Jump to content
Annons

koppla ihop fireface 400 + 2st apogee rosetta 800


Recommended Posts

hej jo vi har precis skaffat oss ett toft 24ch bord och våran tanke var från början att köra 2st apogee rosetta 800 (8ch adda) direkt in till våran mac.

måste dock tillägga att det inte är mitt system eller min dator men som jag har uppfattat det så har linus (min kompanjon) opererat in ett kort i sin apogee (som är master) för att kunna köra den direkt in i datorn.

och nu till problemet. vi kan inte köra 2st apogee rosetta 800 samtidigt eftersom att vi har leopard som os. vi har alltså för uppgraderat system!!!

och jag antar att det kör sig lite pga det där expansionskortet vi opererade in i masterrosettan.

hur som.. vi har en fireface 400 också... hur skulle ni koppla allt för bästa sätt? vi vill kunna spela in 16ch samtidigt och kunna köra ut det i mixern

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

aj ja jävlar... det tänkte jag inte på! men då sitter vi med en oanvändbar rosetta då vilket känns sjukt antiklimax...

är enda sättet att nedgradera datorn för att det ska funka att köra två rosettor? eller är det lättast att skaffa ett rme 800 för att driva dem båda?

annat förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antiklimax är bara förnamnet... 😕

Mac har jag ingen koll på (med tanke på eventuell nedgradering av OS:et), men FF800 kan ni ju koppla in båda Rosettorna i, så den är förstås ett starkt alternativ - åtminstone om det inte sitter Agere Firewire-chip i datorn... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

usch.. inte det första man tänker på när man handlar två rosettor för att kopplas upp och sedan inse att ens mac är för bra? det värsta är väl att det antagligen funkar till pc...

ja, där kom väl en riktigt stor miss från apples sida då... för det första ska apogee och mac vara som gifta men sen att man missar en uppgradering som gör att man istället måste nedgradera sin dator.. det är faktiskt ett stort skämt

om ingen annan kommer på en hejdundrans lösning så får man väl bita i det sura "äpplet" så länge

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det verkar ju riktigt märkligt nu när Apogee har blivit så Mac-inriktade. 😆

Om det finns PCI eller PCIe i datorn (alltså inte om den är bärbar... 😮 ), så är det ännu bättre än att köra med Firewire. Kolla i så fall på RME HDSP9652 (PCI) eller RME RayDAT (PCIe).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kortplatser över i datorn så är RME-s kort ett mycket starkt alternativ. Har du PCI-platser så kan jag offerera ett Digiface + PCI kort som just nu mest ligger och skräpar i en låda och som borde säljas, men jag är för lat att lägga ut annons just nu. Skicka ett PM så hittar vi på nåt.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

både jag och min kompanjon kör på bärbara macar. tanken är väl att vi vid senare tillfälle skaffar en stationär. tills dess kommer vi lägga pengar på fler outboards, mickar osv.

dessa kort installeras direkt in i själva rosettan. man då ska helt enkelt kunna använda den som ljudkort direkt genom firewire.

nu har jag inte varit i lokalen på några dagar men tror ni annars inte det går att koppla in den ena rosettan genom fireface-adat och den andra rosettan genom master-rosettan? dom borde väl ändå vara såpass avancerade att man ska kunna linka ihop dem? problemet har ju egentligen bara varit att vi inte kan köra två rosettor samtidigt genom det här kortet som vi installerat i en av dem för att kunna köra mastern som ljudkort.

ledsen om jag är såpass luddig i mina frågor och svar men det här är verkligen INTE min grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

På ADAT-kopplingen går det bara att överföra max 8 kanaler - så det går inte att koppla in båda Rosettorna där, utan då är det FF800 eller liknande som gäller om det måste vara Firewire.

Ett alternativ är annars Digiface. Det går nämligen att köpa Cardbus- eller Expresscard separat till Digiface - om det finns en sådan slot i datorn...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...