Jump to content
Annons

Ny plugg tillgänglig


Hellpig

Recommended Posts

Precis samma resonemang kan man applicera på tråkiga och stereotypiska rockband som försöker se coola ut med långt hår, slitna jeans och distade gitarrer. Det finns massor av bra hiphop och rnb, både nutida och äldre, som är bra och inte är enligt den trångsydda stereotypen du verkar döma all liknande musik utifrån. Till exempel Justin Timberlake, Kanye West, Talib Kweli, med flera.

Ja men vad är detta?! En till som tolkar mig helt fel.. Jag har ju förklarat att jag inte dömer all hip-hop. Läs mina inlägg igen. Jag håller med om att resonemanget går att applicera på flera olika genrer, och det gör jag också. Jag pekar simpelt sagt ut dålig musik och musik där budskapet är helt uppåt väggarna.

Får jag fråga varför du fått för dig att jag "verkar döma all liknande musik"?

PS. Det var inte helt oväntat att en rolig tråd skulle vändas till en meningslös moralpredikan full av missuppfattningar från olika håll. Det är ju trotts allt en av studio-forumets starkare sidor. Jag rekommenderar ER att slappna av. DS.

EDIT:

På vilket sätt är gangsterhiphop värre än rock n' roll-drömmen? Den är ju inte direkt problemfri.

VAR HAR JAG SAGT ATT DET ÄR VÄRRE? Det är precis lika fånigt. När trummisen huttar av sig tröjan för att blotta sin överkropp redan efter första låten. Halleluja!

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja men vad är detta?! En till som tolkar mig helt fel.. Jag har ju förklarat att jag inte dömer all hip-hop. Läs mina inlägg igen. Jag håller med om att resonemanget går att applicera på flera olika genrer, och det gör jag också. Jag pekar simpelt sagt ut dålig musik och musik där budskapet är helt uppåt väggarna.

Ja, det kom fram senare men det är inte direkt tydligt i ditt första inlägg.

Får jag fråga varför du fått för dig att jag "verkar döma all liknande musik"?

Ber om ursäkt för otydligheten men det syftade på hiphop och rnb, eftersom det som sagt var innan du gjorde det klart att du inte var så "hård" som du först gjorde sken av.

PS. Det var inte helt oväntat att en rolig tråd skulle vändas till en meningslös moralpredikan full av missuppfattningar från olika håll. Det är ju trotts allt en av studio-forumets starkare sidor. Jag rekommenderar ER att slappna av. DS.

Vem är det som moralpredikar menar du, jag som klagade på en tröttsam uppfattning om hiphop eller du som klagar på att småungar gillar stora bröst och dyra bilar?

VAR HAR JAG SAGT ATT DET ÄR VÄRRE? Det är precis lika fånigt. När trummisen huttar av sig tröjan för att blotta sin överkropp redan efter första låten. Halleluja!

Bra! Då är vi överens på den punkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kom fram senare men det är inte direkt tydligt i ditt första inlägg.

Det må vara sant.

Ber om ursäkt för otydligheten men det syftade på hiphop och rnb, eftersom det som sagt var innan du gjorde det klart att du inte var så "hård" som du först gjorde sken av.

Jag är precis så dömande som jag gjorde sken av. Men alla tolkade vilka jag dömde helt fel.

Jag dömer följande:

Jag pekar simpelt sagt ut dålig musik och musik där budskapet är helt uppåt väggarna.

Det innefattar bland annat "10-kilos-guldkedje-hip-hop".

Vem är det som moralpredikar menar du, jag som klagade på en tröttsam uppfattning om hiphop eller du som klagar på att småungar gillar stora bröst och dyra bilar?

Jag förstår din poäng. Jag tolkade det som att du, laxlaxlax och nattvaktaren hade någon form av moralisk invändning gentemot min åsikt. Jag insåg dock nu att även jag hade en liten sväng av moralpredikande i ett av mina inlägg. Min punkt är dock legitim (enligt mig 😲), och eran invändning var baserad på felaktig grund, då jag inte dömt genren på det viset ni antytt. Du verkar dock ha insett det nu, vilket är bra.

Bra! Då är vi överens på den punkten.

Ja. Då tycker jag att vi fimpar denna diskussionen nu då. Jag tycker den är ganska meningslös och tillför dessutom ingenting vettigt i tråden. Personliga duster över forum med anonyma profiler är inte något jag trivs med att syssla med i vilket fall.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kom fram senare men det är inte direkt tydligt i ditt första inlägg.

Ber om ursäkt för otydligheten men det syftade på hiphop och rnb, eftersom det som sagt var innan du gjorde det klart att du inte var så "hård" som du först gjorde sken av.

Vem är det som moralpredikar menar du, jag som klagade på en tröttsam uppfattning om hiphop eller du som klagar på att småungar gillar stora bröst och dyra bilar?

