Jump to content
Annons

Värt att mastra?


Fabz

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har hållit på med musikproduktion på hobbynivå i över 10 år, men har aldrig tidigare skickat in något för mastring. Nu har jag och en polare några RnB-låtar à la Timberland på G, och har knutit en del kontakter på ett skivbolag. Inget är klart med skivbolaget så frågan är nu, är det värt att skicka in materialet på mastring innan skivoblaget får det? Vi tycker att materialet låter rätt hyggligt efter lyssningar på olika anläggningar, men sen är vi i första hand intresserade av låtskriveri och produktion snarare än ljudteknik och mastring.

Vad tror ni? Är det värt att skicka in på mastring? Ökar det våra chanser på skovbolaget? Förslag på prisvärda mastringsstudios? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad tror ni? Är det värt att skicka in på mastring? Ökar det våra chanser på skovbolaget?

kan inte tänka mig att det skulle avgöra nåt hos ett skivbolag

bra låtar

bra låtar

coola snubbar

bra låtar

bra produktion

det är vad ni måste ha/va

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Beror lite på.. Om det är en färdig produktion (mixat och mastrat) ni skickar in till skivbolaget är det ju väldigt enkelt för dem.. Bara ge ut det. Skivbolag gillar att göra så lite som möjligt

Flesta bolag brukar ha sina synpunkter på låtar och arr, om det inte är hemma hos lasses skivbolag till vänster om toan förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Beror lite på.. Om det är en färdig produktion (mixat och mastrat) ni skickar in till skivbolaget är det ju väldigt enkelt för dem.. Bara ge ut det. Skivbolag gillar att göra så lite som möjligt

Det är väl den ultimata affärsidén inom alla brancher... Så stor omsättning som möjligt i förhållande till så lite arbete som möjligt.

Helst ska man kunna sitta och dricka kaffe hela dagarna och pengarna bara kommer in på kontot. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

kan inte tänka mig att det skulle avgöra nåt hos ett skivbolag

bra låtar

bra låtar

coola snubbar

bra låtar

bra produktion

det är vad ni måste ha/va

Jag tror tyvärr att det ibland kan spela roll, beroende på om masteringen gör stor skillnad eller inte. Man skulle vilja tro att skivbolagsmänniskor borde kunna "se igenom" mindre välljudande inspelningar och se potentialen i materialet istället men tyvärr så verkar även dessa människor ha svårt för det ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Musik väcker ju känslor. Bra producerad musik når dom känslorna bättre och har då betydligt större möjligheter att väcka intresse hos lyssnaren. Skivbolagsnissarna är ju också bara människor. 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det beror lite på. Känner ni att ni har en helt färdig produkt, d v s färdigmixad skiva som låter spot on, då kan det vara värt att mastra låtarna bara för att presenterar ett paket för skivbolagen. Skiva, artist, allt är klart. Det är ju ganska trevligt att bara köpa en mastertape och allt är klart för utgivning. Jag skulle påstå att det är ett ganska bra säljargument, men som Drloop skrev så kommer de ha åsikter om mixar och låtar ändå, så frågan är om det är värt det?

Är ni halvvägs, och du skriver själv att det låter "hyggligt", så skulle jag inte kasta iväg de pengarna på mastring. Jag skulle antagligen lägga en kompressor på mixen och pressa ihop den lite extra och eqa till den lite snyggt, men det är knappast "att mastra". 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle påstå att rätt profil är av vikt för ett bolag. Jag var i kontakt med en kille för några år sen som gillade mitt band jättemycket, men han ville ändå inte signa oss för att vi gjorde Indiepop och hans bolag var mer inne på Tweepop. Två genres så egentligen växer ihop. Är det ett major bolag som vill ha bredd spelar det mindre roll antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med att hemmamastra innan ni lägger pengar på en riktigt mastring.

Om skivbolaget har synpunkter på texten , arret , mixen osv är era pengar lagda på mastringen bortkastade.

Med T-Racks3 eller Ozone eller liknande går det att få fullt godkännt resultat som gott och väl duger till Bolagen i lyssningssyfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många bra, och relevanta svar!

