Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Försöker spela in lite bas i Cubase och skulle behöva lite tips. Jag kopplar direkt in i mitt 4-kanalers Mackie-mixerbord som i sin tur Àr inkopplat till mitt EMU 0404-ljudkort. Problemet Àr att nivÄn pÄ inspelningen blir ruskigt lÄg. Om jag vrider pÄ Gain pÄ max pÄ mixerbordskanalen sÄ blir nivÄn ok men dÄ brusar det för mycket.

Basen Àr av den billigaste sorten som jag lÄnat. Kan det vara den som stÀller till det eller behövs det nÄgon extra preamp?

Annons
alex30free (oregistrerad)
Postat

har mixern en högohmig ingÄng....?

annars kan du behöva en DI box!?

Försöker spela in lite bas i Cubase och skulle behöva lite tips. Jag kopplar direkt in i mitt 4-kanalers Mackie-mixerbord som i sin tur Àr inkopplat till mitt EMU 0404-ljudkort. Problemet Àr att nivÄn pÄ inspelningen blir ruskigt lÄg. Om jag vrider pÄ Gain pÄ max pÄ mixerbordskanalen sÄ blir nivÄn ok men dÄ brusar det för mycket.

Basen Àr av den billigaste sorten som jag lÄnat. Kan det vara den som stÀller till det eller behövs det nÄgon extra preamp?

Postat
har mixern en högohmig ingÄng....?

annars kan du behöva en DI box!?

LĂ„ter troligt. Kör du med vanlig gitarrsladd? Och stĂ„r det inte line pĂ„ telehonan pĂ„ mixern? ÅssĂ„ kanske det Ă€r Ă€ven XLR kontakter pĂ„ varje kanal. En kabel med tele i gitarrĂ€nden och XLR i den andra skulle ge ett helt annat ljud Ă€r min gissning.

Postat
Strunta i mixern och kör direkt in i 0404:an istÀllet, den har HI-Z-ingÄng vilket Àr vad du behöver för att lina basen...

Jag gissar pÄ att det Àr ett 0404 och inte ett 0404 USB vi talar om hÀr.

Postat (redigerat)
Vad Àr det för mixer (d v s, har den Hi-Z in/omkopplare pÄ nÄgon kanal?). Du kör vÀl inte via line-in?

Det Àr en Mackie Tapco 6306. Jag kopplar med vanlig gitarrkabel in i ett telejack pÄ mixern mÀrkt Inst In (HiZ).

Tror ni ÀndÄ att jag fÄr bÀttre signal om jag kan koppla in i XLR-ingÄngen eller Àr bruset nÄgot man fÄr leva med?

Det Àr ett PCI-ljudkort.

Redigerat av tamb
Postat
Det Àr en Mackie Tapco 6306. Jag kopplar med vanlig gitarrkabel in i ett telejack pÄ mixern mÀrkt Inst In (HiZ).

Tror ni ÀndÄ att jag fÄr bÀttre signal om jag kan koppla in i XLR-ingÄngen eller Àr bruset nÄgot man fÄr leva med?

Det Àr ett PCI-ljudkort.

Hej, plugga in guran i Hi-Z, dra pÄ AUX 1 (som jag antar att du anvÀnder som inspelningsbuss) till mellan U och max.

Postat
in i ett telejack pÄ mixern mÀrkt Inst In (HiZ)

...och du har inte missat nĂ„n volymratt pĂ„ basen? 🙂

Postat

Okej för hade det varit ett 0404 Usb (som jag har) sÄ hade det som nÄgon sa bara ha varit att lajna in i kortet.

Postat (redigerat)

Har testat lite till och det gĂ„r att fĂ„ upp nivĂ„n men jag tycker att bruset blir lite för mycket för att vara ok. Det mĂ€rkliga Ă€r att jag kan spela in min telecaster med samma sladd i samma ingĂ„ng med mycket bĂ€ttre resultat. Är det dĂ„ basen som Ă€r seg eller brukar en P-bas ha lĂ€gre nivĂ„ Ă€n en telecaster?

Bör man ha nÄgon sorts linebox?

(ska tillÀggas att det inte Àr min tele pÄ bilden utan min har vanliga single coils)

Redigerat av tamb
Postat

Bas Àr bÀst om man linar.

Gör man inte det sÄ behöver man en AT 4033 som Àr bÀst mot bas.

Man kan inte tro att den nÀrmickning som gÀller sÄng gÀller.

Bas behöver ett bra rum.

Och som regel mer Àn femton centimeter. Dvs allt vad nÀrmickning gÄr för eller senara bort.

En bas har lÄga eller lÄnga frekvenser. Har du möjlighet att göra detta rÀttvisa. Gör det!

Annars Line!

Postat
Bas Àr bÀst om man linar.

Gör man inte det sÄ behöver man en AT 4033 som Àr bÀst mot bas.

Man kan inte tro att den nÀrmickning som gÀller sÄng gÀller.

Bas behöver ett bra rum.

Och som regel mer Àn femton centimeter. Dvs allt vad nÀrmickning gÄr för eller senara bort.

