Jump to content
Annons

DAW Controller


wallof

Recommended Posts

Hej!

Jag har haft hemmastudio i ca 10år men är nu sugen på att skaffa lite nya prylar för kunna jobba snabbare och bättre. Därför är planen att skaffa en eller flera DAW Controllers.

Är det någon som vet om man kan kombinera Steinbergs CC121 och Behringers BCF2000 i Cubase 5 sammtidigt? I mina ögon skulle man få en bra kombination med CC121:ans play,stop,record och eq-funktioner tillsammans med Behringers billiga reglar för mixning. 😆

Min plan är att skaffa 2st BCF2000 och 1st CC121. Är det någon som har någon erfarenhet av dennan kombo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte för att jag har någon direkt erfarenhet av DAW-Controllers, men jag tycker att en av de trevligaste och mest prisvärda verkar vara Korg nanokontrol.

Liten och behändig, play-stop-record-knappar, 9 reglar. Inte motoriserade dock, men det kanske man kan leva utan. Ser ju bra mycket roligare ut än Behringers variant dessutom. 🙂 Kostar inte mycket mer än femhundringen. Men vad vet jag, kanske inte är vad du letar efter.

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får välja i cubase vilken standard som skall användas för att tolka kontrolldata.

BCF:en fungerar bäst med Mackie-mod.

CC121 kanske använder något annat.

Det är möjligt att det inte fungerar så bra ihop. Men jag vet egentligen inte.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Vi får väl se vad blir av det hela. ☺️

Lejnoss: Precis, det finns ju många andra alternativ som är betydligt billigare, men jag är ute efter just motoriserade reglar. Jag har redan en Master/midi-klaviatur från M-audio med en massa assign-bara rattar och reglar, men det blir ganska jobbigt att hålla reda på allt. (Keystation PRO 88)

Sedan finns ju Mackies egen DAW Controller men då blir det så himla dyrt... 😏

Åke: Ja, hörde detsamma ifrån annant håll också. Jag får väl köpa en CC121 och sedan se om jag kan få låna hem en BCF2000 på prov och se vad som händer. 121:an är ju i alla fall optimerad för Cubase så det är nog ett säkert kort!

Tack grabbar!

/Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej igen gott folk!

Till slut hittade jag svaret på min fråga: steinberg.net

Med andra ord ska det funka fint att kombinera Steinberg CC121 med BCF2000.

Nu till min plan…

Behringers BCF2000 är minst sagt plastig och skramlig när man får upp den ur kartongen. Än så länge har jag bara köpt 1st vit men jag upptäckte snabbt att nästan allt är i plast.

Det fungerar säkert bra men är inte så roligt att titta och känna på.

Innan jag startade den här tråden hade jag funderingar på att försöka bygga ihop en egen controller med delar ifrån BCF. Sagt är gjort så nu har jag slaktat min vita, tagit mått och gjort en CAD-fil på en ny front som en kompis ska fräsa ut i aluminium. (CNC-maskin)

Då jag jobbar som orgelbyggare har jag tillgång till snickerimaskiner på jobbet så tanken är att bygga in 4st BCF (och en CC121:a) i en snygg björkstomme. Rattar och reglage är ju lätt att byta ut så nu blir det i alla fall snyggt att titta på. Har dessutom tänkt att lägga på remsor av asfaltsmassa (så heter det inte på riktigt… ljudisolerande ”klet” 🥰 ) på frontplåtarna för att minska ljudnivån något.

Har sett liknade projekt på nätet och hoppas på att detta ska bli bra nu. 😄 Om någon skulle vilja ha CAD-filen så är det bara att höra av sig. Tjockleken på plåten bör vara 2.5mm.

Jag har tänkt att bygga i sektioner där man har 3st BCF2000 på rad. Därefter plats för C121, sedan en BCF2000, och slutligen plats för mus.

Over kill? – Givetvis… 😄 Man klarar ju sig med en regel, men det här är kul, smidigt att jobba med, och inte mist, kommer att ser snyggt ut. 🙂

Några länkar:

Snygga fader knappar (och motoriserade reglar m.m.):

Fader knappar

Liknande projekt

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Redigerat av wallof
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen gott folk!

Till slut hittade jag svaret på min fråga: steinberg.net

Med andra ord ska det funka fint att kombinera Steinberg CC121 med BCF2000.