Bra! Då är vi överens på den punkten.

Overkill u over killedIT, kunde inte ha sagt det bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror minsann att det här får bli veckans fredagstråd, om än en aning överanalyserad. Tror inte att jag tänker ge mig på en diskussion om bakomliggande djupa psykologiska anledningar till att jag tyckte det var en kul bild. Fördomsfullt? Kanske det. Roligt? Jag tyckte det var lite skoj, lite på samma sätt som Spinal Tap roligt fördomsfull lite generellt om rockband så där. Rädsla? Nej, det tror jag inte... inte för att jag är särskilt lagd åt det hållet, vad det gäller musiksmak. Jag tycker helt enkelt att det mesta inom den genrén både vad det gäller attityd, musikstil och utssendemässigt är kasst. Man kan ju inte gilla allt. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Det var värst vad det tog fart....., men det var en klart kul plyl....

Synd att det urartade i "Min musiksmak är bättre än din", som vanligt.

Personligen tycker jag att R Kelly är nåt av det mest patetiska jag har hört, men jag tänker inte klandra er som gillar honom för det....., jo lite kanske. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt ska en eller flera idioter på det här forumet förstöra det roliga.

Ta det som det är menat istället, SOM ETT SKÄMT!

Förbannade torrboll(ar).

Edit: HAHAHA! Skön som fan. :-)

"Hörru Belllman nu får du faktiskt tala om vad nopplisar är för någonting" sa tysken.

"Jo" sa bellman" det är små svarta saker som sätter sig på knä och säger ' Nooooo pleeeease' "

HAHAHA! Skön som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst vad det tog fart....., men det var en klart kul plyl....

Synd att det urartade i "Min musiksmak är bättre än din", som vanligt.

Personligen tycker jag att R Kelly är nåt av det mest patetiska jag har hört, men jag tänker inte klandra er som gillar honom för det....., jo lite kanske. 😄

Jaha R.Kelly patetisk, vad trevligt för dig då.

Vad lyssnar du på för slags musik...plz förvåna mig nu? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt ska en eller flera idioter på det här forumet förstöra det roliga.

Ta det som det är menat istället, SOM ETT SKÄMT!

Förbannade torrboll(ar).

Edit: HAHAHA! Skön som fan. :-)

Ja, skämt förstår de flesta, men när skulle man skratta åt detta?

Men men, så blir det väl när majoritet här är anti-hiphop/rnb... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju skitroligt - och det hade varit lika roligt om det handlade om hårdrock där man fick välja hårlängd, antal nitar på kläder, antal motorcyklar och likkistor i videon, antal baskaggeslag i minuten, antal rådistade gitarrer, hur många gitarrsolon per låt och hur oändligt långa de ska vara, hur många gånger orden "devil", "night", "danger","doom" etc ska förekomma osv.

- eller country, där man fick välja cowboyhattar, antal fransar och annat till kläderna - och hur många lapsteel-solon som ska vara med, hur stark Texas-dialekt som ska användas och hur många yie-ha som ska utropas...

- eller varför inte dansband, där man får välja hemska scenkostymer, vilken känd artists låt som ska förstöras, hur mycket överdrivet reverb som ska användas etc.

Jag har svårt att förstå varför vissa reagerar så negativt och inte klarar av att se det tokroliga i vissa musikstilar. Det finns ju stereotyper i väldigt många genre, men det är bara när det handlar om svart musik som somliga kommer dragande med att de misstänker rasism. Det beror ju på att de beter sig och låter just så löjligt stereotypt som de gör, som är orsak till att folk ser ner på det - och det handlar definitivt inte om rasism, utan det hade varit likadant om det var vita, gula eller lila människor som höll i mickarna också. Snacka om storm i ett vattenglas! 😮

...och R Kelly ÄR bra - även om vissa låtar har blivit bättre med andra sångare... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, skämt förstår de flesta, men när skulle man skratta åt detta?

Men men, så blir det väl när majoritet här är anti-hiphop/rnb... 😉

Jag erkänner att min efarenhet av dessa genrer sträcker sig till det jag hör på radion på jobbet och någon enstaka gång på TV (musikvideo).

Tycker bara att det relativt lilla jag sett och hört stämmer ganska väl med ovanstående parametrar.

Jag skulle nog finna en klyftigt utformad dialogruta för t.ex elektronisk dansmusik eller new age, som jag själv gillar, precis lika rolig och skulle inte ta illa upp alls.

Får ta tillfället i akt och be om ursäkt för mitt ordval där uppe, det var dumt sagt. 😆

Edit: Claes hann före och är inne på samma spår 🙂

Redigerat av jp80x0
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju skitroligt - och det hade varit lika roligt om det handlade om hårdrock där man fick välja hårlängd, antal nitar på kläder, antal motorcyklar och likkistor i videon, antal baskaggeslag i minuten, antal rådistade gitarrer, hur många gitarrsolon per låt och hur oändligt långa de ska vara, hur många gånger orden "devil", "night", "danger","doom" etc ska förekomma osv.