En bas har lÄga eller lÄnga frekvenser. Har du möjlighet att göra detta rÀttvisa. Gör det!

Annars Line!

Va?

Att spela in bas Àr vÀl samma sak som med alla instrument. RÀtt sÀtt baseras endast pÄ ljudkÀllan och dess innehÄll!?

Det finns inga generella metoder att ta till pÄ det sÀttet du beskriver.

Ett par sanningar finns dock...

Bas "mÄr bra av" ett livligt rum ja om den mickas, men tÀnk pÄ att detta Àven fÀrgar ljudet kraftigt. Kanske sÄ pass att det inte passar in i den mix man tÀnkt sig!?

Linead bas gör att man Àr ganska safe och alltid har en backup om man misslyckas med mickningen. MÄnga gÄnger Àr det dessutom bra att blanda de tvÄ signalerna för att fÄ ett fylligare ljud.

Slutligen...

Det finns en massa bra mikrofoner för att ta upp bas med.

SM7, RE-20, Beta 52 med flera...

RÀtt mick för ÀndamÄlet Àr parollen! Kanske Àr det en SM57 som ska till för att fÄnga den brutala disten i en metalbas eller en U87 för att kunna ta upp djupet i rummet och subfrekvenser till en ragabas!?

Finns inga rÀtt och fel..., bara öron och placering i mix!

Take care!!!

/Cruncharn'

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Va?

Att spela in bas Àr vÀl samma sak som med alla instrument. RÀtt sÀtt baseras endast pÄ ljudkÀllan och dess innehÄll!?

Det finns inga generella metoder att ta till pÄ det sÀttet du beskriver.

Ett par sanningar finns dock...

Bas "mÄr bra av" ett livligt rum ja om den mickas, men tÀnk pÄ att detta Àven fÀrgar ljudet kraftigt. Kanske sÄ pass att det inte passar in i den mix man tÀnkt sig!?

Linead bas gör att man Àr ganska safe och alltid har en backup om man misslyckas med mickningen. MÄnga gÄnger Àr det dessutom bra att blanda de tvÄ signalerna för att fÄ ett fylligare ljud.

Slutligen...

Det finns en massa bra mikrofoner för att ta upp bas med.

SM7, RE-20, Beta 52 med flera...

RÀtt mick för ÀndamÄlet Àr parollen! Kanske Àr det en SM57 som ska till för att fÄnga den brutala disten i en metalbas eller en U87 för att kunna ta upp djupet i rummet och subfrekvenser till en ragabas!?

Finns inga rÀtt och fel..., bara öron och placering i mix!

Take care!!!

/Cruncharn'

Du glömde den bĂ€sta micken... MD421... 😄

Postat

Jag Àr förmodligen ute Ä cycklar igen.

Men i min vÀrld behöver man en bra mick som den jag föreslog.olin Base

Men i övrigt behöver basmickar lite mer möjlighet Àn bÄde sÄng och gitar.

I min vÀrld Àr det inte viktigt sÄ lÀnge man inte heter Colin Base.

I övrigt Àr allt bla ha bla ha.

Postat
Jag Àlsker AKG D112 pÄ basrigg. Lajn... inget kul till rocknroll

Guitar Nilsson.... Du kan möjligen inte vara samma person som Àr en frekvent postare pÄ Sailguides forum?

Postat
Har testat lite till och det gĂ„r att fĂ„ upp nivĂ„n men jag tycker att bruset blir lite för mycket för att vara ok. Det mĂ€rkliga Ă€r att jag kan spela in min telecaster med samma sladd i samma ingĂ„ng med mycket bĂ€ttre resultat. Är det dĂ„ basen som Ă€r seg eller brukar en P-bas ha lĂ€gre nivĂ„ Ă€n en telecaster?

(ska tillÀggas att det inte Àr min tele pÄ bilden utan min har vanliga single coils)

DĂ„liga single coils kan ju brusa nĂ„t alldeles för jĂ€vligt, sĂ€rskilt pĂ„ bas. Är basen av den billigaste sorten Ă€r ocksĂ„ risken stor att du inte har tillrĂ€cklig output i mickarna. Det Ă€r ju framförallt hĂ„rdvara och mickar som brukar sparas in pĂ„ i de billigaste elinstrumenten.

Postat (redigerat)
Guitar Nilsson.... Du kan möjligen inte vara samma person som Àr en frekvent postare pÄ Sailguides forum?

ErkÀnner direkt. Fast nu har jag varit dÄlig pÄ att skriva dÀr pÄ ett tag.

SÄ dÄ Àr du alltsÄ oxÄ seglare? Vad har du för Sailguide-nick?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag har en Falcon P-baskopia. Efter mÄnga Är kom jag över orginal Fender P-basmickar och bytte till dom. Skillnaden var större Àn enorm. Har nyss börjat testa att lajna genom en bra preamp, ljudet Àr grymt bra. SÄ nog kan det vara basens mickar eller elektronik som Àr kass. Jag tror det Àr ganska omöjligt att fÄ bra inspelningskvaliet pÄ basljud med de billigaste basarna. Byter man till bra mickar kan det göra enorm skillnad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.