Jump to content
Annons

Bättre ljud till digitaltrummorna


LIPPE

Recommended Posts

LIPPE här

Okej direkt till saken, jag har ett digitaltrummset Roland TD-3 som jag börjat spela in en del med men gillar inte alls ljuden som finns att välja mellan, därför har jag tänkt att skaffa tex Drumkit From Hell till digitaltrummorna, nu är problemet att jag inte har en aning om hur jag ska få metal ljudet till mina trummor, förutom att det ska kopplas från MIDI utgången till ljudkortet om jag inte har fel?

Har inget bra ljudkort för tillfället men funderar på att skaffa ett och antar att det måste vara ett med MIDI "saker" hehe? skulle vara bra med lite tips på lämpligt ljudkort om det nu är ett måste.

Som ni märker har jag ingen koll och skulle behöva väldigt förklarande förklaringar om det går hehe 😕

Lite frågor:

1. Det går inte att få Drumkit From Hell ljudet till mina trummor på något annat sätt än att skaffa ett ljudkort med MIDI kanaler eller vad det heter?

2. Hur ska man koppla allt så det bara är att köra på? ( gärna bäbisförklaring om det går hehe )

3. Har sätt något om att spela in och därefter lägga på plugin ljuden, men man kan väl tex jamma och få Drumkit From Hell ljudet direkt i hörlurarna och förstärkaren samtidigt som man spelar?

rock n roll tack för framtida svar hej då / LIPPE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MIDI är ett protokoll - en uppsättning kommandon som styr mjukvarusynthar o.d.

Du kan inte "föra över" dina mukvarutrummor (DFH etc) till trummodulen, däremot använder du

dina trummor (och modul) för att trigga dina mjukvarutrummor i datorn. Detta görs genom att du

kopplar trummodulen via en midikabel in i ditt ljudkorts midi-ingång - alternativt rätt in i datorn via

midi-interface.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvida du inte vill släpa med dig datorn med DFH på livespelning så.. Näe.. Fast visst går det att mixa och trixa med ljudet från Rolandtrummorna också.. EQ och Kompressor etc...

okej fan... Finns det inget annat sätt att få andra ljud till trummorna när man spelar live, eller måste man nöja sig med de ljud som finns?

tack för snabbt svar

/ LIPPE

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvida du inte vill släpa med dig datorn med DFH på livespelning så.. Näe.. Fast visst går det att mixa och trixa med ljudet från Rolandtrummorna också.. EQ och Kompressor etc...

syftar inte på livespelningar, utan menar att sitta och spela på rummet och få DFH ljudet live = direkt ut till mina högtalare.

Men nu verkar det som du påstår att det GÅR och spela med DFH ljud live bara man har datorn, det första svaret jag fick var att det inte alls gick att höra DFH ljudet medan man spelar.

Är förvirrad..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela är egentligen väldigt enkelt:

* Du vill inte använda de ljud du har på modulen utan vill ha de ljud som finns i EZ-drummer(?) (DFH, Funky, Standard, whatever)

* Koppla din modul till datorn så att din modul styr (triggar) de ljud som finns i ditt trumprogram.

Detta görs antingen genom att du kopplar en vanlig midi-kabel från midi-ut på modulen till midi-in på ljudkortet, ELLER

(om du saknar midi-in på kortet) genom att du använder dig av ett midi-interface som går från midi-ut på modulen till en usb-port

på datorn. Typ som nedanstående länk:

http://www.thomann.de/se/maudio_midisport_...62f8c84e4e39c87

Jag spelar själv frekvent på ovanstående sätt med allsköns trumpluggar och det funkar utmärkt. Har usb-kort också ska tilläggas.

Gjutet låg latency - trots att jag är kräsen trummis (och trots att kortet är usb faktiskt).

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget bra ljudkort för tillfället

Då kommer du att få en fruktansvärd latency, det blir en rejäl fördröjning från att du slår på plattan tills att ljudet kommer ut från DFH.

Det är ohållbart för att spela live-trummor med.

Är det en stationär dator? Skaffa ett PCI-ljudkort med låg latency och med MIDI-interface.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min modul HAR inbyggt MIDI interface så det går och koppla med usb, men någon skrev att det aldrig skulle gå att spela utan latency om jag inte skaffade ett nytt ljudkort eftersom jag har orginalljudkort på en standard stationär dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

Asio4all skulle kanske kunna fungera, vet inte riktigt hur latency:n blir med ljud triggat via midi med det(vilket gör att du skulle kunna behålla det ljudkort du har). Är väl bara att prova, om du har USB på modulen är det bara att klappa in det i datorn, dra ner Asio4All(http://www.asio4all.com) och dra igång en VSTi, finns väl demo att dra ner av EZ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min modul HAR inbyggt MIDI interface så det går och koppla med usb, men någon skrev att det aldrig skulle gå att spela utan latency om jag inte skaffade ett nytt ljudkort eftersom jag har orginalljudkort på en standard stationär dator...

Koppla modulen direkt till datorn via usb,

prova sedan asio4all som drivrutin för ditt

inbyggda ljudkort, kan funka ok, och kostar inget att försöka 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ljudkortet lär väl fungera utmärkt för dina behov. Sedan har det knappast "0 latency" annat än i direct monitoring (medhörning), vilket de flesta har. Fördröjning finns alltid - men det blir nog inte så det stör om du har fungerande drivrutiner och hyfsad dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...