Precis vad jag tänkte o jag är ju en sån. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att förstå varför vissa reagerar så negativt och inte klarar av att se det tokroliga i vissa musikstilar. Det finns ju stereotyper i väldigt många genre, men det är bara när det handlar om svart musik som somliga kommer dragande med att de misstänker rasism. Det beror ju på att de beter sig och låter just så löjligt stereotypt som de gör, som är orsak till att folk ser ner på det - och det handlar definitivt inte om rasism, utan det hade varit likadant om det var vita, gula eller lila människor som höll i mickarna också. Snacka om storm i ett vattenglas! 🙂

Nu var åtminstone min reaktion inte riktad mot bilden i förstaposten utan snarare den tråkiga och alldeles för vanliga uppfattningen om hiphop och rn'b som det visades prov på här i tråden. Är lite som när folk ibland säger att elektronisk musik väl inte är så svårt, det är väl bara trycka på några knappar. Tröttsamt bara när man avfärdar en stor genre med mycket bra bara för att man har en felaktig bild av den.

Men men, kanske dags att släppa det nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att förstå varför vissa reagerar så negativt och inte klarar av att se det tokroliga i vissa musikstilar. Det finns ju stereotyper i väldigt många genre,

Ja, men från sitt eget perspektiv kan det vara svårt att se att man har den sociala makten. Det handlar om mer än vit gubbrock.. det är maktstrukturer, som jag kanske inte bryr mig så mycket om, men tycker inte är särsilt klädsamma.. och skämt och argument som du just drog underhåller dom.

Claes, både du och jag får respekt för vad vi gör och sysslar med som en del av etablerad rockkultur, även om vi vill ha den eller ej. Kolla bara på den här tråden så ser du hur r'n'b har för syn i samhället, om vi här på forumet ska representera den.

Ingen big deal, tycker bara det är lite onödigt och generande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men från sitt eget perspektiv kan det vara svårt att se att man har den sociala makten. Det handlar om mer än vit gubbrock.. det är maktstrukturer, som jag kanske inte bryr mig så mycket om, men tycker inte är särsilt klädsamma.. och skämt och argument som du just drog underhåller dom.

Kan du utveckla? Det låter väldigt flummigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du utveckla? Det låter väldigt flummigt.

Det är svårt och abstrakt för mig med. Men kan försöka. Annars kanske nån annan med lite kunskap om sociologi kan fylla i?

Se nu följande som ett separat inlägg och ett exempel på större fenomen än det tråden handlar om, så ni inte tror jag skjuter småsparv med bazooka.

Sociala normer är ett sociologiskt begrepp för allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort. Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra. ( Från wikipedia )

Det jag reagerade på nu var den subtila signal ( skämtet ) som bidrar till att normen upphålls. Jag kanske är helt fel ute, men jag kan tro att vi har en struktur här i sverige som många gånger premierar och ger status till män som sysslar med rock/pop snarare än rnb-artister, om än det är våra egna blattehiphopare eller rnbare från usa.

Vad är det då för fel på det?

Därför att jag tror att det inte bara handlar om den personliga nivån vi har här på forumet, utan att skämtet ( se det också generellt ) vidmakthåller hur hela samhället betraktar den minoritet som skämtas om. Och att det påverkar individers vardag när de sysslar med rnb, det finns fördomar och de har själva fördomar om hur de kommer bli bemötta - och anpassar sig till dom.

Sen tycker jag det finns en konflikt om man ska reagera på små skämt osv.. man måste ju kunna snacka om vad man vill och inte bara vara helt fördomsfri - men någonstans går gränsen och den här gången blev det nu.

Fortfarande flummigt, desvaenger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju främst att det är hiphoparna själva som "upphåller normen" och därmed nidbilden av sig själva hos gemene man. Det behövs alltså egentligen inga skämtsamma inlägg i forum för att underhålla den bilden av stereotyperna, utan det klarar de jättebra på egen hand - på samma sätt som hårdrockarna har kvar sitt långa hår, sina nitar, motorcyklar, likkistor, oändliga gitarrsolon och ultrasnabba baskaggeslag etc - och därmed underblåser den nidbild som de har fått hos gemene man. Inget konstigt med det, utan jag tycker fortfarande att denna trådens utveckling är en storm i ett vattenglas och att det skämtsamma har övertolkas väldigt kraftigt.

Artister inom genre som innehåller tydliga stereotyper (och artisternas fans) får tåla kritik och nidbilder, helt enkelt - vare sig det gäller hiphop, hårdrock, country, dansband eller annat. Stereotyperna är ju roliga - och då måste det vara tillåtet at skämta om dem utan att behöva bli beskylld för det ena med det femte... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...