Jump to content
Annons

Skall fakturera mitt första jobb, vad bör jag veta om rättigheter.


cRiTza

Recommended Posts

Hej, jag skall precis skicka en faktura och undrar lite granna.

Företaget har beställt 2 st verk, 1 kort på ca 1 min som skall användas vid presentationer och på hemsidan att loopas.

Och ett längre relaxspår som skall användas på CD skiva tillsammans med tal som spelas in av någon annan.

Fakturan har jag fått hjälp med och vi har kommit överens med priset.

Nu antar jag att jag skall anmäla till STIM och vad annat behöver jag göra.

Vi har en muntlig överenskommelse angående rättigheterna till verken, och det skall väl ner på papper för enkelhetens skull, men det känns som att jag missar en massa saker.

Vill gärna ha lite hjälp av någon som har erfarenhet av detta.

Mvh Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om låten kommer spelas i radio eller TV så STIM Anmäl och SAMI Anmäl låtarna.

Sedan måste beställaren rapportera till stim för att du ska få din andel.

Sedan kan du göra en bilaga till fakturan som medföljer fakturan där villkoren för tid , arvode , territorium avtalats och

dina rättigheter till Mastern , m.a.o beställaren har inga rättigheter att sälja/licencera vidare låten till tredje part.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om du och kunden har kommit överens om att du säljer musiken royaltyfritt (vilket är allra vanligast) så bör du inte STIM-anmäla. Då kan kunden åka på att betala mer än den hade tänkt sig, vilket ju möjligen kan leda till sura miner och att du inte får fler jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om du och kunden har kommit överens om att du säljer musiken royaltyfritt (vilket är allra vanligast) så bör du inte STIM-anmäla. Då kan kunden åka på att betala mer än den hade tänkt sig, vilket ju möjligen kan leda till sura miner och att du inte får fler jobb.

Ok vad är det kunden får betala? Stim avgift, eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja enligt reglerna är kunden skyldig att betala licensavgift om denne använder STIM'ad musik. Kunden är även skyldig att rapportera till STIM vid varje användningstillfälle som med vilken befintlig låt som helst. Sen kan man ju skita i det och det är ju inte säkert att det upptäcks, men om det gör det, så kan det bli lite jobbigt. Det handlar troligen inte om massvis med pengar, eftersom det är grejer för webben. Men det involverar en del administration. Nu vet jag inte vad du har fått betalt från början, men oftast tar man ut en större summa från början istället och låter musiken förbli royaltyfri. Dvs, man anmäler den inte till STIM och sätter istället ditt företags namn som kompositör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja enligt reglerna är kunden skyldig att betala licensavgift om denne använder STIM'ad musik. Kunden är även skyldig att rapportera till STIM vid varje användningstillfälle som med vilken befintlig låt som helst. Sen kan man ju skita i det och det är ju inte säkert att det upptäcks, men om det gör det, så kan det bli lite jobbigt. Det handlar troligen inte om massvis med pengar, eftersom det är grejer för webben. Men det involverar en del administration. Nu vet jag inte vad du har fått betalt från början, men oftast tar man ut en större summa från början istället och låter musiken förbli royaltyfri. Dvs, man anmäler den inte till STIM och sätter istället ditt företags namn som kompositör.

Ok det hade jag ingen aning om, jag trodde att man som vanligt bara betalade årlig Stim-avgift. Så jag måste alltså avsäga mig rättigheterna för verket för att det skall bli enklare för kunden.

Det var ju tråkigt, få får jag ringa kunden och fråga om jag får göra en remix på låten sen då. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det som Zyan säger. Att man inte kan plocka bort licenskravet. Man kan enbart göra en workaround på det här sättet som jag beskrev och på så vis hamna i ett gränsland och underlätta för kunden. Åtminstone skulle STIM ha väldigt svårt att sätta dit dig för en sån här grej.

Men självklart kan du gå via STIM på vanligt sätt också. Du behöver bara vara noga med att informera din kund om att du gör det och att denne bör rapportera användning av din musik (till NCB tror jag det är kunden skall rapportera). Sen naturligtvis, så beror det på vad det är för kund det handlar om! Om det är en anläggning/affärscentrum eller något liknande som redan idag BETALAR årlig NCB/STIM-taxa för musik som används i verksamheten så är det naturligtvis bara att köra. Då behöver du inte bekymra dig alls! Då är det bara att gå in och anmäla verken på STIM så sköter dom resten.

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det som Zyan säger. Att man inte kan plocka bort licenskravet. Man kan enbart göra en workaround på det här sättet som jag beskrev och på så vis hamna i ett gränsland och underlätta för kunden. Åtminstone skulle STIM ha väldigt svårt att sätta dit dig för en sån här grej.

