Jump to content
Annons

RAID


Dj_Aladdin

Recommended Posts

Kanske lie off-topic i ett musikerforum, men jag planerar sätta upp en speglad RAID-konfiguration för att vara säker att inget pajar.

Min fråga är om man kan köra dubbel RAID i ett system eller om det oftast är begränsat till en?

Dvs, kan jag göra följande?:

Spegla 2st 80GB-diskar som ger mig en 80GB-disk för operativet.

Spegla 2st 500GB-diskar som ger mig en 500GB-disk för program, samples, arr och allt annat..

Kontentan, Windows "ser" 2 diskar, en på 80 (c:) och en på 500 (d:) fast i verkligheten sitter fyra diskar i chassit.

Funkar detta? Eller är det oftast begränsat till en raid-setup per system, dvs antingen 80GB-raiden eller 500GB-raiden?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det ska inte vara några större problem. Tänker du köra hårdvara eller mjukvara som raid?

I större sammanhang kör man ofta två lager av raid. Då får man både prestanda och redundans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör dubbla RAID i min server, så visst går det. Kanske lite onödigt att RAIDa upp OS-disken, men visst, vill man ha det säkert så. Det är helt upp till ditt RAID-styrchip hur många diskar du kan köra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du köra hårdvara eller mjukvara som raid?

Tänkte köra enbart hårdvara.

Hade gärna kört med 3 diskar för både snabbhet och säkerhet, men det får vi se om plånboken tillåter 😄

Kanske lite "onödigt" att RAID'a OS-disken, men samtidigt, orka installera om Cubase, installera alla pluggar och så vidare, och så vidare.... ^^,

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte köra enbart hårdvara.

Hade gärna kört med 3 diskar för både snabbhet och säkerhet, men det får vi se om plånboken tillåter 😆

Kanske lite "onödigt" att RAID'a OS-disken, men samtidigt, orka installera om Cubase, installera alla pluggar och så vidare, och så vidare.... ^^,

Enbart spegling blir lite långsammare än en ensam disk, så du borde nog satsa på Raid5 (alltså 3 diskar) för att få både säkerhet och snabbhet. Hårddiskar är billigt nu för tiden. 🙂

Det är ändå lämpligast att ha en image-backup på en disk som normalt inte är inkopplad. Vad händer annars om blixten slår ner och dödar datorn? Då kan båda Raid-diskarna eldas upp samtidigt och du har inte så mycket glädje av Raiden... 😉

Jag kör image-backuper på både systemdisken och audiodisken med ojämna mellanrum (till eSATA diskar) - och dessutom inkrementell filbackup av väl valda kataloger, till en LAN-disk efter varje dag som jag har gjort något väsentligt.

Ljudbiblioteken ligger på två diskar som är i Raid0 för hastigheten. Backupen av ljudbiblioteken ligger i alla originalskivorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ändå lämpligast att ha en image-backup på en disk som normalt inte är inkopplad.

Allright, vettigt surr, ska ge det hela en ordentlig tanke... Tack.

Men om man ger sig på en imagebackup, har du något bra, helst gratis program att tipsa om? Finns mycket program för både image, spegling och hederlig backup där ute, gäller bara sålla ut det vettigt från skiten.

Har hemska erfarenheter av tex "clonedisk" som lät så fint på pappret men som nästan dödade hela bygget... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller bara med om att det är bra med separat backup. Om ett program skriver sönder en fil i en RAID så är ju filen förstörd. Ingen backup och den är borta.

Också intresserad av ett enkelt bra image-backup, gärna för Vista. Har kör Norton Ghost tidigare med bra resultat, men tänkte att det kan finnas nåt utan kostnad.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan varmt rekommendera Acronis TrueImage. Inte gratis, men billigt i alla fall (50 USD). 😆

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan varmt rekommendera Acronis TrueImage. Inte gratis, men billigt i alla fall (50 USD). 🤪

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Funkar, med dagens dollarkurs är det ingen jättesumma...

Men ska kika vidare på lite gratisalternativ, ylar till övriga i tråden om jag hittar något vettigt ^^,

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte faktiskt Acronis, kostade 300:- och det är grymt bra, lätt att förstå dessutom. Tack för tipset..

Ser ut som att det blir RAID 5 på os-diskarna (där även Cubase, pluggar och övriga installationer ligger) på 3st 80GB-diskar, då blir det både snabbt och säkert.

De större 500gb-diskarna kör jag en RAID 1-spegling bara för säkerheten... Blir det för segt skaffar jag en 500 till och kör RAID 5... Som tidigare nämnt är en 500-disk inte dyr idag.

Utöver detta har jag Acronis på en extern USB-disk som tar autoimage en gång i veckan nattetid... 🙂

Btw, kan man blanda IDE och SATA i samma RAID-setup? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

RAID ?

Ide och sata är 2 olika styrchip för hd.

svar : hårdvaruraid fungerar ej mellan dessa chip ( hårdvaruraid är dock det enda vettiga alternativet )

mjukvaru-raid fungerar, men endast i vissa OS och prestandan är medioker.

Vanlig ide är segt och väntetiderna blir långa då musikprog ska ladda filer ( även i raid-0 )

Jag kör 2 xtreme SSD diskar i raid 0 för systemet + 3 snabba hd 7200rpm i raid 0 för slask o stora filer på samma sata2 controller.

Det fungerar storslaget:

+ 1st 1TB disk för backup på en annan controller

systemet 2x ssd read\write ca 420/180mb 0,1ms

3xhd read\write ca 310/330mb 11-12 ms

När 3xraid börjar skicka information efter 11-12ms så har 2xSSD-raid redan skickat minst ca 1500-1800mb enorm prestanda, SSD är sjukt bra och har bättre säkerhet ca 1-2milj timmar innan disken kanske rasar.

Man bör tänka på att en del tjänster ska\bör stängas av och lagring av allt internet cockies, temp o sånt bör lagras på vanlig hd om du ska köra ssd som systemdisk.

finns fria patchprogram att tanka ner som fixar allt enkelt för att ssd ska må bra 🙂

Redigerat av RobBan turbogröt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...