, att dom låter mycket "renare" på inspelningen än i verkligheten

- kan även t ex vara maskiner vid ett byggarbete som man filmat. På inspelningen hör man precis alla små klink-ljud utav metalldelar, gnissel etc. och andra små detaljer i ljudet som man "missade" när man stod där och filmade/samplade ljudet.

Utan öronproppar i dom lägena blir inte upplevelsen bättre och då är det ju också hörselskadligt. Den höga ljudnivån gör även att hörseln inte uppfattar ljudet naturligt - det blir som distorsion och "ringer i öronen" och detaljer i ljudet dränks pga det istället. T ex en tryckluftsborr kan låta som ett modulerat brus nästan utan proppar, men när man sen när man kör upp inspelningen hör man precis det "ringande/klinkande" ljudet om själva borrdelen. Det är dock något jag normalt undviker eftersom det sliter hårt på hörseln (med skum-propparna låter det ju illa men är inte skadligt)

- men man har ju ibland av misstag upplevt det några sekunder när nånting låter oväntat mycket kan ju t ex vara ett tåg i tunnelbanan som gnisslar oväntat när det åker ut från stationen.

Fattar inte hur folk kan sitta och lyssna på mellanregister-tät musik som pop på höga nivåer - hörselskadligt och ljudupplevelsen blir sämre än om man lyssnar på lägre volym.

Anledningen att inspelningen låter långt bättre än live i dom lägena är helt enkelt att man spelar upp ljudet på lägre volym än vad man spelade in det på och inspelningen + högtalarana förvränger ljudet långt mindre än förvrängingen orsakad av öronpropparna (eller distorsionen och obehaget som blir utan proppar), när man hörde ljudet live.

På en buss fattar jag dock inte varför man behöver öronproppar - det är ju nästan bara bas <100 Hz inne i en buss, vilket inte är hörselskadligt och ändå ganska svårt att dämpa bort med hörselskydd. En stor del av det ljudet går inte in via hörselgången utan direkt in i kroppen som tryck och direktledda vibrationer (det är ju därför man känner t ex basdunk i musik i kroppen vid höga nivåer). Jag gillar ioförsej kraftig bas

- men det borde hur som helst inte vara nåt problem att mixa musik efteråt eftersom det inte är nåt skadligt ljud där man drabbas av TTS (där hörseln blir tillfälligt nersatt) eller så.

Med dessa proppar får man bättre ljud-upplevelse vid höga ljudnivåer förutom att man skyddar hörseln - blir kul nästa vecka att åka ut och filma när studenterna åker ut. :-)

Kul är det varje år men man tänker alltid på hörseln när lastbilarna tutar, och när man står nära bilarna och filmar och dom spelar musik motsvarande en rockkonsert. Ibland står det ju t o m folk med huligantuta 1 m från en och blåser av också - ajaj

Redigerat av C20

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.