Jump to content
Annons

Mod, Xm eller S3M


tomazopantera

Recommended Posts

Pulade en del med screamtrackers och andra liknande antikviteter till program från förr. (Det var ju liksom enda sättet att få häftigt ljud ur pecen då i början på nittiotalet)

Det fanns ju en oerhörd massa modfiler av minst sagt skiftande kvalitet..

De bästa jag hört är gjorda av en finsk lirare som kallade sig purple motion eller nåt sånt.

Bästa låtarna jag hört måste nog vara: Mercrain.s3m eller turbulence.s3m

riktiga små mästerverk...

Snubben som gjorde låtarna ingick i en demogrupp som hette future crew.

Förresten var det någon mer än mig som importerats av deras gamla demo "2unreal"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jodå, visst blir man lite nostalgiskt minsann. 2ndUnreal är fortfarande vackert! I det här sammanhanget skall man inte heller glömma Triton som gjorde FT2 och diverse snygga demos (numer Starbreeze Studios).

Mina favvotrackers var: Purple Motion, Hunz, Elwood, Radix, Joeren Tel, Tito, Zalt, Zodiak, Necros, Big Jim, Skaven, Leviathan mfl

fasen! Nu har jag "slösat" bort en halvtimme i min modasamling! =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina favoriter är/var bl.a. Nuke, Lizardking, Lizard, JesperKyd, Jester, Jogeir Liljedahl, Moby, Jazz, Muffler, Jazzcat, Probe, Azazel, Psycho, Radix, SuperNao, Travolta och fler som jag inte kommer på just nu... Alla är från Amigademoscenen 🙂..

http://amp.dascene.net/

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Saikano (oregistrerad)

Mina favvoriter var Azazel, Lizardking (var inte han med i ett utav studio nummren, Gustaf Grefberg?), Jogeir Liljedal, chris huelsbeck, och Pink 😎

Själv gjorde jag en hel del chip musik, gick under namnet TraZer då

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Försök själv göra musik på 10kB

Inga problem, det är bara att köra Adlib-fm-syntes 😱

Annars gjorde jag en chiplåt för länge sedan, på 22K/4chn (hittas här). Den blev rätt lyckad.

Är det förresten bara jag som tycker att Second Reality / Future Crew är lite överskattad, musiken inkluderad? Visst, den är okej, men jag vet inte om den fick mig att bli mer impad än t ex Panic / Future Crew eller Crystal Dreams II / Triton...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roligaste med moddarna var att man fick spela in sina ljud själv om man ville.

Att göra trumkomp var både enkelt och roligt.

Det svåraste var att samplingarna blev rätt så "smuliga" i botten pga att man oftast körde med 8-bitar för att det inte rymde så många samplingar i ramminnet samt att man ville få plats med hela låten på en diskett.

En annan kul grej när man "nallade" samplingar från andra låtar var att tonhöjden ofta var felaktig. (C kunde exempelvis vara E osv)

Det har kommit ett nytt modformat .MO3 (med komprimerade ljudfiler mp3 eller ogg), är det någon som har provat det? vilken tracker är bäst för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skall svara på trådens titel så; nej, inte enbart nostalgi. Jag kör ModPlug Tracker, en gratis tracker för Windows. Jag började faktiskt tracka för ca 1,5 år sedan bara, så jag är ingen gammal Amiga-nörd som de flesta andra trackers är.. 😆 Dock har jag en MOD/XM/IT/S3M-samling på 764 MB...för att inte tala om alla andra retro-format. 😱 Länge leve chipparna! 😄

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...