Jump to content
Annons

Varför ser det så jädrans "flytigt" ut


ChrilleO

Recommended Posts

Gick in på expert, såg att dom spelade upp "the sixth day" med arnold. Det såg ju ut som att va filmat med en kamera från discovery channel, och jag har länge undrat varför det ser så jäkla B ut. Det flyter FÖR bra, och jag tappar intresset, för det känns som man står bakom kameran och spelar in rederiet, jag, det ser ut som en billig serie.

Någon mer som tycker det ser ut som det är filmat med en tex sportkamera ala OS 2010? Jag vill ja lite flyt och värme i bilden. ser ut som man kollar på nyheterna.

Kan jag få ett svar på varför folk tycker detta är BRA? Upplösning, fine, men det ser ju ut som man kollar i longplay läge nästan ☺️

Förklara gärna tekniskt också om det går, och förlåt om detta va OT, men någon här måste ju veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frames per second. Antal bilder per sekund som videon är uppbyggd av. För höga fps och det ger den känslan du snackar om. Gärna i kombination med bildenhancer och platt studioljus eller vardagsrumsbelysning - så får du 90talssåpan du snackar om. ☺️

Tror snarare det handlar om hur de filmat sixth day och inte bluerayformatet. Det här är alla seriösa produktioner medvetna om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Gick in på expert, såg att dom spelade upp "the sixth day" med arnold. Det såg ju ut som att va filmat med en kamera från discovery channel, och jag har länge undrat varför det ser så jäkla B ut. Det flyter FÖR bra, och jag tappar intresset, för det känns som man står bakom kameran och spelar in rederiet, jag, det ser ut som en billig serie.

Någon mer som tycker det ser ut som det är filmat med en tex sportkamera ala OS 2010? Jag vill ja lite flyt och värme i bilden. ser ut som man kollar på nyheterna.

Kan jag få ett svar på varför folk tycker detta är BRA?

Finns ju massvis med inställningar för att få till en så bra bild som möjligt, ofta ställs TV apparaterna i TV butikerna in på att de väldigt färgrika och ljusstarka = lite skrikigt för att de ska imponera i butik, hemma och mer nedtonat inställt så ser det oftast mycket bättre ut och sen skiljer sig ju filmerna och skärmarnas kvalitet sinsemellan en hel del..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt. Och detta gäller det mesta. Allt ser ut som skit. Tidigare skulle allt synas på webben. Dvs. frimärkets storlek och dåligt. Det är fortfarande så även om vi i dag har små saker som tex. en iPhone. I övrigt då det gäller film är det högupplöst och landscape.

Allt är möjligt att komprimera neråt.

Då det gäller film så har inte alla råd med HD-format och i synnerhet då det gäller 3D och effekter. Allt detta är digitalt och hundra gånger dyrare än en om möjligt högre filmupplösning.

Det mesta som görs i Sverige och i världen förövrigt är inte HD. Alla riktigt bra klassiska filmer har inte ens hälften i upplösning digitalt.

Avatar kommer definitivt ut på HD men merparten (gäller även TV dagligdax) kommer aldrig att göra det.

Då det gäller BlueRay är det en felsatsning ungefär som VHS vs SBeta.

Vi må vara teknikfrälsta dårar. För min del är det viktigare att se filmer i ett format som dom skapades för.

Dvs. Jag sägger nej till skiten på webben och det som dyker upp på min iPhone. Jag säger också nej till plattskärmar som aldrig når en riktigt bra CRT-skärm i röven.

Säger man ja till det moderna får man aceptera att många saker kommer inte att se bra ut inom den närmaste framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det mesta som görs i Sverige och i världen förövrigt är inte HD. Alla riktigt bra klassiska filmer har inte ens hälften i upplösning digitalt.

Avatar kommer definitivt ut på HD men merparten (gäller även TV dagligdax) kommer aldrig att göra det.

Då det gäller BlueRay är det en felsatsning ungefär som VHS vs SBeta.

Blu-Ray är ingen felsatsning däremot så är ju inte alla utgåvor perfekta.

Förstår inte riktigt vad du menar med "Alla riktigt bra klassiska filmer har inte ens hälften i upplösning digitalt." Förklara gärna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ursäkta jag svarade inte på din fråga.

Allt handlar om upplösning. Som jag sa tidigare så har nästan ingenting den upplösning som du eftersöker.

Fast det stämmer ju inte de flesta filmer de senaste 50 åren är ju inspelade med vad som motsvarar ungefär 4000x2000 pixlar eller mer 1920 x1080 pixlar är egentligen inte så hög upplösning. Fatta hur dålig och pixlad bild det skulle bli på en stor bioduk om du drog upp en 1920x1080 inspelad film...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt. Klasisk film. Dvs. celoid och klasiska framkallnings metoder klarar en högre upplösning. Om man tar det ruta för ruta blir det dyrt.

Kanske kommer dom riktigt stora att återskapas på detta sätt. Själv är jag skeptisk. Jag kommer aldrig att se den Röda Balongen eller Miraklet i Milano högupplöst. Inte ens Tarakovskijs Nostalgia. Men jag må vara en kulturfjant. Det jag hävdar är att mycket film som gör idag inte har en budget för att se bra ut i HD. Där håller jag samma stälning som det gäller ljud. Jag älskar bra ljud men jag älskar konsten och musiken mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen var det någon 100hz inställning eller liknande aktiverad.