Nu till min plan…

Behringers BCF2000 är minst sagt plastig och skramlig när man får upp den ur kartongen. Än så länge har jag bara köpt 1st vit men jag upptäckte snabbt att nästan allt är i plast.

Det fungerar säkert bra men är inte så roligt att titta och känna på.

Innan jag startade den här tråden hade jag funderingar på att försöka bygga ihop en egen controller med delar ifrån BCF. Sagt är gjort så nu har jag slaktat min vita, tagit mått och gjort en CAD-fil på en ny front som en kompis ska fräsa ut i aluminium. (CNC-maskin)

Då jag jobbar som orgelbyggare har jag tillgång till snickerimaskiner på jobbet så tanken är att bygga in 4st BCF (och en CC121:a) i en snygg björkstomme. Rattar och reglage är ju lätt att byta ut så nu blir det i alla fall snyggt att titta på. Har dessutom tänkt att lägga på remsor av asfaltsmassa (så heter det inte på riktigt… ljudisolerande ”klet” 😛 ) på frontplåtarna för att minska ljudnivån något.

Har sett liknade projekt på nätet och hoppas på att detta ska bli bra nu. 🙂 Om någon skulle vilja ha CAD-filen så är det bara att höra av sig. Tjockleken på plåten bör vara 2.5mm.

Jag har tänkt att bygga i sektioner där man har 3st BCF2000 på rad. Därefter plats för C121, sedan en BCF2000, och slutligen plats för mus.

Over kill? – Givetvis… 🙂 Man klarar ju sig med en regel, men det här är kul, smidigt att jobba med, och inte mist, kommer att ser snyggt ut. 🙂

Några länkar:

Snygga fader knappar (och motoriserade reglar m.m.):

Fader knappar

Liknande projekt

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Så coolt! Jag kräver bilder på ditt färdiga bygge sen. Kommer bli dyngsnyggt !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)
Så coolt! Jag kräver bilder på ditt färdiga bygge sen. Kommer bli dyngsnyggt !

Hej igen!

Nu är bygget äntligen igång! 🙂 Har fått hem 4 BCF2000 och en CC121:a. Allt provkört i Cubase 5.1 64-bit och funkar fint.

Själva bygget kan ni följa här: DAW Controller

21.jpg

Redigerat av wallof
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Nu är bygget äntligen igång! 🙂 Har fått hem 4 BCF2000 och en CC121:a. Allt provkört i Cubase 5.1 64-bit och funkar fint.

Själva bygget kan ni följa här: DAW Controller

21.jpg

Häftigt! Jag är grymt imponerad av dina snickar skills, även om det nu skulle vara ditt leverbröd. Följer bygget med stort intresse. Respekt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt intressant projekt om än lite overkill som sagt 😄 Men själv har jag tyvärr projektstopp så du får inte inleda mig i frestelse ...måste först bygga klart studion och segelbåten. Kommer det att ha någon plats för tangentbord ??

Antar att det är tänkt att skärmar och dylikt skall stå på hyllan framför. Kan bara ge ett råd att ha dem så lågt du bara kan. Det kommer din nacke att tacka dig för senare. Mina står på en nedsänkt hylla så att skärmens nederkant är i kant med bordet. Funkar perfekt, jag blir inte trött i nacken och man kan titta över skärmarna in i studiorummet.

Vad rent och snyggt ni har det i eran verkstad... så ser det inte ut i min men jag har också en drös med Waco-maskiner.

Lycka till!

Matte

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Väldigt intressant projekt om än lite overkill som sagt 🙂 Men själv har jag tyvärr projektstopp så du får inte inleda mig i frestelse ...måste först bygga klart studion och segelbåten. Kommer det att ha någon plats för tangentbord ??

Antar att det är tänkt att skärmar och dylikt skall stå på hyllan framför. Kan bara ge ett råd att ha dem så lågt du bara kan. Det kommer din nacke att tacka dig för senare. Mina står på en nedsänkt hylla så att skärmens nederkant är i kant med bordet. Funkar perfekt, jag blir inte trött i nacken och man kan titta över skärmarna in i studiorummet.

Vad rent och snyggt ni har det i eran verkstad... så ser det inte ut i min men jag har också en drös med Waco-maskiner.

Lycka till!

Matte

Hej Matte och alla andra! Nu är det äntligen klart! =) Och ja, tangentbordet har god plats. 🙂

Ha det gött!

2.jpg

post-24198-1275858621_thumb.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...