Men självklart kan du gå via STIM på vanligt sätt också. Du behöver bara vara noga med att informera din kund om att du gör det och att denne bör rapportera användning av din musik (till NCB tror jag det är kunden skall rapportera). Sen naturligtvis, så beror det på vad det är för kund det handlar om! Om det är en anläggning/affärscentrum eller något liknande som redan idag BETALAR årlig NCB/STIM-taxa för musik som används i verksamheten så är det naturligtvis bara att köra. Då behöver du inte bekymra dig alls! Då är det bara att gå in och anmäla verken på STIM så sköter dom resten.

Ang. NCB så skall väl kunden rapportera till dem om han skall använda låten på en skiva som han trycker. Då kan jag få "mekanisk" stimersättning för antalet låtar och skivor som trycks?

Jag förstår fortfarande inte, är det så att om jag äger rättigheterna till verket och kunden spelar det offentligt, måste han betala för varje tillfälle eller betala specifikt för just det verket?

Alla som spelar musik i affärer, restauranger, MTV på TV:n på jobbet eller discon klubbar betalar ju en årlig stimavgift på några 1000kr och sen spelar de järnet.

Har svårt att tro att kunden måste betala specifikt till STIM för att han spelar ett verk som någon annan äger rättigheterna till. Då skulle han ju få betala specifikt för att få spela Eric Prydz eller Yngwie Malmsteen på sin konferens? Låter skumt.

Måste ha förtydligande av detta, i nuläget skall kunden använda 1 av låtarna till presentationer(konferenser, föreläsningar) och på sin hemsida på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jana kan du svara på min fråga?

Om du redan är ansluten till STIM så är den musik du producerat åt det här företaget "STIM-musik" per automatik. STIM anser nämligen att alla musikverk deras medlemmar producerar endast tillgängliggörs enligt de villkor STIM stipulerar. Om du vill att den här musiken inte skall regleras av STIM:s licensregler så ser jag bara den utvägen att explicit använda en Creative Commons-licens. Eller gå ur STIM. Det måste antagligen framgå någonstans i anslutning till publiceringen hur musiken är licensierad.

Sedan skulle jag ge dig rådet att skriva ned en sammanfattning av din uppfattning av vad ni kommit överens om när det gäller användning, vidareanvändning, överlåtelse, rättigheter och ersättning i samband med detta. Skriv ned i ett dokument, skriv under och skicka med fakturan i två ex, så får de skriva under och skicka tillbaks det ena. Det beror ju på hur mycket du litar på dem och hur mycket besvär du vill ställa till, kanske. Med rätt stor säkerhet så vet det här företaget inte särskilt mycket om hur det här med musikrättigheter fungerar. Ett sånt här dokument skulle ju innebära att ni bägge två har ryggen så fri som möjligt. Inte minst företaget, alltså, vilket innebär att det även ligger i deras intresse med ett sånt här dokument. Det behöver ju inte vara särskilt omfattande. En tre fyra meningar skulle säkert täcka in överenskommelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du redan är ansluten till STIM så är den musik du producerat åt det här företaget "STIM-musik" per automatik. STIM anser nämligen att alla musikverk deras medlemmar producerar endast tillgängliggörs enligt de villkor STIM stipulerar. Om du vill att den här musiken inte skall regleras av STIM:s licensregler så ser jag bara den utvägen att explicit använda en Creative Commons-licens. Eller gå ur STIM. Det måste antagligen framgå någonstans i anslutning till publiceringen hur musiken är licensierad.

Sedan skulle jag ge dig rådet att skriva ned en sammanfattning av din uppfattning av vad ni kommit överens om när det gäller användning, vidareanvändning, överlåtelse, rättigheter och ersättning i samband med detta. Skriv ned i ett dokument, skriv under och skicka med fakturan i två ex, så får de skriva under och skicka tillbaks det ena. Det beror ju på hur mycket du litar på dem och hur mycket besvär du vill ställa till, kanske. Med rätt stor säkerhet så vet det här företaget inte särskilt mycket om hur det här med musikrättigheter fungerar. Ett sånt här dokument skulle ju innebära att ni bägge två har ryggen så fri som möjligt. Inte minst företaget, alltså, vilket innebär att det även ligger i deras intresse med ett sånt här dokument. Det behöver ju inte vara särskilt omfattande. En tre fyra meningar skulle säkert täcka in överenskommelsen.

Det är genom en gemensam bekant jag fått jobbet, och kunden verkar reko, så jag klargjorde att jag ville behålla rättigheterna för verket redan i början. Som jag minns det (måste klargöra med kunden) så skulle 1 låt användas på webben och föreläsningar/presentationer. Den andra skall hamna som bakgrundsmusik på en relaxsskiva med tal. Men angående STIM-avgiften, betalar man verkligen per användande av låten till STIM, blev förvirrad av ett tidigare inlägg. Det skulle vara skönt att veta om kunden betalar sitt årliga STIM som vanligt och sedan får han göra vad han vill med låten, eller om det är någonting särskilt förutom anmälan till stim i radio/tv sammanhang, som man måste tänka på eller betala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är genom en gemensam bekant jag fått jobbet, och kunden verkar reko, så jag klargjorde att jag ville behålla rättigheterna för verket redan i början. Som jag minns det (måste klargöra med kunden) så skulle 1 låt användas på webben och föreläsningar/presentationer. Den andra skall hamna som bakgrundsmusik på en relaxsskiva med tal. Men angående STIM-avgiften, betalar man verkligen per användande av låten till STIM, blev förvirrad av ett tidigare inlägg. Det skulle vara skönt att veta om kunden betalar sitt årliga STIM som vanligt och sedan får han göra vad han vill med låten, eller om det är någonting särskilt förutom anmälan till stim i radio/tv sammanhang, som man måste tänka på eller betala?