Min fråga rör också huruvida det kan vara skillnad beroende på vilken genre man verkar i. I vårt fall rör det ju sig om RnB, där ju produktionen är a och o, och hela idén är att det ska låta "fett" så att man baxnar. Då känns mastring plötsligt lite mer relevant, eller vad tror ni? En viktig fråga vad gäller mastring är ju att låtarna ska låta bra på olika ljudsystem. Och frågan är vad bolagens A&R:er lyssnar med för utrustning; monitorhögtalare, en dyrare hemmastereo eller lurar? Vad tror ni?

Sedan är vi ju inte helt hundra på om vi verkligen vill vara artister. Målsättningen är att i första hand jobba som producenter och låtskrivare, och egentligen inte som artister.

Men visst, bolaget har säkert synpunkter på detaljer som vi kommer få ändra om de är intresserade, men där vi står nu är utmaningen att få bolaget att vara fortsatt intresserade. Och om de vill signa oss, känns den gjorda mastringen som ett mindre problem i sammanhanget.

Om vi nu väljer att ändå mastra, vad tycker ni att det ska kosta att mastra 3 normallånga (3-4 min) RnB/pop-låtar? Förslag på studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Från mitt lekmannamässiga perspektiv hade jag skitit fullständigt i regelrätt mastring och skickat in en demo som låter som en "demo".

Annars får kanske bolagsfolket intrycket att det trots allt är en färdig produktion med alla tankar, idéer o fanvetallt stensatta vilket då gör att de

lyssnar mer på produktionen än musiken (resonerar jag).

Sedan beror det väl förstås i viss mån på om grundidéen bygger på att ljudet ska vara lo-fi, hi-fi, no-fi blabla. Min kompis signades till nåt bolag med sin musik gjord på en 10 år gammal dator o en 300kr-mick. Enbart. Det lät bara sängkammare o rasp. Men det är å andra sidan indiepoop. Inte min kopp te, men väldigt många andras. Men pluggar som t-racks & ozone funkar väl annars utmärkt för att shapa up'et några grader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låten är skräp så spelar det ingen som helst roll om det är mastrat eller inte.

Men om du är riktigt nöjd med låten och produktionen skulle jag definitivt mastra den.

Volym är fortfarande väldigt viktigt tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med att hemmamastra innan ni lägger pengar på en riktigt mastring.

Om skivbolaget har synpunkter på texten , arret , mixen osv är era pengar lagda på mastringen bortkastade.

Med T-Racks3 eller Ozone eller liknande går det att få fullt godkännt resultat som gott och väl duger till Bolagen i lyssningssyfte.

punkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog inte mastrat om jag vore er, jag kan inte tänka mig att det kommer spela stor roll alls om ni blir signade eller inte.

Med utgång då från att mixen är hyffsad, som är sagt.

Om den annars har problem som mastringen skulle fixa, då är det en annan femma, men det borde då fixas i mixen.

Om ni väljer att skicka iväg den för mastring så föreslår jag, skicka iväg den till några studios som tar betalt efterhand och därefter välj den som ger er bäst resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör fullprodd och master själva om ni är ute efter en masterdeal, som brukar gynna sig i högre royalty.

Men känner ni att ni kan nå ett bättre resultat med en mer erfaren producent efter finansiering av bolaget, så skippa det.

Vad är det för bolag om man får undra? Vilken prioritet får ni? Har dem någon nämnvärd budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör fullprodd och master själva om ni är ute efter en masterdeal, som brukar gynna sig i högre royalty.

Men känner ni att ni kan nå ett bättre resultat med en mer erfaren producent efter finansiering av bolaget, så skippa det.

Vad är det för bolag om man får undra? Vilken prioritet får ni? Har dem någon nämnvärd budget?

Jag kan tyvärr inte säga så mycket om vilket bolag det rör sig om i och med att en deal är långt ifrån klar. Bolaget har ju inte ens har hört vår musik ännu! Vi är två personer varav jag står som bas för det kreativa och min kollega för det PR-mässiga, så det är inte heller jag som skött kontakterna.

I vilket fall, funderar jag ju på om det inte kan vara värt att ev pröva en mastring. Men det beror ju lite på pris och resultat så klart! Om vi sedan har otur med skivbolaget och vill ge ut materialet på eget bevåg på tex Recordunion, så är ju mastringen redan klar dessutom.

