Jump to content
Annons

Vi som har 0 taktkänsla och inte kan spela ett instrument


Derileec

Recommended Posts

ee6369dddc638a6c53faf99c2807fa90.jpg

Jag börjar (Hoppas jag inte är solo) Jag har aldrig kunnat spela instrument MEN älskar musiken!

När jag börja med fl studio så va allt så jävla svårt (fortfarande svårt)

Har ingen bakgrund inom musik.

Men skam den som ger sig!

börjar känna AHA är det så dom gör! okej å vad smart, kan numera fatta och kunna göra likande känns så gött. Och ta egna initiativ.

Men mitt plingade på mitt midi keyboard kan låta värre än en katt som skriker 😄

men jag ger inte upp och till slut blir det bra 🙂

Så nu till frågan är jag ensam om detta?

Eller är fler som mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade precis samma bakgrund som du för ett par år sedan, hade alltid lekt med Reason (då vi hade det på mitt högstadium då) men fattade egentligen inget om musik. Sen upptäckte jag YouTube, och musikteori. Allt finns ju för f*n gratis rakt framför en ^^ Sen har jag i stort sett läst allt jag kommit över i musikväg, hur skalor och ackord är uppbyggda osv. För oavsett hur duktig man blir på programvaran måste man vid något tillfälle börja "leka ihop" saker. Det gjorde jag, genom att göra låtar som gjorde lite narr av sin egen kategori. Dvs. en "sommarplåga", komplett med AutoTune, tråkig uppbyggnad och allt annat kasst. En kompis sjöng in texten på en eftermiddag. Så tricket är väl, som tidigare har sagt, att inte ge upp 🙂

Om nån skulle vilja höra katastrofen det resulterade i, här finns en länk:

http://www.youtube.com/watch?v=10oFFM_GBuE

och om du nu spelar upp dina alster för nån, ta inte åt dig av folk som säger, SÄMST! Istället, tänk - "kan han/hon bättre själv? nej!", och ta åt dig av positiv kritik. Blir folk glada av att höra det du gjort? Ja! Kör vidare! 🙂

Du kan söka vidare på "lennefalk" på YouTube för att se hur jag gick vidare efter detta. Väldigt fjortisaktigt, men vafan. Nån stans måste man börja, och kan man varken spela gitarr, piano eller sjunga - nån stans måste man ju börja!

Jag skaffade ett MIDI-klaviatur, köpte en elgitarr och mic. Så nu hindrar inget mig mer än min egen fantasi! 🙂

Kör hårt och hör av dig om det är något!

MVH

Johan

EDIT: Kanske ska tillägga, appropå just "fjortismusik", jag hörde denna låt ett år efter jag gjorde den på ett studentflak jag åkte på i Stockholm. Kändes rätt sjukt när ALLA stod och skrek med i min totalt kassa låt. Men så länge man har kul när man gör musik, så finns det inget bättre!

(Jag försöker nu till sommaren göra nåt mer seriöst, men vi får se hur det går men det...)

BTW: Nu vet jag inte vad du lyssnar på för musik, men "Darwin" från Darwin & Backwall, hyffsat kända Sverige-house-producenter gjorde detta 2003

http://www.youtube.com/watch?v=GoxrjkUU74A

Nu är deras musik "lite" mer internationell och professionell, så visst måste man börja någon stans! 🙂

EDIT2: Vill även tipsa om denna kille från Stockholm som lägger upp mkt tutorials för kända house-låtar:

http://www.youtube.com/user/passsacaglia

Ruggigt duktig!

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...