Du kan läsa mer om hur STIM betraktar reklam- och beställningsmusik på den här länken (STIM). Informationen vänder sig i första hand till företaget. Det finns olika typer av avtal företag kan sluta med STIM om användning av deras medlemmars musik. Det vanligaste är ju en årlig schablonavgift för användning i butiker eller liknande. Men det här är ett annat sorts avtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan läsa mer om hur STIM betraktar reklam- och beställningsmusik på den här länken (STIM). Informationen vänder sig i första hand till företaget. Det finns olika typer av avtal företag kan sluta med STIM om användning av deras medlemmars musik. Det vanligaste är ju en årlig schablonavgift för användning i butiker eller liknande. Men det här är ett annat sorts avtal.

tackar, skall läsa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förtydligande bara: Om det är så att du inte använder en CC-licens för det här materialet (eller går ur STIM) så behöver du förstås inget specialdokument som reglerar er överenskommelse, för då är det STIM:s regler som gäller. Det är ju det som är den stora fördelen med att vara medlem. De har förberett och kan ta hand om alla såna här frågor åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

critza:

Jag ska bara förtydliga en sak för dig, märker att du inte riktigt får svar på det du undrar över. STIM använder sig ofta av något som kallas radionyckeln. Årligen har de en hög med pengar som de inte kan placera ut korrekt, pga att det slarvas med rapporteringen från pubar/klubbar/event osv... Alla dessa pengar får per gessle då STIM genom en snabb överslagsräkning och en liten titt på årets Radio Rix-lista ser vad som gått mest på radio. Eftersom Gessle och Ledin då har plågat oss hela året "antar" man att dessa pengar kommer från offentliga radiospelningar. Man går på den såkallade Radionyckeln.

En restaurang/pub exempelvis, betalar ju inte in en given summa varje gång de haft ett coverband, utan oftast betalar de en summa till HRF (hotell-restaurang-förbundet) och i den medlemssumman ligger också deras årliga STIM-avgift som är en avgift på x antal tusenlappar som STIM avtalet med HRF.

Däremot är det viktigt att puben rapporterar vilka låtar som har spelats under kvällen, annars får inte Bryan Adams sina stålar varenda gång summer of 69 har dragits av utan pengarna går till Gessle via nyckeln.

Såhär har jag för mig att det är, eller är jag helt ute på cykeln och far?

Dock kan man ju se ditt fall som ett beställningsjobb likt det Jana talade om här ovan, och då är det kanske lite speciella regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

critza:

Jag ska bara förtydliga en sak för dig, märker att du inte riktigt får svar på det du undrar över. STIM använder sig ofta av något som kallas radionyckeln. Årligen har de en hög med pengar som de inte kan placera ut korrekt, pga att det slarvas med rapporteringen från pubar/klubbar/event osv... Alla dessa pengar får per gessle då STIM genom en snabb överslagsräkning och en liten titt på årets Radio Rix-lista ser vad som gått mest på radio. Eftersom Gessle och Ledin då har plågat oss hela året "antar" man att dessa pengar kommer från offentliga radiospelningar. Man går på den såkallade Radionyckeln.

En restaurang/pub exempelvis, betalar ju inte in en given summa varje gång de haft ett coverband, utan oftast betalar de en summa till HRF (hotell-restaurang-förbundet) och i den medlemssumman ligger också deras årliga STIM-avgift som är en avgift på x antal tusenlappar som STIM avtalet med HRF.

Däremot är det viktigt att puben rapporterar vilka låtar som har spelats under kvällen, annars får inte Bryan Adams sina stålar varenda gång summer of 69 har dragits av utan pengarna går till Gessle via nyckeln.

Såhär har jag för mig att det är, eller är jag helt ute på cykeln och far?

Dock kan man ju se ditt fall som ett beställningsjobb likt det Jana talade om här ovan, och då är det kanske lite speciella regler.

Jag visste det!!, ännu värre blev det ju när jag hörde historien om hur Joyride blev så populär i USA, och killen som "gjorde jobbet med att promota" fick inte ett ruttet lingon mig veteligen.

Per G måste bara ha alla pengar, för Här kommer alla känslorna på en och samma gång

Nä men allvarligt, tack för info! Skall ringa STIM imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...