Det kan jag faktiskt köpa. Förra helgen kollade jag och en polare på true lies på dvd, och ibland såg det bra ut, men ibland kändes det som bilder försökte hinna ifatt, och då fick man den där billiga känslan, ungenfär som när man kollar på extramaterial på nån dvd, och man får se från en annan kamera, med sekundräknarn uppe i hörnet.

Det som stör mig mest med detta när jag ser det, är att många andra inte märker det.

När man kollade på film förr så trodde man ju nästan att dom droppade frames för att få en snyggare, smjukare, "smoothare" rörelse.

Men det finns alltså fler här som lagt märke till detta, eller är alla utom jag blinda för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är en personlig upplevelse eller en teknisk men de bluerayfilmer jag har sett har varit något av en upplevelse i skärpa och detaljrikedom. Så jag har inte upplevt att de ser B ut, däremot har jag ibland fått en känsla av att panoramavyer över t ex staden i Batman är datoranimeringar tack vara detaljrikedomen (förmodligen är de ju datoranimeringar.... 😮)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som laxen säger så låter det som precis som framerate. Men hur det skulle kunna ändras av en TV låter ju helt omöjligt. Man spelar oftast in film i 24 fps medan vanliga hemmakameror brukar köra på 25 fps. Den där lilla extra rutan gör en enorm skillnad och får det att se hemmagjort ut. Frågan är hur en TV skulle kunna lägga till en ruta som aldrig filmats. Det går väl inte?

Kanske är det nåt med frekvensen som psykfrans säger men sånt kan jag inget om.

Mina föräldrar har nog en HD TV men ingen bluray utan bara DVD och då ser det toppen ut även om det inte är HD. Själv sitter man med en stor kloss-TV. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som laxen säger så låter det som precis som framerate. Men hur det skulle kunna ändras av en TV låter ju helt omöjligt. Man spelar oftast in film i 24 fps medan vanliga hemmakameror brukar köra på 25 fps. Den där lilla extra rutan gör en enorm skillnad och får det att se hemmagjort ut. Frågan är hur en TV skulle kunna lägga till en ruta som aldrig filmats. Det går väl inte?

Kanske är det nåt med frekvensen som psykfrans säger men sånt kan jag inget om.

Mina föräldrar har nog en HD TV men ingen bluray utan bara DVD och då ser det toppen ut även om det inte är HD. Själv sitter man med en stor kloss-TV. 😄

Jag tror inte det har med Blueray att göra, jag har upplevt samma sak på dvd, filmer som är så gamla som jag sa "true lies". Även en gång när jag kom över till en kompis som kollade på resident evil 2, när den gick ju på tv till och med. Så det måste nog vara hur vissa tv-apparater fungerar. Personligen gillar jag mer hur tjockis tvn spelar upp en rulle, men min och sambons platt-tv ser ut som det ska.

Det är säkerligen inställningar. Tycker fortfarande det är konstigt att mina vänner inte fattar vad jag menar. Men dom är rätt hjärndöda ändå, dom tittar och ser glada ut. Men det senaste ska dom ha! Men prat om sådana människor finns det säkert andra trådar till 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det har med Blueray att göra, jag har upplevt samma sak på dvd, filmer som är så gamla som jag sa "true lies". Även en gång när jag kom över till en kompis som kollade på resident evil 2, när den gick ju på tv till och med. Så det måste nog vara hur vissa tv-apparater fungerar. Personligen gillar jag mer hur tjockis tvn spelar upp en rulle, men min och sambons platt-tv ser ut som det ska.

Det är säkerligen inställningar. Tycker fortfarande det är konstigt att mina vänner inte fattar vad jag menar. Men dom är rätt hjärndöda ändå, dom tittar och ser glada ut. Men det senaste ska dom ha! Men prat om sådana människor finns det säkert andra trådar till 😉

Det beror på tvn hur bilden kommer att upplevas. För att göra det enkelt så klarar billiga burkar inte av att visa bilden korrekt då tekniken inte är tillräckligt bra. Om du vill åt en så naturtrogen bild som möjligt ska du spana på de finare plasma modellerna. Ex. Pioneer Kuro, Panasonic V10 eller G10. Skulle jag köpa någon form av stabil och bra LCD-LED idag så hade valet blivit en Sharp LE700, ruskigt bra kvalité 😄

Problemet är också att vi oftast sitter för nära våra tv apparater, och detta är extra känsligt just när det gäller HD material. Allt blir för detaljerat på nära håll och rekommendationen är ca 1m per 10tum avstånd. Alltså har du en 42" tv är optimalt 4m mellan tv och sitt position. Och det är sällan fallet. Testa någon gång när du kollar en HD film eller liknande att kolla från olika avstånd, så kommer du märka vilken skillnad det gör.

Det tråkiga är att det börjar bli tunnhet och extra lullull som de flesta börja tråna efter, istället för att bildkvalitén ska vara i centrum.

ps. Glömde att tillägga att en kalibrering av tv'ns inställningar är A och O när det gäller bilden. Fabrikens inställningar Out of box är totalt sinnesjuka.ds

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...