Jump to content
Annons

Apogee Duet (setup)


jmysss

Recommended Posts

Tjena forumet!

Har skaffat mig en MacBook Pro och vill då själfallet koppla in mitt ljudkort Apogee Duet.

Men nu vet jag inte om jag totalt missat något.

Pluggar in med FW400->800 kabeln som hängde me Duet:en

Äpple -> Systemisnt. -> Ljud -> Ljud Ut -> Duet (FireWire) - Vald i listan.

Nu står det under listan "Ljudreglage för ljudenhet saknas" Nivåmätarna åker upp och ner när jag sätter på en låt, så signalen finns.

När jag kopplarde in Dueten på min iMac första gången så var kopplingen FW400 till 400gränsnitt på iMac då funka det direkt när jag valt Duet som ljudut.

Inge Maestro eller Updateringar behövdes.

Vad är felet?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Installera Maestro till att börja med.

Du har mutat Duet? Lampan ska lysa ej blinka.

Sedan kan du gå in finder/program/verktygsprogram/ljud midi inställningar. Kolla så allt stämmer rätt där?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag spinner vidare på den här tråden lite. Jag har försökt kika runt på nätet och hitta inställningar som gör att man hör sig själv per omgående när man sjunger in via Apogee Duet och Logic. Är det någon som har någon koll på dessa inställningarna så man hör sig själv genom hörlurarna när man sjunger in sången? Det hade ju varit grymt gött att veta!

Tack på förhand,

Mvh,

Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen kan du göra det med vanlig software monitoring beroende på latency, här finns beskrivning på hur!

Eller via maestro och i low latency mode, då gör du såhär 🙂

Det var Software Monitoring som var problemet. Men som du skrev ovan här så blev det en himla fördröjning av ljudet och det är ju riktigt frustrerande om man ska sjunga in.

Som du skrev så beskrev ju även länkarna detta till viss del, men jag blev lite förvirrad då jag inte är så insatt i mina produkter. Finns det en enklare beskrivning så man kan undvika latency-problemet? Det hade vart nice! Tack!

Mvh, Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du skrev så beskrev ju även länkarna detta till viss del, men jag blev lite förvirrad då jag inte är så insatt i mina produkter. Finns det en enklare beskrivning så man kan undvika latency-problemet?
Den andra länken beskriver inte till viss del, den säger hela vägen hur du får medhörning på mikrofoningången utan att passera mjukvaran.

Så stäng av software monitoring i Logic och följ guiden igen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den andra länken beskriver inte till viss del, den säger hela vägen hur du får medhörning på mikrofoningången utan att passera mjukvaran.

Så stäng av software monitoring i Logic och följ guiden igen.

All right, ska testa det då. Får se om jag lyckas lösa det nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma setup. Du behöver inte installera maestro. Gå till verktygsprogram, klicka på ljud/midi och välj apogee duet. I logic gör du lika. Sen är det bara att köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma setup. Du behöver inte installera maestro. Gå till verktygsprogram, klicka på ljud/midi och välj apogee duet. I logic gör du lika. Sen är det bara att köra.

Var gör du det? Var ligger vertygsprogram? Var i Logic väljer jag dessa? Låter simpelt, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Mvh, Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde redan att jag löste ditt problem genom den andra länken jag skickade, superenkelt att fixa om du bara följer guiden till punkt och pricka, dessutom utan störande fördröjning. Förklara vart det går fel för dig så ska vi nog kunna lösa det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Var gör du det? Var ligger vertygsprogram? Var i Logic väljer jag dessa? Låter simpelt, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Mvh, Joakim

Verktygsprogram ligger under Program i Findern. När det gäller att välja device i logic kan du följa den här bilden jag googlade fram (trots att den gäller express). På samma ställe avaktiverar du även softwaremonitoring om du ska köra low latency i Maestro.

screen_shot_2011_04_07_at_105447_am_841.png

Link to comment
Dela på andra sajter

1. duetmonitoring.png

Software monitoring avstängd i Logic.

2. Det är bara Maestro control/Apogee control som finns inne i Logic. Maestro mixer behöver Maestro-programvaran så vitt jag vet.

Här har du en video.

maestro_logic.jpg

Notera att jag inte släpper upp "From Software" till nollan, lämna lite utrymme (headroom) så att inte medhörningen får totalljudet att slå i taket och dista.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Antingen kan du göra det med vanlig software monitoring beroende på latency, här finns beskrivning på hur!

Eller via maestro och i low latency mode, då gör du såhär 🙂

Jag har duet 2. Jag får bara till medhörning med hjälp av software monitoring och då med latency. Jag har läst länken du gav. Men jag kan inte välja output 1-2, den är skuggad på 1/0 labels. kan enbart välja output 3/4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...