Hur lång tid tar det för en erfaren studio att mastra om man kör på låg-prio (för att komma undan billigare)? En månad? Någon som har erfarenhet av att skickat in grejjer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker definitivt ni ska mastra. Desto bättre en produktion är, desto tydligare visar sig de brister som också finns, så om ni är bra producenter så känns mastring ganska nödvändigt för att sätta helheten. Sen så vet ni inte hur det kommer låta hos de som lyssnar igenom på bolaget, så har du en master som är gjord för att låta bra i de flesta anläggningar så kan du vara säkrare på att det inte låter dåligt för dem. Men det är ju en kostnadsfråga, om ni har varit noga med att lyssna i referensanläggningar så kanske det inte är lika nödvändigt. Men en sak är säker, och det är att mastring kommer ge ett lyft. Stort eller litet kan jag inte svara på, men det kommer definitivt inte skada mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp ett kort klipp ska jag avgöra hur jäkligt eller bra det låter eran demo mix.

Man brukar nå till 80-90 % av mix mastring själv och det bör räcka för att höra vad ni vill med eran musik.

Om det inte är en före detta musiker som misslyckat med sin egna musik och arbetar på något skivbolag och tror sig veta vad som är bra eller inte.

Brukar finnas gott med sådana dom nickar i takt med musiken när dom lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp ett kort klipp ska jag avgöra hur jäkligt eller bra det låter eran demo mix.

Man brukar nå till 80-90 % av mix mastring själv och det bör räcka för att höra vad ni vill med eran musik.

Om det inte är en före detta musiker som misslyckat med sin egna musik och arbetar på något skivbolag och tror sig veta vad som är bra eller inte.

Brukar finnas gott med sådana dom nickar i takt med musiken när dom lyssnar.

Du ska avgöra? Och vem fan är du, Micke Tretow eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång tid tar det för en erfaren studio att mastra om man kör på låg-prio (för att komma undan billigare)? En månad? Någon som har erfarenhet av att skickat in grejjer?

Ca 30 min.

Kolla med Masters of Audio i Sthlm. De tar ca 7000:- för 20 min om jag inte minns helt fel.

Om vi sedan har otur med skivbolaget och vill ge ut materialet på eget bevåg på tex Recordunion, så är ju mastringen redan klar dessutom.

Tänk på att om ni har som mål att skapa karriär inom musiken, så krävs det en rejäl budget från era egna fickor för att marknadsföra, om ni nu väljer att starta eget bolag. Inga band blir kända utan några kostnader. Att bli finansierad av någon av Major-bolagen är ju tryggare (givetvis beroende på vilken prioritet man får).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att om ni har som mål att skapa karriär inom musiken, så krävs det en rejäl budget från era egna fickor för att marknadsföra, om ni nu väljer att starta eget bolag.

Så sant. Om det större bolaget ger tummen ner lägger vi det i så fall på ett mindre bolag som jag redan har kontakt med. Sen är ju (precis som jag påpekat flera gånger) inte vårt primära mål att bli artister. Kändisskapet verkar mest innebära krångel och väldigt, väldigt mycket jobb. Målet är att i första hand verka som producenter och låtskrivare - så att vi får fokusera på det vi tycker är kul - att skriva och prodda låtar.

Sedan vill jag också säga något om låtskrivere vs produktion. Idag är det ju så att det är svårt att sära det ena från det andra. Den tiden då en låtskrivare satt med sin gitarr eller sitt piano och klurade ihop en text och en melodi för att sedan gå till en stor studio för produktion är på väg att gå i graven. Idag skapas nog majoriteten av alla poplåtar genom melodiskrivande och produktion i samma veva, skulle jag gissa. Vi kan nog alla räkna upp ett flertal hitlåtar som inte hade varit något alls utan sin produktion. Och detta är alldeles särdeles sant när det gäller RnB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir det automatiskt bra i alla sammanhang?

Om du har en bra mix och bra öron att utgå ifrån så, ja. I grund och botten handlade frågeställningen om hur man flörtar med skivbolag och en lite pressad mix låter flörtigare än en orörd. Kanske inte bättre, men flörtigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en bra mix och bra öron att utgå ifrån så, ja. I grund och botten handlade frågeställningen om hur man flörtar med skivbolag och en lite pressad mix låter flörtigare än en orörd. Kanske inte bättre, men flörtigare.

Det beror väl på vem det är som vrider på parametrarna. Då återkommer vi till en kostnadsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...